handdator

Visa fullständig version : Inte så mkt styrka men bra flås?


i_casey
2008-01-18, 14:29
Idag tränade jag för 1'a ggn i mitt liv bodypump på jobbet. I vanliga fall konditionstränar jag mest med f n enklare styrka/rörlighet med gummiband o egen kroppstyngd. Oturligt (eller ja...) tränade jag rätt intensiv kondition både igår o i onsdags så jag var lite matt i benen redan innan. Min träningskompis slängde åt mig 2,5kg tyngder och sa att det blir jättebra. Det gick rätt bra iofs, men mina armar o ben blev helt slut....

Och så när jag kommer tillbaka till jobbet och uttrycker mitt utschasade tillstånd, säger min kollega, ja, men du tränar väl ingen mjölksyraträning? (gör du, hade jag lust att fråga men orkade inte med mer av henne...)

OK, jag är absolut inte elitidrottare och kanske ingen träningsexpert, men vadå mjölksyraträning?

Jag har inte så starka armmuskler, de är ju inte är vana vid denna typ av träning; är inte det mer relevant för min nuvarande trötthet? Eller en kombination? Det är väl ändå en viss skillnad på att ha uthålliga muskler och starka?

Jag blev nog lite stött för det kändes som hon ifrågasatte min kondition. Men jag tycker det är två olika saker.

Tolkia
2008-01-18, 14:31
Jag tycker att det låter som ett solklart fall av "man blir bra på det man tränar". DU brukar inte träna Body Pump, ergo är du inte speciellt bra på Body Pump. Din kompis skulle antagligen inte framstå som så bra om hon tränade kondition ihop med dig första gången.

i_casey
2008-01-18, 15:26
Hon är inte min kompis.;) (det var en annan tjej jag tränade med, inte för att ni vet vem nån av dem är)

Men iaf, det var väl ungefär så jag kände att det borde vara också. Ska bli intressant att känna hur kroppen mår imorn.

Har dessutom blivit "övertalad" att gå nästa vecka oxå - får se om det blir bättre av att inte träna intervall kvällen innan...

LadyInsane
2008-01-18, 15:54
För två år sedan var jag en spinningfantast. Körde minst 4 intensivpass i veckan. Hade en grym kondition. Sedan drog kompisen med mig på Skivstång(Friskisbodypump) och jag blev helt slut. För henne gick det grymt bra och hon körde på mycket tyngre vikter än mig, men själv ville jag mest lägga mig ned och vila efter 30 min...

Jag var helt enkelt ovan, och dessutom involverade just den typen av träning inte min extremt superbra kondition, utan muskler, som jag inte alls hade lika mycket av.