handdator

Visa fullständig version : Varför är marklyft en så bra övning?


Ormen13
2008-01-16, 16:25
Alla säger att marklyft är en väldigt bra övning, men vad är det som gör denna så pass bra egentligen? :)

Solve
2008-01-16, 16:27
den aktiverar ryggmuskelaturen bäst? borde ligga i allas ryggpass enligt mej

teal
2008-01-16, 16:30
den aktiverar ryggmuskelaturen bäst? borde ligga i allas ryggpass enligt mej

Märks att du har 100% koll på vad du snackar om

Smml
2008-01-16, 16:32
För att man tränar allt när man kör marklyft?

Ondskapelsen
2008-01-16, 16:35
Bra naturlig rörelse. Lätt att utföra, lätt att lästa på mycket vikter. Aktiverar många olika muskler. Lätt att få stor överbelastning med lite ansträngning.
Gör det inte mer komplicerat än det är =).

Detta är min åsikt dock

Solve
2008-01-16, 16:35
Märks att du har 100% koll på vad du snackar om

var det ironi? *bs*

Pudzianovski
2008-01-16, 16:46
Det är en bra basövning som involverar många muskler. Dessutom är det en övning som ger funktionell styrka som lätt kan användas i vardagslivet på ett bra sätt. Den bygger en bra grund. Den är även väldigt lätt på det sättet att du lyfter en stång från marken och antigen klarar du det eller inte. :thumbup:

Greg
2008-01-16, 16:49
Det är en bra basövning som involverar många muskler. Dessutom är det en övning som ger funktionell styrka som lätt kan användas i vardagslivet på ett bra sätt. Den bygger en bra grund. Den är även väldigt lätt på det sättet att du lyfter en stång från marken och antigen klarar du det eller inte. :thumbup:

Samt att det är en rolig övning.

major Pectoralis
2008-01-16, 16:58
:D en ganska ledande fråga (det känns som du fiskar efter en viss typ av svar).
Hursomhelst är marklyft en bra grundrörelse. Den "funktionella/stabiliserande styrkan" och den skadeförebyggande effekten ser jag som de stora plussen. Möjligen kan även övningen fungera som en katylastor för tillväxt för kroppen totalt sett (genom den miljö som skapas av de anabola hormoner som frigörs vid träning med den typen av övningar men detta är rena spekulationer).
Jag måste dock påpeka att marklyft inte är en "nödvändig övning" för att få resultat av träningen. Med god kost och träning i övrigt så kan det gå precis lika bra utan marklyft; precis som i alla andra sammanhang gäller alltså devisen "ingen är oumbärlig".

Chrillee
2008-01-16, 17:05
Bra naturlig rörelse. Lätt att utföra, lätt att lästa på mycket vikter. Aktiverar många olika muskler. Lätt att få stor överbelastning med lite ansträngning.
Gör det inte mer komplicerat än det är =).

Detta är min åsikt dock

Tycker då inte att det är med lite ansträngning, marklyft är ju en heavyduty övning som man t om börjar svettas av. :D

Sen är den väl inte så lätt heller, tycker det är lite svårt att få in tekniken, men det är väl förstårs individuellt, men ändå.

RÅTTKÖTT
2008-01-16, 17:11
är den så bra? jag började få känningar i korsryggen för ett par veckor sen när jag körde marklyft regelbundet(ca 2ggr per vecka). är det jag som utför marklyftet fel eller kan man få lite små känningar? det var ju inte väldiga smärtor men det kändes lite.

Alexton
2008-01-16, 17:14
Kan själv säga att jag inte kör marklyft pga en skada. Tycker jag klarar mig bra utan och saknar den inte särskilt. Bra övning, javisst.. går att ersätta? självklart.

tjabon
2008-01-16, 17:21
Det är en bra basövning som involverar många muskler. Dessutom är det en övning som ger funktionell styrka som lätt kan användas i vardagslivet på ett bra sätt. Den bygger en bra grund. Den är även väldigt lätt på det sättet att du lyfter en stång från marken och antigen klarar du det eller inte. :thumbup:

+1

Ofta hör man folk som säger:
-Du som styrketränar, kom hit och ge ett handtag!
Ofta gäller det då att lyfta eller bära nåt. Alltså direkt
relaterat till marklyft.

Animalistic
2008-01-16, 17:30
Samt att det är en rolig övning.

+1
nästan det bästa av allt med den

Mark_Lyft
2008-01-16, 18:21
Alla säger att marklyft är en väldigt bra övning, men vad är det som gör denna så pass bra egentligen? :)

Nu kanske du tror att jag överdriver men utan marklyft stannar hela universum.

doommessiah
2008-01-16, 18:38
Nu kanske du tror att jag överdriver men utan marklyft stannar hela universum.

HAHAHAHA...Martin du är den mest hängivna markaren jag har hört talas om.
:hbang: :hbang: :hbang:

joriice
2008-01-16, 18:39
Nu kanske du tror att jag överdriver men utan marklyft stannar hela universum.

Jag körde en del marklyft förut, men inte nu längre, och mitt universum har inte stannat *popcorn*

pluffer
2008-01-16, 19:06
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

om detta är ett rätt sätt att utföra marklyft så undrar jag hur alla gör för att inte stången ska skrapa sönder knäna när man reser sig eller böjer sig.
jag undrar även vad jag gör för fel för att jag orkar konstigt lite.

jag är 17 år väger ungefär 80 kg och är 177 cm lång. jag har inte så svag rygg i latsdrag eller sittande rodd kör jag med ungeför 65 (om det är kg vet jag ej men det de som finns på delta gym) och jag bänkar 80 kg men i marklyft så kör jag på 45 kg och tycker att det är tungt.
vad är felet ?

Ondskapelsen
2008-01-16, 19:15
Tycker då inte att det är med lite ansträngning, marklyft är ju en heavyduty övning som man t om börjar svettas av. :D

Sen är den väl inte så lätt heller, tycker det är lite svårt att få in tekniken, men det är väl förstårs individuellt, men ändå.

Lätt psykologiskt.
Lyft o knip käft typ :P.
Funkar

regus
2008-01-16, 19:19
En stor övning, involverar mycket muskler, funktionell och man blir jävligt sexig med tomatansikte.

Timme
2008-01-16, 19:20
Nu kanske du tror att jag överdriver men utan marklyft stannar hela universum.

Jag är beredd att hålla med :D

bubbe
2008-01-16, 19:21
Ja det ska skrapa på benen, skaffa ett par långa strumpor eller långbyxor om du inte vill ha närkontakt.

En anledning till att folk inte lyfter mycket i marklyft tycker jag är onödigt stor försiktighet, böjer väldigt mycket på benen, axlar och hela ryggen tillbakadragen, har svårt att harmonisera rörelsen mm.

Att man får ont i korsrygg tror jag till mycket handlar om att man för snabbt går på tungt utan att ha tränat upp och fått en bra fungerande bålstabilitet. Om man inte har marklyft naturligt i kroppen får man se till att träna upp vikterna långsamt och få in snitsen med magen.

Marklyft är en grym övning för kroppen kan jobba maximalt med dom största muskelgrupperna i en rörelse.

Liten Men Fet
2008-01-16, 19:34
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

om detta är ett rätt sätt att utföra marklyft så undrar jag hur alla gör för att inte stången ska skrapa sönder knäna när man reser sig eller böjer sig.
jag undrar även vad jag gör för fel för att jag orkar konstigt lite.

jag är 17 år väger ungefär 80 kg och är 177 cm lång. jag har inte så svag rygg i latsdrag eller sittande rodd kör jag med ungeför 65 (om det är kg vet jag ej men det de som finns på delta gym) och jag bänkar 80 kg men i marklyft så kör jag på 45 kg och tycker att det är tungt.
vad är felet ?

Tungt som i att det känns tungt eller tungt som i att du inte får upp vikten?
Marklyft är en sån övning där jag kan få ta i som bara den för attt få upp vikten, tror att det är max men om jag lägger på 10 kg till får jag upp även det.

Ibland tycker jag det blir riktigt tungt vid 90, sen är det lika tungt vid 100, 110 känns jättetungt och 120 är fruktansvärt, 130 är ännu tyngre. Likt förbannad får jag upp vikten.

moment22
2008-01-16, 19:41
Ibland tycker jag det blir riktigt tungt vid 90, sen är det lika tungt vid 100, 110 känns jättetungt och 120 är fruktansvärt, 130 är ännu tyngre. Likt förbannad får jag upp vikten.

Äller hur :D
Sen när man sänker från 150 till 100 kg så känns det som att det är lika tungt, man är ju dock lite trött då men menar japp.

pragmatist
2008-01-16, 19:57
om detta är ett rätt sätt att utföra marklyft så undrar jag hur alla gör för att inte stången ska skrapa sönder knäna när man reser sig eller böjer sig.
jag undrar även vad jag gör för fel för att jag orkar konstigt lite.

Många är rädda för att luta sig framåt tillräckligt långt. Effekten är att de böjer knäna för mycket och måste röra stången runt knäna på vägen upp. Låter som om det skulle kunna gälla för dig. Gör man rätt så drar man stången rakt upp, i lätt kontakt med benen hela tiden.

Man kan med fördel tänka på marklyft som två delar, draget från marken (som görs med benen - tänk dig att du trycker benen genom golvet) och sedan draget med ryggen (när benen är i princip helt raka efter att stången passerat knäna). Då skrapar man inte knäna och stången rör sig så rakt som möjligt.

pluffer
2008-01-16, 20:00
okej får testa det då.

Ganymedes
2008-01-16, 20:14
Snudd på kapning av tråden här... Jag har länge varit rädd för att jag kröker ryggen (som en arg katt, typ) men det har visat sig att så inte är fallet. Har kollat i spegel, bett träningskompis kolla samt filmat. Däremot lyckas jag inte ha någon speciell svank vid lyftet, ens vid starten.

Jag antar att det bara är direkt skadligt om man lyfter med ostbåge rygg? Rak rygg, alt lite böjd måste väl gå bra? Jag får inte ont, men det klart att teknikfel kan orsaka smärta längre fram... därav frågan.

Och för att hålla mig on topic så plussar jag ett på Mark_Lyft. Fast jag har ett litet universum (dvs lyfter klent, men med glädje!) :)

Rahf
2008-01-16, 20:16
Tungt som i att det känns tungt eller tungt som i att du inte får upp vikten?
Marklyft är en sån övning där jag kan få ta i som bara den för attt få upp vikten, tror att det är max men om jag lägger på 10 kg till får jag upp även det.

Ibland tycker jag det blir riktigt tungt vid 90, sen är det lika tungt vid 100, 110 känns jättetungt och 120 är fruktansvärt, 130 är ännu tyngre. Likt förbannad får jag upp vikten.

Detta stämmer väldigt bra tycker jag. En vikt kan tyckas vara tung men man får lära sig att känna efter om det är så tungt att ett par kilo till kommer att sabba allt eller kännas lika tungt.

Skillnaden mellan 100-130 känns knappt, det är lika tungt :D.

bubbe
2008-01-16, 20:28
Skillnaden mellan 100-130 känns knappt, det är lika tungt :D.

Äsch, du menar bara att du tycker 100-130kg är så lätt så det märks öht inte, ett fikon extra på stången.

Rahf
2008-01-16, 20:41
Äsch, du menar bara att du tycker 100-130kg är så lätt så det märks öht inte, ett fikon extra på stången.

Inte när maxlyftet ligger runt de vikterna ;).