handdator

Visa fullständig version : Korrelation vikter & massa


tomccc
2008-01-18, 22:33
Att öka vikterna är det samma sak som mer muskelmassa eller kan man öka massa genom ren överätning när man tränar på samma vikt? (givet att denna vikt inte är alltför långt under ens kapacitet)

Min fråga härör från att man rätt ofta ser bitiga killar som tränar på relativt låga vikter medans man också ser små killar som tränar få reps på relativt tunga vikter. Är dock medveten om att man inte kan ha koll på hela deras träningsupplägg och att det kanske är där skon klämmer.

C.E.J.
2008-01-19, 08:38
Visst finns det en korrelation mellan muskelmassa och styrka, men muskelmassa är inte den enda faktorn bakom styrka. Hur kan du ha missat detta?

Pez
2008-01-19, 09:59
Visst finns det en korrelation mellan muskelmassa och styrka, men muskelmassa är inte den enda faktorn bakom styrka. Hur kan du ha missat detta?

Vafan C.E.J - det är inte första gången du sätter dig på höga hästar, efter att själv ha ställt en massa frågor med svar som för andra är "självklara".
Skärpning för i h-e.

Jorgen
2008-01-19, 10:31
Visst finns det en korrelation mellan muskelmassa och styrka, men muskelmassa är inte den enda faktorn bakom styrka.
Utvekla gärna.

Allan
2008-01-19, 10:33
Visst finns det en korrelation mellan muskelmassa och styrka, men muskelmassa är inte den enda faktorn bakom styrka. Hur kan du ha missat detta?

Menar du teknik???

Danny Devito
2008-01-19, 10:38
Muskelstyrka när det gäller olika övningar beror bl.a. på

1) intramuskulär koordination (Nerumuskulär koordination)
2) intermuskulär koordination (Neuromuskulär koordination)
3) muskelfibersammansättning
4) tvärsnittsyta (CSA)
5) hävstångsförhållande
6) spänningstolerans
7) kroppskonstitution
8) utrustningen kvalité (kullager, grepp etc)
9) muskelkvalité, dvs. muskeldensitet och muskelfibrernas vinkelförhållande
10) dagsform

Skrivet av Major Pectorialis

C.E.J.
2008-01-19, 11:16
What the... ni mods är ju inte så dåliga på att fälla liknande kommentarer själva, det tror ni väl ändå inte? Och nej, visst, jag sticker väl inte under stol med att det är konstigt att någon, som tydligen varit aktiv på ett träningsforum under en längre tid där sådana här frågor dyker upp då och då, missat såna saker som Danny Devito citerade.

Jorgen
2008-01-19, 11:34
What the... ni mods är ju inte så dåliga på att fälla liknande kommentarer själva, det tror ni väl ändå inte? Och nej, visst, jag sticker väl inte under stol med att det är konstigt att någon, som tydligen varit aktiv på ett träningsforum under en längre tid där sådana här frågor dyker upp då och då, missat såna saker som Danny Devito citerade.

Tack för svaret. ;)

tomccc
2008-01-21, 16:29
Visst finns det en korrelation mellan muskelmassa och styrka, men muskelmassa är inte den enda faktorn bakom styrka. Hur kan du ha missat detta?
Att där finns en korrelation är ganska uppenbart ja, men jag undrar alltså hur dem fungerar ihop. Har svårt för att förklara vad jag egentligen vill komma fram till.

Mods får gärna ta bort tråden då den inte utvecklades i den riktningen jag hoppats på.