handdator

Visa fullständig version : keso vs. kesella


the OnE
2003-05-10, 00:15
tjena alla snackar om att käka kesella hela tiden.. är d ingen som käkar keso d är ju mer protte o smarkar dessutom goare.. man kan ju använda d till mer o smakar ju underbart.. om man mosar d me bananer så blir d ju hur gott som hest!!!:eating: :hbang:

Tompi
2003-05-10, 02:04
Samtidigt är det mer fett!

GhostFace
2003-05-10, 07:53
Föredrar faktiskt Keso före Kesella.

Kesella har "en naturell youghurtsmak" som inte riktigt överensstämmer med mina smakförutsättningar på vad innebörden av vad "gott" är.

Å andra sidan har jag inte ännu provsmakat de smaksatta Kesellaprodukterna vilka kan vara riktigt goda, åtminstone på pappret verkar de vara det.

Keso däremot är perfekt som mellanmål eller som nattakäk innan bingen. Anser jag...:angel:

Lellan
2003-05-10, 08:24
Tycker färskost (valios kesella) är god naturell på bröd och att klicka i en soppa när man äter typ.

Annars äter jag den inte om jag inte smaksatt den - tror det gäller för det flesta? Lite saft och den syrliga smaken är som bortblåst, smakar ju bara fruktyoghurt?

Arlas Keso är ju på 4 % fett så den fattar jag inte vitsen med att äta, tar den om jag SKA ha keso och valios (0.3 % har jag för mig, tror även att den innehåller mer protein än arlas?) är slut.

Men jag tycker helt klart att kesella har fler användningsområden? Som dessert, som glass, som drink (späd efter att du smaksatt med vatten el mjölk), i bakverk och bröd, i pajdeg, i yoghurt, som tsatsiki-bas, god att blanda med en påse dip (och späda lite), man kan ju göra massor med kalla såser, använda i maten (receptet med limekesella på ugnsstekt lax är :thumbup: ).

Vad kan man göra med keso lixom?:confused: Tycker endast den är god som tillbehör, i pajdeg, i omelett/äggstanning.. (fler förslag mottages iofs tacksamt!).

Fast båda är ju gott! :thumbup: :eating:

AciDBL00D
2003-05-10, 08:58
Originally posted by GhostFace
Föredrar faktiskt Keso före Kesella.

Kesella har "en naturell youghurtsmak" som inte riktigt överensstämmer med mina smakförutsättningar på vad innebörden av vad "gott" är.

Å andra sidan har jag inte ännu provsmakat de smaksatta Kesellaprodukterna vilka kan vara riktigt goda, åtminstone på pappret verkar de vara det.

Keso däremot är perfekt som mellanmål eller som nattakäk innan bingen. Anser jag...:angel:

Kesellan med smak är 10% fett så inte så rolig...

Lellan
2003-05-10, 09:19
Originally posted by AciDBL00D


Kesellan med smak är 10% fett så inte så rolig...

Nej, då är det ju smartare att köpa vaniljessens. Eller standarden - Fun light! (passar även på att göra ett slag för Godegårdens lightdryck som är lite lightare och smakar godare. Jordgubb är smask!).

GhostFace
2003-05-10, 09:36
Originally posted by AciDBL00D
Kesellan med smak är 10% fett så inte så rolig...

Vem räknar...?

:D

MIGGE
2003-05-10, 09:55
All denna fett hysteri:nono: :sleep: :notme:

Lellan
2003-05-10, 09:58
Fast alltså.. då kan man ju lika gärna dricka kaffegrädde istället för minimjölk.. om man nu "inte räknar"?:thefinger

Mättat fett gör inte något godare tycker jag iaf. Valio råkkar! :hbang:

GhostFace
2003-05-10, 10:15
Så vem dricker minimjölk då...?

Smakar riktigt riktigt dåligt vatten ! Är den inte dessutom dyrare ?

:angel:

Kaffegrädde...?!? Den var ju riktigt bra...:D

Lellan
2003-05-10, 10:19
Originally posted by GhostFace
Så vem dricker minimjölk då...?

Smakar riktigt riktigt dåligt vatten ! Är den inte dessutom dyrare ?

:angel:

Kaffegrädde...?!? Den var ju riktigt bra...:D

Kaffegrädde är ju 12% fett... som jämförelse med smaksatt kesella alltså.. :D

Minimjölk är billigare än vanlig mjölk? Lika mycket protte men man blir inte lika slemmig i halsen och den är mer läskande tycker jag. Fast lättmjölk är godast, men dricker sällan mjölk - tycker färskost/cottage cheese är bästa mejeriprodukten.. :hbang: :eating:

GhostFace
2003-05-10, 12:48
Originally posted by Lellan
Kaffegrädde är ju 12% fett... som jämförelse med smaksatt kesella alltså.. :D

Fast man blir inte lika mätt av Keso som av kaffegrädde, väl..?
:D
Dåså...

Originally posted by Lellan
Lika mycket protte men man blir inte lika slemmig i halsen

Slemmig i halsen, det är inte nå´t annat du blandar ihop mjölk med nu, Lellan...??? ;)


:angel:

PDS
2003-05-10, 15:38
Ta bort mestadelen av fettet i keson genom att sila bort saften genom ett durkslag så det bara det gryniga kvar, jag tycker det blir gott att blande keso med kesella och kanske en skvätt fun saft i

King Grub
2003-05-10, 15:50
Originally posted by PDS
Ta bort mestadelen av fettet i keson genom att sila bort saften genom ett durkslag så det bara det gryniga kvar, jag tycker det blir gott att blande keso med kesella och kanske en skvätt fun saft i

Du tror väl inte att "saften" är fett?

GhostFace
2003-05-10, 16:05
Det är för sjuttsingen vassle, pojkvasker !!!

Zipitup
2003-05-10, 22:27
Keso med löksmak är hemskt gott på smörgås.

Att proteinhalten varierar mellan de olika märkena beror på ett fysiskt fenomen.

Om du sänker fett halten (mindre av vikten som utgörs av fett) så ökar något annat i viktandel. Andelsmåttet som används är (som tur är) procent. Hur du än vrider och vänder på alltihop ska du upp i 100% totalt. Det är fö därför som proteinhalten varierar något mellan smakerna i proteinburkarna av samma märke. Det är smakämnet som utgör någon halvannan procent.

puppas
2003-05-10, 22:30
Originally posted by GhostFace
Kesella har "en naturell youghurtsmak" som inte riktigt överensstämmer med mina smakförutsättningar på vad innebörden av vad "gott" är.



Tycker precis likadant, och inte jag, eller någon annan för den delen, hade kunnat uttryckt det så elegant och smidigt som du gjorde ovan :bow:

GhostFace
2003-05-10, 22:35
hehehe

ibland så blir det bra :angel:

Spud
2003-05-10, 23:37
håller med Ghost.

jag har konverterat till vanlig keso, visserligen lite mer fett men det får man ta.

GhostFace
2003-05-11, 09:16
Sedan kan man iofs köpa Naturell Keso och ha ex. sylt till för att få en annan valfri smak...bättre med det än att köpa t.ex. Risi Frutti i parti ! :D

PDS
2003-05-12, 23:36
Originally posted by King Grub


Du tror väl inte att "saften" är fett?

jag vet inte men Gabriel Oyemade gjorde så för fettets skull.

Sverker
2003-05-13, 06:42
Originally posted by PDS
Ta bort mestadelen av fettet i keson genom att sila bort saften genom ett durkslag så det bara det gryniga kvar, jag tycker det blir gott att blande keso med kesella och kanske en skvätt fun saft i

Helt rätt !
Det som omger " kornen ", ostmassan, är faktiskt tillsatt grädde. Grädden är där för att ge smak och göra " kornen " mer " tuggvänliga "

Själv tycker jag att det skulle vara slöseri att spola bort 1/4 av det man köpt när man kan köpa Kessella istället.

GhostFace
2003-05-13, 07:03
Visserligen är inte Mat-Tina någon guru, men nu blir jag besviken på hennes kunskaper....Det var hon som sade att vätskan som man kan sila bort genom att lägga Keso i ett filter består av vassle.

:(

Kanske är en blandning av högpastöriserad grädde & vassle.........?

Sverker
2003-05-13, 08:05
Vi går till Arlas egna sida !http://www.arla.se/templates/Product.aspx?id=2114&ProductID=59


Det står tydligt att ostmassan görs av skummjölk ( = Minimjölk ) det innebär att det inte finns något fett inuti kornen utan att allt fett är tillsatt som grädde efteråt. Lätt att spola bort.

Vänskap
2003-05-13, 08:29
Originally posted by Sverker
Vi går till Arlas egna sida !http://www.arla.se/templates/Product.aspx?id=2114&ProductID=59


Det står tydligt att ostmassan görs av skummjölk ( = Minimjölk ) det innebär att det inte finns något fett inuti kornen utan att allt fett är tillsatt som grädde efteråt. Lätt att spola bort.


Uhm, var kan man köpa 3-kg och 18-kg förpackningar? Är det kanske bara till bagerier o dyl?

Zipitup
2003-05-13, 08:49
Vänskap:

Du kan köpa hinkar med Keso (och räkor, kräftstjärtar, kyklingbita etc.) på gross hos t ex Martin Olsson. Du behöver:
Ett företagskort. (Regat företag, ansök hos handlaren)
En bil. (Lovar att du åker hem fullastad)

Zipitup
2003-05-13, 08:53
Till de som eventuellt läser och drar slutsatsen att jag är dyslexisk.
Det är jag inte.
Men jag är ledsen för alla felstavningarna i mina mess.
Ska korrläsa i fortsättningen.

Spud
2003-05-13, 09:51
Originally posted by Vänskap



Uhm, var kan man köpa 3-kg och 18-kg förpackningar? Är det kanske bara till bagerier o dyl?

du måste ju käka upp det ganska snabbt då den inte håller så superlänge...

Lellan
2003-05-13, 15:12
Originally posted by Sverker
Vi går till Arlas egna sida !http://www.arla.se/templates/Product.aspx?id=2114&ProductID=59


Det står tydligt att ostmassan görs av skummjölk ( = Minimjölk ) det innebär att det inte finns något fett inuti kornen utan att allt fett är tillsatt som grädde efteråt. Lätt att spola bort.

Med andra ord borde den stora skillnaden mellan Arlas och Valio vara att Arla tillsatt grädde och Valio inte gjort det.. deras "vätska" är ju klar?

phillimon
2003-05-13, 17:59
har tänkt lite på det här med kesella och undrar om det går bra att koka det till en varm sås :eating: eller fungerar det bara till kalla såser... sen har jag också hört att kesella bara kan användas till desert men det antar jag är fel eftersom alla ni käkar det:D

Zipitup
2003-05-13, 18:05
Njae..Kesella finns inte där jag bor.

Men i princip kan du göra en laddning själv genom att hälla upp lättfil eller lättyoughurt i en tygduk (melittafilter) och låta stå ett par tre dagar. Med ostlöpe i (finns i mjölkdisken på stora matvaruhus eller hos hälsokosten) blir den bättre.

Alternativet annars är ju Tofu. Finns hos hälsokosten eller kinesen.

Sverker
2003-05-14, 06:08
Värmer man filen till 45- 50°C på spisen så delar sig filen direkt och det går att filtrera av sur-vasslen med kaffefilter.

Zipitup
2003-05-14, 08:47
Sverker:
Precis!

ilikeu
2006-06-26, 14:22
är det farligt att äta 100g kesella och 100g keso, och ha det som proteinkälla till varje mål? vet att man ska variera men jag verkligen älskar det. havregryn med keso och kesella blandad med funlight eller nån frukt och så kanel :thumbup:

skulle kunna leva på det..

King Grub
2006-06-26, 14:38
Det är inte farligt, även om du kommer upp i kalciummängder som antagligen totalt sett överskrider rekommenderat dagligt intag.

Cerberus
2006-06-26, 15:46
Rent spontant så tycker jag att keso är gott, det är ätbart i dess naturliga form men det är fanimej inte kesella...där får man använda konstgjorda sötningsmedel om det ska gå ner!

Finns keso i storpack på Lidl?

ilikeu
2006-06-26, 16:43
aaa..om man blandar keso o kesella och äter det sådär bara så är det inte gott , men testa blanda med banan eller nåt smaksatt :hbang:

Max
2006-06-26, 20:43
Njae..Kesella finns inte där jag bor.

Men i princip kan du göra en laddning själv genom att hälla upp lättfil eller lättyoughurt i en tygduk (melittafilter) och låta stå ett par tre dagar. Med ostlöpe i (finns i mjölkdisken på stora matvaruhus eller hos hälsokosten) blir den bättre.

Alternativet annars är ju Tofu. Finns hos hälsokosten eller kinesen.Finns det inte kesella? Finns de andra prylarna du pratar om (hälsokostaffär, melittafilter, ostlöpe osv)? :confused:

Själv äter jag helst Arlas standardkeso följt av minikeson.

ramagoen
2006-06-26, 21:48
Rent spontant så tycker jag att keso är gott, det är ätbart i dess naturliga form men det är fanimej inte kesella...där får man använda konstgjorda sötningsmedel om det ska gå ner!

Finns keso i storpack på Lidl?


har för mig att min morsa köper 500g's förpackningar på lidl, om det är storpack för dig vettefan ^^, men större än det finns inte här i fagersta iaf. 17kr tror jag de kostar för 500g keso, 8kr för 500g kvarg.

Cerberus
2006-06-26, 22:20
har för mig att min morsa köper 500g's förpackningar på lidl, om det är storpack för dig vettefan ^^, men större än det finns inte här i fagersta iaf. 17kr tror jag de kostar för 500g keso, 8kr för 500g kvarg.

det är storpack för mig :D hur ser näringsdeklarationen ut?

ramagoen
2006-06-27, 13:51
det är storpack för mig :D hur ser näringsdeklarationen ut?


har för mig att på kvargen är de såhär, orkar inte gå å kolla.
Borde bli runt 70kcal per 100g,
12,8g protein
3,8g kolisar
0,2g fett

keson är samma som på vanliga Ica å coop-butiker om du köper 500g förpackningar, annars äre milbona 200g förpackningar tror jag(105kcal på dem).

90kcal
12-13g protte
4g fett
2-3g kolisar


har även märkt att lidl har nåt "wannabe" fun light märke, 15kr för 1,5 liter koncentrerad(17kr för 1 liter fun light), köpte apelsin och wild berries, apelsin var grymt god att dricka. Wild berries är god i kvargen! :eating:

Empe
2006-06-27, 19:29
har även märkt att lidl har nåt "wannabe" fun light märke, 15kr för 1,5 liter koncentrerad(17kr för 1 liter fun light), köpte apelsin och wild berries, apelsin var grymt god att dricka. Wild berries är god i kvargen! :eating:


skulle du vilja kolla hur mkt kcal det är i saften?

Glarre
2006-06-29, 08:48
Är fettet i kesella bra eller dåligt? Det finns ju kesella och lättkesella att välja på..

Någon som kan berätta hur ni brukar göra iordning er kesella innan ni äter den? :eating:

ramagoen
2006-07-01, 20:20
skulle du vilja kolla hur mkt kcal det är i saften?

det har jag gjort, 1kcal/100ml färdig saft på wild berries å 2kcal/100ml på apelsin. Försumbar mängd.

ramagoen
2006-07-01, 20:22
Är fettet i kesella bra eller dåligt? Det finns ju kesella och lättkesella att välja på..

Någon som kan berätta hur ni brukar göra iordning er kesella innan ni äter den? :eating:

Det är mättat har jag för mig, osäker. Men det är väl inte så bra. Inget att bry sig om sålänge du inte har 10%ig kesella antar jag. Köp minikeso om du e rädd för det dock :P


Det bästa med kvarg(lättkesella), ha i en tallrik:
1-3 falu råg-rut, knäck sönder dom i små bitar.
1msk linfrön
250g kvarg/kesella,
massa fun light!

King Grub
2006-07-01, 20:49
Mättat fett i sig är inte dåligt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=Abstract&list_uids=16018792&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Det är fettsyresammansättningen som helhet som är viktig.