handdator

Visa fullständig version : Hur ser denna "diet" ut


Beemel
2008-01-17, 13:16
Efter ett nyårslöfte som jag för en gångs skull tänker hålla har jag bestämt mig för att shape'a upp kroppen lite.

jag är 27 år, 1.83 väger runt 80 kg

Jag mäter min mat via hälsovakten (vet inte hur tillförlitligt det är, men men)

Och enligt det så äter jag i snitt 1800 kcal per dag (och motionerar i snitt 160 kcal/dag =60 min promenad) summan blir alltså ungefär 1640 kcal per dag.

Är studerande så jag har inget energikrävande jobb.

Dessa kcal består av ungefär 50g fett (mestadels av den "bra" sorten), 210g kolhydrater (större delen långsamma) 110g protein (fisk, fullkornsprodukter och lite protein pulver).

Enligt Hälsovakten så får jag i mig tillräckligt av samtliga vitaminer och mineraler som den mäter.

Jag får i mig ungefär 2.8 liter vatten per dag (i mat+dryck)

Ser detta vettigt ut, är det något som är helt åt helvete ? jag kan inte så mycket om näringslära och dylikt, bara den kunskap jag har fått genom att läsa runt på olika sidor på nätet.

Ideer, förbättringar, förslag allt varmt välkommet.

Ska börja styrketräna igen (har gjort det förut) inom de närmsta veckorna då tänkte jag öka kolhydrat intaget en del.

Beemel
2008-01-17, 13:18
Borde kanske tillägga att jag försöker äta 5 gågner om dagen, varav 2 mål lagad mat (om man räknar bort frukosten).

Morty
2008-01-17, 14:08
Ser bra ut, men för lite energi för att bygga muskler.

Beemel
2008-01-17, 14:27
Jo det anade jag oxå.. därav att jag ska öka kolhydraterna när jag sätter igång med styketräningen igen.

Exdiaq
2008-01-18, 17:43
Jo det anade jag oxå.. därav att jag ska öka kolhydraterna när jag sätter igång med styketräningen igen.


Öka proteinet med så är det opti

machine gun
2008-01-18, 19:32
Är syftet att gå ner i vikt eller att bygga muskler?

tp_88
2008-01-18, 19:41
Jag vet ju inget om din förbrukning osv, men 1800kcal med 1h cardio (om än lågintensiv) låter väldigt lite med dina stats. Dessutom är det ganska lite protein.

Jag tycker du bör lägga dig lite högre i början och se hur vikten ändras, alternativt köra på 1800 i 1-2v och vara beredd på att justera kcalintaget uppåt om du sjunker i vikt för fort.

Lycka till!

jakkan
2008-01-18, 20:12
Men 1800kalorier? står du still i vikt på det, en liten tjej(50kg) behöver ju mer än så i komaläge

Koloftw
2008-01-18, 20:40
står du still i vikt på det, en liten tjej(50kg) behöver ju mer än så i komaläge

Ehm ...? :smash:

King Grub
2008-01-18, 20:42
Men 1800kalorier? står du still i vikt på det, en liten tjej(50kg) behöver ju mer än så i komaläge

Näää.

Beemel
2008-01-19, 09:00
Jag vet ju inget om din förbrukning osv, men 1800kcal med 1h cardio (om än lågintensiv) låter väldigt lite med dina stats. Dessutom är det ganska lite protein.

Jag tycker du bör lägga dig lite högre i början och se hur vikten ändras, alternativt köra på 1800 i 1-2v och vara beredd på att justera kcalintaget uppåt om du sjunker i vikt för fort.

Lycka till!


Problemet är snarare att jag inte sjunker i vikt alls.. gick ner 2 kg första veckan men de två senaste veckorna har jag i princip stått stilla. Mitt mål är att få bort så pass mycket underhudsfett att jag åtminstonde kan skönja mina magmuskler. Men det verkar ju som vanligt inte fungera för mig. Har sedan jag började med detta för tre veckor sedan bara blivit av med 0.5-1 cm runt magen, och någon centimeter runt rumpan.
Så problemet att rasa för fort känns inte alls som ett problem för mig.

Beemel
2008-01-19, 09:05
Jag får ju i mig en hel del protein så jag vet inte riktigt vad du menar med att det skulle vara för lite av det, Då jag inte styrketränar just nu så känns det inte som om jag skulle vara i behov av så mycket mer än 110 gram per dag. eller ? Gäller inte riktlinjen 2g/kg under förutsättningen att man tränar ganska hårt ? har jag fått det om bakfoten ?

Beemel
2008-01-19, 09:08
Men 1800kalorier? står du still i vikt på det, en liten tjej(50kg) behöver ju mer än så i komaläge

Ja jag står still på det, tyvärr. Tar den sista delen i ditt uttalande med en nypa salt..

tp_88
2008-01-19, 13:40
Problemet är snarare att jag inte sjunker i vikt alls.. gick ner 2 kg första veckan men de två senaste veckorna har jag i princip stått stilla. Mitt mål är att få bort så pass mycket underhudsfett att jag åtminstonde kan skönja mina magmuskler. Men det verkar ju som vanligt inte fungera för mig. Har sedan jag började med detta för tre veckor sedan bara blivit av med 0.5-1 cm runt magen, och någon centimeter runt rumpan.
Så problemet att rasa för fort känns inte alls som ett problem för mig.
Jag får ju i mig en hel del protein så jag vet inte riktigt vad du menar med att det skulle vara för lite av det, Då jag inte styrketränar just nu så känns det inte som om jag skulle vara i behov av så mycket mer än 110 gram per dag. eller ? Gäller inte riktlinjen 2g/kg under förutsättningen att man tränar ganska hårt ? har jag fått det om bakfoten ?
Ok, ja, då är det bara till att börja äta (ännu) mindre och/eller röra på dig mer om du nu vill gå ner i vikt.

Du skrev att du förut tränat styrketräning, och att du inom ett par veckor skulle börja igen. Enda förändringen som skulle göras då var att du skulle öka kolhydraterna, därför tyckte jag proteinet var lite lågt.

Honken
2008-01-19, 18:11
Vill bara säga att hälsovakten (egna erfarenheter, andvänder den själv) är gjord för överviktiga kvinnor i medelåldern så värdena är askänsliga och fördelningen mellan PCF är lite konstig.

Beemel
2008-01-19, 20:50
Vill bara säga att hälsovakten (egna erfarenheter, andvänder den själv) är gjord för överviktiga kvinnor i medelåldern så värdena är askänsliga och fördelningen mellan PCF är lite konstig.

Fast i Pro versionen som jag använder kan man själv ställa in fördelningen mellan dessa tre.