handdator

Visa fullständig version : I Are Waerlands fotspår


YTS
2003-05-10, 05:09
För 24 år sen, var jag en mycket krasslig 16 åring. En vän lånade mig då en bok av den Svenske frisksportaren Are Waerland, vill minnas att boken hette "I sjukdommarnas häxkittel". Are berättade att han i ungdomen blivit mycket sjuk i en tarminflamation. Att han överhuvudtaget överlevde tillskrev han det kostupplägg han provade för att bli frisk igen. Denna händelse påverkade honom så starkt, att han tog det som sin livsuppgift att lära ut vikten av sund kost och motion till Svenska folket. Are var långt före sin tid, för han levde tills nån gång på 50 talet.

Inspirerad av Are lade jag om kosten till Ovo-lakto vegetariskt, Are var väl strängre vegetarian än så, men jag nöjde mig med det. Det tog inte lång tid innan mitt hälsotillstånd förbättrades radikalt. Ända sen dess har jag varit mycket noga med kosten och hela tiden försökt lära mig mer. Idag är jag 40 år och trots att jag väger lite för mycket har jag perfekt blodtryck på 120/80, mycket bra kolesterolvärden, med mycket låga värden av det onda kolesterolet LDL, blodsockret är perfekt, det enda som ligger lite högt är triglycerider. Detta ser jag som ett kvitto på att det lönar sig att bry sig om vad man äter.

Här är några råd, jag tycker är viktiga:

Undvik smör, ost, standard mjölk, grädde, korv och övriga charkvaror, som inte består av rent magert kött. varför? mycket mättat fett, som är riskfaktor för kärl o hjärta.

Ersätt allt vanligt bröd med pumpernickel, vilket är ett bröd bakat på 100% rågfullkornsmjöl, med hela rågkärnor och surdeg. varför? lågt glykemiskt index, d.v.s. bra på att hålla en jämn nivå på blodsockret, råg är vårt fiberrikaste sädesslag, motverkar förstoppning och tjänar som näring för nyttiga bakterier i tjocktarmen. Fullkornsråg innehåller mycket höga halter av vitaminer och mineraler + andra substanser som inverkar positivt på hälsan.

Om du skall steka, stek på så låg värme som möjligt och i olivolja. Varför? låg temperatur minskar risken för att cancerogena ämnen bildas, olivolja innehåller ganska lite mättat och fleromättat fett, däremot mycket enkelomättat fett. Detta fett är inte farligt för kärl och hjärta och tål upphetning bra. Varför inte rapsolja? Raps var från början skadligt för människor, men har genom förädling, blivit okey. kanske lite kännslomässigt, men jag känner inte för en växt som från början var skadlig, dessutom är rapsolja rikare på fleromättat fett, vilket inte är nå'n fördel om man skall steka.

Ät omkring 1/2 kg frukt och grönsaker per dag. Varför? Det handlar inte bara om vitaminer och mineraler, man har kommit underfund med att frukt och grönt innehåller andra hälsobefrämjande ämnen. 1/2 kg per dag har i undersökningar visat sig vara ett optimalt intag, vid större intag vinner man inte så mycket extra i hälsa.

Ersätt smör, margarin, korv o ost med sardiner, makrill, kokta ägg, musslor, räkor, magert skivat kött, syrad färsk ost med salsa och sojabönor. Varför? variation i kosten, bättre fettkvalite bra för hjärta o kärl.

Ät frukt och grönt till varje måltid. Varför? Speciellt c-vitamin ökar upptaget av järn, äter man dessutom lite sovel, höjs järnupptaget radikalt, speciellt viktigt för fertila kvinnor. Ger en jämn tillförsel av vattenlösliga vitaminer under dagen.

Ersätt vit pasta o ris med korngryn. Varför? lågt glykemiskt index. Fullkornsprodukt innebär höga halter av fiber, vitaminer o mineraler. Svenskproducerat gynnar vårt eget jordbruk.

Ersätt en del av ditt köttintag med bönor. Varför? ökar intaget av fiber, rikt på folsyra, vilket är ett viktigt vitamin som kött inte innehåller så mycket av. Billigt protein med hög kvalite, som kompletterar proteinet i sädeslagen, så att den totala proteinkvaliten höjs.

Ät aldrig vid TV:n, speciellt inte snacks o godis. Varför? TV:n distraerar dig, så att matsmältningen blir lidande. Sitter man och stoppar i sig snacks under en hel kväll, kan man lätt få i sig alldelles för mycket energi, vilket snabbt visar sig på vågen.

Begränsa ditt alkoholintag. Varför? Vad man än försöker inbilla oss, så är inte alkohol, bra för hälsan totalt sett. Det är en drog, hur lite man än dricker så verkar det på sinnestillståndet och utgör därmed en risk, för tillvänjning. Ju mindre alkohol du dricker desto mindre risk. Om man är på fest eller dyligt, så kan man välja öl eller cider, på högst 5 vol% framför vin, drinkar eller sprit.

Försök äta 5-6 mål om dagen, om möjligt ungefär lika stora och med regelbundna intervall. Varför? många, mindre måltider håller blodsockret på en jämnare nivå, vilket gör att man känner sig piggare, samt att man lättare håller vikten.

Var inte rädd för att äta ett kvällsmål. Varför? Att äta sista målet ca kl 18 och första målet mellan 6 o 7 på morgon, medför en fasta på minst 12 timmar, kroppen hamnar i ett katabolt tillstånd och det kan vara svårt att somna in om man lägger sig hungrig. Man har också kommit underfund med att för att tillväxthormonet som utsöndras under natten, skall verka uppbyggande krävs att kroppen insöndrar insulin i blodet, detta kräver kolhydrater, man bör dock äta, nåt med lågt glykemiskt index, så att blodsockret hålls på rätt nivå så länge som möjligt under sömnens kanske 8 timmar.

Undvik saft som måltidsdryck. Varför? mycket socker, som förstör tänderna och inte ger några övriga näringsämnen.

Högst ett glas mjölk per måltid, i övrigt vatten, ev. smaksatt med citron eller limejuice. Varför? Mjölk är kalcium rikt och dricker man mer kommer man upp i väldigt höga intag. Mjölk minskar dessutom upptaget av järn. Har man högt järnbehov skall man inte dricka mjölk till måltiderna.

Undvik kaffe och svart the. Varför? Dessa är skadliga för mage och tarm speciellt i större mängder på längre sikt. Ofta tillsätter man socker för att mildra beskan. Socker är farligt för tänderna och innehåller inga övriga näringsämnen. Istället! Grönt the av hög kvalite är betydligt mildare och smakar gott utan socker.

Överdriv inte proteinintaget. Varför? Enligt min erfarenhet är proteins anabola effekt klart överskattad, att följa dessa förslag till sund kosthållning, ger betydligt bättre effekt. Tänk även på att proteinets förbränningsrester är betydligt giftigare för kroppen än de från kolhydrat och fett. Visserligen kan man begränsa giftverkan genom ett ökat vätskeintag, men skulle njurarna inte vara helt friska kan ett högt proteinintag få katastrofala effekter.

Kolla in min recept sida w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html

Yngve

Munter
2003-05-10, 08:41
Väl skrivet, Yngve.

Lellan
2003-05-10, 08:57
Bra och enkla tips!:thumbup: (följer alla skulle jag tro, utom proteinpunkten då. Konstigt egentligen, det är inte förrän man äter med folk som inte är intresserade av kost/träning som man kommer på sig med att alla inte äter så).

Ska skicka tipsen till mina föräldrar.. trots att jag lagat maten och babblat där i ett halvår (och de gick ner massa kg var, trots MYCKET mer mat oftare) har de återgått till sina gamla matvanor..:( jag vill ha dem kvar länge, så det blir till att påminna dem lite.. :whipped:

Vänskap
2003-05-10, 10:36
:thumbup:

spinkoo
2003-05-10, 11:14
Hehe bra post. En mysig känlsa över den :thumbup: :thumbup:

Niclaaas
2003-05-10, 12:16
:thumbup:

YTS
2003-05-12, 01:02
Originally posted by Lellan
Bra och enkla tips!:thumbup: (följer alla skulle jag tro, utom proteinpunkten då. Konstigt egentligen, det är inte förrän man äter med folk som inte är intresserade av kost/träning som man kommer på sig med att alla inte äter så).

Ska skicka tipsen till mina föräldrar.. trots att jag lagat maten och babblat där i ett halvår (och de gick ner massa kg var, trots MYCKET mer mat oftare) har de återgått till sina gamla matvanor..:( jag vill ha dem kvar länge, så det blir till att påminna dem lite.. :whipped:


"Ingen blir profet i sin hemstad" "Man kan inte lära gamla hundar att sitta"

Lellan, jag har också försökt påverka/hjälpa mina bekanta och föräldrar. Min erfarenhet är att man skall försöka ändra en sak i taget, gärna något som kräver minimal insats från den man vill hjälpa. Min granne är ungkarl och åt väldigt ensidigt, det som han tog till sig, var att äta mer grönsaker, detta löste han enkelt genom att köpa djupfrysta wokgrönsaker. Han har alltid gillat riktigt grovt rågknäckebröd och då fanns det ju något som han gjorde riktigt bra, som man kunde uppmuntra honom med.


En släkting till mig gilla grönsaker, men använde gärna grädde i det mesta, jag försökte tala om att det inte är så bra, men fick veta att, så lite som hon använde, så var det helt okey. Jag hjälpte henne senare att näringsberäkna maten och visade vilka värden på mättat fett man inte skulle överstiga. När hon såg detta svart på vitt, så insåg hon att det låg nåt i det jag sade. Jag har också lyckats introducera phiadelphia ligth, genom att bjuda på det hemma.

Yngve

norpx
2003-05-12, 08:30
veggie raw power :hbang: .

bra skrivet. jag ska försöka övertyga mig själv att lära mig baka bröd :)