handdator

Visa fullständig version : Magnetröngen


Milia
2008-01-16, 13:55
Jag har äntligen fått en kallelse till magnetröntgen av min fotled.
I kallelsen är det med ett brev med uppgifter om mig själv som jag ska kryssa i.
Där frågas dels efter min vikt och jag undrar varför de behöver veta det?
Det står också att man inte får använda make-up, på vilket sätt skulle det påverka röntgen av en fotled?

King Grub
2008-01-16, 13:57
Det står också att man inte får använda make-up, på vilket sätt skulle det påverka röntgen av en fotled?

Hela rummet fylls av ett mycket starkt magnetfält.

Snafu
2008-01-16, 13:58
1. Vikt: kanske för att britsen har en viktgräns, eller för att det har att göra med uttydandet av resultatet - eller så vill dom helt enkelt kränka din personliga integritet.

2. Smink: jag misstänker att det kan leda till brännskador om du har smink på dig, eller dylikt. Vem vet kanske hela du blir inskickad, eller för att dom använder ett standardformulär för folk helt enkelt.

Wikner
2008-01-16, 13:59
Är det inte en stor cirkel som man får åka bår igenom typ ?
De kasnke måste veta din vikt, den kanske inte klarar hur mycket osm helst ?

Eller jag vet inte alls igentligen.

Mental
2008-01-16, 13:59
Äh, jag tycker du ska strunta i sjukvården och göra som du vill, bara massor av tramsiga regler, klart du ska sminka dig!

Palm
2008-01-16, 14:01
Jag har äntligen fått en kallelse till magnetröntgen av min fotled.
I kallelsen är det med ett brev med uppgifter om mig själv som jag ska kryssa i.
Där frågas dels efter min vikt och jag undrar varför de behöver veta det?
Det står också att man inte får använda make-up, på vilket sätt skulle det påverka röntgen av en fotled?

De vill inte ha magnetiska föremål i närheten av kameran. Smink kan säkert innehålla det.

Milia
2008-01-16, 14:04
Ok. Jag har seriöst fobi för att säga min vikt till någon. Tror ni de uppfattar det som nochalant om jag inte fyller i och frågar på plats om de verkligen måste veta det? Så kanske det räcker för dem att se med blotta ögat att jag inte är någon 200-kilos person...?

Snafu
2008-01-16, 14:05
De vill inte ha magnetiska föremål i närheten av kameran. Smink kan säkert innehålla det.

Får du ha smink på dig när du är i närheten av den där Alien-linknande ringen där i ...öh...CERN.

Arf Pingvin
2008-01-16, 14:07
Men fyll i vikten och sluta svamla.

Motorbreath
2008-01-16, 14:07
Skriv några kilon över din egen vikt då om du inte vill avslöja vikten.

heffa
2008-01-16, 14:08
Magnetröntgen skapar ett väldig starkt magnetfält i hela rummet och smink kan innehålla metallpartiklar. Man får ta av sig kläderna på hela kroppen för att inte ha dragkedjor, knappar, klockor eller nycklar i närheten.

Vikten tror jag de vill veta i fall de behöver skjuta i dig kontrastvätska vilket de gör ibland.

adde
2008-01-16, 14:11
Vikten är antaglien för att på förhand veta hur apparaturen skall ställas in. Det är ju mjukdelar som skall tittas på, iofs ska det inte behövas kontrastmedel men det dimensioneras genom din vikt - troligen är det ett standardformulär du får fylla i. Sen kan man ju såklart inte skicka in för tunga eller omfångsrika personer i en MR.

Till sist så heter det inte magnet röntgen utan MR(I) står för magnet resonans (imaging). Det har ingenting med röntgen (i dess ursprungliga betydelse) att göra. Smink kan innehålla tex järn och det skall man inte ha inne i en magnet kamera.

Palm
2008-01-16, 14:12
Får du ha smink på dig när du är i närheten av den där Alien-linknande ringen där i ...öh...CERN.

Det är ganska rejält tilltagen buffertzon när de är igång. Förutom magnetfält är det strålningsrisk.
(Som om inte det räckte kan man, på vissa ställen, bli insugen i enorma vakuumfyllda rör ifall en läcka skulle uppstå när man befinner sig på fel plats :D)

machine gun
2008-01-16, 14:12
Om du inte fyller i vikten, kommer de troligtvis fråga dig på plats eller rentav väga dig. Jag antar att det borde kännas lättare att skriva ner det?

Snafu
2008-01-16, 14:15
Det är ganska rejält tilltagen buffertzon när de är igång. Förutom magnetfält är det strålningsrisk.
(Som om inte det räckte kan man, på vissa ställen, bli insugen i enorma vakuumfyllda rör ifall en läcka skulle uppstå när man befinner sig på fel plats :D)

Det där med vakumrören lät intressant :D

Loke
2008-01-16, 14:23
Ok. Jag har seriöst fobi för att säga min vikt till någon. Tror ni de uppfattar det som nochalant om jag inte fyller i och frågar på plats om de verkligen måste veta det? Så kanske det räcker för dem att se med blotta ögat att jag inte är någon 200-kilos person...?

Fobier utvecklas genom att man börjar undvika något.

Tolkia
2008-01-16, 14:40
Många bra svar redan (Jag kan säga så mycket som att jag rekommenderar att du låter bli make up, annars kommer du förmodligen att få tvätta bort den på plats, vilket lär vara pinsammare. Den kommer inte att bete sig som den skall redan i ett betydligt svagare magnetfält.).

Ang. vikten - ja, de behöver veta det. Inställning av apparatur osv., dessutom kan du ju väga 200 kg och då kanske de behöver fixa en specialbrits, eller du får inte plats överhuvudtaget. Dumt att i så fall kalla dit dig och göra en pinsam scen där. Vad är det farliga med att tala om vad du väger (jag kan i och för sig tänka mig ungefär vad som är problemet, men om du tänker RATIONELLT på det, vad är i så fall det farliga?)? Det är inte direkt så att de inte har sett kroppar av alla tänkbara fasoner redan innan du kommer dit. Ytterligare en sak är att det kan vara av intresse för den som skall bedöma resultatet av MRI:n att veta det, lite beroende på vad det är som skall undersökas. Att bara skriva dit vikten är nog det absolut enklaste sättet att komma ifrån saken.

Imni
2008-01-16, 14:47
Dem frågar för att de behöver veta om de ska kunna hjälpa dig på rätt sätt. Dem frågar inte för att vara jävliga. Ang. smink så har du redan fått det svaret i tråden.

Herr Oberst
2008-01-16, 15:30
Jag är chockad! Att en läkare frågar om din vikt är ju inte konstigare än att en polis frågar om ditt körkort.

Dessutom är det inte så att de skriver i tidningen dagen efter om din vikt. Det är utbildad sjukvårdspersonal vi snackar om, troligtvis med en jävla massa erfarenhet med tjocka, smala, pluffsiga, eller muskliga människor. Och oavsett kategori så har dem alla tystnadsplikt.

Get over it!

Pudzianovski
2008-01-16, 15:33
Sist jag röntgade mig fick jag ta av mig alla kläder och ta på mig en sån där sexig sjukhusdräkt typ. Så du behöver nog inte visa kroppen så att säga.

The_RobRoy
2008-01-16, 15:35
Jag har scannat hjärnan i en sån apparat :cool:

Herr Oberst
2008-01-16, 15:38
Jag har scannat hjärnan i en sån apparat :cool:

Såg det ut ungefär såhär?
http://www2.skolor.pedc.se/mellanheden/bild/homer.gif

mks
2008-01-16, 15:39
Sist jag röntgade mig fick jag ta av mig alla kläder och ta på mig en sån där sexig sjukhusdräkt typ. Så du behöver nog inte visa kroppen så att säga.

Menar du magnetkameraundersökning? Den ser igenom kläder utan större problem. Jag hade jeans och t-tröja på mig när jag låg i tuben.

Pudzianovski
2008-01-16, 15:40
Menar du magnetkameraundersökning? Den ser igenom kläder utan större problem. Jag hade jeans och t-tröja på mig när jag låg i tuben.

Ja, naturligtvis.

The_RobRoy
2008-01-16, 15:42
Såg det ut ungefär såhär?
http://www2.skolor.pedc.se/mellanheden/bild/homer.gif

:smash:

Fan också, jag skulle hållt tyst :em:

Pudzianovski
2008-01-16, 15:46
Menar du magnetkameraundersökning? Den ser igenom kläder utan större problem. Jag hade jeans och t-tröja på mig när jag låg i tuben.

Låter kontigt. Kläder innehåller ofta knappar, blixtlås mm. Dessutom vill de väl (när jag gjorde det uaf) fixera mitt ben väldig noga så det blev ett tydligt resultat. *popcorn*

mks
2008-01-16, 16:03
Låter kontigt. Kläder innehåller ofta knappar, blixtlås mm. Dessutom vill de väl (när jag gjorde det uaf) fixera mitt ben väldig noga så det blev ett tydligt resultat. *popcorn*

Jag kommenterade att det var nitar i jeansen, men I mitt fall var det huvudet som skulle undersökas så de tyckte att nitarna var tillräckligt långt från kameran.

Muskelbyggaren
2008-01-16, 17:08
Skriv några kilon över din egen vikt då om du inte vill avslöja vikten.
:D

daja
2008-01-16, 17:13
Jag har äntligen fått en kallelse till magnetröntgen av min fotled.
I kallelsen är det med ett brev med uppgifter om mig själv som jag ska kryssa i.
Där frågas dels efter min vikt och jag undrar varför de behöver veta det?
Det står också att man inte får använda make-up, på vilket sätt skulle det påverka röntgen av en fotled?

Ser du det som stora problem att behöva svara på din vikt till en läkare samt att vara utan make up i 60 min? Antagligen ställer de frågorna för att det har någon relevans, det är inte klass 9B som spånat fritt och sedan lagt det på pränt.

Milia
2008-01-16, 17:58
Till er som svarat seriösa svar: tack.
Till er andra vet jag inte vad jag ska säga annat än att ni är väldigt snabba på att dra felaktiga slutsatser.
Jag har inte någonstans sagt att jag har problem att vara utan smink, jag förstod bara inte vad det hade med själva undersökningen att göra och därför ställde jag frågan.
Vad gäller min viktfobi så ja, jag har en jävla fobi för det och jag har varit allvarligt sjuk (nära att dö) p.g.a. det och jag tycker det är tråkigt att vissa försöker göra sig roliga p.g.a. det.
Jag ska skriva min vikt och jag ska åka utan smink. Alla nöjda? Frågor på det?

Rahf
2008-01-16, 20:37
Till er som svarat seriösa svar: tack.
Till er andra vet jag inte vad jag ska säga annat än att ni är väldigt snabba på att dra felaktiga slutsatser.
Jag har inte någonstans sagt att jag har problem att vara utan smink, jag förstod bara inte vad det hade med själva undersökningen att göra och därför ställde jag frågan.
Vad gäller min viktfobi så ja, jag har en jävla fobi för det och jag har varit allvarligt sjuk (nära att dö) p.g.a. det och jag tycker det är tråkigt att vissa försöker göra sig roliga p.g.a. det.
Jag ska skriva min vikt och jag ska åka utan smink. Alla nöjda? Frågor på det?

Vissa gör sig roliga över det, detta är ett internet-forum och då får man räkna med det. Sen så ser jag överlag seriösa svar på dina frågor och att du tar åt dig så hårt på det tycker jag visar att problemet ligger på din sida. Alla har inte förmågan att formulera sina svar på ett fint och artigt sätt. Ställer man en viss typ av fråga så kommer man definitivt inte att få ett artigt svar men så behöver inte vara fallet nu.

Normalt sett så har man fått en ordination inför en diagnos så följer man den utan frågor, alternativt kan man av ren nyfikenhet fråga diagnosticerande läkare på plats. Du kommer förmodligen inte träffa de människorna igen så det är ingen fara. De bryr sig inte om din vikt! Allt är lugna gatan.

Inga frågor, skriv sanningsenligt och skit i sminket så blir vi glada.

Lycka till!

Shajjn
2008-01-17, 13:57
Smink kan innehålla tex järn och det skall man inte ha inne i en magnet kamera.

Tatueringar är inget problem vid MRI. Varför skulle smink vara?
Fnys.

Rahf
2008-01-17, 14:02
Tatueringar är inget problem vid MRI. Varför skulle smink vara?
Fnys.

Består smink och tatueringar av samma substanser? Det kan ju även vara så att det bara är en viss typ av smink som skapar problem, men för säkerhets skull så säger de att man ska skita fullständigt i att sminka sig.

DanielF
2008-01-17, 14:05
Det är ganska rejält tilltagen buffertzon när de är igång. Förutom magnetfält är det strålningsrisk.
(Som om inte det räckte kan man, på vissa ställen, bli insugen i enorma vakuumfyllda rör ifall en läcka skulle uppstå när man befinner sig på fel plats :D)

Det där med vakumrören lät intressant :D

Typ som detta?

7n047QtwUFA

;)

adde
2008-01-17, 15:31
Tatueringar är inget problem vid MRI. Varför skulle smink vara?
Fnys.

För att smink kan innehålla järn (och det kan göra bilden suddig).

Ska jag skriva det igen?

Palm
2008-01-17, 15:35
Typ som detta?

;)

Jösses!

hulken
2008-01-17, 17:25
Tatueringar är inget problem vid MRI. Varför skulle smink vara?
Fnys.

Varför frågar dom då varje gång jag gör MR ifall jag känt av det tidigare(har 3 st), sen så står det väl på frågeformuläret man får hem(som man ska kryssa i)ifall man har tatueringar(kanske inte gör det, brukar aldrig kolla det papperet numera).

Shajjn
2008-01-17, 18:51
För att smink kan innehålla järn (och det kan göra bilden suddig).

Ska jag skriva det igen?

Att det gör bilden suddig, det köper jag som orsak. Jag "läste in", att folk syftade på något annat problem sminket kunde ge upphov till. Typ:

Hela rummet fylls av ett mycket starkt magnetfält.


2. Smink: jag misstänker att det kan leda till brännskador om du har smink på dig, eller dylikt.

Magnetröntgen skapar ett väldig starkt magnetfält i hela rummet och smink kan innehålla metallpartiklar. Man får ta av sig kläderna på hela kroppen för att inte ha dragkedjor, knappar, klockor eller nycklar i närheten.

Lät som en antydan till att sminket, likt nycklar och liknande, skulle sugas upp av maskinens magnetfält och därmed skada det, och det var det jag "reagerade" på.

Granatgiraffen
2008-01-17, 19:46
Att det gör bilden suddig, det köper jag som orsak. Jag "läste in", att folk syftade på något annat problem sminket kunde ge upphov till. Typ:







Lät som en antydan till att sminket, likt nycklar och liknande, skulle sugas upp av maskinens magnetfält och därmed skada det, och det var det jag "reagerade" på.

Huh? Skada magnetfältet? Jag skulle vara mycket mer oroad över personerna runtom magnetkameran. Har någon nämt att magnetfältet skulle skadas?

Shajjn
2008-01-17, 19:50
Huh? Skada magnetfältet? Jag skulle vara mycket mer oroad över personerna runtom magnetkameran. Har någon nämt att magnetfältet skulle skadas?

Menade såklart magnetkameran :D
Personal befinner sig inte i rummet när man kör. Undantag kanske görs.

Imni
2008-01-17, 19:50
Jag har scannat hjärnan i en sån apparat :cool:

Me too.

Granatgiraffen
2008-01-17, 19:54
Menade såklart magnetkameran :D
Personal befinner sig inte i rummet när man kör. Undantag kanske görs.

Förhoppningsvis så befinner sig minst en person där inne iallafall. :) men du har rätt såklart angående personalen.