handdator

Visa fullständig version : Gymma/Springa/Gå/Simma


Cirius
2008-01-17, 02:47
Hejsan!
Sitter å läser runt lite på forumet, va ett tag sen jag var här. Har en fråga, jag fastnade i en utav trådarna som dom pratade om simning som fettförbränning och jag hörde nått om att de vorre bra om man tex,

Springer på morgonen, å tränar på kvällen?

Så jag har en fråga, Jag går till gymmet runt 17:00, styrketränar runt 1 timme, och just nu går jag i 20 min i ett viktminskningsprogram, maskin, jag behöver förlora vikt, och ska byta ut att gå till att jogga/Springa, frågan är bara den, jag har även tänkt att simma. Men vad blir bäst? Och är det dumt att jag gör såhär, blandar ihop styrka med kondition?

Kroppen är helt slut efteråt, det känns bra...Men jag vart osäker när jag såg vad ni skrev så kände för att fråga.

LunaSpice
2008-01-17, 03:14
Det är väldigt positivt ur viktnedgångssynpunkt att blanda styrketräning och konditionsträning. Simning är lågintensiv träning och kommer således att till större del bränna fett. Löpning å andra sidan är högintensiv träning och använder sig därför av kolhydrater som huvudbränsle. Trots att högintensiv träning inte bränner lika kolhydrater som fett så har den ändå positiva egenskaper vid viktnedgång såsom ökad insulinkänslighet, ökad dygnsförbränning etc.

Hur många styrkepass resp. löppass kör du /vecka? Tränar du t.ex. 2-3 löppass + 3-4 styrkepass så kan du byta ut 1-2 löppass och ta en timmes simpass innan frukost t.ex. och sedan äta. Jag brukar byta lite och promenera snabba promenader vissa veckor och andra veckor så simmar jag. Omväxling förnöjer... problemet är bara att mina simpass sällan blir lågintensiva pga. jag själv har tränat simning i drygt 11 år tidigare. :P Simning är en mkt bra motionsform tycker jag. Simpass efter styrkepass funkar också om man tränar i anslutning eller i närheten av simhallen.

Cirius
2008-01-17, 03:33
Tack för ditt svar,
Som jag tränar just nu så tränar jag,

Mån/Tis/Tors/Fre , Lördag och/Eller Söndag, beroende på hur mycke jag tränat i veckan och om jag har tid.

Ett gympass brukar gå till så att jag tränar 1 timme styrka, sen går jag till löpbanden å antingen går eller springer, då jag numera ska försöka springa mer än jag går.

Det du säger om att simma innan frukost är ett alternativ som jag inte tycker om, då de tar mig ett tag att ta mig till simhallen/gymmet, men är min träning bra såsom den är nu?

Under juletid gick jag ner 5-6 KG, delvis för att jag drack inte mycke läsk, bara vatten. Och rörde mig mycke, nu när jag tränar igen har jag gått upp lite i vikt igen. Vilket stör mig, dock så kan man ju stirra sig blind på siffrorna som bara är siffror. Jag känner mig inte "Tjock", dock så när jag ser på bilder så känns de som jag är "Tjock", vill komma i form igen, det har gått utför dom senaste åren så jag vill bara komma ifatt igen. Funderar på om jag ska skriva en loggbok här på forumet men vågar inte riktigt än, nybörjare på området så.....tja...........vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig i allt. Aja, här fick du lite mer info iallafall...... :)

LunaSpice
2008-01-17, 03:37
Om du nu verkligen _vill_ simma så byt ut ett helt träningspass mot en simpass. Du kan köra intervallträning 20-30 min (50 m rush, 50 långsammare) och sedan avsluta med 1-2 km lugnare tempo. Intervallträning i bassäng är ganska jobbigt vill jag påstå och är definitivt ingen lågintensiv träning. Men att göra som du gör att köra kondition efter styrka är helt rätt upplägg. Hur du sen vill lägga upp det är upp till dig själv.

Cirius
2008-01-17, 03:40
Bra, ska lägga in lite benträning och så ska jag byta ut att springa till å simma ibland.......skönt för musklerna å simma lite än å bara springa