handdator

Visa fullständig version : mellanmjölk??


the OnE
2003-05-10, 00:51
e d någon som vet näringinnehållet i mellanmjölk.. undrar bara på hur mycket protte ja får i mig?? :eating:

Pez
2003-05-10, 02:40
Står på paketet. :rolleyes:

Men men.. brukar vara 3.4-3.5gr protein/100 gr i mjölk oberoende på fetthalt.

/pez

Erikkk
2003-05-10, 16:08
Efter att ha läst senaste numret av B&K så säger de att protein från mjölk och andra "småprodukter" (väldigt låg proteinhalt) inte bör räknas med när du räknar du ut mycket protein du behöver få i dig om dagen.

Grahn
2003-05-10, 16:12
Det är inte alls vad de säger, de sa att man inte ska räkna protein som inte är fullvärdigt. Mjölk är väldigt fullvärdigt dessutom pratar de strunt från början.

King Grub
2003-05-10, 16:23
Originally posted by Grahn
Det är inte alls vad de säger, de sa att man inte ska räkna protein som inte är fullvärdigt. Mjölk är väldigt fullvärdigt dessutom pratar de strunt från början.

Exakt. Man kan räkna allt protein, även det icke fullvärdiga, eftersom man ytterst sällan äter endast den matvaran med det icke fullvärdiga proteinet i. Äter man enbart havregryn är proteinet inte fullvärdigt, men om man äter dem med mjölk - vips har man ett komplett protein och kan räkna med båda proteinkällorna.

GhostFace
2003-05-10, 16:38
Ja, den artikeln lär ju gå till historian...

shirunai
2003-05-11, 21:27
Sluta läsa B&K...tycker det är synd folk som läser och tar efter helst, tex "vinnar bröst" sen kör dom det passet fan 20-25set bröst meningslöst för nybörjare och dyligt

GhostFace
2003-05-11, 21:33
Ett litet tips på vägen !

Kolla din signatur shirunai....du har skrivit förfriskning- refreshment- och sedan 'vaniljkuk' inte Vanilla Coke som vi däremot tror du vill mena, eller du kanske vill ha........??

Spud
2003-05-11, 21:41
Ghostface: jag tror det är meningen.................eller?

kanske man ska börja skratta? :)

YTS
2003-05-12, 01:38
Originally posted by Grahn
Det är inte alls vad de säger, de sa att man inte ska räkna protein som inte är fullvärdigt. Mjölk är väldigt fullvärdigt dessutom pratar de strunt från början.

Chris Aceto, som skrivit artikeln för Amerikanska FLEX, tror nog att han är den främste kostgurun i USA, men snackar mycket skit.
Jag har gjort näringsberäkningar med avseende på proteinkvaliten i olika blandade måltider enligt WHO's metod och fast jag använde referensvärdena för småbarn, vilka ställer högre krav på proteinkvalite, så var det sällsynt att en måltids totala proteinkvalite var under C.S. 100 d.v.s. perfekt proteinkvalite, och när den inte nådde 100, så var det inte långt ifrån.

Sen är det rätt vanligt i artiklar om proteinkvalite att man påstår att de icke fullvärdiga proteinkällorna saknar en essentiell aminosyra. Detta är mycket sällan sant. Blod, gelatin är dom enda exempel jag kommer på, men Majs är rätt dåligt också bara 15% av önskad nivå på den aminosyra som begränsar proteinkvaliten. Normalt sett ligger den begränsande aminosyran mellan 40 och 85% av det önskvärda. Detta kompenseras dock av att det inte är samma essentiella aminosyra som begränsar de olika livsmedlen. Det den ena har dåligt av kan den andra ha ett överskott på, s.k. komplementering.

Vill ni se exempel på mina proteinkvalite beräknade måltider, gå in på http://w1.300.telia.com/~u30010580/meramat.html
Kolla C.S. värdet vilket betyder Chemical Score, högsta möjliga värde är 100.

Yngve

GhostFace
2003-05-12, 07:58
Originally posted by Spud
Ghostface: jag tror det är meningen.................eller?
kanske man ska börja skratta? :)

Hellre skrattar jag än gråter iaf :D

daja
2003-05-12, 13:27
Är jag den enda som skulle vilja ha en schyst träningstidning med lite mer inriktning på "vanliga tränande"?
Kan inte bry mig mindre om vem som vann Mr Olympia och alla andra proffstävlingar. 20 sidor bilder på snubbar som ger Belgian blue ett nytt ansikte är inte direkt det jag söker. Men så har jag ju sagt upp min prenumeration oxå så...

Grahn
2003-05-12, 13:30
Sverige är ingen stor marknad, vill de gå runt så försöker de få med lite av varje.

daja
2003-05-12, 13:35
Så e de säkert, men man kan ju undra ifall det hjälper eller stjälper.
Har en känsla att en träningstidning som fanns i gränslandet mellan B&K och Fitness med vettiga träningsartiklar och lite mer om hälsa och mat skulle funka riktigt bra. Men de e ju hårfin gräns mellan flipp och flopp!

z_bumbi
2003-05-12, 16:25
daja: Problemet är om man skulle göra en vettig tidning skulle det kanske inte bli så många nummer, det finns ju inte så mycket att diskutera som en vanlig motionär kan ha nytta av så att det räcker till en långlivad tidning.

Förslag:
Två till tre nummer om styrketräningsprogram.
Tre eller fyra nummer om näringslära samt ett till två om olika dieter.
Fyra till fem nummer om anatomi och fysiologi.
Stretching och skador, ett till två nummer.
Motivation, inställning och hjärnans roll, ett till två nummer.
Sen delar man ut "Styrketräning - En anatomisk guide" som julbonus till prenumeranterna.

Skribenter JP & Ulrika, Arne och Allan. :thumbup:

Så ska en tidning se ut :D

daja
2003-05-13, 10:31
ja varför inte!

:)

eller istället för att ägna enskilda nummer åt bara ett ämne kanske man kan blanda detta i tidningen så att inte en del läsare bara köper två nummer per år som skulle kunna vara en konsekvens av ditt förslag.

eftersom träning och hälsa är en livsstil så tror jag att de skulle funka att göra nåt magasin som kör lite mer än bara träning och BB. Som tex innehåller :

Mat, recept, hälsa, fitness, mode, träningsartiklar, svenska profiler, frågespalter, övningsbeskrivningar, träningsprogram

och gärna mer riktat till amatörer, inte till snubbar som redan är proffs.