handdator

Visa fullständig version : Fondmarknaden.se


bear.flowertwig
2008-01-17, 11:27
Nån som använder sig av den för sparande? Synpunkter? Bättre alternativ?

http://www.fondmarknaden.se

Avgiften på 199:-/år känns rätt saftig. Hade tänkt mig ett mindre månadsbelopp eftersom jag har andra komplement men den avgiften äter ju upp en del. Samtidigt så vill jag ha en lösning där jag inte behöver vara så aktiv själv.

kharon
2008-01-17, 14:48
Vad får man för den avgiften? Får man något överhuvudtaget?

bear.flowertwig
2008-01-17, 16:01
"Vi har inga egna fonder och ingen koppling till fondbolag eller banker. Som kund hos oss kan vi därför erbjuda dig oberoende sparvägledning. Hos oss kan du spara i våra framgångsrika aktivt förvaltade portföljer. Samtidigt har du tillgång till marknadens alla fonder, både utländska och svenska.

Alla våra rådgivare är licensierade hos SwedSec.


Aktiv portfölj
Genom aktiv fondförvaltning drar du löpande nytta av Fondmarknadens samlade placeringskompetens.

Vi bevakar ditt sparande, och gör omplaceringar efter den risknivå du valt. I vårt utbud ingår de allra flesta av marknadens bästa fonder. Vi bevakar och jämför utvecklingen hos förvaltare och fonder."

abbarn
2008-01-17, 16:20
Nån som använder sig av den för sparande? Synpunkter? Bättre alternativ?

http://www.fondmarknaden.se

Avgiften på 199:-/år känns rätt saftig. Hade tänkt mig ett mindre månadsbelopp eftersom jag har andra komplement men den avgiften äter ju upp en del. Samtidigt så vill jag ha en lösning där jag inte behöver vara så aktiv själv.


Själv skulle jag inte låta någon okänd människa förvalta mina pengar lika lite som jag skulle låta någon främling köpa bil åt mig. Min rekomendation är att du läser tradingguiden och följer med lite på marknaden så du själv kan bilda dig en uppfattning och sedan själv välja vilka fonder/aktier du vill ha och tror på.

The_RobRoy
2008-01-17, 16:21
Nackdelar: 200kr/ år
Du kommer inte få köpa in dig billigt i fonderna, alla rabatter fondbolaget ger om du handlar med större belopp hamnar i deras ficka skulle jag gissa. Om du bara handlar med småbelopp är 200kr/år lite dyrt.

Hur du än gör blir det rätt dyrt. Men lär kunna va en helt okej tjänst annars.

www.morningstar.se Köp lite fonder med 5 stjärnor själv istället.

Har själv jobbat med fond-analys för en stor produkt för institutionella placerare, så har rätt bra koll på detta.

En snabb blick kastad i deras performance pdf:er ger inget intryck av några tunga grabbar som sitter och utför analyserna direkt ;)

bear.flowertwig
2008-01-17, 16:37
Eftersom jag känner mig själv och vet att jag är måttligt road av att sitta och planera placeringar själv så tittade jag efter nånstans där den tjänsten ingår.

Om man nu ska göra det själv...
- Hur ofta behöver jag se över mina fonder, en gång per kvartal, halvår...?
- Med minimal kraftansträngning, vilka kriterier tycker ni att jag ska använda mig av när jag
1. utvärderar hur fonderna gått
2. utvärderar nya fonder/byten

hahavaffan
2008-01-17, 16:40
På tal om fonder, fy satan i helvetet vad kasst iaf alla Handelsbankens går :(

kharon
2008-01-17, 17:47
Eftersom jag känner mig själv och vet att jag är måttligt road av att sitta och planera placeringar själv så tittade jag efter nånstans där den tjänsten ingår.

Om man nu ska göra det själv...
- Hur ofta behöver jag se över mina fonder, en gång per kvartal, halvår...?
- Med minimal kraftansträngning, vilka kriterier tycker ni att jag ska använda mig av när jag
1. utvärderar hur fonderna gått
2. utvärderar nya fonder/byten

Jag rekommenderar alltid sk. indexfonder utan förvaltninsavgift som följer marknadsindex istället för att försöka hitta fonder som presterar bra och som tar hutlöst dyra förvaltningsavgifter. Tumregeln är; Ju mindre du betalar åt andra desto mera får du kvar för dig själv, desto mera växer ditt kapital. Det finns inget som säger att en fondförvaltare behöver prestera bättre än index, så i slutändan drar ofta indexfonden det längsta strået.

Hur ofta du behöver se över dina fonder är helt beroende på dina mål och vad du själv vill. Är det en långtidsinvestering på tiotals år så behöver du knappast se över dem alls. Speciellt inte om du inte är insatt.

renad
2008-01-17, 18:00
Nackdelar: 200kr/ år
Du kommer inte få köpa in dig billigt i fonderna, alla rabatter fondbolaget ger om du handlar med större belopp hamnar i deras ficka skulle jag gissa. Om du bara handlar med småbelopp är 200kr/år lite dyrt.

Hur du än gör blir det rätt dyrt. Men lär kunna va en helt okej tjänst annars.

www.morningstar.se Köp lite fonder med 5 stjärnor själv istället.

Har själv jobbat med fond-analys för en stor produkt för institutionella placerare, så har rätt bra koll på detta.

En snabb blick kastad i deras performance pdf:er ger inget intryck av några tunga grabbar som sitter och utför analyserna direkt ;)



Hade jag nog också kört på,jag iofs hade jag hållt mig ifrån marknaden ett tag till nu. Kollat på några sparkonton med bra ränta?

Patriarch K
2008-01-17, 18:01
På tal om fonder, fy satan i helvetet vad kasst iaf alla Handelsbankens går :(

Ja i stort sett alla fonder går väl dåligt vad jag vet. Nordeas går lika värdelöst också. Går väl upp igen inom kort förhoppnigsvis.
Beror säkert på den skyhöga guldnivån kanske - vad vet jag. Själv hade man lite guld när det var 50% billigare men jag sålde det direkt då jag trodde det var påväg neråt men månaden därpå vart det 50% + :(