handdator

Visa fullständig version : Bygga seriöst!


hardbody
2003-05-10, 17:26
Ok, nu behöver jag er hjälp! Nu ska jag börja bygga seriöst! Jag har tänkt börja köra ABCDE-diet/tränings metoden den 1a juni. Jag tycker teorin låter passande för mig. Kommer dock att modifiera lite eftersom jag precis vet hur min optimala deff ser ut.


Detta är mitt första riktiga försök att bygga muskler! Har tränat med vikter i snart ett år men hittils har jag bara satsat på det som ett komplement till cardion för att gå ner i vikt. Jag har varit mycket fet tidigare.. Gått ner allt nu dock! :hbang:

Jag har forskat lite i detta med styrketräning och muskelbygge och läst en hel del. Några saker som jag antingen inte förstått riktigt eller som jag hittat olika svar på undrar jag över nu; :confused:


1. Vad är det optimala antalet set och reps för muskelbygge? Hur många set och reps ska man egentligen köra för att bygga MAXIMALT med muskler? 3x8-10 eller 3x10-12 verkar vara poppis.

2. Hur tunga ska vikterna vara, ska man precis orka med sista repetitionen eller? Ska man köra till failure?

3. Jag kommer att bygga i 12 dagar åt gången. Hur många dagar bör jag träna? 2 dagar träning + en dag ledig osv? det skulle ge 9 dagars träning. Skulle det vara bra att träna varje muskel två gånger på denna period?


Skulle någon kunnig kunna hjälpa mig att göra ett optimalt träningsprogram? Är inte så bra på det själv. Eller så postar jag mitt förslag så får ni värdera det.


Jag kommer att göra en träningjournal som alla som är intresserade kan läsa. Såg på diet/deff forumet att det var några som var lite intresserade av ABCDE.


Hoppas ni kan hjälpa mig!
HB

spas
2003-05-10, 17:37
Bra jobbat med viktminskningen. Mitt bästa tips är skynda långsamt. Strunta i om det du gör är det 100% optimala. Kör på ett sådant sätt att det hela tiden är roligt även om detta inte är det allra effektivaste. Jag tror detta håller bättre i det långa loppet. Kolla även gammla trådar med råd till folk som vill börja träna seriöst.

lycka till.

Muskelsmurfen
2003-05-10, 17:43
Råd från en räka...
Det optimala är variation verkar vara budskapet från de gamla rävarna. Blanda högrep med lågrep och se till att ha kul. (Tung period några veckor sedan lättare, rotera övningar m.m)

nilzon
2003-05-10, 17:52
Bra förslag från ovanstående, och kom ihåg att satsa på basövningar. Varför ska du bara bygga 12 dagar åt gången?

Allan
2003-05-10, 17:57
Spana in den här tråden

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9146

allan

hardbody
2003-05-10, 18:07
Originally posted by nilzon
Bra förslag från ovanstående, och kom ihåg att satsa på basövningar. Varför ska du bara bygga 12 dagar åt gången?

Det är det ABCDE-metoden grundar sig på. Man bygger i 12 dagar och käkar ordentligt, sen deffar man 12 dagar.
Finns några artiklar om det om du söker på google.
här är en http://www.musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp
och
http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=57

nilzon
2003-05-10, 18:12
Jag trodde du mena bygga=styrketräning.
Ok

Allan
2003-05-10, 18:20
Originally posted by hardbody
Det är det ABCDE-metoden grundar sig på. Man bygger i 12 dagar och käkar ordentligt, sen deffar man 12 dagar.


Ännu en metod att stoppa in i glömma-bort-arkivet..Nä, tror du på det ska du köra så. Glöm inte bort att äta bara. Själv tycker jag det låter vansinnigt,


allan

nilzon
2003-05-10, 18:31
Har för mig att för länge sedan Bartoll kommentera ABCDE-dieten med att den inte riktigt funka i verkligheten utan bara på möss, eller har jag fel?

Allan
2003-05-10, 18:43
Originally posted by nilzon
Har för mig att för länge sedan Bartoll kommentera ABCDE-dieten med att den inte riktigt funka i verkligheten utan bara på möss, eller har jag fel?


:laugh:

allan

Grahn
2003-05-10, 19:01
Tja majoriteten av de som testade orginalet av dieten blev mest smällfeta.....

Visst kan man bygga muskler utan att lägga på sig nämnvärt med fett med olika strategier, men hur kul är det att hålla diet 24/7 i resten av sitt liv?

Nils
2003-05-10, 20:25
Originally posted by Grahn
Tja majoriteten av de som testade orginalet av dieten blev mest smällfeta.....


Denna dieten är väl ett extrem exempel av jojo bantning som har mycket väldokumenterade muskelnedbrytande effekter för den icketränande och inte alltför matkunniga populationen.
Men det är lätt att få motsatt effekt om de som gör studien börjar äta bättre mat och träna mer strikt under studien vilket är mycket lätt hänt.
HHmm, så dieten funkar nog ett tag bara för att man helt enkelt GÖR en diet och äter i regel ordentligt!
Nils

GhostFace
2003-05-10, 20:51
Originally posted by hardbody
....
Har tränat med vikter i snart ett år
....


Ursäkta men...
Du tycker inte att du behöver lite mera tid för att lägga på dig åtminstone nå´t kilo till av muskelmassa?

:confused:

Pez
2003-05-10, 21:16
Originally posted by Grahn
Tja majoriteten av de som testade orginalet av dieten blev mest smällfeta.....

Visst kan man bygga muskler utan att lägga på sig nämnvärt med fett med olika strategier, men hur kul är det att hålla diet 24/7 i resten av sitt liv?

Framförallt skulle jag inte rekommendera nån som tränat så kort tid att börja sikta in sig på speciella deff/bulk system, eller nåt "system" öht... visst man behöver inte träna oseriöst första åren men det är då du lär känna din kropp och dina begränsningar..typ.

Tror det "bästa" är att köra "middleoftheroad" ett tag i början iallafall - basövningar varvade med lite nytt hela tiden... funkar för de flesta, inte så avandcerat och du är dig en hel del på vägen.

Dock menar jag inte att man inte ska testa nya saker, men i början är det svårt att tillskriva eventuella ökningar till ett visst sätt att träna på.

PS. Kom att tänka på det här med "seriöst".
För varje år som går så tänker jag "fan nu kör jag seriöst" och för varje år som går så inser jag hur fel jag haft. :D

/pez

Åse Columbus
2003-05-11, 12:37
ja skulle inte heller ge mig på den där metoden....man mixtrar mycket med sin ämnesomsättning.....vore synd att förstöra det fina jobbet du gjort med vikten hittills..

ät regelbundet och träna förnuftigt...o tänk på att du fortfarande anses vara i nybörjartagen.....tycker jag nog att man är upp till ungefär 3-4 år in på byggningsfasen...

nu ska jag ta lite kaffe .....sen bär det av till gymmet....bröst o biceps idag!!!!!!!!!!!

Åse
(kanske lite mage oxå):D

hardbody
2003-05-11, 15:58
Varför skulle inte ABCDE funka? Jag har läst ett flertal trådar på andra forums där folk fått bra resultat. Iofs har det funnit några som inte fått bra resultat också, så jag antar att det är väldigt individuellt. Det är ju nån kille på detta forum som också kör egen variant på det, och är nöjd.

Man måste sköta kosten perfekt och träna hårt.
En utmaning alltså. Jag gillar utmaningar.

Om inte ni vill svara på mina frågor så måste jag väl försöka mig fram på egen hand.
Jag tänker i alla fall testa detta i juni och sedan utvärdera om det funkar på mig eller inte. Klart det inte är en diet man kan gå på nån längre tid, det förstår jag.


Finns det vetenskapliga bevis på att detta inte skulle funka så skulle jag också vara glad för att få tal del av dom.

Ha det gött!
:thumbup:

HB

Allan
2003-05-11, 16:10
Läs litegrann här då! Själv är jag tveksam till dieter som fordrar total satsning och som inte har marginaler för misstag...

T-mag (http://www.t-mag.com/html/59abcde.html)

Bodybuilding diets (http://www.massivemuscle.net/diet.htm)

Intervju med Åkerfeldt (http://www.musclemedia.com/training/abcde/v58_abc1.asp)

Paulun (http://www.paulun.com/ask/fs7.htm)


allan

eller varför inte den här

Kolozzeumtråd som rullar just nu under en annan rubrik (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10578)

Grahn
2003-05-11, 16:41
Hur länge orkar du köra ABCD dieten utan att få ätstörningar?
Det tar ju lång tid att bygga en bra fysik i vilket fall, den lilla tid du orkar med ngt som detta är ju en fis i rymden för det totala resultatet.

King Grub
2003-05-11, 16:43
Originally posted by Grahn
Hur länge orkar du köra ABCD dieten utan att få ätstörningar?
Det tar ju lång tid att bygga en bra fysik i vilket fall, den lilla tid du orkar med ngt som detta är ju en fis i rymden för det totala resultatet.

Är inte ABCDE-dieten en ätstörning?

Grahn
2003-05-11, 16:45
Hehehe mjo...med inslag av schitsofreni, en bulimiker och en anorektiker. :)

Muskelsmurfen
2003-05-11, 17:20
Hej allihopa. :D
Jag experimenterar just nu med ABCDE-dieten. (den andra tråden) Tycker det verkar vara lite antingen eller tänkande här. Vad jag uppäckt hittills är att min ämnesomsättning är såpass hög i slutet av bulkfasen att jag inte behöver dieta speciellt hårt för att ändå gå ned i vikt. Muskler/fett, ingen aning ännu då jag börjat ganska nyligen. Jag tycker inte att orignaldieten (tror det är originalet iaf) verkar speciellt sund då den rekomenderar ett väldigt lågt näringsintag under deffperioden. För min del blir det äta normalt i två veckor och bulka i två veckor. Deffen känns knappt som deff, bara skönt att slippa äta hela tiden. Lycka till men gör inga idiot-deffningar på total svält.

MiniYates
2003-05-12, 20:16
Försök alltid göra en repetition till

Träna de jobbigaste övningarna du kan hitta

Ät protein som ett djur, varje dag

Ät mycket kolhydrater, så mkt långsamma som möjligt

Sov gott på nätterna



:kickass: