handdator

Visa fullständig version : Slutat med nikotinet... någon ersättare?


hereigo
2008-01-17, 15:26
Har under tio års tid varit nikotin beroende men har nu lagt av med den lasten och det fungerar jätte bra! Dock har jag tuggat upp ca 6 packet tuggumi på en veckas tid och som ett resultat av det,,, MYCKET luft i magen.

Är det någon som kan rekomendera något annat?

Får ju tillägga att det slinker ner en hel del onyttigheter åxå:em:

Wilden
2008-01-17, 15:49
Har under tio års tid varit nikotin beroende men har nu lagt av med den lasten och det fungerar jätte bra! Dock har jag tuggat upp ca 6 packet tuggumi på en veckas tid och som ett resultat av det,,, MYCKET luft i magen.

Är det någon som kan rekomendera något annat?

Får ju tillägga att det slinker ner en hel del onyttigheter åxå:em:

Snusade du eller rökte du? En vän till mig körde en egen variant då han skulle sluta snusa, han la en liten bit hushållspapper under läppen bara för att känna att någonting fanns där.

Lorden
2008-01-17, 16:08
Träna bort abstinensen :thumbup:. Funkade bra för mig när jag slutade röka, dra ut och spring eller något när du känner att du behöver göra något.

Ganymedes
2008-01-17, 16:18
Det är aldrig bra att ersätta en last med en annan. Speciellt inte med att småäta eller snusa istället för röka etc. Min polare drack vatten när han blev röksugen. Det är en ganska ofarlig "last" att substituera snusandet med iaf.

Våga hata tuggummi btw. :)

Ondskapelsen
2008-01-17, 17:40
Träna bort abstinensen :thumbup:. Funkade bra för mig när jag slutade röka, dra ut och spring eller något när du känner att du behöver göra något.

+1
Funkar faktist, (kanske inte passar så bra på jobbet men vem har tid att röka på arbetstid)

Ganymedes
2008-01-17, 17:41
+men vem har tid att röka på arbetstid

Fiskare?

hereigo
2008-01-17, 17:50
Tack för tipsen,hushålls papper är nog inte min grej.. =)
Jag rökte i 8 års tid därefter snusade jag i 2.. jag saknar inget, varken i handen eller under läppen . Det känns helst enkelt tomt i munnen... så tuggummi (vanliga stimorol) och läkerol har det som sagt blivit en del av ... men funderade på att skala upp lite morötter ocg ha med så kan man ju tugga på det i stället...kanske är lite bättre för magen oxå...

Jo träningen kommer ju att öka absolut,, det positiva med det är väl att man redan på en gång känner skillnaden konditions mässigt.

Alfred Nobel
2008-01-17, 18:46
Det är faktiskt något du får leva med tills du avvänjt dig. Börjar du hitta alternativ till nikotinet bildar det bara en ny börda. Du konsumerar 1 paket tuggumi dagligen, bara det är nästan 20kr på ingenting, samt "onyttigheter" som slinker ned utöver.

Det tar sin tid :thumbup:

Vin
2008-01-17, 18:48
Farsan har snusat i 20års tid och har nu slutat snusa. Han snusar Onico (nikotinfritt snus.) Det känns bra säger han.

jontet
2008-01-22, 16:24
Farsan har snusat i 20års tid och har nu slutat snusa. Han snusar Onico (nikotinfritt snus.) Det känns bra säger han.

jepps, funkade finfint för mig, snusade två år o gick över till onico tills det fysiska nikotinbegäret klingat av efter typ 3 veckor och då var det ju en baggis att lägga av med behover att känna den där prillan under läppen. polarn gjorde samma sak, han hade snusat i 7-8 år :thumbup:

uf_74
2008-01-22, 16:55
Stämmer in med talarna ovan. Onico is da shit. Snusade i 18 år och har snart vart fri i ett år. Utan Onico hade det inte funkat. Dock var det ganska svårt att sluta med Onico. Jg fick ta det stegvis.

hereigo
2008-01-24, 11:48
Va kul att så många ändå lyckas. Jag trodde faktiskt inte att jag skulle fixa det. Jag körde med onico första dagen men upptäckte snart att jag klarade mig utan den där prillan under läppen. så nu efter snart tre veckor så känns det kanon bra...

Rahf
2008-01-24, 12:03
Om du någonsin får suget tillbaka: Allen Carr - Äntligen Icke-Rökare. Det dödar det mesta av suget.

Alexton
2008-01-24, 12:32
Slutade snusa i vintras efter en 4 år. Började dricka mängder med grönt te istället. Fungerade bra eftersom det är någon man aktivt måste fixa så det håller en sysselsatt ett tag.

strongladie73
2008-01-24, 22:59
Slutade röka för 4 år sedan och det som räddade mig när lusten dök på var tetris på burken ;)
Det håller fingrarna upptagna, det är lätt beroendeframkallande, inte skadligt för kroppen, inte fettbildande och framför allt det stinker inte.
Dessutom är det lättare att lägga av med än cigaretter:D

Vad som däremot hjälpte mig att sluta röka var boken "Äntligen icke rökare" ...
Har inte en tanke på cigaretter idag....helt underbart:)

Psychological
2008-01-25, 03:51
Har under tio års tid varit nikotin beroende men har nu lagt av med den lasten och det fungerar jätte bra! Dock har jag tuggat upp ca 6 packet tuggumi på en veckas tid och som ett resultat av det,,, MYCKET luft i magen.

Är det någon som kan rekomendera något annat?

Får ju tillägga att det slinker ner en hel del onyttigheter åxå:em:

shit alltså. jag skulle aldrig klara mig utan mitt älskade snus.. hur står du ut ?

nelson24
2008-01-25, 08:55
Har snusat i 20 år med 3 uppehåll på 3år, 1år och nu det senaste aktiva uppehållet som är uppe i 6 månader. Att gå från snus till tex Onico tycker jag är väldigt enkelt vilket tyder på att nikotinet inte är så svårt att vänja sig av med. Det är mycket värre att gå från Onico till ingenting.

Det känns ganska surt att kasta pengar på en sådan sak som Onico så jag ska nog göra ett försöka att ändra mitt beteende:-)

JG_81
2008-01-29, 23:38
Har snusat i ca 7 år. Är inne på mitt tredje dygn utan nikotin och det känns faktiskt helt ok - över förväntan. Tidigare har jag inte klarat ens ett dygn, men är väl mer motiverad nu.

On-topic: Onico, som flera har nämnt, funkar fin-fint. Nästan så att man blir rädd att bli beroende av det här nu.. :P Även träning, som jag tror någon skrev om, funkar bra, än så länge i alla fall. Har varit på gymmet två gånger under dessa tre nikotinfria dagar och satt PB i nästan varenda övning. Vet inte om det beror på aggressioner pga nikotinabstinens eller vad det nu är, men intressant fenomen är det. Bonus; efteråt är suget efter snus _nästan_ helt borta i ett par timmar och under tiden på gymmet har jag inte känt av några problem alls. :)

Off-topic: Hur lång tid upplevde ni andra att det tog innan det fysiologiska suget efter nikotin försvann (den uppblåsta känslan i huvudet, yrsel och liknande otrevligheter)? Har hört olika bud.. allt från tre veckor till en månad eller två.

Rahf
2008-01-29, 23:41
Har snusat i ca 7 år. Är inne på mitt tredje dygn utan nikotin och det känns faktiskt helt ok - över förväntan. Tidigare har jag inte klarat ens ett dygn, men är väl mer motiverad nu.

On-topic: Onico, som flera har nämnt, funkar fin-fint. Nästan så att man blir rädd att bli beroende av det här nu.. :P Även träning, som jag tror någon skrev om, funkar bra, än så länge i alla fall. Har varit på gymmet två gånger under dessa tre nikotinfria dagar och satt PB i nästan varenda övning. Vet inte om det beror på aggressioner pga nikotinabstinens eller vad det nu är, men intressant fenomen är det. Bonus; efteråt är suget efter snus _nästan_ helt borta i ett par timmar och under tiden på gymmet har jag inte känt av några problem alls. :)

Off-topic: Hur lång tid upplevde ni andra att det tog innan det fysiologiska suget efter nikotin försvann (den uppblåsta känslan i huvudet, yrsel och liknande otrevligheter)? Har hört olika bud.. allt från tre veckor till en månad eller två.

Fysiskt sett så är nikotinet borta efter cirka 5 dagar. Att man går runt och tänker på det konstant beror på just vilken inställning man har. Känner man att man har uppoffrat någonting så kommer det vara ganska konstant återkommande så fort man hamnar i vissa situationer. Däremot om man känner sig ganska lugn och befriad så tar det nog cirka 3 veckor till en månad.

Man kan få något släng av huvudvärk under de tre veckorna också.

För mig tog det runt 3 veckor.

nelson24
2008-01-30, 08:45
Off-topic: Hur lång tid upplevde ni andra att det tog innan det fysiologiska suget efter nikotin försvann (den uppblåsta känslan i huvudet, yrsel och liknande otrevligheter)? Har hört olika bud.. allt från tre veckor till en månad eller två.

Jag har aldrig känt något av ovanstående de gånger jag har slutat.

loztdignity
2008-01-30, 20:17
Träna mycket, gör saker som kräver hela din uppmärksamhet t ex intensiva dataspel (för mig funkar Starcraft bra), drick kaffe i mängder.

Alexlindgren
2008-01-30, 23:10
Håller på att dra ner nu. Vi ät tre polare som bestämt oss för att dra ner.

Förut låg man väl på cirka 13-14 cigg per dag, nu har en av våra ickerökar kompisar tagit hand om ciggen. Han ger oss tre cigg per dag som vi får dela på (totalt 1 cigg per person och dag) och kommer sedan dra ner till 2 och sedan 1...

Efter det blir det försök att stoppa rökningen helt.

Rahf
2008-01-30, 23:13
Håller på att dra ner nu. Vi ät tre polare som bestämt oss för att dra ner.

Förut låg man väl på cirka 13-14 cigg per dag, nu har en av våra ickerökar kompisar tagit hand om ciggen. Han ger oss tre cigg per dag som vi får dela på (totalt 1 cigg per person och dag) och kommer sedan dra ner till 2 och sedan 1...

Efter det blir det försök att stoppa rökningen helt.

Och ni går och tänker på dessa cigaretter under hela dagen. Helt plötsligt blir de värda någonting och en viktig punkt i dagsagendan eftersom ni är inskränkta till bara ett par stycken om dagen.

Skära ner är ett dåligt sätt att sluta på. Abstinensen blir inte mindre och effekterna blir inte lindrigare. Antingen fortsätter man puffa eller så lägger man av.

Maharadja
2008-01-31, 08:51
Det är aldrig bra att ersätta en last med en annan. Speciellt inte med att småäta eller snusa istället för röka etc. Min polare drack vatten när han blev röksugen. Det är en ganska ofarlig "last" att substituera snusandet med iaf.

Våga hata tuggummi btw. :)

Det är nog så det funkar ofta..tyvärr. Att man faktiskt ersätter en vana med en annan. Fast positiva vanor är aldrig fel!

Kung TexMex
2008-01-31, 10:40
Onico är som många redan sagt toppen. Men man ska nog bara sätta i sig 2-3 dosor av det innan man lägger av med det också.
Sen har snusberoendet en jävla förmåga att helt plötsligt dyka upp igen ungefär ett halvår efter att man slutet, då kan det vara bra med lite onico igen.

JG_81
2008-01-31, 20:22
Jag har aldrig känt något av ovanstående de gånger jag har slutat.

Kan säkert variera från person till person. Har hört alla möjliga saker som hänt med folk då de slutar med nikotin. Igår försvann i alla fall dom problemen jag hade inledningsvis, så det går åt rätt håll. :)

sissa
2008-01-31, 20:35
Och ni går och tänker på dessa cigaretter under hela dagen. Helt plötsligt blir de värda någonting och en viktig punkt i dagsagendan eftersom ni är inskränkta till bara ett par stycken om dagen.

Skära ner är ett dåligt sätt att sluta på. Abstinensen blir inte mindre och effekterna blir inte lindrigare. Antingen fortsätter man puffa eller så lägger man av.


Det finns inte bara de alternativen. Man funkar olika. För en del så funkar det säkert överlägset bäst att sluta tvärt. Men för en del inte. Jag valde att trappa ner samt att använda nikotintugummin den första tiden istället för att sluta pang bom. Många verkar se det som mkt bättre och en bättre prestaion att sluta tvärt. Det viktigaste är väl att man slutar som jag ser det.

Det har med ens inställning att göra, inte metoden i sig.Finns säkert en bunt som inte kan tänka sig att trappa ner/ ta nikotinersättning utan ska sluta tvärt eller inte alls och som inte pallar med den omställningen. ( Säger inte att det är så för alla, för många funkar det säkert att sluta tvärt)

Rahf
2008-01-31, 22:03
Det finns inte bara de alternativen. Man funkar olika. För en del så funkar det säkert överlägset bäst att sluta tvärt. Men för en del inte. Jag valde att trappa ner samt att använda nikotintugummin den första tiden istället för att sluta pang bom. Många verkar se det som mkt bättre och en bättre prestaion att sluta tvärt. Det viktigaste är väl att man slutar som jag ser det.

Det har med ens inställning att göra, inte metoden i sig.Finns säkert en bunt som inte kan tänka sig att trappa ner/ ta nikotinersättning utan ska sluta tvärt eller inte alls och som inte pallar med den omställningen. ( Säger inte att det är så för alla, för många funkar det säkert att sluta tvärt)

Tanken är jättegod men det jag syftar på är att när man trappar ner så blir de få cigaretter man då tar om dagen så mycket viktigare. Man börjar se fram emot dem osv. Dessa tankar är då de jag har anammat från boken jag läst och det stämmer väldigt bra tycker jag, åtminstone om jag ser till mina rökande vänner.

sissa
2008-01-31, 22:57
Tanken är jättegod men det jag syftar på är att när man trappar ner så blir de få cigaretter man då tar om dagen så mycket viktigare. Man börjar se fram emot dem osv. Dessa tankar är då de jag har anammat från boken jag läst och det stämmer väldigt bra tycker jag, åtminstone om jag ser till mina rökande vänner.


"Äntligen rökare" av allen carr?


Alla som läser den verkar bli typ frälsta och sväljer allt som allen säger med hull och hår. Allt annat och alla andra metoder är sämre och allt han säger är sant. ( Jag har läst boken och tycker att det finns en hel del bra i den, men håller inte med om allt)

Hur som helst: Jag tror det är svårt att tala om "man". Alla har sina sätt och man får finna den metod som passar en själv. Jag bara retar mig på " Så här gör man när man slutar röka. Det är det överlägset bästa sättet för alla"

sissa
2008-01-31, 23:03
Tanken är jättegod men det jag syftar på är att när man trappar ner så blir de få cigaretter man då tar om dagen så mycket viktigare. Man börjar se fram emot dem osv. Dessa tankar är då de jag har anammat från boken jag läst och det stämmer väldigt bra tycker jag, åtminstone om jag ser till mina rökande vänner.


Om det här med viktigheten: När jag kom ner i väldigt få cigg per dag så kände jag att det var dags att bryta helt annars drog man bara ut på det. Men det finns ju nåt mellan att röka ett och halvt paket om dagen och 2 cigg om dagen. Jag skulle definitvt tyckt det vore jobbigt att röka 1-2 cigg om dan en längre tid. Men så var ju inte riktigt nertrappningen.

Rahf
2008-02-01, 00:07
Om det här med viktigheten: När jag kom ner i väldigt få cigg per dag så kände jag att det var dags att bryta helt annars drog man bara ut på det. Men det finns ju nåt mellan att röka ett och halvt paket om dagen och 2 cigg om dagen. Jag skulle definitvt tyckt det vore jobbigt att röka 1-2 cigg om dan en längre tid. Men så var ju inte riktigt nertrappningen.

Nej om man har en klar plan så tror jag definitivt att det går. Men samtidigt så tror jag också att det blir ungefär som människorna som läser om GI i Aftonbladets söndagsbilaga och bestämmer sig för att banta ner sig. De vet inte hur det egentligen ska gå till och har ingen konkret plan, men det känns bra för psyket att säga till sina vänner att man gör si och så.

Jag svalde inte allt som Allen har skrivit men däremot tycker jag att mycket stämmer ganska bra, beroende på hur man väljer att se på det. Vill man sluta med något så måste man ju vara övertygad, eller hur?

sissa
2008-02-01, 00:37
Nej om man har en klar plan så tror jag definitivt att det går. Men samtidigt så tror jag också att det blir ungefär som människorna som läser om GI i Aftonbladets söndagsbilaga och bestämmer sig för att banta ner sig. De vet inte hur det egentligen ska gå till och har ingen konkret plan, men det känns bra för psyket att säga till sina vänner att man gör si och så


Och de är jätteannorlunda mot de som läser carr som en bibel och garvar åt andra som försöker sluta med en icke-carr-metod som uppenbarligen inte fattat vad det rätta är? ;)

Jag svalde inte allt som Allen har skrivit men däremot tycker jag att mycket stämmer ganska bra, beroende på hur man väljer att se på det. Vill man sluta med något så måste man ju vara övertygad, eller hur?

Vet inte om man måste vara övertygad men det är en stor mental grej för de flesta iallafall. Kanske underskattas av många. Där tyckte jag allen hade rätt mkt att komma med, vad gällde det mentala. (Ingen annat sluta-röka-tjosan tog upp det på ett bra sätt tycker jag utan körde mest med "käka en morot istället och var glad" och så bild på rosenröd glad morotsätande människa på sommaräng.) Att det skulle stå i motsättning till nikotinhjälpmedel tex förstod jag aldrig dock. Jag såg det som en rent fysisk grej. ( och indirekt lite psyiskt säkert, går inte att komma ifrån, men mest fysiskt att liksom inte sluta med nikotin tvärt)

Rahf
2008-02-01, 00:49
Och de är jätteannorlunda mot de som läser carr som en bibel och garvar åt andra som försöker sluta med en icke-carr-metod som uppenbarligen inte fattat vad det rätta är? ;)



Vet inte om man måste vara övertygad men det är en stor mental grej för de flesta iallafall. Kanske underskattas av många. Där tyckte jag allen hade rätt mkt att komma med, vad gällde det mentala. (Ingen annat sluta-röka-tjosan tog upp det på ett bra sätt tycker jag utan körde mest med "käka en morot istället och var glad" och så bild på rosenröd glad morotsätande människa på sommaräng.) Att det skulle stå i motsättning till nikotinhjälpmedel tex förstod jag aldrig dock. Jag såg det som en rent fysisk grej. ( och indirekt lite psyiskt säkert, går inte att komma ifrån, men mest fysiskt att liksom inte sluta med nikotin tvärt)

Jag var så förbannat övertygad i början och kände verkligen att de fysiska besvären inte var så farliga om jag bara inte betraktade dem som farliga. Ungefär som att ett barn glömmer bort sitt skrubbsår på knäna om man distraherar dem.

Jag skulle tro att hans poäng var att nikotinhjälpmedel inte behövs eftersom man använder dem som en krycka också, det kan vara lite mer business-relaterat.

Jag skrattar inte åt andra som försöker sluta på andra sätt. Däremot vill jag hjälpa dem att sluta lura sig själva, vilket många gör. Att räkna dagarna sen man slutade röka t.ex. Varför ska man göra det? Har man slutat så har man ju slutat, det finns väl ingen mening att gå runt och tänka på det längre.

I slutändan är det viktigaste att personen ifråga blir rökfri, hur han/hon blir det spelar ingen som helst roll, huvudsaken det är på ett gott sätt och personen mår bra.

martin_vbg
2008-02-01, 00:56
Jag kan bara berätta hur jag har gått tillväga.

Jag har allt som allt snusat i ungefär 10 år med två uppehåll.

Första gången höll jag upp i ett år, sen började jag för jag inte visste varför jag egentligen hade slutat. Nu ungefär 4 år senare förstår jag vilket misstag det var att börja igen och har nu slutat igen.

Båda de här gångerna har jag slutat cold turkey med snus, jag har tagit en cigg då och då (en gång varannan vecka). Notera då att cigaretterna bara intagits vid fylla och därför har det inte gjort att jag varit sugen på nikotin dagen efter utan jag har då trott att det är alkoholen som gör sitt ;)

Ha aldrig nikotin hemma och ha en god inställning till slutandet, skulle du någon gång bli sugen så tänk på fördelarna. Det finns väldigt väldigt många.

Jag har nu varit utan i 8 månader och har kännt sen dag #1 att jag varit fri från nikotinet, det var precis rätt tid för mig att sluta den här gången.

Lycka till att sluta alla nikotinister.

sissa
2008-02-01, 01:06
Jag var så förbannat övertygad i början och kände verkligen att de fysiska besvären inte var så farliga om jag bara inte betraktade dem som farliga. Ungefär som att ett barn glömmer bort sitt skrubbsår på knäna om man distraherar dem.

Jag skulle tro att hans poäng var att nikotinhjälpmedel inte behövs eftersom man använder dem som en krycka också, det kan vara lite mer business-relaterat.

Jag skrattar inte åt andra som försöker sluta på andra sätt. Däremot vill jag hjälpa dem att sluta lura sig själva, vilket många gör. Att räkna dagarna sen man slutade röka t.ex. Varför ska man göra det? Har man slutat så har man ju slutat, det finns väl ingen mening att gå runt och tänka på det längre.

I slutändan är det viktigaste att personen ifråga blir rökfri, hur han/hon blir det spelar ingen som helst roll, huvudsaken det är på ett gott sätt och personen mår bra.

Är du säker på att de gör det då ( bara för att de räknar dagar eller vad det nu kan vara och detta råkar vara en grej som du inte begriper dig på eller skulle göra själv)

Jag inser att det finns mer eller mindre seriösa försök att sluta röka men att någon gör något som man själv inte gör betyder inte att det är dåligt. Eller att det är ett oseriöst försök att sluta röka.

Jag kände aldrig den där övertygelsen och gör inte idag heller. Jag "bara" väljer att inte röka idag heller. En dag i taget...

Rahf
2008-02-01, 01:11
Är du säker på att de gör det då ( bara för att de räknar dagar eller vad det nu kan vara och detta råkar vara en grej som du inte begriper dig på eller skulle göra själv)

Jag inser att det finns mer eller mindre seriösa försök att sluta röka men att någon gör något som man själv inte gör betyder inte att det är dåligt. Eller att det är ett oseriöst försök att sluta röka.

Jag kände aldrig den där övertygelsen och gör inte idag heller. Jag "bara" väljer att inte röka idag heller. En dag i taget...

Nej jag är definitivt inte säker på alla, men folk i min närhet som har gjort försök och som misslyckats har gjort många av sakerna jag beskrev. Som jag sa, det viktigaste är att personen ifråga slutar, tillvägagångssättet får se ut hur det vill.

Ingen är oseriös när de säger att de vill sluta röka, men de gör sig själva en björntjänst genom att bara säga det och sen inte göra något mer åt saken. Väldigt få klarar av att bara fimpa och sen skita i rökat för resten av sitt liv.

sissa
2008-02-01, 01:20
Nej jag är definitivt inte säker på alla, men folk i min närhet som har gjort försök och som misslyckats har gjort många av sakerna jag beskrev. Som jag sa, det viktigaste är att personen ifråga slutar, tillvägagångssättet får se ut hur det vill.

Ingen är oseriös när de säger att de vill sluta röka, men de gör sig själva en björntjänst genom att bara säga det och sen inte göra något mer åt saken.

Är det inte det oseriöst?:)

Vad man än gör ( gör sheman, ger sig själv belöningar, tuggar tuggummin) leder inte i sig till att man blir rökfri, men bara för att man gör dessa saker betyder det inte att man hoppat över den mentala biten. Det står inte nödvändigtvis i motsats till varandra.

Slut för mig. :)

Durre
2008-02-01, 11:42
Om ingen sagt detta men iaf så om du ska kunna sluta vara beroende så måste du iaf förstå att du inte behöver nikotinet, att du klarar dig utan det i ditt liv.

hereigo
2008-02-01, 13:31
shit alltså. jag skulle aldrig klara mig utan mitt älskade snus.. hur står du ut ?



Det går kanon bra .. som sagt trodde aldrig jag skulle klara det men det går tydligen bara man vill.... =)*drool*

hereigo
2008-02-01, 13:39
Som någon skrev "alla har sin egen metod" jag tror åxå att det är så .. alla vet vad som är bäst för en själv ... jag försöte många gånger att dra ner på ciggaretterna då jag rökte men det gick åt skogen varje gång. När jag bestämde mig för att sluta röka så kom snuset istället. Så nu då jag bestämde mig för att sluta snusa så var det även slut på kaffe drickandet, ( då detta för mig alltid har varit i hop kopplat med nikotin) dricker nu grön te istället.

Onico var inget för mig jag provade ett par prillor men insåg att det bara ökade mitt snus sug.....

Nu har jag varit snus och kaffe fri sedan den 9/1 och jag känner inget som helst sug efter vare sig snus eller kaffe!