handdator

Visa fullständig version : Löpträningsmat?


bestof
2008-01-16, 21:12
Hej!

Har en känsla av att jag äter för mycket, och bestämde mig därför att kolla med er!

Vaknar, käkar oftast bara en stor tallrik All-brain. Går sedan till gymmet och och kör cirka 1.5h. Kommer hem, käkar 2 grova mackor med sallad, en frukt alternativt en lunch. Äter sedan lite senare middag vid 16.00 kanske. Drar oftast ut och springer min 6km-runda vid 19.00, och det är nu kruxet kommer, för när jag sedan kommer hem efter löpningen brukar jag käka 3 grova mackor med sallad, 2 ägg och ett äpple... blir det för mycket mat? känns som det är alldeles för mycket och jag börjar bli liiite orolig!

Tack för svar! :)

Scratch89
2008-01-16, 21:15
Mycket? Den där mängden äter jag under diet, och jag är en tvärhand hög och kör i princip ingen konditionsträning.
Hur smal är du? Hur mycket väger du och på vilken längd?

King Grub
2008-01-16, 21:17
Dom flesta skulle nog anse det vara alldeles för lite mat efter träning.

bestof
2008-01-16, 21:19
oj det glömde jag ju att skriva =/

86kg, 190cm

Scratch89
2008-01-16, 21:58
Du äter alldeles för lite mat. Nu är det svårt att avgöra hur mycket en stor portion flingor är, eller hur mycket en lunch/middag är, men om du är som de flesta andra som påstår sig äta mycket så äter du alldeles för lite. Om inte din skål med flingor väger ett och ett halvt kilo så äter du för lite. Går du upp eller ner i vikt på ditt upplägg hittills?

Morty
2008-01-16, 22:33
Helt sjukt galet lite, så länge dina mackor itne är i pizzastorlek.. Jag äter väl typ sådär under deff.

machine gun
2008-01-16, 23:57
Det går ju inte direkt att säga att någon äter för lite med så lite information. Han har ju inte ens skrivit vad han äter för lunch/middag.

Bästa sättet att avgöra om man äter för mkt, för lite eller lagom är att hålla koll på vikten. Går man upp i vikt äter man mer än man gör av med, går man ner i vikt äter man mindre än man gör av med och är man viktstabil så är man i energibalans. Sen korrigerar man intaget utifrån vad man önskar uppnå (viktuppgång, -nedgång, viktstabil).

bestof
2008-01-17, 22:36
Jag har gått ner i vikt, dock bara 1kg på 2.5mån,.
Lunchen är väl maten jag äter i skolan, innehållande mycke sallad/linser/broccoli osv. Egentligen är jag ute efter att smådeffa lite, kan jag då fortsätta med ungefär samma kost?

En annan grej som besvärat mig är deff-kost-upplägg. Dvs, hur äter man så pass mycket att man fortfarande bygger muskler och samtidigt gå ner i vikt? dösvårt att veta. Vägde mig idag, 88.2kg, så föregående meddelande var felaktigt.

Tack för era svar :)

King Grub
2008-01-17, 22:38
Dvs, hur äter man så pass mycket att man fortfarande bygger muskler och samtidigt gå ner i vikt?

Det gör man inte. Man bestämmer sig för vilket man prioriterar för tillfället. För muskeltillväxt krävs kaloriöverskott, vilket samtidigt ger fettillväxt och viktökning. För viktnedgång krävs energiunderskott, vilket normalt omöjliggör samtida muskeltillväxt.