handdator

Visa fullständig version : Hur många kalorier ska jag ha?


estranegd__
2008-01-17, 08:04
Hej!

Har deffat ett tag nu och det har gått bra första månaden gick ner ca 7 kilo men nu senaste månaden gick jag bara ner 1,2 kilo. och nu har jag slutat gå ner i vikt. Fast jag har ganska mkt fläsk på magen.

Jag vill veta exakt hur många kalorier jag ska ha i underskott under en dag.

Jag är en Man.
Jag är 175 centimeter lång.
Väger i dagsläget 87 kilo.

Hur många kalorier ska jag äta om dagen ?
Jag måste ha minst 500 calorier i underskott per dag.
Vad rekomenderas ?

King Grub
2008-01-17, 09:16
Det beror ju på vad du gör under dagen.

Ondskapelsen
2008-01-17, 10:14
Jag har hört att energiförbränning i vila är kroppsvikt*24.
Vilket för dig blir 2088 kcal.
Men sen beror det ju på vad du gör hela dagarna. Om du har ett stillasittande jobb, eller om du kanske jobbar på bygge, eller fönsterputs, vem vet.
All rörelse förbränner ju mer energi än ingen rörelse. Och vi kan omöjligt veta vad du gör hela dagarna :).
När jag började min deff så hade jag ett "stillasittande jobb", skola dvs.
Min enda rörelse på dagarna var gym+konditionsträning.
Alltså lade jag mig på ett intag på kroppsvikt*24 och allt jag tränade och rörde mig utöver det blev till underskott.

Vet inte hur bra det är men nog fan funkade det för mig =)

b3nkpr3zz3n^
2008-01-17, 12:15
Det blir ju mindre och mindre ju du mer går ner, det går alltid fort i början. Använd Harris & Benedict på din nuvarande vikt- och längdstatus. Hade jag gjort :) Lycka till!

snatas
2008-01-17, 15:00
Lånar tråden med en lite fråga.
Påverkas viktnedgången om man äter precis innan läggdags, även som man ligger på ett underskott? tex Havregrynsgröt en halvtimme innan man knoppar in?

King Grub
2008-01-17, 15:02
Viktnedgången påverkas inte om du fördelar om dygnets energiintag så du äter mer på kvällen och mindre vid något annat tillfälle. Däremot påverkas den naturligtvis om du lägger till mer kalorier, men där hade det blivit samma påverkan oavsett när du lagt till kalorierna.

snatas
2008-01-17, 15:12
Spelar det nån roll vad man äter då?
kolhydratrikt proteinrikt, eller tom en påse chips om man har dom kalorierna tillgodo?

King Grub
2008-01-17, 15:17
Visst kan det tänkas påverka; kanske inte just den akuta viktnedgångens storlek så mycket, men det finns ju annat; kalorierna i en påse chips kan t ex inte användas till att nybilda muskelprotein, medan kalorierna i ett kycklingbröst kan det. Sedan spelar det ju roll vad du ätit tidigare under dagen; har du redan täckt dina behov av protein och mikronäringsämnen, spelar det mindre roll om du äter vad som kan betecknas som "skräp" än om du inte täckt dom behoven.

estranegd__
2008-01-17, 22:55
Tack för svaren allihopa, om jag ska ha i mig 2088 kalorier och ligger kring 1500 per dag borde de väl göra susen eller?

Jag undrar även om fettfria chips är att föredra ? dvs råriven potatis med osthyvel, micron ett par minuter, grillkrydda samt dipp av kesella?

Detta funkar ganska bra om man är sugen på chips, och eftersom 200g potatis har väääldigt lite kalorier så borde man ju kunna käka en väldans massa. 200g riktiga chips ger ca 1000 kalorier. 200g micrade chips utan fett ger ca 250 kalorier. går även att dippa med kesella blandat med lite sweet chili.

Mycket protein och kolhydrater. funkar nog bra som kvällsmat efter träning eller?
41g kolhydrater i potatisen/kesellan
35g protein i potatis/kesellan en hel burk

och allt detta ger bara härliga 338 kalorier =)

Testa!