handdator

Visa fullständig version : Är maten efter passet nödvändig?


Lajne
2008-01-16, 21:52
Hej.
Jag vänder mig nu till Kolozzeums samlade vetande för att få svar på följande: Behövs verkligen mat efter ett träningspass, och handlar det i sådana fall om en ungefärlig mängd kcal eller en ungefärlig mängd protein? Anledningen jag har hört till varför det behövs är att tillförsel av nya aminosyror är vitalt för att vända den efter ett pass väldigt negativa kvävebalansen till positiv igen, men om man redan har ätit en stor måltid (tänk någon som kör periodisk fasta som åt dagens enda måltid 2 timmar innan han drog till gymet) ett par timmar innan passet borde ju denna måltids aminosyror rimligtvis fortfarande utsöndras ganska lång tid efter det att passet har avslutats, och vilken nytta gör då ännu mer mat? En gainer med 40g vassle i ska i teorin inte ha slutat utsöndra aminosyror efter ~4 timmar, då kan man väl lika gärna ta den före passet? Eller måste nyutsöndringen (eller vad man ska säga) starta efter passet, och i sådana fall hur mycket måste man trycka i sig då för att vända det rent akuta läget? Meh, jag är förvirrad, hoppas jag uttryckte mig något sånär klart.
Kortversion: Varför kan inte aminosyror tillförda före passet och som fortfarande utsöndras användas för att vända det nedbrytande tillstånd som uppstår efter passet?

Scratch89
2008-01-16, 21:56
Protein som åts ett par timmar innan kan mycket väl användas till uppbyggnad efter passet. Precis som du säger kommer en brakmåltid att ligga och skvalpa i magen i flera timmar. Anledningen till att man äter/dricker direkt efter träning är för att optimera förutsättningarna för muskeltillväxt. Att bara äta normalt kommer inte betyda uteblivna resultat.
Om du har levt på det här sättet ett tag så borde du väl märkt om det gett resultat eller ej?

King Grub
2008-01-16, 21:57
En sådan vassleproteindrink före passet stimulerar proteinsyntesen efter passet, men det är en realtivt kortvarig stimulering, och den hindrar inte en gensvar på ytterligare ett födointag efter passet. Däremot är det inte någon minutstrid om man tillfört aminosyror före passet. Och det är plötsligt tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntesen, inte konstant tillgång.

Resistance exercise is a powerful stimulus to augment muscle protein anabolism, as it can improve the balance between muscle protein synthesis and breakdown. However, the intake of food during post-exercise recovery is necessary for hypertrophy to occur. Therefore, athletes need to ingest protein following exercise to attain a positive protein balance and maximise their skeletal muscle adaptive response. The interaction between exercise and nutrition is not only important for athletes, but is also of important clinical relevance in the elderly. Exercise interventions combined with specific nutritional modulation provide an effective strategy to counteract or reduce the loss of skeletal muscle mass with aging.

Sports Med. 2007;37(10):895-906. Nutritional interventions to promote post-exercise muscle protein synthesis.

Lajne
2008-01-16, 22:15
Scratch: Har inte alls levt så, eller tänkt leva så, det är bara en rent teoretisk frågeställning jag (eller egentligen en kille på hälso.info) började undra över=)

K. Grub: Men eftersom nu vassle efter passet anses likvärdigt med kasein efter passet (uppregleringen av p-syntesen från vassle är ungefär lika stor som nedregleringen av nedbrytningen från kasein/mat, eller hur?), och kasein anses likvärdigt med mat, så vad är det med en tillförsel av mat/kasein efter passet som gör det bättre än tillförsel av mat/kasein före passet i sådan mängd att animosyrorna fortfarande förs ut i blodet i timtal efter avslutat pass? En gainer med vassle var bara ett exempel jag tog för att det är det som tas upp snabbast, och trots det tar det ganska lång tid innan mängden 40g (som är en normal gainer iaf för mig) är "slut" eller vad man ska säga. Det som stod i ditt citat är inget nytt för mig, jag är mer ute efter varför det är så. Tillflöde av aminosyror som tillflöde av aminosyror liksom:P

LunaSpice
2008-01-16, 22:39
Vassleprotein har en aminosyreprofil (leucin och arginin) som också stimulerar insulinutsöndring och produktion. Kasein ger inte samma insulinspik.

Xealswe
2008-01-16, 23:33
Det är ingen fördel att ta mat/kassein/vassle direkt före ett pass. Du sänker enbart dina hormonella nivåer för muskelbyggande/fettförbränning

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16286871&ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Koloftw
2008-01-16, 23:39
Det är ingen fördel att ta mat/kassein/vassle direkt före ett pass. Du sänker enbart dina hormonella nivåer för muskelbyggande/fettförbränning

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16286871&ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

När ska man äta då, enligt dig?

Gpajpen
2008-01-16, 23:43
Det är ingen fördel att ta mat/kassein/vassle direkt före ett pass. Du sänker enbart dina hormonella nivåer för muskelbyggande/fettförbränning

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16286871&ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
w00t? När är det "säkert" att inta pre-workout ? Man vill ju inte träna helt fastande, katabolique.

King Grub
2008-01-17, 05:20
Det är ingen fördel att ta mat/kassein/vassle direkt före ett pass. Du sänker enbart dina hormonella nivåer för muskelbyggande/fettförbränning

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16286871&ordinalpos=13&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Läs på om hormonpåverkan. Handlar testosteronsänkningen om en riktig sänkning, eller beror den på upptag i anabola receptorer...?

Det är en fördel att tillföra aminosyror före passet för muskeluppbyggnad.

King Grub
2008-01-17, 05:21
Scratch: Har inte alls levt så, eller tänkt leva så, det är bara en rent teoretisk frågeställning jag (eller egentligen en kille på hälso.info) började undra över=)

K. Grub: Men eftersom nu vassle efter passet anses likvärdigt med kasein efter passet (uppregleringen av p-syntesen från vassle är ungefär lika stor som nedregleringen av nedbrytningen från kasein/mat, eller hur?), och kasein anses likvärdigt med mat, så vad är det med en tillförsel av mat/kasein efter passet som gör det bättre än tillförsel av mat/kasein före passet i sådan mängd att animosyrorna fortfarande förs ut i blodet i timtal efter avslutat pass? En gainer med vassle var bara ett exempel jag tog för att det är det som tas upp snabbast, och trots det tar det ganska lång tid innan mängden 40g (som är en normal gainer iaf för mig) är "slut" eller vad man ska säga. Det som stod i ditt citat är inget nytt för mig, jag är mer ute efter varför det är så. Tillflöde av aminosyror som tillflöde av aminosyror liksom:P

Kasein är inte långsamt efter styrketräning, utan ger likvärdigt snabb förbättring av fenylaninbalansen som vassle vid det tillfället. Samma regler gäller inte vid intag i vila som efter träning.

Rahf
2008-01-17, 08:53
Du behöver kolhydrater efter passet också, inte bara protein.

Lajne
2008-01-17, 14:53
K. Grub: Tack, nu vet jag=)

Commando1980
2008-01-17, 16:10
som sagt, ät före och efter passet. simple as that.

kaysim
2008-01-17, 16:21
som sagt, ät före och efter passet. simple as that.

Alltså, om jag tar typ whey-80 eller liknande precis innan träning, och gainer efter träning, så ökar det chanserna för att bygga? istället för att till exempel bara ta gainer efteråt?

Commando1980
2008-01-17, 16:24
Alltså, om jag tar typ whey-80 eller liknande precis innan träning, och gainer efter träning, så ökar det chanserna för att bygga? istället för att till exempel bara ta gainer efteråt?

ja, antagligen. men vanlig mat funkar bra det också.

brukar du träna på tom mage?

Ganymedes
2008-01-17, 16:27
brukar du träna på tom mage?

Tja, JAG gör det iaf (lägger mig i). För jag antar att du menar att det skulle vara "fel"?

Tar Esapro och malto precis innan passet - det ska tas på fastande mage. Äter mellanmål ca tre timmar innan passet. Sedan äter jag middag ordentligt ca 1 timme efter passet. Fungerar utmärkt.

Commando1980
2008-01-17, 16:36
Tja, JAG gör det iaf (lägger mig i). För jag antar att du menar att det skulle vara "fel"?

Tar Esapro och malto precis innan passet - det ska tas på fastande mage. Äter mellanmål ca tre timmar innan passet. Sedan äter jag middag ordentligt ca 1 timme efter passet. Fungerar utmärkt.


nej behöver inte vara fel, många känner att de tränar bättre på tom mage..samtidigt som många måste ha ngt i magen innan de tränar.

bra att det funkar utmärkt för dig. men jag vill inte ta esapro på fastande mage utan jag vill ha lite mat i mig innan jag tränar..bestående av vanlig mat.

för övrigt tränar du ju inte på tom mage då du intar esapro samt malto.

Commando1980
2008-01-17, 16:39
kan också lägga till att de jag känner som tränar på "tom mage" alltså inte det som du definierar som tom mage(esapro+malto), gör det direkt på morgonen efter att kvällen innan intagit ett stort mål mat innan läggdags

Ganymedes
2008-01-17, 16:49
för övrigt tränar du ju inte på tom mage då du intar esapro samt malto.

Inte? Om jag bara hade druckit vatten då? Hade det inte heller räknats som tom mage? :smash: Motsatsen till tom mage torde ju vara full mage, vilket man uppnår med mat. Inte lite aminosyror och socker. Eller har jag helt fel? :/

Commando1980
2008-01-17, 16:54
Inte? Om jag bara hade druckit vatten då? Hade det inte heller räknats som tom mage? :smash: Motsatsen till tom mage torde ju vara full mage, vilket man uppnår med mat. Inte lite aminosyror och socker. Eller har jag helt fel? :/

är tydligen en definitionsfråga? men nej jag anser inte att du tränar på tom mage då du kör i dig malto+esapro innan passet. *whistle*


edit:en mage behöver väl inte vara helt full eller tom?

Eddie Vedder
2008-01-17, 16:57
är tydligen en definitionsfråga?

I såna fall en fråga om vad "magen" är. Det passerar ju magsäcken och absorberas över tarmen in i kroppen fort som bara den.

Om det inte längre finns i mag-tarmkanalen kan det väl inte anses vara i magen. En mage tom på mat är inte samma sak som en kropp tom på energi.

Ganymedes
2008-01-17, 17:01
edit:en mage behöver väl inte vara helt full eller tom?

Nä, men raka motsatsen till tom är alltid full. Dessuom är en halfull mage inte att betrakta som tom. Och en mage som under en kort tid utsätts för esapro och malto är ej heller att betrakta som något annat än tom.

Commando1980
2008-01-17, 17:04
I såna fall en fråga om vad "magen" är. Det passerar ju magsäcken och absorberas över tarmen in i kroppen fort som bara den.

Om det inte längre finns i mag-tarmkanalen kan det väl inte anses vara i magen. En mage tom på mat är inte samma sak som en kropp tom på energi.

sant, det jag syftade på var dock att gå och träna utan att få i sig ngt (i posten till kaysim)

Xealswe
2008-01-18, 00:08
Läs på om hormonpåverkan. Handlar testosteronsänkningen om en riktig sänkning, eller beror den på upptag i anabola receptorer...?

Jo jag märkte nu i efterhand att det stod serum gh,testo och fria fettsyror :/
Men samtidigt förstår jag inte heller varför just intakt protein före träning skulle ytterligare öka det endokrina upptaget av testosteron, för upptaget induceras väl ändå av träning i sig?

Det är en fördel att tillföra aminosyror före passet för muskeluppbyggnad.

Du menar EAA och inte intakt protein? Om jag inte minns fel förespråkade du just EAA före intakt protein just av den anledningen

Ironboss
2008-01-18, 00:54
en liten fråga... man bör ju äta en macka eller banan eller dylikt direkt efter ett träningspass och ca 1-2h senare en bra måltid, fungerar "druvsockergodis" eller vad det nu ska kallas lika bra som snabba kolhydrater istället för en banan/smörgås?

King Grub
2008-01-18, 05:22
Du menar EAA och inte intakt protein? Om jag inte minns fel förespråkade du just EAA före intakt protein just av den anledningen

EAA ger större effekt, men det är en fördel med vilket protein som helst också, jämfört med inget alls.

King Grub
2008-01-18, 05:23
en liten fråga... man bör ju äta en macka eller banan eller dylikt direkt efter ett träningspass och ca 1-2h senare en bra måltid, fungerar "druvsockergodis" eller vad det nu ska kallas lika bra som snabba kolhydrater istället för en banan/smörgås?

Det fungerar som kolhydratkälla, men proteinet saknas.

kaysim
2008-01-18, 14:14
ja, antagligen. men vanlig mat funkar bra det också.

brukar du träna på tom mage?

nej det gör jag aldrig. brukar ha käkat ett mellanmål ca 1-2 timmar innan.