handdator

Visa fullständig version : Flyes+bröst = sant?


Animalistic
2008-01-16, 17:32
har mycket svårt med tekniken gällande hantelpress+bänkpress, känner helt enkelt ingenting spelar ingen roll om jag kör tungt, medel eller lätt. tio eller hundra repetioner. så blir jämnt en massa flyes för mig, där känns det utåthelvete mycket. eller som vilken annan muskel som helst. lutande hantelflyes+Cable flyes+dips
räcker det med dessa övningar för att bygga "tjocklek" på bröstet? har hört att flyes mest fixar vidden på brösten. men det kanske är mest bs.. men hört det massa massa gånger

Durre
2008-01-16, 17:34
Måste det kännas något? Kanske för att de andra övningar tar på flera muskler samtidigt därav basövningen bänkpress, jag känner inte heller att bänk tar något speciellt men bygger gör den klart och tydligt. Sen att det nu skulle dyka upp ett elitehax recept på att bygga feta bröstvidden låter ju jätte troligt.

Animalistic
2008-01-16, 17:35
Måste det kännas något? Kanske för att de andra övningar tar på flera muskler samtidigt därav basövningen bänkpress, jag känner inte heller att bänk tar något speciellt men bygger gör den klart och tydligt. Sen att det nu skulle dyka upp ett elitehax recept på att bygga feta bröstvidden låter ju jätte troligt.

det känns mycket runt axelpartiet, ingen bekväm känsla för fem öre, har provat massa olika grepp. inget tycks hjälpa

Turbonisse
2008-01-16, 17:53
Hantelpress(plana och lutande) bygger fin fina bröstmuskler.
Har du testat att köra; 3*Plana 3*Lutande 3*djupa/vidapressar samt 3*flyes. Det tar för mig. Lägg sedan till lite cable övningar och du är hemma.
Jag tycker nästan att de vida pressarna tar mest, kan riktigt se hur bröstmuskeln arbetar.

Vin
2008-01-16, 17:56
Behöver inte kännas för att det ska ge :)
Om du lastar på någorlunda tungt så kör du dig slut så du inte orkar mer måste väl kännas eller? :O

Turbonisse
2008-01-16, 17:58
Jag känner mig mer kraftlös efter bröstövningar.

Betar
2008-01-16, 18:39
Det som känns behöver inte vara de som ger bäst. Jag känner inte heller som att de tar speciellt mkt på bröst vid bänkpress, men visst har de ändå gett resultat (iaf någolunda sådanna) :) Anledningen till att Flyes känns mer är ju, med största sannolikhet, att de är en isolationsövning. Visst de ger väl också resultat så du kan köra så fast jag tror inte du får ut mer av de än ex bänkpress.

Animalistic
2008-01-16, 19:29
Det som känns behöver inte vara de som ger bäst. Jag känner inte heller som att de tar speciellt mkt på bröst vid bänkpress, men visst har de ändå gett resultat (iaf någolunda sådanna) :) Anledningen till att Flyes känns mer är ju, med största sannolikhet, att de är en isolationsövning. Visst de ger väl också resultat så du kan köra så fast jag tror inte du får ut mer av de än ex bänkpress.

mm det är mycket möjligt ^^ men eftersom det gör ont vid axelarna :( så känns det ändå inte rätt. långt ifrån rätt. hantelpressar likadant. men får testa igen, jag kan inte vara one-of-a-kind som inte kan köra dessa övningar.
men kanske räcker med flyes ändå. trots att dom är långt ifrån lika effektiva som bänkpress

pragmatist
2008-01-16, 19:48
Det är något av en skröna att just bänkpress skulle vara en så överlägsen bröstbyggare. I Tudor Bompas gamla klassiska EMG-studie var det just ingen skillnad mellan bänkpress och flyes när det gällde aktivering av pectoralis major.

Cerberus
2008-01-16, 19:57
men bänkpress tar ju mer på triceps eller hur.

Ja känner alltid så mkt i biceps o framsida axlar när ja kör flyes så ja kör inte den övningen så ofta..

Arf Pingvin
2008-01-16, 20:34
Det är något av en skröna att just bänkpress skulle vara en så överlägsen bröstbyggare. I Tudor Bompas gamla klassiska EMG-studie var det just ingen skillnad mellan bänkpress och flyes när det gällde aktivering av pectoralis major.

Om det inte är någon skillnad i aktivering av pecsen. Varför skulle man ens fundera på flyes. Isolering? :banned

pragmatist
2008-01-16, 21:11
Om det inte är någon skillnad i aktivering av pecsen. Varför skulle man ens fundera på flyes. Isolering? :banned

Ponera att du har något problem som gör att du inte kan köra bänkpress effektivt, eller att du vill lägga ner din energi på militärpressar istället och två tunga pressövningar blir för mycket på samma pass. Då kan det ju vara kul att veta att flyes förefaller vara lika bra, i alla fall om vi bara tittar på effekten på bröstmuskulaturen (bänkpress tar som bekant på en massa andra muskelgrupper också).

Animalistic
2008-01-16, 21:20
Det är något av en skröna att just bänkpress skulle vara en så överlägsen bröstbyggare. I Tudor Bompas gamla klassiska EMG-studie var det just ingen skillnad mellan bänkpress och flyes när det gällde aktivering av pectoralis major.

gud så bra :) kommer fortsätta som förr då, älskar flyes.
:thumbup: tackar så mycket för svar

Durre
2008-01-17, 20:50
Klart du bygger bra på flyes, tror ingen övning är bättre än någon annan direkt.

macki-s
2008-01-17, 22:27
En personlig tränare på mitt gym sa att flies (den versionen då man ligger ner på bänk med armarna rakt ut åt sidan, ponera ett liggande T, och sedan lyfter armarna i rakt läge från 90grader till 45grader) är värdelösa och farliga då de sliter på bicepssenans fäste i axeln. Vet dock inte om det är den flies-övningen ni snackar om men jag villa bara glänsa lite! :D

tobbo
2008-01-17, 22:37
En personlig tränare på mitt gym sa att flies (den versionen då man ligger ner på bänk med armarna rakt ut åt sidan, ponera ett liggande T, och sedan lyfter armarna i rakt läge från 90grader till 45grader) är värdelösa och farliga då de sliter på bicepssenans fäste i axeln. Vet dock inte om det är den flies-övningen ni snackar om men jag villa bara glänsa lite! :D

Man har läst det där lite här och var. Hur stor risk är det egentligen att man lyckas skada sig i flies? Då måste man väll göra något väldigt fel.

tjabon
2008-01-17, 22:49
Det görs för lite flyes på gymmen!

Personligen tycker jag flyes är en mycket bra bröst-övning.
Man kan gå djuupt och verkligen låta hanteln sträcka ut pecsen.
Dessutom så engagerar övningen biceps oxå. Ibland kör jag pec-dec
istället när jag vill vila biceps.

Hörde ett pucko på F&S i Jönköping säga att flyes inte är en massa-
övning utan mest för konditionen. Undrar var han fått det ifrån???

För den som vill leta på YouTube finns det Arnold-filmer när han gör
flyes med typ 40-kg hantlar. Strikt, perfekt och grymt!!!!!!

Durres kommentar var bra...:thumbup:

tjabon
2008-01-17, 22:53
Pragmatist:
Igår började jag med miltärpress bakom nacken (tunga)
och sedan bänkpress (tunga). Resten av passet (bröst,axlar) blev
lättvikts högrepp....:D

Arnoldski
2008-01-18, 07:48
Jag kan inte se någon som helst fördel med flys, utom möjligen att det kan kännas skönt med lite cable flies efter passet.

Bröstmuskelns kontraktion för ju fram/in (beroende på utgångsläge) överarmarna framför kroppen och överarmarna jobbar därför likadant vid flies som pressar, med skillnaden att armbågsleden fixeras vid flies.
Det flysen för med sig blir då följdaktligen endast att man:
1. kan hantera mindre vikter
2. Stressar biceps och armbåge helt i onödan.

Känner man inte av tunga, plana hantelpressar i brösten tar man inte i tillräckligt.

Min blygsamma åsikt...

Snorlös
2008-01-18, 08:45
det känns mycket runt axelpartiet, ingen bekväm känsla för fem öre, har provat massa olika grepp. inget tycks hjälpa

Nu skriver du ju inte om du kör maxtungt i tex bänkpress med brygga och bröststuds eller om du kör superstrikt.

ett tips kan vara att sänka vikterna samt i alla pressövningar undvika den lätta fasen av repetionen, dvs gå upp till 3/4 eller 4/5 - sänk ner tills stången nuddar bröstet, tryck upp. tryck upp bröstkorgen.

Animalistic
2008-01-18, 15:27
Nu skriver du ju inte om du kör maxtungt i tex bänkpress med brygga och bröststuds eller om du kör superstrikt.

ett tips kan vara att sänka vikterna samt i alla pressövningar undvika den lätta fasen av repetionen, dvs gå upp till 3/4 eller 4/5 - sänk ner tills stången nuddar bröstet, tryck upp. tryck upp bröstkorgen.

har provat alla tekniker there is.
men ska testa lite allt möjligt imorgon

Commando1980
2008-01-18, 15:49
Ponera att du har något problem som gör att du inte kan köra bänkpress effektivt, eller att du vill lägga ner din energi på militärpressar istället och två tunga pressövningar blir för mycket på samma pass. Då kan det ju vara kul att veta att flyes förefaller vara lika bra, i alla fall om vi bara tittar på effekten på bröstmuskulaturen (bänkpress tar som bekant på en massa andra muskelgrupper också).


:thumbup:

många går för långt och förkastar nästan alla isolationsövningar, som kan vara nog så värdefulla....tex om triceps är utröttade efter tung bänk så kan det vara lämpligt med en flye rörselse som andra övningar för att stimulera pecs ytterliggare etc...

basövningar visst, men finns oftast ingen anledning att helt utesluta mer isolserande övningar.

(obs! vid byggarträning)

tomccc
2008-01-18, 16:14
Man har läst det där lite här och var. Hur stor risk är det egentligen att man lyckas skada sig i flies? Då måste man väll göra något väldigt fel.
Kommer ihåg Robbin här på forumet fick lära sig det den hårda vägen för inte så länge sedan..

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2332023&postcount=342
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2515883&postcount=1

tobbo
2008-01-18, 17:03
Det där lät väldigt mysko när det inte ens kändes tungt.. Att det bara kan komma sådär :confused:

Degpekka
2008-01-18, 18:24
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Kolla på den, speciellt hans bänkteknik. Vet att han snackar en del om innre och yttre bröst, men skit samma, hans teknik är stensäker för att känna kontakt. Får du inte kontakt av det så har du noll kontroll på din kropp. ;)

petah
2008-01-18, 20:53
Flyes med lätta vikter på rak bänk och gärna svank där man verkligen försöker koncentrera sig att bara jobba med bröstet får jag sjukt bra kontakt med, tuttarna dallrar som aldrig förr. Avslutar i stort sett alltid bröst-träningen med 2-3 set flyes.

Skiter i om det inte är opti för dem gör min dag. :D

Animalistic
2008-01-18, 20:59
http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Kolla på den, speciellt hans bänkteknik. Vet att han snackar en del om innre och yttre bröst, men skit samma, hans teknik är stensäker för att känna kontakt. Får du inte kontakt av det så har du noll kontroll på din kropp. ;)

kollat in de, pedagogiskt och bra :thumbup: ska prova med detta imorgon. lsåg väldigt lovande ut måste jag säga

bertbert
2008-01-18, 21:54
Visst fungerar flies om man ska få kontakt med brösten, men vill du bygga tjocklek menar jag att du ska köra sned bänkpress eller sned hantelpress i första hand (även plana).

Det spelar ingen roll om "det känns" i rattarna eller inte, utför du övningen korrekt engageras bröstmusklerna obönhörligen. Jag känner inte någon direkt kontakt med rattarna när jag kör exempelvis bänkpress med visst tusan växer musklerna av det - och i mitt fall, främst bröstmusklerna.

Hantlar anses av vissa ha en fördel ur ett byggarperspektiv tack vare den långa rörelsebanan, jag har ingen uppfattning i frågan.

Kebab-Arne
2008-01-18, 22:03
Kommer ihåg Robbin här på forumet fick lära sig det den hårda vägen för inte så länge sedan..

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2332023&postcount=342
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2515883&postcount=1

Har för mig att jag läst nånstans att det där var utan uppvärmning!? Nån kan ju rätta mig.

Masterchief skadade ju ryggen pga marklyft, är väl ingen som slutat köra marklyft pga det?

Visst kan man skada sig i flyes, man kan skada sig i alla övningar.

cliclock
2008-01-19, 14:05
Det är något av en skröna att just bänkpress skulle vara en så överlägsen bröstbyggare. I Tudor Bompas gamla klassiska EMG-studie var det just ingen skillnad mellan bänkpress och flyes när det gällde aktivering av pectoralis major.

..om man gör dem rätt, ja.

jag är långt ifrån en expert men vid en övning som flyes kontra bänkpress skiljer sig svårigheten vid utförandet, i alla fall enligt mina knappa kunskaper, ganska mycket till bänkpressens fördel.

Tycker en faktor om hur lätt en övning är att göra rätt oftast glöms bort i jakten på den mest optimala övningen.

Bara en tanke.

phrack
2008-01-19, 14:35
Flyes med lätta vikter på rak bänk och gärna svank där man verkligen försöker koncentrera sig att bara jobba med bröstet får jag sjukt bra kontakt med, tuttarna dallrar som aldrig förr. Avslutar i stort sett alltid bröst-träningen med 2-3 set flyes.

Skiter i om det inte är opti för dem gör min dag. :D

Jag får också sjukt bra kontakt med bröstet när jag kör flyes, bättre än i någon annan övning. När man är i toppläget och bröstmuskulaturen dallrar/vibrerar av ansträngningen, jävligt härlig känsla som jag inte upplever i någon annan övning! :thumbup:

Ondskapelsen
2008-01-19, 15:39
Det finns väl ingen anledning att skita i isolationsövningar? Och det finns ingen anledning att bara köra isolationsövningar?
Om man är en fullt frist individ alltså.
Variationen är det bästa, mitt bröst pass är Bänk, pecdec och incline/decline (den som man lutar åt "fel" håll) flyes.
Prova annars flyes i cabelcross, lägg dig på en bänk, men skjut den framåt en bit så att ditt bröst inte är rakt under trissorna, som en blandning på flyes och pullover. Tycker det känns för jävla fint som isolationsövning.
Rätta mig om det är direkt skadligt tack.