handdator

Visa fullständig version : Müsli upp till himlen!


Sparven
2008-01-17, 22:19
Suttit nu ikväll och frösökt göra mig ett bättre kost upplägg, skippa vitt bröd mindre socker och en mycket mer varierande kost av kolhydrater fetter och proteiner.Även fylla på depåerna med mera vitaminer och mineraler. I alla fall har fått tips dock om ett bra kvällsmål.

2 dl müsli med
2 dl fil eller mjölk
1 skiva hårt eller mjukt bröd
med kaviar
plus någon grönsak
banan eller annan frukt

mmm.. ser gott ut så jag drog till affären för att köpa müsli.. Men hur mycket fanns det inte? minst 15 olika sorter..Då allt från naturell till bär och bana(typ *screwy* )
Så min fråga är? Vad käkar ni för müsli och vilket märke, vad har ni för rekomendationer?
Har ni nå recept tips?

Koloftw
2008-01-17, 22:21
Brukar köpa Euroshoppers eller Eldorados musli, fanns pengar skulle jag köpa någon dyrare med så mycket frukt/nötter som möjligt, t.ex. Lidls 45% nötter&frukt.

King Grub
2008-01-17, 22:24
Vad käkar ni för müsli och vilket märke,


Start!

vad har ni för rekomendationer?

I princip alla på marknaden där den tillsatta sockermängden är måttlig eller liten är nyttiga.

nickemannen86
2008-01-18, 11:41
Finax Sunt och Gott kan jag rekommendera.

Pepz
2008-01-18, 12:45
Start!



I princip alla på marknaden där den tillsatta sockermängden är måttlig eller liten är nyttiga.

Start är ju rena rama kaksmulorna.. riktigt gott!

jag föredrar finax sunt o gott- så kan man tillsätta övrigt själv

fajiwara
2008-01-18, 12:49
mekkar egen mussli med havregryn, krossat linfrö, massa krossade nötter, kanel och sen litta honung, efter det rostar jag det i ugnen. MYCKET GOTT !

piraten99
2008-01-18, 13:10
Start!



I princip alla på marknaden där den tillsatta sockermängden är måttlig eller liten är nyttiga.

andra tider nu kingan? jag minns tiden då start inte alls var nå bra, sa du

Pepz
2008-01-18, 13:13
andra tider nu kingan? jag minns tiden då start inte alls var nå bra, sa du

varför måste man alltid äta det som är "optimalt" ?
man behöver inte alltid applicera den kunskap man besitter..

Eddie Vedder
2008-01-18, 13:14
andra tider nu kingan? jag minns tiden då start inte alls var nå bra, sa du

Beroende på kaloribudget och övriga levnadsvanor kan en hel del mindre nyttig mat gå ner utan näringsbehovet riskerar bli inadekvat eller att hälsan blir lidande.

LunaSpice
2008-01-18, 13:15
Minns också King Grubs blandning som jag ibland fortfarande kör.

Vaniljyoghurt (helst valios)
Valio cottage cheese
Allbran Plus
Frosties

Innehåller en del socker men det är ruggigt gott.

King Grub
2008-01-18, 13:31
andra tider nu kingan? jag minns tiden då start inte alls var nå bra, sa du

Vem har sagt att Start är "bra"? Jag sade att jag äter det. Vissa av oss tränar så hårt och mycket att vi kan äta i princip vad vi vill, plus att vissa av oss inte tror att vi måste optimera allt ner på hysterinivå.

sälmannen
2008-01-18, 13:54
Finax Sunt och Gott kan jag rekommendera.

I second that! Jag kör sunt & gott och tillsätter lite götta som russin och aprikoser för att få lite sötma på kalaset. Med fördel toppas rätten med lite färska bär.

Annars är Saltå kvarns basmüsli ett ekologiskt alternativ som jag köper ibland. Ungefär samma ingredienser som sunt & gott. Dock är den lite halvsvår att få tag på om man inte går till en hälsokostbutik. Dubbelt så dyr också :(.

Sparven
2008-01-18, 14:33
Beroende på kaloribudget och övriga levnadsvanor kan en hel del mindre nyttig mat gå ner utan näringsbehovet riskerar bli inadekvat eller att hälsan blir lidande.

Så sant, det kan till och o med vara bra med lite sådant ibland. De "optimalt" behöver inte alltid vara bäst, Variation förnöjjer? eller :em:

Minns också King Grubs blandning som jag ibland fortfarande kör.

Vaniljyoghurt (helst valios)
Valio cottage cheese
Allbran Plus
Frosties

Innehåller en del socker men det är ruggigt gott.

Låter riktigt smarrigt, har alltid varit svag för vanilj, det gäller även vanilj gainomax. Fått lite tips här nu ska nog ta mig ner mot ICA och köpta några förpackningar och testa.

Eddie Vedder
2008-01-18, 15:29
Så sant, det kan till och o med vara bra med lite sådant ibland. De "optimalt" behöver inte alltid vara bäst, Variation förnöjjer? eller :em:

Ja det håller iaf jag med om.:)

Kanske låter konstigt att komma från mig men att välja havregrynsgröt jämt och ständigt om man har ett högt energibehov är inte optimalt det heller.

Det är jag medveten om men jag tycker det är för gott för att skära ner på, är totaljunkie.:D

Att ha King Grubs kaloribehov och, hans fysiska aktivitet och allmänna levnadsvanor innebär knappast att Start och godis kommer innebära något negativt.

Koloftw
2008-01-18, 15:31
Minns också King Grubs blandning som jag ibland fortfarande kör.

Vaniljyoghurt (helst valios)
Valio cottage cheese
Allbran Plus
Frosties

Har Valio kvar sin cottage cheese? :confused:

LunaSpice
2008-01-18, 15:34
Har Valio kvar sin cottage cheese? :confused:

Ingen aning men det är det ursprungliga receptet. Jag brukar köra Keso Fiber istället. Tycker den smakar bäst av alla cottage cheeses.

Cerberus
2008-01-18, 22:04
[QUOTE=King Grub;2766831]Start!

Jag ligger inlagd nu för extremt tungt Start!-missbruk.


gaah va ett tag sen ja käka det, sjukt gott. Kaksmulor ju, ja kan äta dom helt utan nåt till också(har hänt när yoghurt o mjölk tagit slut).


Borde inte musli va lätt o göra själv? ja menar, det e ju havregryn i och lite flingor = musli?

King Grub
2008-01-18, 22:23
Borde inte musli va lätt o göra själv? ja menar, det e ju havregryn i och lite flingor = musli?

Ja, rostade i ugn. Så kan man lägga till annat man tycker om: torkad frukt, frön, nötter, mandlar, t ex.

-Englund
2008-01-18, 23:12
Ingen aning men det är det ursprungliga receptet. Jag brukar köra Keso Fiber istället. Tycker den smakar bäst av alla cottage cheeses.

Fiber i för stora mängder är inte bra för magen och kolhydratsupptaget ;) iofs; inget är väl bra i för stora mängder men jag har för mig att man knappt behöver tänka på att få i sig fiber eftersom det finns tillräckligt i den mesta basfödan... ville bara påpeka :D

LunaSpice
2008-01-20, 14:14
Jag vet mkt väl hur fibrer fungerar och jag äter inte Keso fibrer för fibrers skull. Äter sällan livsmedel med extra tillsatt fibrer just av den anledningen du beskriver.

CoolHandLuke
2008-01-20, 15:49
Start. Mmmmm.. gott, men det går inte. Får ont i magen. :P

Tekniskt är Start och Crunchy varianter inte müsli utan 'granola'. http://en.wikipedia.org/wiki/Granola

Under muesli hittade jag en 'färsk' bircher müsli-variant som verkar intressant. Ska prova den nån gång när jag har alla ingridienser.

Koloftw
2008-01-20, 16:17
"rolled oats, nuts, honey"

Går ju alltså att göra fettfri start/crunchy *drool*.

Mourten
2008-01-20, 18:26
valio har fortfarande kvar sin laktos fria keso/kottage cheese