handdator

Visa fullständig version : CSN - Betala tillbaks?


Heniin
2008-01-16, 20:57
Hejsan!
Har precis börjat på komvux i veckan och ska läsa flex ( distansstudier ) 400 poäng alltså heltid blir det. Nu är det så att jag funderar att hoppa av 1-2 kurser vilket gör att jag antingen kmr ner på 50% eller 75%. Fick ett belopp utbetalt nu i början av månaden på 5400 och får ett till nu på 7490.

Någon som har någon erfarenhet efter ha hoppat av kurser och blivit tvugna att betala tillbaks på direkten eller har dom sänkt resten av ersättningen?

hoppas någon vet för får grym ångest och börjar må illa :S

peace henke

shut teh face
2008-01-16, 21:00
Om du hamnar på 75% äre lugnt. Du har fortfarande rätt till fullt bidrag/lån då.

jesse
2008-01-16, 21:01
Hejsan!
Har precis börjat på komvux i veckan och ska läsa flex ( distansstudier ) 400 poäng alltså heltid blir det. Nu är det så att jag funderar att hoppa av 1-2 kurser vilket gör att jag antingen kmr ner på 50% eller 75%. Fick ett belopp utbetalt nu i början av månaden på 5400 och får ett till nu på 7490.

Någon som har någon erfarenhet efter ha hoppat av kurser och blivit tvugna att betala tillbaks på direkten eller har dom sänkt resten av ersättningen?

hoppas någon vet för får grym ångest och börjar må illa :S

peace henke

Dina kommande utbetalningar (om du får sådana) kommer att minskas så att minskningen kan kvittas mot det du har fått för mycket innan.

jesse
2008-01-16, 21:03
Om du hamnar på 75% äre lugnt. Du har fortfarande rätt till fullt bidrag/lån då.

:confused: Den erfarenheten har inte jag...

pellep
2008-01-16, 21:11
Det kmr synas i deras papper att du inte längre studerar 100%
Nästa utbetalning bör därför vara mindre än vanligt.

Heniin
2008-01-16, 21:12
okej så dom halshugger inte mig o kräver en miljard tebax? anledningen är att jag ska iväg på en långresa och matten funkar verkligen inte att ha på sån lång distans jag har ( thailand,filippinerna,malaysia ) har löst dom andra ämnena pga av det finns ett komvux på koh lanta. men finns ingen chans att kunna göra 4 matte prov på en vecka lixom.

Joggarn
2008-01-16, 21:16
okej så dom halshugger inte mig o kräver en miljard tebax? anledningen är att jag ska iväg på en långresa och matten funkar verkligen inte att ha på sån lång distans jag har ( thailand,filippinerna,malaysia ) har löst dom andra ämnena pga av det finns ett komvux på koh lanta. men finns ingen chans att kunna göra 4 matte prov på en vecka lixom.

Nejdå, det är som jesse sade, de kommande utbetalningarna blir något lägre, så var det för mig iaf.

Jompan
2008-01-16, 21:18
Först o främst bör/ska man ringa och meddela ändrade studieförhållanden. Bara fråga dem hur de fixar med ändringarna då. Om de är så att du måste betala tillbaka eller om de drar av från nästkommande utbetalningar. :)

Heniin
2008-01-16, 21:21
Okej får tacka för hjälpen =) känner mig en aningen lugnare nu :P

Wennerberg
2008-01-17, 09:34
Du bör ringa eller maila dem och berätta, det fick jag reda på att man skall göra när jag själv skrev ut mig från några kurser. Annars blire ett jävla liv!