handdator

Visa fullständig version : Något seriösare än Allévo?


Backman
2008-01-16, 23:26
God afton!

Jag har deffat förr, och tappade första gången 20 kilo på 3 månader. Det var tufft och tungt.

Nu jobbar jag mycket, och hinner inte träna så sjukt mycket som jag gjorde då.
Nu vill jag minska drastiskt med vikt igen, men måste alltså skära ner ordentlgit på kosten.

Jag tittade på Allévos produkter.

Deras Kick Start är rekomenderad för 2 veckor, sedan ska man börja trappa upp med vanlig mat igen.


Finns det ingen produkt som är anpassad för längre projekt?

Jag tänkte mig om man skulle äta pulver typ 4 veckor, sedan sakta återgå till vanlig mat, för att orka mer träning.

Eller, ska jag köra dubbel kickstart, 4 veckor.


Synpunkter?

Pallar man leva på sån pulversoppa flera veckor, utan NÅGON annan mat?


Puss.

PeRRy
2008-01-16, 23:53
Anser du dig vara så fet att du måste köka pulver lngre än 2 veckor verkar du vara i hälsorisken :S

Backman
2008-01-16, 23:56
Anser du dig vara så fet att du måste köka pulver lngre än 2 veckor verkar du vara i hälsorisken :S

Njae, jag kanske inte är så fet.
Jag är rätt stor. Men, det skulle inte göra något om jag tappade 20 kilo. Då har jag medelvikt enligt BMI-tabellerna.

Och, en ordentlig diet skulle göra mitt framtida matintag mindre, och jag tror att jag därmed skulle kunna hålla vikten bättre, om jag bara trappar upp till "normalkost" på rätt sätt.

Känner också att jag behöver en kickstart, så jag kommer igång ordentligt.

Ska jag tappa 15 kilo till sommaren, då måste det ju börja hända grejer.


Frågan är, hur mår kroppen av en sån kur? Visst, inte prima. Men, behöver jag komplettera? Fibrer?

Tanman
2008-01-18, 09:01
jag har använt allevo vid flera tillfällen, fungerar utmärkt, de första dagarna är ganska jobbiga men sedan gårdet lättare och lättare. Har aldrig mått dåligt av det heller. Jag kan dock rek. att byta ut frukost och lunch mot Allevo eller liknande och sedan äta en vanlig middag. Har du så pass stor övervikt så kommer du att rasa i vikt även om du äter vanlig middag och det är psykiskt bra, man orkar hålla på längre.
Lycka till!

Tolkia
2008-01-18, 09:19
Jag tror att Allevo är ett av de bättre pulvren faktiskt (som pulver betraktat), inte minst för att de har pulver som smakar "mat-soppa", typ potatissoppa och inte bara choklad och skogsbär etc. som man ganska fort brukar bli vansinnigt less på.

Mental
2008-01-18, 11:39
Saken med VLCD och LCD är att de måste vara kompletta, dvs de ska täcka behovet av alla micronutriner. Anledningen till att man säger 2 veckor är en säkerhetsåtgärd, efter det så skall man ha handledning av läkare eller dietist om man tänker fortsätta, man bör ha koll på blodfetter, levervärden, njurfunktion mm. Man kan i teorin köra betydligt längre på VLCD pulversoppor men man SKA inte göra det på egenhand utan uppsikt.

LadyInsane
2008-01-18, 15:03
Njae, jag kanske inte är så fet.
Jag är rätt stor. Men, det skulle inte göra något om jag tappade 20 kilo. Då har jag medelvikt enligt BMI-tabellerna.

Och, en ordentlig diet skulle göra mitt framtida matintag mindre, och jag tror att jag därmed skulle kunna hålla vikten bättre, om jag bara trappar upp till "normalkost" på rätt sätt.

Känner också att jag behöver en kickstart, så jag kommer igång ordentligt.

Ska jag tappa 15 kilo till sommaren, då måste det ju börja hända grejer.


Frågan är, hur mår kroppen av en sån kur? Visst, inte prima. Men, behöver jag komplettera? Fibrer?

Jag tror att du skulle kunna tappa 15kg till sommaren på vanlig mat.

Commando1980
2008-01-18, 15:39
God afton!

Jag har deffat förr, och tappade första gången 20 kilo på 3 månader. Det var tufft och tungt.

Nu jobbar jag mycket, och hinner inte träna så sjukt mycket som jag gjorde då.
Nu vill jag minska drastiskt med vikt igen, men måste alltså skära ner ordentlgit på kosten.

Jag tittade på Allévos produkter.

Deras Kick Start är rekomenderad för 2 veckor, sedan ska man börja trappa upp med vanlig mat igen.


Finns det ingen produkt som är anpassad för längre projekt?

Jag tänkte mig om man skulle äta pulver typ 4 veckor, sedan sakta återgå till vanlig mat, för att orka mer träning.

Eller, ska jag köra dubbel kickstart, 4 veckor.


Synpunkter?

Pallar man leva på sån pulversoppa flera veckor, utan NÅGON annan mat?


Puss.



ät en vanlig balanserad kost..inga pulverdieter.

kalorieunderskott, gymma.

Backman
2008-01-18, 19:13
Har kört 2 dagar nu.
Det går riktigt bra, faktiskt.

Ni som säger att jag kan gå ner på vanlig mat, ja, visst det kan jag säkert.
Men, har inte den motivationen just nu känner jag, utan menar på att en strängare diet skulle ge mig bättre motivation och därmed stabilare viktnedgång.

Tänkte att jag skulle köra 3 veckor, rent Allevo. Säga vad man vill om blodvärlden, men min fysik är utmärkt, så jag tror att jag överlever. Jag är trots allt en svensk viking. (ana min farliga ironi där.. )
Sedan övergår jag till "vanlig mat", men byter vissa mål mot Allévogrejer.


Recension hittils: Smakar seriöst och bra. Som någon sa, den enda produkt som beter sig som "vanlgi mat", och inte bara är choklad eller färgämne-baserad frukt.

Bieffekter: Trött och ont i huvudet.
Åtgärd: Slänga på en bra skiva, och ta ett extra löppass.

duccen
2008-01-18, 19:29
Jag började i tisdag och är inne på fjärde dagen. Tipset för att inte få huvudvärk är att dricka tillräckligt. Jag dricker nog 4-5l per dag. Det gör också att man minska risken med magproblem.

mvh
Jörgen

Backman
2008-01-25, 17:11
Är nu inne på min 8e dag med Allévo.

Kosten har hållts till ett par sånna där påsar om dagen. Har dock tryckt i mig samanlagt 4 clementiner dessa 8 dagar också, dvs 1/2 clementin/dag. Men, det känns inte så farligt.

Enligt vågen har jag minskat 6 kilo sedan start. Men, det är väl en del vätska osv som är borta. Morgonvikten är ju en annan nu än när man ätit mer dagen/kvällen innan.

Hungern går i alla fall över. Musklerna har hittils inte tynat bort helt.

Jag har i mina beräkningar att jag ska köra 1 vecka enbart Allévo till, sedan trappar jag upp genom att äta normal lunch alla dagar, och resten Allévo.

Kan gott tipsa om produkten i alla fall, om man nu har planer på VLCD!

Fat tony
2008-01-25, 19:18
back to basic. skär ner på den vanliga maten, varför ta mat i puler form eller som chocholad?

Semmla
2008-01-25, 21:57
Är nu inne på min 8e dag med Allévo.

Kosten har hållts till ett par sånna där påsar om dagen. Har dock tryckt i mig samanlagt 4 clementiner dessa 8 dagar också, dvs 1/2 clementin/dag. Men, det känns inte så farligt.

Enligt vågen har jag minskat 6 kilo sedan start. Men, det är väl en del vätska osv som är borta. Morgonvikten är ju en annan nu än när man ätit mer dagen/kvällen innan.

Hungern går i alla fall över. Musklerna har hittils inte tynat bort helt.

Jag har i mina beräkningar att jag ska köra 1 vecka enbart Allévo till, sedan trappar jag upp genom att äta normal lunch alla dagar, och resten Allévo.

Kan gott tipsa om produkten i alla fall, om man nu har planer på VLCD!


Oj, det låter ju bra. Förstår PRECIS vad du menar det med motivationen och istället äta pulver. Försökte äta bra mat regelbundet men det blev bara äh, jag tar en portion till osv.. Men med pulver har man ju bara en påse i handen och vet hur mycket man ska surpla i sig, + att det är ju näringsämnen som man behöver i det. Och snabbt ner i vikt känns ganska viktigt för mig, annars tappar jag motivationen helt. Lycka till!

Eddie Vedder
2008-01-26, 08:29
back to basic. skär ner på den vanliga maten, varför ta mat i puler form eller som chocholad?

Har du lust att lägga upp en matsedel som täcker ens näringsbehov trots att den inte överstiger kalorimängden för VLCD?

Tanken är inte att man ska lägga om sitt liv och aldrig mer äta, pulverdieter kan säkert vara en bra start för vissa som verkligen vill lägga om radikalt. Säkert lättare att motivera sig till att inte ta en extra portion pulversoppa än att skippa den där extra smörgåsen.

Per B
2008-01-26, 16:12
Har dock tryckt i mig samanlagt 4 clementiner dessa 8 dagar också, dvs 1/2 clementin/dag. Men, det känns inte så farligt.
Vad är en halv clementin: 25 kcal? Jag tycker det SISTA man ska dra ner på är frukt. Ät mer frukt.

Maharadja
2008-01-26, 18:14
tror att många som dietar med VLCD kör sig själva för hårt och sätter kroppen på svält i slutändad..för att sedan totalt tappa motivationen och börja äta extra igen så kilona bara ökar igen. Sprid ut din viktnedgång på en lite längre tid, dels för att kroppen ska hinna vänja sig vid mindre mängd mat och kunna hålla din nya idealvikt stabil framöver, samt för att helt enkelt vänja dig själv vid en hälsosam livsstil istället för att se det som ett "måste" och en diet. lycka till me allt! :)

Spacmec
2008-05-15, 15:09
Skulle man kunna satsa på en 2 veckors allevodiet såhär mitt i deffen, för att sedan avsluta med 2 "normala deffveckor".

Har nyss skadat mig och kommer inte kunna träna ordenligt på ett tag.

shut teh face
2008-05-15, 15:22
Jag tycker VLCD endast passar sig för de med fetma, vart gränsen går vet jag inte. Men 20-30kg övervikt iaf. Där det är viktigare att bli av med fett snarare än att behålla musklerna. Jag tror inte många koliter passar in på det.

Scratch89
2008-05-15, 16:31
Skulle man kunna satsa på en 2 veckors allevodiet såhär mitt i deffen, för att sedan avsluta med 2 "normala deffveckor".

Har nyss skadat mig och kommer inte kunna träna ordenligt på ett tag.

Det ska nog gå smärtfritt. De stora märkena har, oavsett vad kritiker säger, blivit godkända för viktnedgång, och de flesta fungerar att ersätta all mat med. De två första veckorna kommer du ju att tappa en hel del vikt, och den viktnedgången kan vara tillräckligt motiverande för att du ska fortsätta de resterande veckorna.

Gothika
2008-05-17, 08:41
Men om man vill köra VLCD och hamna i ketos kan man ta någon dag barsen istället så att man får lite tuggmotstånd? Tänkte börja med Allevo på måndag...

Ni är så duktiga som håller på med detta ... :)

z_bumbi
2008-05-17, 09:48
Det ska nog gå smärtfritt. De stora märkena har, oavsett vad kritiker säger, blivit godkända för viktnedgång, och de flesta fungerar att ersätta all mat med. De två första veckorna kommer du ju att tappa en hel del vikt, och den viktnedgången kan vara tillräckligt motiverande för att du ska fortsätta de resterande veckorna.

Fast har man redan deffat/bantat ett tag så finns det förhoppningsvis inte så mycket kvar att skala bort att en så låg kalorinivå är motiverad.

Beepfaaarp
2008-05-17, 11:07
Tror anledningen till att många kör på vlcd pulver är att det blir striktare och lättare att inte bli frestad. Har man bara pulver hemma i skåpen så är det lättare att hålla sig på mattan.

Dock borde alla matfanatiker inse att man faktiskt kan ha viss mat hemma som inte alls tillfredställer suget.
Allt man behöver är en stavmixer och en shaker sen kan man blanda i allehanda grönsaker, rotfrukter, gryn, bönor, oljor osv. Man slipper dyra pulver och får en mixer på köpet.

Alexlindgren
2008-05-18, 20:19
Jag tror att det finns extremt stor risk att du går upp snabbt efter att du avslutat "pulver-dieten". Träna så ofta du hinner, ät mycket långsamma kolhydrater (typ potatis), unvik godis och sådant och drick proteinpulver för att bibehålla dom muskler du har..