handdator

Visa fullständig version : Om dom kom tillbaka?


beckman88
2008-01-16, 19:10
Anta att Jesus, Mose, och Muhammed möttes idag. Vem tror du skulle visa störst glädje över hur den egna läran har förverkligats. Vem skulle visa störst förvåning och besvikelse över hur verkligheten i dag ser ut?

Jag diskuterade detta med min kristna flickvän, jag undrar hur ni ser på saken?
Seriösa svar tack!

jontahontas
2008-01-16, 19:16
Förutsatt att Moses är positivt inställd till förändring i form av ett modernare samhälle tror jag han skulle vara mest nöjd med tanke på att samhället skiljer sig mest från hans tid. Jag skulle låtit honom flyga flygplan, spela datorspel och gå på bio. Religiöst sätter jag mina cash på Jesus.

beckman88
2008-01-16, 19:20
Förutsatt att Moses är positivt inställd till förändring i form av ett modernare samhälle tror jag han skulle vara mest nöjd med tanke på att samhället skiljer sig mest från hans tid. Jag skulle låtit honom flyga flygplan, spela datorspel och gå på bio. Religiöst sätter jag mina cash på Jesus.

Hur tror du att jesus skulle reagera negativt på att så många mäniskor hade valt att inte tro på honom? med tanke på att det var jesus(gud) som gav mäniskan den fria viljan att faktiskt välja att bli kristna?

Trance
2008-01-16, 19:22
Jesus skulle nog vara rätt förvånad om vad som skrivits om honom i bibeln.

L-Sami
2008-01-16, 19:23
Muhammed skulle nog vara mest besviken över att man har missbrukat hans läror.

beckman88
2008-01-16, 19:24
Jesus skulle nog vara rätt förvånad om vad som skrivits om honom i bibeln.

Tror att Mohammed skulle vara pisst för att han "bara" fick vara med i det gamla testamentet och koranen.

JustinCredible
2008-01-16, 19:28
Muhammed för alla mord som görs i hans namn antar jag.

Edit: ja, som sagt..

Trance
2008-01-16, 19:29
Medan den "kristna" världen följer Jesu budskap och vänder andra kinden till?

Rex
2008-01-16, 19:29
Tror att dom skulle skratta ihjäl sig om de fick reda på hur många idioter som har gått på deras skitsnack.

Mose, Muhammad och Jesus var nog de smartaste personerna under sin tid. Visst folka var dumma och kunde inte använda hjärnan riktigt, fast det är liksom 2008. Varför kan inte folk bara lägga ner religion..

Scratch89
2008-01-16, 19:30
Hur tror du att jesus skulle reagera negativt på att så många mäniskor hade valt att inte tro på honom? med tanke på att det var jesus(gud) som gav mäniskan den fria viljan att faktiskt välja att bli kristna?

Jag reserverar mig för att jag kan ha fett fel, men det var ju när Adam och Eva trotsade Gud och använde den fria viljan som de blev straffade. Fri vilja kräver kunskap (eftersom man gör ett val) och då de åt av kunskapsträdet blev de utslängda ur Edens trädgård.

Mago
2008-01-16, 19:31
Jesus skulle nog lägga pannan i djupa veck pga all skit som kristendomen har hållt på med.

beckman88
2008-01-16, 19:35
Vad tror ni Jesus skulle säga om att bara 4% av värlsbefolkningen tror på Gud medans över 9% fortfarande är kristna men inte nödvändigtvis tror på Gud?

jontahontas
2008-01-16, 19:39
Vad tror ni Jesus skulle säga om att bara 4% av värlsbefolkningen tror på Gud medans över 9% fortfarande är kristna men inte nödvändigtvis tror på Gud?


Jag trodde att typ minst 50% av världsbefolkningen trodde på Gud och jesus vilket var mitt argument för att Jesus skulle bli "mest nöjd". :D(i runda slängar iaf. Jag ser kristendomen som mest utspridd samt att Jesus ideal går bättre ihop med de icke troende än Muhammeds) Jag har uppfattningen att kristendom är helt sinnessjukt utspritt världen över och att Gud och Jesus är the shit. Var får du 4% ifrån? Jag skulle behöva bilda mig lite.

beckman88
2008-01-16, 19:43
Jag trodde att typ minst 50% av världsbefolkningen trodde på Gud och jesus vilket var mitt argument för att Jesus skulle bli "mest nöjd". :D(i runda slängar iaf. Jag ser kristendomen som mest utspridd samt att Jesus ideal går bättre ihop med de icke troende än Muhammeds) Jag har uppfattningen att kristendom är helt sinnessjukt utspritt världen över och att Gud och Jesus är the shit. Var får du 4% ifrån? Jag skulle behöva bilda mig lite.

Fick det svaret från en Amerikansk pastor när jag var där och studerade. jga menar han borde väl veta?

jontahontas
2008-01-16, 19:49
Wikipedia skrev; As of 2000, approximately 53% of the world's population identifies with one of the three Abrahamic religions (33% Christian, 20% Islam, <1% Judaism), 6% with Buddhism, 13% with Hinduism, 6% with traditional Chinese religion, 7% with various other religions, and less than 15% as non-religious. Most of these religious beliefs involve a god or gods.

Referensen var National Geographic Family Reference Atlas of the World p. 49

jontahontas
2008-01-16, 19:50
Det borde leda till konklusionen att moses blir fakking missnöjd. 1%...:D

Trance
2008-01-16, 19:51
Fick det svaret från en Amerikansk pastor när jag var där och studerade. jga menar han borde väl veta?

Ja, i hans yrke är det ju viktigt med fakta.

Deceiver85
2008-01-16, 19:53
Det borde leda till konklusionen att moses blir fakking missnöjd. 1%...:D

Judarna är det utvalda folket, så jag tror knappast den låga procenten är något Moses bryr sig om.

bubbe
2008-01-16, 19:55
http://www.crazy-media.se/grafik/rb/fgad32/68.jpg

Scratch89
2008-01-16, 19:57
Ja, i hans yrke är det ju viktigt med fakta.

:D

beckman88
2008-01-16, 20:07
Pastor Steve Hickey states

"considering the patterns of the world and steady declining christianity in 20 years only 4% of the entire world will believe in christ"

Greg
2008-01-16, 20:18
http://www.crazy-media.se/grafik/rb/fgad32/68.jpg

Jesus (omigosh, sluta nu Evangelie-kyrkan etc), Mohammed (WTF!?!?!? Sluta!), Moses (It's cool)

beckman88
2008-01-16, 20:28
Håll er till seriösa svar tack.

beckman88
2008-01-16, 20:29
Någon som kan ge ett tydligt svar på vad det är för skillnad på Islam och Muslim?

Rahf
2008-01-16, 20:29
Pastor Steve Hickey states

"considering the patterns of the world and steady declining christianity in 20 years only 4% of the entire world will believe in christ"

Spekulationer från en man. Har vi sjunkit så fort? Det krävs en sjuhelvetes utvandring från kristendomen innan ~33% blir 4%. Det är betydligt fler människor än under 10% som tror på den kristna guden.

Mago
2008-01-16, 20:30
Någon som kan ge ett tydligt svar på vad det är för skillnad på Islam och Muslim?

Muslim kallas en utövare av Islam.

Trance
2008-01-16, 20:31
Någon som kan ge ett tydligt svar på vad det är för skillnad på Islam och Muslim?

www.wikipedia.com

Sök på:
muslim
islam
christianity eller krisendom om du väljer svenska som språk
etc.

bubbe
2008-01-16, 20:34
Håll er till seriösa svar tack.

Jag menar vad jag postade, om dom skulle se världen som den ser ut och vad som har hänt efter deras tid, så tror jag dom skulle uppleva det som många felsteg har gjorts i deras namn.

bubbe
2008-01-16, 20:35
Spekulationer från en man. Har vi sjunkit så fort? Det krävs en sjuhelvetes utvandring från kristendomen innan ~33% blir 4%. Det är betydligt fler människor än under 10% som tror på den kristna guden.

referens?

Greg
2008-01-16, 20:38
Håll er till seriösa svar tack.

Varför det? Det är ganska uppenbart vad de skulle tycka? De skulle varit pissed off.

Speciellt Jesus som förespråkar kärlek och förståelse.

QaKP4WfG3F4

Rahf
2008-01-16, 20:38
referens?

National Geographic Family Reference Atlas of the World p. 49

Arf Pingvin
2008-01-16, 20:47
Wikipedia skrev; As of 2000, approximately 53% of the world's population identifies with one of the three Abrahamic religions (33% Christian, 20% Islam, <1% Judaism), 6% with Buddhism, 13% with Hinduism, 6% with traditional Chinese religion, 7% with various other religions, and less than 15% as non-religious. Most of these religious beliefs involve a god or gods.

Referensen var National Geographic Family Reference Atlas of the World p. 49

http://www.adherents.com/images/rel_pie.gif

Timme
2008-01-16, 20:55
Tror att Mohammed skulle vara pisst för att han "bara" fick vara med i det gamla testamentet och koranen.

Var nämns Mohammed i GT?

beckman88
2008-01-16, 20:59
Var nämns Mohammed i GT?

sorry fick hjärnsläpp, menar bara Koranen.
http://www.biblegateway.com/quicksearch/?quicksearch=Muhammed&qs_version=31

snej
2008-01-16, 21:03
Tror folk på gud än? det är ju 2008...

Kwon
2008-01-16, 21:05
Detta är iaf vad scientologerna och Tom Cruise hade sagt

http://www.idontlikeyouinthatway.com/2008/01/tom-cruise-wants-your-soul.html

beckman88
2008-01-16, 21:35
http://www.adherents.com/images/rel_pie.gif

Visst Kristendomen är störst om man kollar på hur många som är "kristna" Sverige har alltid varit ett kristet land, vi föds in i svenska kyrkan vilket gör oss automatiskt kristna i världens och i statistikens ögon. men att runt 4% av 33% tror på Guden av religionen man tillhör? Medans islam med sina 21% har 100% troende på Allah. Vilken är Egentligen den största religionen?

Tolkia
2008-01-16, 21:40
Beckman: Du missar t.ex. den amerikanska kontinenten. ;) I många katolska länder (och för den delen USA, som är protestantiskt) är kyrkan enormt mycket starkare än i Sverige, där många finns registrerade som medlemmar i kyrkan för att de råkade födas på den tiden då vi hade statskyrka. Och vi är väldigt få i jämförelse med dem.

Trance
2008-01-16, 21:41
Visst Kristendomen är störst om man kollar på hur många som är "kristna" Sverige har alltid varit ett kristet land, vi föds in i svenska kyrkan vilket gör oss automatiskt kristna i världens och i statistikens ögon. men att runt 4% av 33% tror på Guden av religionen man tillhör? Medans islam med sina 21% har 100% troende på Allah. Vilken är Egentligen den största religionen?

Seriöst?

Tolkia
2008-01-16, 21:46
Tillägg till mitt första inlägg: Jag är bekant med ett par muslimer som inte är mer muslimer än vad genomsnittssvensken är kristen, så 100% är det i alla fall inte ... ;)

beckman88
2008-01-16, 21:47
Beckman: Du missar t.ex. den amerikanska kontinenten. ;) I många katolska länder (och för den delen USA, som är protestantiskt) är kyrkan enormt mycket starkare än i Sverige, där många finns registrerade som medlemmar i kyrkan för att de råkade födas på den tiden då vi hade statskyrka. Och vi är väldigt få i jämförelse med dem.

Jag tog självklart Sverige som ett exempel;)

Kwon
2008-01-16, 21:49
Scientologin är stark idag.

Listen and Learn by the Prophet.
uTKvNwyOx4E

beckman88
2008-01-16, 21:50
Tillägg till mitt första inlägg: Jag är bekant med ett par muslimer som inte är mer muslimer än vad genomsnittssvensken är kristen, så 100% är det i alla fall inte ... ;)

Vad jag ville komma fram till var att den muslimska tron är väldigt mycket starkare än den kristna tron / capita

Rahf
2008-01-16, 21:53
Vad jag ville komma fram till var att den muslimska tron är väldigt mycket starkare än den kristna tron / capita

Beror på vilket land vi ser till. Ju mer sekulariserat och industrialiserat land, desto svagare tro. Däremot kan jag tänka mig att muslimer oftare följer påbuden från koranen än kristna följer påbuden från bibeln, mest för att Islam har sina fem grundpelare osv.

beckman88
2008-01-16, 21:54
Scientologin är stark idag.

Listen and Learn by the Prophet.
uTKvNwyOx4E

Tror att dom har mycket att tacka Tom, jag menar det var ju han som fick alla att säga "Finns det en sådan religion?"

beckman88
2008-01-16, 21:57
Beror på vilket land vi ser till. Ju mer sekulariserat och industrialiserat land, desto svagare tro. Däremot kan jag tänka mig att muslimer oftare följer påbuden från koranen än kristna följer påbuden från bibeln, mest för att Islam har sina fem grundpelare osv.

Det är för att Koranen är inte bara en helig bok till muslimerna, den är en stor del av vardagen. jag säger inte att bibeln inte är en stor del av en kristens vardag, men i koranen så får dom tips hur dom ska laga mat, klä sig etc. Koranen är mer insparkad i den muslimska världen än vad bibeln är i den kristna.

beckman88
2008-01-16, 22:00
Någon mer än jag som inte verkar få + i post för mina inlägg*cry*

Pudzianovski
2008-01-16, 22:02
Det är för att Koranen är inte bara en helig bok till muslimerna, den är en stor del av vardagen. jag säger inte att bibeln inte är en stor del av en kristens vardag, men i koranen så får dom tips hur dom ska laga mat, klä sig etc. Koranen är mer insparkad i den muslimska världen än vad bibeln är i den kristna.

Du talar ju om muslimer och kristna som om de alla tror och tycker exakt likdant. Det finns stora nyanseringar inom dessa grupper av troende. Det är ganska (kan vara och är nog oftast) stor skillnad på en muslim som bor i Sverige och en som bor i Saudiarabien.

beckman88
2008-01-16, 22:16
Du talar ju om muslimer och kristna som om de alla tror och tycker exakt likdant. Det finns stora nyanseringar inom dessa grupper av troende. Det är ganska (kan vara och är nog oftast) stor skillnad på en muslim som bor i Sverige och en som bor i Saudiarabien.

Ber om ursäkt om jag satte alla inom samma ram. Men en troende är en troende, dom tror alla på samma gud, "there is only one god, Allah. And Muhammed is his prophet", Och det står tydligt i koranen hur man ska uppföra sig, hur Muhammed är den perfekta personen och att alla ska försöka bli som han. Självklart kan inte alla göra på exakt samma sätt eftersom att vi har olika hjärnor och kan uppfatta saker olika, Men faktum kvarstår att muslimer har itne bara har riktlinjer utan stränga regler om vad som får och inte får göras.

Pudzianovski
2008-01-16, 22:20
Ber om ursäkt om jag satte alla inom samma ram. Men en troende är en troende, dom tror alla på samma gud, "there is only one god, Allah. And Muhammed is his prophet", Och det står tydligt i koranen hur man ska uppföra sig, hur Muhammed är den perfekta personen och att alla ska försöka bli som han. Självklart kan inte alla göra på exakt samma sätt eftersom att vi har olika hjärnor och kan uppfatta saker olika, Men faktum kvarstår att muslimer har itne bara har riktlinjer utan stränga regler om vad som får och inte får göras.

Men muslimer tolkar det där olika. Mycket olika till och med. Det brukar vara likadant med kristna.

beckman88
2008-01-16, 22:25
Men muslimer tolkar det där olika. Mycket olika till och med. Det brukar vara likadant med kristna.

Alla Muslimer som anser sig vara troende Islamer måste följa Koranen percis som en troende Kristen måste följa en Bibel.

kan du hitta ett exempel på olika tolkningar? jag försöker inte vara ett rövhål jag är bara väldigt intresserad av religion och funderar på att söka till lärarhögskolan i höst.

Pudzianovski
2008-01-16, 22:30
Alla Muslimer som anser sig vara troende Islamer måste följa Koranen percis som en troende Kristen måste följa en Bibel.

kan du hitta ett exempel på olika tolkningar? jag försöker inte vara ett rövhål jag är bara väldigt intresserad av religion och funderar på att söka till lärarhögskolan i höst.

Om du tror det så är du tyvärr lite naiv. Jag har jobbat med många muslimer och diskuterat på det ena och andra. Beroende på var de kommer ifrån eller hur de är som människor, både tolkar de och uppfattar koranen och sättet att leva på väldigt olika sätt.

beckman88
2008-01-16, 22:34
Om du tror det så är du tyvärr lite naiv. Jag har jobbat med många muslimer och diskuterat på det ena och andra. Beroende på var de kommer ifrån eller hur de är som människor, både tolkar de och uppfattar koranen och sättet att leva på väldigt olika sätt.

jag förstår bara inte hur man kan uppfatta en strikt "lag" olika? Jag kanske är naiv, kan du ge lite exempel på olika tolkningar? Ber dom olika? har dom anorlunda syner på historian? Äter dom olika? ge mig något?

Pudzianovski
2008-01-16, 22:38
jag förstår bara inte hur man kan uppfatta en strikt "lag" olika? Jag kanske är naiv, kan du ge lite exempel på olika tolkningar? Ber dom olika? har dom anorlunda syner på historian? Äter dom olika? ge mig något?

fd. Iranier som jag jobbade med följde islam det (enligt mig) ganska strikt.
fd. Bosnier följde det väldigt slappt.
fd. Kosovoalban följde det någonstans mittemellan dessa.

Alla var naturligtvis muslimer och vissa av dem ogillade starkt varandras syn på hur en muslim skall föra sig osv. Mat, dryck, uppförande m.m var några frågor som jag kommer ihåg. Dock diskuterade jag flera saker med dem men det var ett bra tag sen nu.

jontahontas
2008-01-16, 22:58
Judarna är det utvalda folket, så jag tror knappast den låga procenten är något Moses bryr sig om.

Meh! Då menar du alltså att Moses har vunnit per definition? Det är ju bananfusk för fan! :D

jontahontas
2008-01-16, 23:00
Som argument för att Muhammed skulle vara rikligt nöjd med sitt arv kan man ju säga att det geografiska området där han verkade är starkt influerat av hans lära, samt att områderna omkring är även de muslimska.

Jesus skulle kanske bli fett glad när han får se en jordglob där det visas att områden han inte ens visste fanns tror på honom och hans fader.

Frågan blir då, vad väger tyngst? Att va störst på hemmaplan eller att vara internationellt känd?

Scratch89
2008-01-16, 23:06
För att kommentera angående dina poster; posterna i allmänt räknas inte längre, för att undvika spam. Det verkar iofs inte ha hjälpt så mycket. :D

Frida.B
2008-01-16, 23:07
om jesus kom tillbaka hade han inte blivit förvånad för jesus är ju gud och gud ska ju veta om allt som händer på jorden. De andra snubbarna hade säkert blivit glada. Så många som har dem i sin tro, det händer ju inte varje människa.

Piranha
2008-01-16, 23:09
Synd att Bolio redan är bannad, annars skulle han gå loss i denna tråden ... och ja bli bannad igen. :D

beckman88
2008-01-16, 23:43
om jesus kom tillbaka hade han inte blivit förvånad för jesus är ju gud och gud ska ju veta om allt som händer på jorden. De andra snubbarna hade säkert blivit glada. Så många som har dem i sin tro, det händer ju inte varje människa.

men hur skulle det se ut ur ett mer cirkulärt perspektiv? Om Jesus inte var Gud? Hur skulle du svara om du var jude?

Kwon
2008-01-16, 23:45
Är inte Kristendomens Gud, Judarnas Gud Jehova,AndersMx och Muslimernas Allah samma Gud ?

Så oavsett vem som kom tillbaka så är det väl samma sak.

Folk har ju bara tolkat "Gudens" budskap olika beroende på var de bodde/situationen som rådde lokalt.

http://www.AndersMx.se

beckman88
2008-01-16, 23:58
Är inte Kristendomens Gud, Judarnas Gud Jehova,AndersMx och Muslimernas Allah samma Gud ?

Så oavsett vem som kom tillbaka så är det väl samma sak.

Folk har ju bara tolkat "Gudens" budskap olika beroende på var de bodde/situationen som rådde lokalt.

http://www.AndersMx.se

Kristendomens Gud : Faderns sonens och den heliga anden
Där Fadern är Gud(skaparen) sonen är Jesus och den heliga anden är vår själ.

Judendomens Gud : Faderns och den heliga anden
Fadern : Samma som Kristendomen
Finns ingen son för dom såg jesus som en profet och inte Guds barn.
Kristendomen ser ju Jesus som en del av gud. Judendomen väntar fortfarande på deras Messiah(frälsare).

Och enligt Religionsläran så har Allah inget att göra med Kristendomen/judendomens Gud.

Rahf
2008-01-17, 00:01
Kristendomens Gud : Faderns sonens och den heliga anden
Där Fadern är Gud(skaparen) sonen är Jesus och den heliga anden är vår själ.

Judendomens Gud : Faderns och den heliga anden
Fadern : Samma som Kristendomen
Finns ingen son för dom såg jesus som en profet och inte Guds barn.
Kristendomen ser ju Jesus som en del av gud. Judendomen väntar fortfarande på deras Messiah(frälsare).

Och enligt Religionsläran så har Allah inget att göra med Kristendomen/judendomens Gud.

Men de är alla samma gud eftersom religionerna har samma ursprung. Kristendomen och Judendomen har samma gud, dvs. "Fadern". Allah är arabiska för "gud". Allah är alltså inte ett namn som är givet en gud utan betecknar "Gud".

Kwon
2008-01-17, 00:07
Sen, efter "han" har kommit, så får man ju se vilken av religionerna/tolkningarna som har tolkat honom bäst.

Kanske blir det som så att ALLA får ta del av det goda/himmelriket, eller så säger han ett bestämt "NEJ!" till alla de som inte är religiösa/troende.

Remains to be seen, om han nu väljer att dyka upp, men en sak är säker, vissa behöver en tro för att kunna leva vidare, inte ge upp, samt att kunna ha någonting som strukturerar ens liv och vad som är bra/dåligt.

För andra räcker det med bra moral för ett godt liv och leverne.

beckman88
2008-01-17, 00:09
Men de är alla samma gud eftersom religionerna har samma ursprung. Kristendomen och Judendomen har samma gud, dvs. "Fadern". Allah är arabiska för "gud". Allah är alltså inte ett namn som är givet en gud utan betecknar "Gud".

tror att man for olika svar om man frågar om inte alla gudar är samma gud. Alla troende tror ju på en skapare/Gud. Men alla har vi ju olika uppfattningar om hur denna skaparen är.

Rahf
2008-01-17, 00:09
Gemensamt med alla religioner är att de är förjävla bra på att starta krig.

Beckman: Jo, men är det inte samma gud som de tror på? Bara det att de tolkat budskapen han delgivit dem olika.

beckman88
2008-01-17, 00:11
Sen, efter "han" har kommit, så får man ju se vilken av religionerna/tolkningarna som har tolkat honom bäst.

Kanske blir det som så att ALLA får ta del av det goda/himmelriket, eller så säger han ett bestämt "NEJ!" till alla de som inte är religiösa/troende.

Remains to be seen, om han nu väljer att dyka upp, men en sak är säker, vissa behöver en tro för att kunna leva vidare, inte ge upp, samt att kunna ha någonting som strukturerar ens liv och vad som är bra/dåligt.

För andra räcker det med bra moral för ett godt liv och leverne.

Det var ett riktigt tal taget från en amerikansk film :P Tycker att vi slutar där och låter det vara slutet!

Ryska_raketen
2008-01-17, 00:13
Jag skulle säga, Tjena jesus, lol!

egge
2008-01-17, 11:25
Alla Muslimer som anser sig vara troende Islamer måste följa Koranen percis som en troende Kristen måste följa en Bibel.

Nej? Skulle man avsäga sig den fri vilja bara för att man är troende? Samhället har utvecklats sedan bibeln och koranen skrevs.

Tricklev
2008-01-17, 19:44
Jag tror Muhammed skulle vara besviken över att giftemål, och sex med små barn, har tappat i popularitet.