handdator

Visa fullständig version : Hur äter ni tjejer under en deff?


onlyme
2008-01-16, 00:32
Ja, exakt. Hur mycket äter ni? Jag försöker att för första gången i mitt liv börja verkligen räkna på saker (har varit mycket på känn förut, vilket jag inser nu ej har varit så tillförlitligt). Jag har räknat ut att mitt basbehov är typ 1400 kcal om dagen. Sen tränar jag cirka fem gånger i veckan, oftast ganska hård träning och är typ grymt hungrig hela tiden. Försöker dra ner på kaloriintaget nu, men om jag går ner för mycket blir jag alldeles för orkeslös och omotiverad. Pluggar heltid och behöver vara på en schysst nivå för att orka.

Hur lågt går ni ner när ni deffar? Pressar ni er och är orkeslösa eller ökar ni bara på träningsdosen men äter ändå ganska mycket?

Tack på förhand, liksom. :)

Endura
2008-01-16, 09:10
Varierar, dock har jag provat de flesta varianter nu och att konditionsträna i samband med viss restriktiv kosthållning har gett bäst resultat och håller mig dessutom piggast.
Utan konditionsträningen var jag tvungen att ligga på så sjukt låga kalorinivåer kändes det som och jag tycker alldeles för mycket om mat för det. Låga kalorinivåer "sparar" jag till hårdare deffperioder som inför tävling.

Som lägst har jag provat ett dagligt intag på runt 1600kcal (vägde och mätte) med enbart styrketräning och det var ganska jobbigt, inte egentligen för hungerns skull utan mer för det sociala, man blir grymt isolerad i sin mathållning.
Nu har jag visserligen bulkat hela hösten och vintern så jag har en högre utgångsvikt än då, men nu både styrke- och konditionstränar jag och jag ligger nog på ett dagligt intag runt 2000kcal (väger och mäter inte!), vilken resulterar i en viktnedgång, med glatt humör...

Prova dig fram och känn efter, men ett lite högre intag i kombination med konditionsträning är nog att föredra i längden.

onlyme
2008-01-16, 23:43
Jag tror jag kör på din linje också, idag har jag inte tränat och har käkat 1500 kcal och hade aldrig klarat av att äta så lite om jag hade kört ett styrkepass + kondition (som jag brukar). Satsar nog på runt 2000 kcal iaf så får vi se hur det ligger till sen efter ett tag.

LunaSpice
2008-01-17, 03:18
Får man fråga hur ni ligger i vikt? 56-57 kg?

Endura
2008-01-17, 08:53
Toppade 68 kilo nu till julen och avslutade då bulken, när jag påbörjade den låg jag på 58 kilo och var då ganska hård, troligen skulle jag behöva ligga på 55-56 för tävling.
Är ca 162 cm lång.

onlyme
2008-01-17, 16:27
Jag ligger på 58 nu ungefär.

LadyInsane
2008-01-17, 17:55
Jag deffar. Ligger runt 70 kg. I början tänkte jag väga och mäta allt men som sagt det sociala tryter. Kör en långsam deff och höftar samt äter det jag känner för. Försöker dock skippa "kaloribomber" och ligger väl på 2000kcal minst om dagen just nu.

skyler
2008-01-18, 11:45
Jag ska påbörja en mini-deff och ligger i dagsläget på 62 kg/176cm. Ska tilläggas att jag väger mindre än jag borde med tanke på min kraftiga benstomme och mina muskler. Syftet är att få bättre definition och att pröva på en mer strikt kosthållning.

Har aldrig deffat "på riktigt" utan snarare bantat alá aftonbladets tips:smash: Blev så avskräckt senaste gången så det här blir första deffen på 3 år. Tack och lov så vet man bättre nu....

Ska ligga på ett intag av 1500-1700kcal/dag. Kosten kommer bestå av mycket kyckling, tonfisk,bulgur,potatis,grönsaker,frukt och havregryn. Ska även börja med proteinpulver igen. Mycket styrketräning och en del cardio på detta.

Lycka till ni andra!

Endura
2008-01-19, 13:09
Jag ska påbörja en mini-deff och ligger i dagsläget på 62 kg/176cm. Ska tilläggas att jag väger mindre än jag borde med tanke på min kraftiga benstomme och mina muskler. Syftet är att få bättre definition och att pröva på en mer strikt kosthållning.

Låter inte särskilt logiskt, antingen har du mindre muskelmassa än du själv gissar, eller så är du egentligen ganska smal/deffad redan?

machine gun
2008-01-20, 13:45
Låter inte särskilt logiskt, antingen har du mindre muskelmassa än du själv gissar, eller så är du egentligen ganska smal/deffad redan?

+1

Om jag utgår från mig själv så väger jag 60 kg på 170 cm och jag ser mest ut som en långdistanslöpare, dvs smal, men ingen större muskelmassa direkt.

melle
2008-01-20, 18:43
Vad bra att denna frågan kom upp, då passar jag på att fråga lite och hoppas på att någon kan svara =)

Jag hade tänkt bli av med lite fett (vill se vad som finns därunder för jag har lagt på mig en hel del det senaste halvåret) nu till sommaren och jag vet inte riktigt hur mkt kcal jag ska ligga på. Väger ca 58-60 kg och är 166 cm. Vill ju som alla andra bli av med så lite muskler som möjligt =) När jag räknar på hur mkt jag skulle äta en dietdag, alla mål och så, då får jag ihop max 1600 kcal mer orkar jag inte få i mig om jag bara ska äta "rätt" mat. Är detta för lite eller är det lagom? Jag styrketränar 4 ggr i veckan, tänkte börja med mina morgonpromenader igen 4 dagar i veckan och så dansar jag 6 timmar i veckan. Jag dansar bara på helgen alltså 3 timmar på lördagen och 3 timmar på söndagen eftersom jag åker 15 mil för att dansa.. annars hade jag hellre haft det mer uppdelat. Men man kan ju inte få allt =) Dessa dagar förstår jag att jag bör äta mer än de andra dagarna pga dansen är så intensiv.

Jag tar tacksamt emot förslag från mer erfarna människor. Trots att jag redan kan en hel del om kost så vill jag gärna ha koll på ALLT innan jag påbörjar min diet.

mvh

forslund
2008-01-20, 19:04
Vad bra att denna frågan kom upp, då passar jag på att fråga lite och hoppas på att någon kan svara =)

Jag hade tänkt bli av med lite fett (vill se vad som finns därunder för jag har lagt på mig en hel del det senaste halvåret) nu till sommaren och jag vet inte riktigt hur mkt kcal jag ska ligga på. Väger ca 58-60 kg och är 166 cm. Vill ju som alla andra bli av med så lite muskler som möjligt =) När jag räknar på hur mkt jag skulle äta en dietdag, alla mål och så, då får jag ihop max 1600 kcal mer orkar jag inte få i mig om jag bara ska äta "rätt" mat. Är detta för lite eller är det lagom? Jag styrketränar 4 ggr i veckan, tänkte börja med mina morgonpromenader igen 4 dagar i veckan och så dansar jag 6 timmar i veckan. Jag dansar bara på helgen alltså 3 timmar på lördagen och 3 timmar på söndagen eftersom jag åker 15 mil för att dansa.. annars hade jag hellre haft det mer uppdelat. Men man kan ju inte få allt =) Dessa dagar förstår jag att jag bör äta mer än de andra dagarna pga dansen är så intensiv.

Jag tar tacksamt emot förslag från mer erfarna människor. Trots att jag redan kan en hel del om kost så vill jag gärna ha koll på ALLT innan jag påbörjar min diet.

mvh

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Antar att du redan har läst den, men där står faktiskt allt du behöver veta för att genomföra en bra diet. 500 kcal underskott är en bra riktlinje för att inte förlora för mycket muskelmassa under en viktnedgång.

Genomför uträkningen som står där så får du ju reda på hur mycket kcal du ska ha i dig. Men 1600 kcal låter inte helt ologiskt med tanke på din vikt/längd.

Lycka till ;)

melle
2008-01-20, 19:21
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Antar att du redan har läst den, men där står faktiskt allt du behöver veta för att genomföra en bra diet. 500 kcal underskott är en bra riktlinje för att inte förlora för mycket muskelmassa under en viktnedgång.

Genomför uträkningen som står där så får du ju reda på hur mycket kcal du ska ha i dig. Men 1600 kcal låter inte helt ologiskt med tanke på din vikt/längd.

Lycka till ;)

Jo jag har läst deffguiden och en massa annat =) men det var ju skönt att höra att 1600 lät rimligt så att jag inte är helt ute och cyklar. Tack så mycket för ditt svar =)

mvh

LadyInsane
2008-01-20, 20:28
Vad bra att denna frågan kom upp, då passar jag på att fråga lite och hoppas på att någon kan svara =)

Jag hade tänkt bli av med lite fett (vill se vad som finns därunder för jag har lagt på mig en hel del det senaste halvåret) nu till sommaren och jag vet inte riktigt hur mkt kcal jag ska ligga på. Väger ca 58-60 kg och är 166 cm. Vill ju som alla andra bli av med så lite muskler som möjligt =) När jag räknar på hur mkt jag skulle äta en dietdag, alla mål och så, då får jag ihop max 1600 kcal mer orkar jag inte få i mig om jag bara ska äta "rätt" mat. Är detta för lite eller är det lagom? Jag styrketränar 4 ggr i veckan, tänkte börja med mina morgonpromenader igen 4 dagar i veckan och så dansar jag 6 timmar i veckan. Jag dansar bara på helgen alltså 3 timmar på lördagen och 3 timmar på söndagen eftersom jag åker 15 mil för att dansa.. annars hade jag hellre haft det mer uppdelat. Men man kan ju inte få allt =) Dessa dagar förstår jag att jag bör äta mer än de andra dagarna pga dansen är så intensiv.

Jag tar tacksamt emot förslag från mer erfarna människor. Trots att jag redan kan en hel del om kost så vill jag gärna ha koll på ALLT innan jag påbörjar min diet.

mvh

1600kcal låter logiskt. Prova det några veckor och se ifall du går ned i den takt du vill gå ned i. (varken för snabbt eller för sakta antar jag?`;))

Sedan justerar du helt enkelt intaget, eller fortsätter på samma väg. :)

melle
2008-01-20, 22:02
1600kcal låter logiskt. Prova det några veckor och se ifall du går ned i den takt du vill gå ned i. (varken för snabbt eller för sakta antar jag?`;))

Sedan justerar du helt enkelt intaget, eller fortsätter på samma väg. :)

Japp jag får testa det och se hur det går, allt kan ju inte gå perfekt första gången man testar heller. Man lär ju av sina misstag =) Nej för snabbt vill jag verkligen inte gå ner, hellre lite för sakta.