handdator

Visa fullständig version : axlarna släpar efter=/


kaysim
2008-01-16, 22:34
Känner/ser att mina axlar släpar efter i utvecklingen (både styrke, samt storleksmässigt).:( Kör hantelpressar, sidolyft med hantlar, samt framåtböjda sidolyft på min rygg/axlar dag. Kör 3 set x 8 reps på varje övning. Jag har exakt samma upplägg för mina andra muskelgrupper dvs 3 set ca 8 reps per övning. och där växer jag på rätt bra känns det som!

bör jag lägga in ett extrapass axlar varje vecka?

just nu tränar jag:

Måndag: Bröst/triceps

Onsdag: Rygg/axlar

Fredag: Ben/Biceps

Flykt
2008-01-16, 22:43
Jag skulle inte lägga axlar efter bröstpasset då axlar involveras mycket i t.ex bänkpress, om inte jag har helt fel. Mer kan inte jag säga, det kommer säkert någon mer kunnig och svarar snart :)

Mapa
2008-01-16, 22:45
öka volymen på axlar.. minska på allt annat tills axlarna är ifatt

kaysim
2008-01-16, 22:46
Jag skulle inte lägga axlar efter bröstpasset då axlar involveras mycket i t.ex bänkpress, om inte jag har helt fel. Mer kan inte jag säga, det kommer säkert någon mer kunnig och svarar snart :)

jo framsidan av axlarna känner jag involveras i bänkpress. dock är det ju en dag emellan bröst samt axel-passet. så det brukar inte vara någon fara om man ser till träningsvärk o dylikt.

kaysim
2008-01-16, 22:47
öka volymen på axlar.. minska på allt annat tills axlarna är ifatt

ja men hur? ska jag bara köra ordentligt på rygg/axlar-dagen och typ "mes-köra" alla andra pass? känns ju dumt.

tänkte om någon hade några bra tips&trix på att bygga axlar (nån favvoövning? t ex?) förutom att träna, sova, äta :)

Mapa
2008-01-16, 22:54
ja men hur? ska jag bara köra ordentligt på rygg/axlar-dagen och typ "mes-köra" alla andra pass? känns ju dumt.

tänkte om någon hade några bra tips&trix på att bygga axlar (nån favvoövning? t ex?) förutom att träna, sova, äta :)

nej du ska alltid köra hårt.. men du kan köra färre set på alla andra muskler och fler på axlar.. försök att öka vikterna du tränar med hela tiden.. utan att fuska med utförandet..

bra övningar för axlar är enligt mig clean & press... smithpress till bakhuvud... hantelpressar.. militärpressar... finns så klart fler bra.. men jag orkar inte skriva upp fler

kaysim
2008-01-16, 23:02
nej du ska alltid köra hårt.. men du kan köra färre set på alla andra muskler och fler på axlar.. försök att öka vikterna du tränar med hela tiden.. utan att fuska med utförandet..

bra övningar för axlar är enligt mig clean & press... smithpress till bakhuvud... hantelpressar.. militärpressar... finns så klart fler bra.. men jag orkar inte skriva upp fler

ok räcker så!=) tack, ska testa köra riktigt många set i ett par veckor o se vart det leder!

Rahf
2008-01-16, 23:15
Militärpress och vanliga hantelpressar är optimalt ;). Testa att kasta runt bröst/axlar så ska du nog se att du orkar mer på axeldagen. Använd inte ryggstöd, då kommer bröst att vara med på ett hörn också.

Träningsvärk eller inte så har dina muskler jobbat och kommer inte att vara lika fräscha förrän kanske 3-4 dagar efter de har mattats ut.

kaysim
2008-01-17, 01:25
Militärpress och vanliga hantelpressar är optimalt ;). Testa att kasta runt bröst/axlar så ska du nog se att du orkar mer på axeldagen. Använd inte ryggstöd, då kommer bröst att vara med på ett hörn också.

Träningsvärk eller inte så har dina muskler jobbat och kommer inte att vara lika fräscha förrän kanske 3-4 dagar efter de har mattats ut.

"kasta runt"?

du menar alltså att jag bör köra till exempel axlar/triceps istället? och rygg/bröst? eller vadå? det blir lite konstigt väl?

Rahf
2008-01-17, 08:51
Lika konstigt som axlar/rygg vs bröst/triceps. Meningen med det är att du får känna på ett axelpass med helt fräscha axlar, kontra köra ett pass med trötta triceps och axlar.

Ondskapelsen
2008-01-17, 08:59
Är det väldigt mycket det släpar efter? Isåfall ska du nog sänka volymen på träningen och köra axlar 2 dagar i veckan kanske..
Annars så är de bara fortsätta o kötta så löser sig allt vid ett senare skede (det rådet har jag fått iaf)

Granstr0m
2008-01-17, 09:32
Jag kör sittande hantelpress 3-4set och millitärpress stående 3-4set sen nåra övningar för baksida och det funkar bra för mej.

Smml
2008-01-17, 11:40
Jag kör militärpress, hantelpress, sidolyft och kanske lallar lite i cable cross ibland. Men pressarna och sidolyften är utan tvekan det som bygger axlarna bäst, i min mening.

myggan
2008-01-17, 11:41
Lägg in en pressövning till. Någon form av militärpress.

Jag hade kört något sådant här:

4 set hantelpress med ryggstöd (tunga.. 5-6 reps)
3 set Press bakom nacken i smith utan ryggstöd (8-10 reps)
3 set sidolyft


Det tycker jag piskar ganska bra..

Kebab-Arne
2008-01-17, 11:57
Pressar utan ryggstöd har fått lite fart på mina axlar iallafall.

Rahf
2008-01-17, 12:40
Utan ryggstöd är det som gäller, annars kommer bröst att kopplas in.

kaysim
2008-01-17, 12:55
Är det väldigt mycket det släpar efter? Isåfall ska du nog sänka volymen på träningen och köra axlar 2 dagar i veckan kanske..
Annars så är de bara fortsätta o kötta så löser sig allt vid ett senare skede (det rådet har jag fått iaf)

njae, mycket vet jag inte. men jag har ju fått klar bättre utveckling av triceps/rygg/ben/bröst osv! ja jag ska fundera lite hur jag ska göra:)

kaysim
2008-01-17, 12:55
Utan ryggstöd är det som gäller, annars kommer bröst att kopplas in.

jag kör alltid hantelpressar utan ryggstöd. tycker det blir obekvämt med ryggstöd.

kaysim
2008-01-17, 12:56
Lägg in en pressövning till. Någon form av militärpress.

Jag hade kört något sådant här:

4 set hantelpress med ryggstöd (tunga.. 5-6 reps)
3 set Press bakom nacken i smith utan ryggstöd (8-10 reps)
3 set sidolyft


Det tycker jag piskar ganska bra..

tack för svaret! skall testa!

Damien Thorne
2008-01-17, 13:31
Känner/ser att mina axlar släpar efter i utvecklingen (både styrke, samt storleksmässigt).:( Kör hantelpressar, sidolyft med hantlar, samt framåtböjda sidolyft på min rygg/axlar dag. Kör 3 set x 8 reps på varje övning. Jag har exakt samma upplägg för mina andra muskelgrupper dvs 3 set ca 8 reps per övning. och där växer jag på rätt bra känns det som!

bör jag lägga in ett extrapass axlar varje vecka?

just nu tränar jag:

Måndag: Bröst/triceps

Onsdag: Rygg/axlar

Fredag: Ben/Biceps

Jag skulle ha gjort så här...

Måndag Axlar/Rygg (börja med axlar)

Onsdag Ben/Biceps

Fredag Bröst/Triceps + sidolyft axlar + baksida axlar

Alltså kasta om dagarna lite och börja med axlar på Måndagen när du är mest utvilad.

Samt att lägga in lite pumpövningar för axlarna på fredagen. Super-setta sidolyft med baksida.


Det går även bra att byta plats på Måndag och Fredag, så här:

Måndag Bröst/Triceps + sidolyft axlar + baksida axlar

Onsdag Ben/Biceps

Fredag Axlar/Rygg (börja med axlar)

ChrisDEFC
2008-01-17, 14:00
instämmer med damien här, det upplägget ser bra ut och glöm inte övning/övningar för baksida axlar, framsida får iaf jag tillräckligt genom bänkpressen men baksidansläpar lite för mig, mina favvoövningar är hantelpress utan ryggstöd, militärpress och framåtlutande hantellyft i sidled.

johanw
2008-01-17, 14:07
Lägre volym kan också vara svaret...

myggan
2008-01-17, 14:23
Lägre volym kan också vara svaret...

Om han kör 1 övning för varje "axeldel" med 3 set på varje en gång i veckan ?
Vad skulle du i så fall dra ner på? :confused:

davvvan
2008-01-17, 14:33
Utan ryggstöd är det som gäller, annars kommer bröst att kopplas in.

Vilken del av bröst är det som kopplas in? Det borde väl vara övre bröst, eller har jag helt fel?

Smml
2008-01-17, 14:38
Utan ryggstöd är det som gäller, annars kommer bröst att kopplas in.

Sitter man med 90 graders ryggstöd kopplas brösten inte in.

erks
2008-01-17, 14:54
Kör:

Måndag: Bröst/triceps/axlar

Onsdag: Rygg/Biceps

Fredag: Ben/axlar

Rahf
2008-01-17, 14:54
Sitter man med 90 graders ryggstöd kopplas brösten inte in.

Jo, eftersom du vid slutet av settet kommer att ta spjärn mot stödet med övre bålen och vinkla upp bröstkorgen, då kopplas pecsen in. Jag tycker inte det spelar roll hur strikt eller noga folk säger sig köra, det enda jag har sett när folk har använt ryggstöd är samma sittande brygga. Lägg till att du tränar stabilisatorerna utan ryggstöd så tycker jag det är ett bra argument för att köra utan stöd.

Rahf
2008-01-17, 15:20
Vilken del av bröst är det som kopplas in? Det borde väl vara övre bröst, eller har jag helt fel?

Förmodligen ja. Det spelar väl inte så stor roll vilken del det är som ATT det gör det?

davvvan
2008-01-17, 15:24
Förmodligen ja. Det spelar väl inte så stor roll vilken del det är som ATT det gör det?

Om man har släpande övre bröst som i mitt fall - ja.

Edit. Hoppbackar

Commando1980
2008-01-17, 15:31
Känner/ser att mina axlar släpar efter i utvecklingen (både styrke, samt storleksmässigt).:( Kör hantelpressar, sidolyft med hantlar, samt framåtböjda sidolyft på min rygg/axlar dag. Kör 3 set x 8 reps på varje övning. Jag har exakt samma upplägg för mina andra muskelgrupper dvs 3 set ca 8 reps per övning. och där växer jag på rätt bra känns det som!

bör jag lägga in ett extrapass axlar varje vecka?

just nu tränar jag:

Måndag: Bröst/triceps

Onsdag: Rygg/axlar

Fredag: Ben/Biceps

ja, och/eller kör axlar före rygg på onsdagen. (om du lägger in extra axelpass...lägg det på måndagen efter bröst...sedan på onsdagen börjar du passet med axlar och underhållstränar endast rygg)

angående splitten så tycker jag att program som tränar muskelgrupperna direkt 2 ggr i veckan är bättre, därmed inte sagt att man inte kan få resultat med din split.

Smml
2008-01-17, 15:53
Jo, eftersom du vid slutet av settet kommer att ta spjärn mot stödet med övre bålen och vinkla upp bröstkorgen, då kopplas pecsen in. Jag tycker inte det spelar roll hur strikt eller noga folk säger sig köra, det enda jag har sett när folk har använt ryggstöd är samma sittande brygga. Lägg till att du tränar stabilisatorerna utan ryggstöd så tycker jag det är ett bra argument för att köra utan stöd.

Kör man strikt utan att vinkla upp bröstkorgen så kopplas dom inte in. Sen kan man ju göra det även om man kör utan ryggstöd, luta sig bakåt för att pressa upp i slutet.

Ondskapelsen
2008-01-17, 17:05
Om han kör 1 övning för varje "axeldel" med 3 set på varje en gång i veckan ?
Vad skulle du i så fall dra ner på? :confused:

Tror inte han förstod att det var 1 ggr per vecka.
Om han fokuserar för mkt på axlar och tränar för ofta så hinner ju inte musklerna återhämta sig tillräckligt och det leder ju till överträning.
Men #1 har ju inte nämnt smärta eller så, bara uteblivande hypertrofi.
Alltså borde mer volym vara ett bra sätt.

Men det är ju bara mina tankar.

kaysim
2008-01-17, 17:34
Tror inte han förstod att det var 1 ggr per vecka.
Om han fokuserar för mkt på axlar och tränar för ofta så hinner ju inte musklerna återhämta sig tillräckligt och det leder ju till överträning.
Men #1 har ju inte nämnt smärta eller så, bara uteblivande hypertrofi.
Alltså borde mer volym vara ett bra sätt.

Men det är ju bara mina tankar.

precis! har inte haft problem med överträning av axlar. ska testa slänga in lite extra axelövningar när jag kurerat mig från den *mini* förkylningen