handdator

Visa fullständig version : Olivolja och annan olja för matlagning


Torwald
2008-01-16, 23:22
Vad använder ni? Är det stor skillnad på olika oljor? Jag brukar köpa butikens vanliga extra virgin olivolja både som stekfett och såklart till vinegretter och andra matlagningssammanhang. Går jag måste om något när jag inte köper dyrgriparna? Vad är det för skillnad? Är det en bättre idé att steka i någon annan olja förresten?

Tut
2008-01-17, 11:25
Jag har hört ryktas att det nyttiga i olivolja försvinner vid upphettning. Jag har dessutom fått höra att rapsolja har i princip likvärdig fettsammansättning som olivolja. På grundval av detta har jag rationaliserat bort olivolja ur mitt kök, eftersom jag (förutom att steka i det) mest använde det till att skvätta på sallader.

mks
2008-01-17, 11:35
Olivolja är inte särskilt värmetålig så man får ta det försiktigt om man ska steka i den. Dessutom har olivolja ganska mycket smak, vilket är precis vad man är ute efter i viss matlagning och helt oönskat i annan. Olja av raps är betydligt mer neutral i smaken och tål högre temperaturer så det kan vara ett bra alternativ för just stekning.

JJ
2008-01-17, 11:56
Jag steker i rapsolja och använder olivolja till sallad etc.

Koloftw
2008-01-17, 12:02
En fråga bara, eftersom rapsolja är mer fleromättad en olivolja, borde inte rapsolja ta lättare/mer stryk vid upphettning då? :confused:

zariaza
2008-01-17, 13:39
Avokadoolja ska tydligen vara mer tålig för hög värme

mela
2008-01-17, 13:50
All mat som ska upphettas och som behöver olja använder jag raps till.

NuclearWinter
2008-01-17, 18:15
Rapsolja är egentligen hälsosammare än olivolja och man slipper den egna smaken (som iofs passar bra i många rätter, men inte till allt). Alla oljor är ju känsliga för upphettning, men för att spara pengar är det smart att använda varmpressad oliv/rapsolja till att steka och fräsa i och att använda den finare och mer näringsrika "extra virgin" kall i till exempel sallader.
Vill man ha extra god smak till vissa rätter kan man blanda olja och smör i pannan, det blir mindre mättat fett, godare smak och man minskar dessutom risken för att smöret blir skabbigt bränt ^^
Tyvärr är det ofta så att smakar det så kostar det. Många billigare "extra virgin"-oljor är uppblandade med en del billigare olja av sämre kvalitet. Tydligen finns det ingen lag som fullständigt förbjuder detta.

Eddie Vedder
2008-01-17, 19:01
Många billigare "extra virgin"-oljor är uppblandade med en del billigare olja av sämre kvalitet. Tydligen finns det ingen lag som fullständigt förbjuder detta.

Är det något du är säker på? För aldrig har jag sett en olja som heter "olivolja" men som innehåller fler oljor.

De blandade oljorna heter ju oftast helt sonika "matolja". Jag säger inte att du har fel alltså, men själv har jag aldrig sett något sånt. Inte ens på lågprismärken.

Scratch89
2008-01-17, 19:26
Jag steker i Mildas flytande margarin, som baseras på rapsolja. Blandningen smakar såå mycket bättre än oljor ensamt.

TheGodfather
2008-01-17, 22:09
Oftast rapsolja för att den har en neutralare smak än olivoljan, oliven använder jag mest till sallader etc. Blir det däremot något italienskinspirerat så tar jag gärna olivoljan. Annars blir det Becels flytandemargarin.

Torwald
2008-01-18, 00:15
Ok, det låter ju onekligen som att jag borde köpa på mig lite mer rapsolja. Jag har nog bara haft det till fritösen tidigare, men nu äger jag ingen fritös längre, tack och lov. Jag tycker smaken i olivoljan är kanon till det mesta för det mesta, men ni har rätt i att det såklart inte alltid passar. Då har jag nog använt margarin eller flytande sådant istället, och flytande margarin är det väl mest massa rapsolja i?

Finns det några kvalitativa skillnader på olika rapsoljor då? Eller är det raps som raps? Vore kul att veta om det är sant att man får blanda olika oljor i olivolja också, förresten!

TheGodfather
2008-01-18, 01:14
Finns det några kvalitativa skillnader på olika rapsoljor då? Eller är det raps som raps?

Vet inte hur stor skillnad det är i sammansättningen mellan olika rapsoljor, men jag kan säga att ska du steka i den så köp helst inte de finaste oljorna med "nötig smak", som det brukar stå på dem, de är ofta dåliga att steka i nämligen. Det står på dem att det ska gå bra men min erfarenhet är en helt annan, tror de mer är avsedda för sallader etc.

Zetas vanliga rapsolja är kanon att steka i däremot.

Torwald
2008-01-18, 17:47
Super! Köper Zetas när jag går och handlar nästa gång. Tackar :)

NuclearWinter
2008-01-18, 22:44
Är det något du är säker på? För aldrig har jag sett en olja som heter "olivolja" men som innehåller fler oljor.

De blandade oljorna heter ju oftast helt sonika "matolja". Jag säger inte att du har fel alltså, men själv har jag aldrig sett något sånt. Inte ens på lågprismärken.

Jag har aldrig koll på Var jag läst saker, men antingen på tv eller i tidningen läste/hörde jag om det. Det är precis som med vad som helst. Så länge man inte har jättestrikta regler ska människor alltid försöka komma billigt undan. Typ "blockchoklad" nnan de varianterna som innehåller andra fetter än från kakaobönan döptes om till "block". Eller balsamvinäger som egentligen inte Är balsamvinäger utan en billigare och färgadvariant med socker och smak tillsatt. Riktig balsamvinäger kostar tydligen en tusenlapp decilitern o.O Skulle Tippa på att min källa är bbc food, det brukar vara så. Sedan kan jag inte vara helt säker på att det är sant i just olivoljefallet, men det låter ju rimligt eftersom fusket finns med allt annat. EU-direktiv suger.

NuclearWinter
2008-01-18, 22:52
Hittade en artikel som beskriver EUs problem med att undvika fuskandet med kallpressad olivolja iallafall. Orkar inte sitta och översätta:
http://www.newyorker.com/reporting/2007/08/13/070813fa_fact_mueller

Troligtvis är det ju Säkrare att köpa rapsolja pressad i Sverige iallafall. Känns som att raps vinner matchen mot oliviverna i både smak, pris, näringsinnehåll och kvalitet. o.O

machine gun
2008-01-18, 22:53
Undvik att steka i kallpressad rapsolja bara. Det smakar gräs :D

LunaSpice
2008-01-21, 19:28
Använder en blanding av avocadoolja + linfröolja i allmän matlagning, kokosolja att steka i. Olivolja till sallader eller andra grönsaksrätter.

knackwursten
2008-01-21, 22:49
Läste nånstans att just kokosolja är mycket nyttigt och tål hög värme, har ej provat dock, kanske är jättedyrt..

NuclearWinter
2008-01-22, 19:45
Linfröolja innehåller ju stor del fleromättade fetter som inte tål ljus och upphettning, så varför skulle man Steka i den?

Eddie Vedder
2008-01-22, 20:56
Linfröolja innehåller ju stor del fleromättade fetter som inte tål ljus och upphettning, så varför skulle man Steka i den?

Om frågan var riktad till Lunaspice så har du missuppfattat. Lunaspice steker ju i kokosfett, i övrigt är matfettet en blandning av avocadoolja och linfröolja, typ som extra fett i maten.

Så uppfattar iaf jag det. För ja du har helt rätt i att linfröolja är en förkastlig olja att steka i.

LunaSpice
2008-01-22, 21:26
Eddie, det stämmer bra det. :P Var kanske lite kluddigt...