handdator

Visa fullständig version : Springa eller gå innan frukost?


najen
2008-01-17, 10:19
Jag har läst deffguiden och där står det att kroppens muskelnedbrytning är större innan frukost men att det jämnar ut sig efteråt, betyder det att man kan köra högintensiv konditionsträning innan frukost utan att det förbränner muskler? Det är jag ute efter är naturligtvis att förbränna maximalt med underhudsfett. Jag tycker inte om att springa eller gå så jag har en crosstrainer hemma som jag brukar använda en halvtimme innan frukost samtidigt som jag tittar på tv :D Är detta fel, borde jag köra den efter frukost istället? Jag blir väldigt andfådd och svettig när jag kör den så det är rätt så intentivt.

King Grub
2008-01-17, 10:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106742&highlight=kaloribalans

Träningen ökar inte dygnets fettförbränning vid en viss kalorinalans.

Muskelnedbrytningen är större vid fastande aktivitet, men det kan kompenseras via stimulering av proteinsyntesen och vid senare födointag, och det behöver inte innebära muskelförlust.

Solve
2008-01-17, 10:30
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106742&highlight=kaloribalans

Träningen ökar inte dygnets fettförbränning vid en viss kalorinalans.

Muskelnedbrytningen är större vid fastande aktivitet, men det kan kompenseras via stimulering av proteinsyntesen och vid senare födointag, och det behöver inte innebära muskelförlust.

så vad anser du är bästa sättet att bränna fett utan att få allt för stor muskelnedbrytning.

najen
2008-01-17, 14:55
Men det verkar alltså som att man förbränner mer fett om man kör högintensivt, och om man äter mycket protein under dagar blir det ingen muskelförlust?

King Grub
2008-01-17, 14:58
Ingen träning, oavsett intensitet, ökar dygnets fettförbränning vid en viss kaloribalans. Högintensiv träning förbrukar mer energi per tidsenhet och ger även konditionsförbättringar och andra hälsoaspekter som inte lågintensiv gör, men är med påfrestande för kroppen, särskilt om den utförs ofta och vid energiunderskott.

najen
2008-01-17, 15:45
OK den är mer påfrestande, men blir musklerna lidande av det?

crüe
2008-01-24, 20:11
Jag håller på att deffa nu och är "nere" vid 18% kroppsfett. Jag har alltid varit ute å gått innan frukost i ungefär 30-60 min(beror på dagarna). Men nu funderar jag på att börja springa.
Vad är bäst för fettförbränning, 60 min jogg eller 60 min gång?

Eddie Vedder
2008-01-24, 20:18
Vad är bäst för fettförbränning, 60 min jogg eller 60 min gång?

Två inlägg ovanför ditt:

Högintensiv träning förbrukar mer energi per tidsenhet

60 minuters joggning alltså.