handdator

Visa fullständig version : Springa 1 mil


Apophis
2008-01-18, 15:55
Tjenare
Har just börjat löpträna, efter lite för ensidigt muskeluppbyggande. Jag behöver lite inspiriation och rimliga målsättningar eftersom jag aldrig regelbundet löptränat förrut.
Därför undrar jag vad som är rimligt att springa en mil på, ungefär hur lång tid det tar att bygga upp kondtion osv för att klara distansen. Jag springer 5 km nu på ungefär 25-30 min.
Hur kan man kombinera styrka och kondition på olika dagar i veckan, för att få ett uppbyggande istället för en nedbrytande resultat?
Tacksam för alla tips, egna resultat, ide'er och fakta
/g

LadyInsane
2008-01-18, 15:58
Kanske klarar du en mil på 55 min, och låt säga att du har ett mål att komma under 40 min, vilket är en grymt bra tid.

Försök ta dig ut och spring en mil, och försök sedan helt enkelt att förbättra den tid du fick.

Hur många dagar har du tänkt träna styrka/resp kondition? Vad tycker du är roligast/vad vill du satsa mest på?

Commando1980
2008-01-18, 16:02
Tjenare
Har just börjat löpträna, efter lite för ensidigt muskeluppbyggande. Jag behöver lite inspiriation och rimliga målsättningar eftersom jag aldrig regelbundet löptränat förrut.
Därför undrar jag vad som är rimligt att springa en mil på, ungefär hur lång tid det tar att bygga upp kondtion osv för att klara distansen. Jag springer 5 km nu på ungefär 25-30 min.
Hur kan man kombinera styrka och kondition på olika dagar i veckan, för att få ett uppbyggande istället för en nedbrytande resultat?
Tacksam för alla tips, egna resultat, ide'er och fakta
/g

vad är fokus nr 1? kanske kan du ha en period där du mer fokuserar på en av grejerna, tex löpträning och endast kör underhållsträning på gymmet.

2-3 dagar gym..övriga dagar löpning. gå dock inte direkt från 0 till 4 löpdagar i veckan utan öka successivt.

machine gun
2008-01-18, 16:10
Gå heller inte från att springa 5 km, till att springa milen varje pass. Att dubbla löpmängden brukar vara ett bra sätt att skada sig (been there done that osv).

Springer du 5 km på 25-30 min, så kanske du klarar milen på runt 60 min, om du kan jogga hela vägen. Det tar inte speciellt lång tid att bygga upp så pass mkt kondition/uthållighet att du orkar jogga 10 km, om du redan nu klarar 5. Men ta det som sagt successivt och öka inte för snabbt.

Här finns ett exempel på ett 22-veckor långt träningsprogram för milen (nivå nybörjare): http://www.marathon.se/traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=11&Ph_ID=9&Rac_ID=95

Nitrometan
2008-01-18, 16:18
Apophis behöver inte springa. Apophis kommer farande och dödar oss alla.

http://en.wikipedia.org/wiki/99942_Apophis

http://neo.jpl.nasa.gov/apophis/


Eller så är han död, en egyptisk farao som styrde mellan 1575 - 1532 f.Kr.

Eller så är han den egyptiska demonen Apophis, Ras svurna fiende.

I vilket fall som helst behöver han inte springa.











:D

Apophis
2008-01-18, 16:54
Apophis behöver inte springa. Apophis kommer farande och dödar oss alla.

http://en.wikipedia.org/wiki/99942_Apophis

http://neo.jpl.nasa.gov/apophis/


Eller så är han död, en egyptisk farao som styrde mellan 1575 - 1532 f.Kr.

Eller så är han den egyptiska demonen Apophis, Ras svurna fiende.

I vilket fall som helst behöver han inte springa.











:D

hehe visste bara två av dom där! jobbigt det där med användarnamn:D

Apophis
2008-01-18, 17:01
Kanske klarar du en mil på 55 min, och låt säga att du har ett mål att komma under 40 min, vilket är en grymt bra tid.

Försök ta dig ut och spring en mil, och försök sedan helt enkelt att förbättra den tid du fick.

Hur många dagar har du tänkt träna styrka/resp kondition? Vad tycker du är roligast/vad vill du satsa mest på?

Jag hade väl tänkt att köra minst 2-3 ggr på gymmet, och sedan löpträning 2 ggr i veckan kanske.. tycker båda är roliga, men kondisen skulle behöva ett lyft.. en annan tanke jag har är min vikt, jag väger 95kg och är 193cm lång (mest muskler), om det kan öka förslitning på knän/leder osv? Ska jag träna ner mig eller vad är bäst?

wo0b9n
2008-01-19, 12:05
Gör som jag..spring en mil i veckan så kommer det komma fortare än du tror..du kommer landa på en tid mellan 60-50 min skulle jag tippa på!

bear.flowertwig
2008-01-19, 17:00
Gör som jag..spring en mil i veckan så kommer det komma fortare än du tror..du kommer landa på en tid mellan 60-50 min skulle jag tippa på!

Kan landa på mellan 50-60 min också ;)


Som sagts tidigare, öka inte för fort. Det går inte att poängteras nog. Det är inte kul att behöva sluta springa helt och vila 3 veckor för att knäna eller nåt annat blivit överbelastade.

Tror jag läst nånstans att man inte bör öka träningsmängden med mer än x 1,5 per vecka(vet inte om det är tid eller sträcka men tror det är sträcka). Mao kör 7,5 km nästa vecka. Veckan därpå 5,5 km, förslagsvis på två pass osv.

Arnold Armstrong
2008-01-19, 22:49
Kör du en 3 ggr i vecan misnt 5 km bra tempo i ett år är milen under 40 nog ganska enkelt om du har naturlig löptalang. Bara att borra ner spettet och köra. Men ett tips är du krasslig skjut på passet en dag.

machine gun
2008-01-20, 11:07
Kör du en 3 ggr i vecan misnt 5 km bra tempo i ett år är milen under 40 nog ganska enkelt om du har naturlig löptalang. Bara att borra ner spettet och köra. Men ett tips är du krasslig skjut på passet en dag.

Nu är det ju långt ifrån alla som är naturbegåvningar. Milen under 40 är något som de allra flesta måste kämpa för betydligt mer än att springa 5 km i "bra tempo" 3 ggr/vecka i ett år.

Arnold Armstrong
2008-01-20, 11:13
Jo men alltså med naturlig talang hävdar jag att det inte är så svårt. Tex om du tar en grupp som tex spelat fotboll. Då vi letar här på styrkeforumfronten är nog de flesta inga benmonster och konditionsfenomen. De flesta föredrar stora armar och feta bröst.

Se vill jag betona att bra temo för mig är ca 90 % av pulsen minst. Skall bli kul maskinpistolen att se vad du säger om min journal som startar snart!

machine gun
2008-01-20, 11:21
Det jag menade var att de flesta helt enkelt inte är naturliga talanger.

Arnold Armstrong
2008-01-20, 11:22
Okej jag förstår. Men det jag vill trycka på är att här komme rkonditionen i femte hand om den ens kommer. Men okej det är bara at köra på.

machine gun
2008-01-20, 11:32
Okej jag förstår. Men det jag vill trycka på är att här komme rkonditionen i femte hand om den ens kommer. Men okej det är bara at köra på.

Alltså, även med talang så krävs det god kondition för att springa milen sub 40. Det krävs så att säga ett visst mått av kondition för att klara av att hålla >90 % av maxpuls i nära 40 min.

Arnold Armstrong
2008-01-20, 11:40
Okej detta blir mitt mål. Jag skall bevisa att en man som ej konditionstränat på nära 3 år nu skall göra detta. ioförsig har jag varit ganska kvick som ung ca 39 minuter då jag sprang varje dag som 14 bastare

Gpajpen
2008-01-20, 11:44
Okej detta blir mitt mål. Jag skall bevisa att en man som ej konditionstränat på nära 3 år nu skall göra detta. ioförsig har jag varit ganska kvick som ung ca 39 minuter då jag sprang varje dag som 14 bastare
Du ska bevisa att det går överhuvudtaget? Ingen som har sagt att det inte går, och går gör det med råge om du redan har klarat det förut.

Eddie Vedder
2008-01-20, 11:53
Okej detta blir mitt mål. Jag skall bevisa att en man som ej konditionstränat på nära 3 år nu skall göra detta. ioförsig har jag varit ganska kvick som ung ca 39 minuter då jag sprang varje dag som 14 bastare

Och vem skulle du i såna fall motbevisa? FInns väl ingen som ifrågasatt att det är genomförbart?

z_bumbi
2008-01-20, 12:11
Se vill jag betona att bra temo för mig är ca 90 % av pulsen minst.

5 km med 90% eller mer av maxpulsen? Det låter mindre roligt och något som jag gissar få otränade som ska öka konditionen för att kunna springa 10 km klarar av som "uppbyggnad", oavsett om de har talang eller inte för konditionsidrott.

Arnold Armstrong
2008-01-20, 13:11
jag har en pulsklocka och den brukar ligga runt 90 men skall kör aigång snart igen bara ett nytt batteri så skall det nog gå vägen

machine gun
2008-01-20, 13:30
jag har en pulsklocka och den brukar ligga runt 90 men skall kör aigång snart igen bara ett nytt batteri så skall det nog gå vägen

Har du gjort ett maxpulstest eller använder du 220-ålder? Använder du det senare, så kan det lika gärna va så att du egentligen har högre maxpuls och alltså ligger lägre än 90 %. Ligger du på >90 % av max, så känner du dig rejält ansträngd iaf och får troligtvis mjölksyra till den grad att benen närmast stumnar, känns det igen? :)

Jax
2008-01-20, 13:45
I och för sig inget speciellt att komma över 90%, men det är inte det lättaste om man inte är van. Men den gode Arnold borde nog revidera sin syn på hur enkelt det är att nå under 40 min på milen. Nog för att alla känner någon i fotbollslaget eller liknande som klarar milen på under 40 min, men det är sällan de tiderna är att lita på.

machine gun
2008-01-20, 13:47
I och för sig inget speciellt att komma över 90%, men det är inte det lättaste om man inte är van. Men den gode Arnold borde nog revidera sin syn på hur enkelt det är att nå under 40 min på milen. Nog för att alla känner någon i fotbollslaget eller liknande som klarar milen på under 40 min, men det är sällan de tiderna är att lita på.

Att komma över 90 % brukar vara ganska lätt, men att orka hålla den nivån en längre tid är svårt för de flesta som inte tränat specifikt på det.

Motionsspår är ofta för korta, så ska resultaten vara pålitliga är det bara kontrollmätta sträckor som gäller.

bear.flowertwig
2008-01-20, 14:21
Så här gör man för att springa milen under 40 min
Ett träningsprogram upplagt på 22 veckor att följa. Med start i mars och med målet att springa (tjej)milen i augusti på under 40 min. Värt att notera att redan första veckan springer man 58 km och man ska ligga på 45-50 min på milen redan då...
http://www.marathon.se//traningsprogram/vecka.cfm?Pro_ID=13&Ph_ID=9&Rac_ID=95

Jax
2008-01-20, 14:37
Det där är inte hur du gör för att klara det. Det är ett program för en person som ligger på nivån för att kunna klara det. Första träningspasset är ett lätt distanspass på 10km på tiden 45-50 min.

machine gun
2008-01-20, 14:39
Tilläggas är väl även att det är ett program gjort för kvinnor. Det är tyvärr så att det är svårare och kräver mer träning för en kvinna att klara sub 40 på milen än för en man.

Noodles
2008-01-21, 10:26
Okej jag förstår. Men det jag vill trycka på är att här komme rkonditionen i femte hand om den ens kommer. Men okej det är bara at köra på.

Om du tittar runt lite i journalerna här kommer du upptäcka att det finns många som fokuserar på konditionsträning och ändå inte klarar milen på 40 minuter. Det är klart att en del kan göra det på väldigt lite träning. Talanger finns inom alla områden. Däremot är det befängt att tro att en majoritet kan springa sub 40 på >5 km tre gånger i veckan under ett år.

krima
2008-01-21, 21:41
Nog för att alla känner någon i fotbollslaget eller liknande som klarar milen på under 40 min, men det är sällan de tiderna är att lita på.

:thumbup:

Folk i allmänhet verkar ha en tendens att överskatta sin förmåga att springa milen på under 40 minuter. Utan kontrollmätt sträcka och ordentlig tidtagning så litar jag inte ett skvatt på dylika påståenden. Folk verkar tänka: "Fan vad jag pressade idag och ändå var jag ute så länge, jag sprang nog milen minst!"

Arnold Armstrong
2008-01-21, 22:09
Om du tittar runt lite i journalerna här kommer du upptäcka att det finns många som fokuserar på konditionsträning och ändå inte klarar milen på 40 minuter. Det är klart att en del kan göra det på väldigt lite träning. Talanger finns inom alla områden. Däremot är det befängt att tro att en majoritet kan springa sub 40 på >5 km tre gånger i veckan under ett år.

sub? vad betyder det då? Okej de flesta journaler jag kollat på (ca 5st). Då är alla styrka. Men ok skall kolla igen sen.

Förresten Noodles har du åkt vasaloppet? Är svaret ja är du en riktig man

Jax
2008-01-21, 22:13
Förresten Noodles har du åkt vasaloppet? Är svaret ja är du en riktig man
Fniss

Noodles
2008-01-22, 08:13
sub? vad betyder det då? Okej de flesta journaler jag kollat på (ca 5st). Då är alla styrka. Men ok skall kolla igen sen.


Sub 40 betyder under 40 minuter. Tips på journaler med konditionsträning: Eddie Vedder, machine gun, Jax, wintersnowdrift, Eva E, GurraGo, LadyG, Jondahl, Edvin (dåligt uppdaterad på sistone). De flesta som tränar kondition försöker även få in en del styrketräning för variationens skull.

Förresten Noodles har du åkt vasaloppet? Är svaret ja är du en riktig man

Nej, tyvärr. Jag avvaktar med att bli en riktig man. Jag är fortfarande tveksam till om jag vill vara det med allt vad det innebär.

Folk i allmänhet verkar ha en tendens att överskatta sin förmåga att springa milen på under 40 minuter. Utan kontrollmätt sträcka och ordentlig tidtagning så litar jag inte ett skvatt på dylika påståenden. Folk verkar tänka: "Fan vad jag pressade idag och ändå var jag ute så länge, jag sprang nog milen minst!"

Jag kan bara hålla med. Visst finns det många som klarar milen under 40 minuter. Dock brukar det vanligaste vara "Jag skulle säkert klara milen under 40 utan problem" utan att faktiskt pröva det.

Ironwoman
2008-01-22, 11:21
Förresten Noodles har du åkt vasaloppet? Är svaret ja är du en riktig man

Jag tycker att du har lite snedriven bild. Skulle tro att runt 10-20 % av alla som åker vasaloppet kan springa milen under 40. Så rent prestations och träningsmässigt är vasaloppet betydligt lättare, även om man under själva loppet får kämpa lite mer. Sedan är bristen på snö/vana vid skidåkning en sak som påverkar.

Känner flera som åkt vasaloppet som springer milen på runt/över 60 min.

Arnold Armstrong
2008-01-22, 12:57
Jag hoppas Mr Noodles tog det på rätt sätt (en liten nypa humor i det hela).

Men visst jag förstår. Man måste kunna värdera en uppkommen situation. Förresten Ironwoman funderar på att köpa en cykel och cykla om dagarna? När går Vätternrundan? 30 mil? Det låter bra.

Ironwoman
2008-01-22, 13:28
Jag hoppas Mr Noodles tog det på rätt sätt (en liten nypa humor i det hela).

Men visst jag förstår. Man måste kunna värdera en uppkommen situation. Förresten Ironwoman funderar på att köpa en cykel och cykla om dagarna? När går Vätternrundan? 30 mil? Det låter bra.

http://www.cyklavaettern.com/

Satsar man bara på att ta sig igenom vätternrundan och är hyfsat tränad är det främst en psykisk fråga, man hinner tröttna på att cykla ett par gånger om.

Arnold Armstrong
2008-01-23, 15:24
Så ni vet Noodles och compani. Åker nu upp till Norr för en kickoffesa för nya journalen. Längdåkning 15 mil är målet! ALLEZ LES BLUES!