handdator

Visa fullständig version : Tillskott av svavel


AJO
2008-01-18, 14:23
Finns det några risker eller biverkningar med detta?

Tabbe
2008-01-18, 15:46
Svavel som finns på tändstickor? :confused:
Vad används svavel i kroppen till?

Eddie Vedder
2008-01-18, 16:00
Vad används svavel i kroppen till?

Det är ett essentiellt mineralämne, bygger upp svavelinnehållande aminosyror och är således indirekt bidragande till alla processer i kroppen där dessa (metionin och cystein) behövs.
Dessutom hjälper det till att utsöndra oönskade ämnen i kroppen via njurarna och gallan när det omvandlas till sulfat.

Men ett tillskott med enbart svavel känns knappast nödvändigt.

Tabbe
2008-01-18, 16:06
tack eddie :)

Eddie Vedder
2008-01-18, 16:18
kan tilläggas att det inte existerar något RDI för svavel och att man aldrig sett några toxiska effekter av det.


Att inte få i sig tillräckligt med svavel är nog omöjligt, det ingår som sagt i de svavelinnehållande aminosyrorna. Med andra ord är all proteinrik mat rik på svavel, protein brukar ju inte vara någon brist i kosten för kolomedlemmarna direkt.;)

Hobbes
2008-01-18, 21:14
kan tilläggas att det inte existerar något RDI för svavel och att man aldrig sett några toxiska effekter av det.


Att inte få i sig tillräckligt med svavel är nog omöjligt, det ingår som sagt i de svavelinnehållande aminosyrorna. Med andra ord är all proteinrik mat rik på svavel, protein brukar ju inte vara någon brist i kosten för kolomedlemmarna direkt.;)

Är jag helt ute och snurrar nu - men är inte MSM en form av svavel. Där magproblem är en eventuell bieffekt av för stora doser. Den säljs ju i hälsokost butiker har jag sett.

Använde de i Kanada när jag bodde där, upplevde en större återhämtning och milt inflammationshämmande effekter. Klättrade 4-5 gånger i veckan så därav MSM med Glukosamin.

Menade inte att vara OT, utan frågade om det inte var en form av svavel, upplevde aldrig några problem med magen dock.

AJO
2009-09-05, 11:01
Det är ett essentiellt mineralämne, bygger upp svavelinnehållande aminosyror och är således indirekt bidragande till alla processer i kroppen där dessa (metionin och cystein) behövs.
Dessutom hjälper det till att utsöndra oönskade ämnen i kroppen via njurarna och gallan när det omvandlas till sulfat.
Men ett tillskott med enbart svavel känns knappast nödvändigt.

Det är alltså vedertagen fakta, med andra ord så stämmer msmförsäljarnas information om att kosttillskottet har en detoxeffekt?

Sverker
2009-09-05, 15:19
Ja. Det är en svavelförening. Jag antar på goda grunder att det utsöndras från kroppen i form av sulfat.




Jag är säker på att metylsulfonylmetan inte kan ombildas till taurin. Så den vägen är otänkbar när det gäller detox.

Möjligen att det skulle kunna fungera som sulfatgivare. Här är biokemin både komplicerad och komplex:D...vilket betyder att jag inte vet.


Jag ser heller inte att detoxen skulle fungera bättre bara för att man tillför mer ämnen som hjälper vid utsöndringen av fettlösliga ämnen, vattenlösliga ämnen som taurin, glycin och svavelaminosyrorna ( genom sulfatjonen ).

AJO
2009-09-05, 16:01
Ja. Det är en svavelförening. Jag antar på goda grunder att det utsöndras från kroppen i form av sulfat.




Jag är säker på att metylsulfonylmetan inte kan ombildas till taurin. Så den vägen är otänkbar när det gäller detox.

Möjligen att det skulle kunna fungera som sulfatgivare. Här är biokemin både komplicerad och komplex:D...vilket betyder att jag inte vet.


Jag ser heller inte att detoxen skulle fungera bättre bara för att man tillför mer ämnen som hjälper vid utsöndringen av fettlösliga ämnen, vattenlösliga ämnen som taurin, glycin och svavelaminosyrorna ( genom sulfatjonen ).

Ok:thumbup:. På en del sidor står det att msm fungerar som detox bla. pga. att det ökar cellgenomträngligheten.

Vilka fler ämnen finns det som bevisat hjälper till med utsöndringen av fettlösliga ämnen?

Så taurin, glycin och svavelaminosyror hjälper till vid utsöndringen av vattenlösliga ämnen?
Kan man ha vattenlösliga ämnen lagrade eller är det om man akut behöver få ut något ämne ur systemet?

Sverker
2009-09-05, 17:19
Nej. Du har ett fettlösligt ämne, som exempel någon steroid.
Eftersom ämnet inte vill lösa sig i vatten sätter levern eller njuren på ett litet vattenlöslig ämne som just taurin eller glycin på steroiden. Vips har hela komplexet blivit vattenlösligt och kan utsönsdras i urinen.