handdator

Visa fullständig version : Mellanmål under deff


Hennish
2008-01-16, 10:43
Har just bestämt mig för att börja deffa och jag undrar litegrann om hur mycket jag bör äta när jag deffar. Just nu ligger jag på en stadig frukost (två skivor polarkraft med kalkon och kvarg samt en tallrik havregrynsgröt med minimjölk och frysta hallon) sen äter jag skollunch som jag försöker balansera till proteinets fördel, sedan äter jag middag när jag kommer hem, ofta kyckling.
Frågan är om jag fortfarande behöver äta mellanmål när jag deffar, t.ex. någon macka + ett glas minimjölk kanske eller räcker det med dom tre basmåltiderna som jag äter dagligen? Jag vet att man ska ligga på ett enerigunderskott när man deffar, men jag vet inte riktigt hur man ska sprida ut kalorierna. Försöker ta mig ut på en timmes konditionsträning per dag också för att förbränna så mycket som möjligt. Tacksam för svar!

King Grub
2008-01-16, 10:53
Frågan är om jag fortfarande behöver äta mellanmål när jag deffar, t.ex. någon macka + ett glas minimjölk kanske eller räcker det med dom tre basmåltiderna som jag äter dagligen?

Jag vet att man ska ligga på ett enerigunderskott när man deffar, men jag vet inte riktigt hur man ska sprida ut kaloriern

Det behöver du aldrig; varken under uppbyggnad eller deff. Det är upp till dig, vad du trivs med och vad som passar ditt liv bäst. Hur du fördelar ditt energiintag, både vad gäller antalet mål över dygnet och hur måltiderna är komponerade, spelar mindre, om någon, roll. Det går med 2 stora mål, och det går med 6 små mål.

alleballe89
2008-01-17, 01:42
Är det inte under deff viktigt att fördela maten så mycket som möjligt för att hålla ämnesomsättningen uppe? De hade jag fått för mig

Eddie Vedder
2008-01-17, 07:04
Är det inte under deff viktigt att fördela maten så mycket som möjligt för att hålla ämnesomsättningen uppe? De hade jag fått för mig

Nej det är en myt, stämmer inte alls. Ämnesomsättningen pågår oavbrutet tills dess att du dör. Den är högre och lägre under delar av dygnet men inget som gör någon skillnad under en given tidsperiod på t.ex. 24 timmar.

Liten påverkan på ämnesomsättningen av en liten måltid och större påverkan från en stor. Summa summarum = Ingen skillnad.

Men hur sedan din aptitreglering fungerar är en annan sak, att äta få och stora måltider är något vissa uppskattar samtidigt som det finns de som håller sig mättare genom mer regelbundet intag av flera mindre måltider. Det är alltså individuella variationer i vad man trivs med som sagt, du väljer själv vad du vill köra med:)

Hennish
2008-01-17, 23:29
Tack för svaren! Då vet man lite mer :)
En annan fråga gäller lite grann om det här med viloförbränning, jag har räknat ut mitt rekommenderade kcal-intag med Benedict-metoden och kommit fram till att jag behöver 2320.83 per dag (detta är utan att multiplicera med aktivitetsfaktorn, som jag f.ö. tycker är lite krånglig). Dock är jag ganska överviktig så jag drar bort ungefär 500kcal direkt innan multipliceringen och landar då på 1820.83 innan faktorn läggs till. Är det här det kcal-intag som jag behöver när jag inte alls rör på mig? Kommer kroppens naturliga förbränning ta hand om dom här och jag kommer hamna på +-0? Det var i princip det jag ville veta, tack på förhand!

Titsy
2008-01-18, 02:38
Tack för svaren! Då vet man lite mer :)
En annan fråga gäller lite grann om det här med viloförbränning, jag har räknat ut mitt rekommenderade kcal-intag med Benedict-metoden och kommit fram till att jag behöver per dag (detta är utan att multiplicera med aktivitetsfaktorn, som jag f.ö. tycker är lite krånglig). Dock är jag ganska överviktig så jag drar bort ungefär 500kcal direkt innan multipliceringen och landar då på 1820.83 innan faktorn läggs till. Är det här det kcal-intag som jag behöver när jag inte alls rör på mig? Kommer kroppens naturliga förbränning ta hand om dom här och jag kommer hamna på +-0? Det var i princip det jag ville veta, tack på förhand!

Du drar givetvis av 500 efter att du multiplicerat basalförbränningen med aktivitetsfaktorn.
Idiotsäker illustrering: 2320.83 (din egenhändigt uträknade basalförbrukning) X 1.5 (godtycklig siffra, använd lämpligt värde givet aktiviteter) = 3481,245 Kcal/dygn. Dra därefter av 500.
Ta även en kort stund att reflektera varför du drar av efter för bättre förståelse.

Hennish
2008-01-18, 03:04
Du drar givetvis av 500 efter att du multiplicerat basalförbränningen med aktivitetsfaktorn.
Idiotsäker illustrering: 2320.83 (din egenhändigt uträknade basalförbrukning) X 1.5 (godtycklig siffra, använd lämpligt värde givet aktiviteter) = 3481,245 Kcal/dygn. Dra därefter av 500.
Ta även en kort stund att reflektera varför du drar av efter för bättre förståelse.

Dock tycker jag att det känns som att jag hamnar på monstermycket kalorier vilket jag kanske inte behöver? Förbränner min kropp verkligen sådär mycket när jag inte tränar? Det händer ju att jag tar en vilodag då och då...

Torwald
2008-01-18, 07:42
Det finns ju inget som heter monstermycket utan att det är satt i ett sammanhang. Hur lång, vad väger du idag, hur gammal är du, och man eller kvinna? Förmodar att du är en hane :)

3500 är ju inte sådär väldigt mycket för någon med lite massa som inte sitter helt still hela dagen, oavsett om den massan sitter på längden eller på tvären. Dock har du rätt i att du kanske inte behöver energin. Ju mer överviktig du är, eller rättare sagt ju fler kg fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på utan att det för den sakens skull behöver bli alldeles för katabolt. Styrketränar du, förresten?

Hennish
2008-01-18, 11:14
Det finns ju inget som heter monstermycket utan att det är satt i ett sammanhang. Hur lång, vad väger du idag, hur gammal är du, och man eller kvinna? Förmodar att du är en hane :)

3500 är ju inte sådär väldigt mycket för någon med lite massa som inte sitter helt still hela dagen, oavsett om den massan sitter på längden eller på tvären. Dock har du rätt i att du kanske inte behöver energin. Ju mer överviktig du är, eller rättare sagt ju fler kg fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på utan att det för den sakens skull behöver bli alldeles för katabolt. Styrketränar du, förresten?

Mkey, för en del som deffar ligger ju på runt en 2000kcal så jag tänkte jag skulle göra samma, fast det kanske inte är nödvändigt? Så min kropp förbränner mer kcal per automatik om jag väger mer eller? Visste jag inte...
Jag är 19 år, 186cm lång och väger för tillfället 106kg och ja, jag är en hane :)
Styrketränar gör jag ganska ofta, ibland blir det runt 4ggr i veckan ibland runt tre och nån gång till och med fem, har dock just börjat igen efter ett låååångt uppehåll (cirka ett år) men jag är då väldigt seriös med min träning nu! Känner att jag verkligen vill deffa seriöst och gå ner i vikt så det känns sketabra:thumbup:

Dock blev jag sjuk igår, så det ställer till lite grann... Hur ska man balansera energiintaget när man är sjuk? Någon som vet? Är det bara att multiplicera med 1.2 på Harris&Benedict-resultatet och köra på det fast -500?

Eddie Vedder
2008-01-18, 11:33
Så min kropp förbränner mer kcal per automatik om jag väger mer eller? Visste jag inte...

Det kostar mer att transportera något tungt än något lätt.:)

Så kroppsvikten är den främsta faktorn för vad som skiljer på olika individers BMR. Variationer i TEE (Total Energy Expenditure) handlar dock mer om fysisk aktivitet då det är den överlägset mest påverkbara variabeln för ens energiförbrukning.

Men ja, ju mer man väger desto mer energi förbrukas vid en given aktivitet i jämförelse med en person vid lägre kroppsvikt som gör exakt samma sak.:)

Hennish
2008-01-18, 13:03
Det kostar mer att transportera något tungt än något lätt.:)

Så kroppsvikten är den främsta faktorn för vad som skiljer på olika individers BMR. Variationer i TEE (Total Energy Expenditure) handlar dock mer om fysisk aktivitet då det är den överlägset mest påverkbara variabeln för ens energiförbrukning.

Men ja, ju mer man väger desto mer energi förbrukas vid en given aktivitet i jämförelse med en person vid lägre kroppsvikt som gör exakt samma sak.:)

Men den förbränner väl inte mer om jag inte gör någonting? Jag kan ju inte röra så mycket på mig nu när jag är sjuk, så jag tänkte ifall ni hade några tips på hur jag kan lägga upp mitt kcal-intag för att undvika katabolism så mycket som möjligt. Jag är inte så hungrig dock så jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

Eddie Vedder
2008-01-18, 13:08
Men den förbränner väl inte mer om jag inte gör någonting? Jag kan ju inte röra så mycket på mig nu när jag är sjuk, så jag tänkte ifall ni hade några tips på hur jag kan lägga upp mitt kcal-intag för att undvika katabolism så mycket som möjligt. Jag är inte så hungrig dock så jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

Nej självklart förbrukar inaktivitet mindre energi än fysisk aktivitet. Men jag pratade om enbart BMR i det fallet, iom att du inte kände till att den påverkas av kroppsvikten.:)

Är du sjuk så är mitt tips att du äter så mycket du behöver, d.v.s. försöker ligga still i vikt tills du är frisk. En aktivitetsfaktor på 1.2-1.3 är nog inte otänkbart om du nu är rejält sjuk men samtidigt feberfri (feber påverkar nämligen metabolismen så då bör man äta lite mer, det är en linjärt kurva för varje grad feber man har).

Hennish
2008-02-11, 16:12
Tänkte bara göra en liten miniuppdatering här.
Deffen går skitbra! Det är väl inte en sån jätteextrem deff men den funkar iaf :) Har i princip slutat käka chips och dricka läsk samt äta godis och äter mycket mera hälsosamt nu också. Vågen visar att jag har gått ner 5kg sen jag började (kanske en månad sen) men jag tror mig inte kunna hålla samma viktnedgång. Känns skönt att ha börjat träna igen!