handdator

Visa fullständig version : Macbook Air


raZmus
2008-01-15, 21:39
http://www.apple.com/macbookair/

Ingen tråd än?


*drool*

hahavaffan
2008-01-15, 21:42
Fan vad fet.

raZmus
2008-01-15, 21:44
http://cache.gawker.com/assets/images/4/2008/01/thumb463x_ultra-thin-macbook.jpg

hahavaffan
2008-01-15, 21:45
JÄVLAR vad jag hatar Quicktime.

hahavaffan
2008-01-15, 21:49
Första gången jag ser solid state-hårddiskar "i verkligheten". Cool som fan som sagt!

raZmus
2008-01-15, 21:51
4 mm tunn på tunnaste stället.

Torwald
2008-01-15, 21:54
omgomgomgomg
Måste ha.
När kommer den ut på marknaden tros det?

hahavaffan
2008-01-15, 21:58
3000$ för den "feta" modellen... vad kan vi räkna med i svenska kronor hos Applestore då typ? Inte 30 feta väl?

PowPow
2008-01-15, 22:03
hett att den var så tunn. solid state-diskar också.

men jag tyckte faktiskt att den var ganska ful.

Pudzianovski
2008-01-15, 22:04
3000$ för den "feta" modellen... vad kan vi räkna med i svenska kronor hos Applestore då typ? Inte 30 feta väl?

"Redan om två veckor börjar Macbook Air skeppas, och priserna börjar på 1799 dollar eller 16 495 kronor. För den som vill ha SSD-hårddisken blir det lite dyrare. Hela 8 900 kronor extra kostar den."

http://www.idg.se/2.1085/1.140481

PowPow
2008-01-15, 22:07
Ej användarutbytbart batteri också.
Vad är det med apple och oförmågan att låta användarna byta batterierna själva egentligen?

raZmus
2008-01-15, 22:09
Ej användarutbytbart batteri också.
Vad är det med apple och oförmågan att låta användarna byta batterierna själva egentligen?

Var inte ifrågasättande. Var bara förblindad!

scum
2008-01-15, 22:27
sjukt köpsugen...
även om jag är rätt missnöjd med apples sätt att med macbook air "bridga" avståndet mellan macbook och macbook pro.. detta är ju som en upphottad macbook =/

Nitrometan
2008-01-15, 22:42
Första gången jag ser solid state-hårddiskar "i verkligheten". Cool som fan som sagt!
Zepto har kört med dem sen i somras eller nåt.

T.ex. ZEPTO 6625WD C2D 2.4 4GB/32 SSD DVDRW WLAN 15.4

Här: http://www.dustinhome.se/pd_5010116076.aspx

PowPow
2008-01-15, 22:45
Var inte ifrågasättande. Var bara förblindad!

Eftersom jag inte är någon applefanboy så har jag begåvats med förmågan att inte bara se de häftiga aspekterna av deras produkter ;)

Jamioo
2008-01-15, 22:58
Undra om den går lätt sönder??! för den e ju extrem tunn så om man skulle råka tappa den så hmm... håller mig nog till mac pro..

skaparn
2008-01-15, 23:00
The mess I just made in my pants...

MÅSTE HA!

JJ
2008-01-15, 23:27
Mmmmmmmmmmmm.

Tomas W
2008-01-15, 23:42
Så underbart snygg alså! Kommer definitivt dreglas över inom kort

Löjtnant Blank
2008-01-16, 00:14
Okej. Det där var det snyggaste jag sett i år.

bengdoktor
2008-01-16, 00:16
mm inte så dum..

zanzi
2008-01-16, 01:39
Ej användarutbytbart batteri också.
Vad är det med apple och oförmågan att låta användarna byta batterierna själva egentligen?

Ingen dvd-enhet (och drivrutiner för att använda sig av "Remote Disk" finns på en dvd-skiva *rolleyes* ).
Endast en USB-portar.
Ingen RJ45-ingång (tråkigt om man skulle vilja överföra några filmer t.ex.).
En hårddisk på endast 80 GB.
Ingen S-Video.
Ingen Stereo.

Skrattretande när man sen läser om hur stolta Apple är över tjockleken på datorn. Tror det här kommer visa sig bli ett stort design-fiasko då jag (iaf.) inte ser det praktiska i att offra så mycket av prestandan, endast för att göra datorn tunn.

PowPow
2008-01-16, 01:42
Ingen dvd-enhet (och drivrutiner för att använda sig av "Remote Disk" finns på en dvd-skiva *rolleyes* ).
Endast en USB-portar.
Ingen RJ45-ingång (tråkigt om man skulle vilja överföra några filmer t.ex.).
En hårddisk på endast 80 GB.
Ingen S-Video.
Ingen Stereo.

Skrattretande när man sen läser om hur stolta Apple är över tjockleken på datorn. Tror det här kommer visa sig bli ett stort design-fiasko då jag (iaf.) inte ser det praktiska i att offra så mycket av prestandan, endast för att göra datorn tunn.

Fast det kan jag ändå leva med. Om man nu vill göra en extremt tunn dator så är det väl saker man får leva utan (i dagsläget). Speciellt s-video. Vem använder det nu för tiden? Där fanns ju miniDVI.
Men möjligheten att byta batteri själv borde man ju kunna fixa, tycker jag. Det tar ju inte plats liksom.

Och vadå "ingen stereo"? Är det monoutgång?

Edit: lol på att drivrutiner till remote disk finns på dvd-skiva, haha.

Tomten
2008-01-16, 01:55
Fast det kan jag ändå leva med. Om man nu vill göra en extremt tunn dator så är det väl saker man får leva utan (i dagsläget). Speciellt s-video. Vem använder det nu för tiden? Där fanns ju miniDVI.
Men möjligheten att byta batteri själv borde man ju kunna fixa, tycker jag. Det tar ju inte plats liksom.

Och vadå "ingen stereo"? Är det monoutgång?

Edit: lol på att drivrutiner till remote disk finns på dvd-skiva, haha.

I framtiden så kommer nog CD, DVD att ersättas med USB-sticks för programvara. Eller något liknande alternativ som går att plugga in genom USB eller annan port. I varje fall för bärbara datorer. Förvånande att Apple inte har det som alternativ. Ett 1GB stick kostar kring 200kr idag. Det hade ju varit smart att sälja med sticks med installerad backup på istället för det där DVD alternativet.

När solidstatediskarna går ner i pris så kommer det bli bra mycket lättare att göra tunna bärbara datorer, utan att man får offra så mycket prestanda.

Funderar lite på värme och kylning av Macbook Air. Den måste väl endå andvända passiv kylning? Borde den inte bli fruktansvärt varm? :|

Muskelbyggaren
2008-01-16, 02:01
Det känns inte helt avlägset att zanzi var en i skaran som högljutt klagade när floppyläsarna började försvinna... S-video? Herregud.

Grym dator för övrigt! Synd bara att det inte är aktuellt med nyköp än på ett tag.

David86
2008-01-16, 02:02
Är det bara jag som absolut inte förstår vad man tjänar på att ha datorn så tunn? Tjockleken är väl det minsta problemet med en laptop...

Muskelbyggaren
2008-01-16, 02:05
Fast det kan jag ändå leva med. Om man nu vill göra en extremt tunn dator så är det väl saker man får leva utan (i dagsläget). Speciellt s-video. Vem använder det nu för tiden? Där fanns ju miniDVI.
Men möjligheten att byta batteri själv borde man ju kunna fixa, tycker jag. Det tar ju inte plats liksom.

Och vadå "ingen stereo"? Är det monoutgång?

Edit: lol på att drivrutiner till remote disk finns på dvd-skiva, haha.
S-video finns ju som sagt såg jag nu, om man har behov av det.

Kanske tänker han på att den bara har en högtalare? Är det någon verklig skillnad om det sitter en eller två "buzzers" där bakom skärmen?

http://www.apple.com/macbookair/specs.html

Exdiaq
2008-01-16, 02:06
Är det bara jag som absolut inte förstår vad man tjänar på att ha datorn så tunn? Tjockleken är väl det minsta problemet med en laptop...


Undra också det, lite väl tunn kanske. Är nöjd med tjockleken på min MacBook

Tomten
2008-01-16, 02:16
Undra också det, lite väl tunn kanske. Är nöjd med tjockleken på min MacBook

Lättare att bära runt förmodligen. Fast en Macbook är ju knappast tung eller otymplig.

Jag tycker de borde satsa på förbättre batteritiden istället. Om du kan göra en sån där tunn modell så borde de ju kunna göra en modell som är tjock som en macbook men har tre-fyra gånger så lång batteritid.

scum
2008-01-16, 02:16
Ingen dvd-enhet (och drivrutiner för att använda sig av "Remote Disk" finns på en dvd-skiva *rolleyes* ).

Skrattretande när man sen läser om hur stolta Apple är över tjockleken på datorn. Tror det här kommer visa sig bli ett stort design-fiasko då jag (iaf.) inte ser det praktiska i att offra så mycket av prestandan, endast för att göra datorn tunn.

skivan är väl tänkt att gå i host-datorn?

precis min tanke om prestandan.. hade varit lugnt med en centimeter till om det gav mig 200gb hårddisk och annat gott..
kanske inte hade varit så jävla dyr heller...

Exdiaq
2008-01-16, 02:30
Lättare att bära runt förmodligen. Fast en Macbook är ju knappast tung eller otymplig.

Jag tycker de borde satsa på förbättre batteritiden istället. Om du kan göra en sån där tunn modell så borde de ju kunna göra en modell som är tjock som en macbook men har tre-fyra gånger så lång batteritid.



Precis, eller prestanda som en MacBook Pro i MacBook-storlek

David86
2008-01-16, 03:25
Lättare att bära runt förmodligen. Fast en Macbook är ju knappast tung eller otymplig.

Jag tycker de borde satsa på förbättre batteritiden istället. Om du kan göra en sån där tunn modell så borde de ju kunna göra en modell som är tjock som en macbook men har tre-fyra gånger så lång batteritid.
Den är ju fortfarande lika bred som en macbook :) Ska den vara lättare att ha med sig får dem allt göra den mindre på de andra hållen. Tjockleken är de minsta problemet som sagt.

Ganymedes
2008-01-16, 09:35
Ej användarutbytbart batteri också.
Vad är det med apple och oförmågan att låta användarna byta batterierna själva egentligen?

På just Air menar du då? För jag bytte själv batteri på min MacBook i höstas. Man vrider en liten skruvliknande grej 90 grader och lyfter ur batteriet bara. Nada problem. Behövde aldrig byta batteri på min PowerBook när det begav sig, men det var inga problem där heller...

OnT: Jävligt mäktig bedrift att göra den så liten! Och det är alltid lika kul att läsa diskussionerna på dagis.se, förlåt idg.se. Själv är jag inte det minsta sugen, men mäktigt gjort Apple!

Ganymedes
2008-01-16, 09:41
Låg kunskap här ser jag...

Ingen dvd-enhet (och drivrutiner för att använda sig av "Remote Disk" finns på en dvd-skiva *rolleyes* ).
.
Läs om hur det fungerar först. Du använder nämnda skiva på valfri Mac/PC med optisk läsare för att därefter kunna snylta på den med din Air. Dessutom finns det tillbehör i form av separat dvd/rw-enhet.


Endast en USB-portar.
.
Det är en dator för resande personer. Brukar de duka upp med skrivare, kamera, extra tangentbord, mus, scanner och extern hårddisk under flygturen/tågresan/whatever? Det är ändamålsenligt och behöver du fler portar behöver du en annan dator. Easy.


Ingen RJ45-ingång (tråkigt om man skulle vilja överföra några filmer t.ex.).
.
Finns usb-rj45 adaptrar att köpa för en billig penning.


En hårddisk på endast 80 GB.
.
Lite klent kanske, men 1.8" diskar finns inte i så värst stora storlekar än. Dessutom är det nog inte tänkt att du ska använda denna datorn till att lägga in hela ditt dvd-rippade sortiment och massa spel.


Ingen S-Video.
.
Vem tusan använder s-video?! Saknar du även 5.25" floppy?


Ingen Stereo.
.
Jo.


Skrattretande när man sen läser om hur stolta Apple är över tjockleken på datorn. Tror det här kommer visa sig bli ett stort design-fiasko då jag (iaf.) inte ser det praktiska i att offra så mycket av prestandan, endast för att göra datorn tunn.

Ännu mera skrattretande när folk inte förstår sig på det de ser. Det är som att en bonde skulle gå på Ferrari-utställning och sedan såga allt han ser för att de inte orkar dra hans jävla gamla harv på åkern... Ändamålsenlighet ffs! Det är rent komiskt när folk i panik letar nackdelar. "Shit, den är tunnare på sitt tjockaste ställe, än vad Vaio är på sitt tunnaste... och snabbare. Och snyggare. Och... Jag måste hitta något för att försvara mig, fort!" :) Paniken riktigt lyser i ögonen på vissa. (ej riktat till zanzi, nödvändigtvis).

Nog gnällt. Jag tycker heller inte att det finns någon enorm vinst för MIG med en så dyr (i kronor, inte i prisvärde) och tunn dator. Men man måste ju för tusan bövlar inse vilken bedrift det är. Det finns INGEN annan motsvarande dator på marknaden.

Löjtnant Blank
2008-01-16, 09:44
Det är som att en bonde skulle gå på Ferrari-utställning och sedan såga allt han ser för att de inte orkar dra hans jävla gamla harv på åkern...

HAHAHA.

skaparn
2008-01-16, 09:49
Idag bar jag både en väska med träningskläder och en väska med en den mest ultralätta och superduperslimmade Thinkapaden, som bara vägde 13 kilo, och insåg att jag måste ha en sådan. Visserligen är Vaios minsta också ganska lätt, men den här skulle se snyggare ut bredvid min iMac.

rememberence
2008-01-16, 09:50
Zepto har kört med dem sen i somras eller nåt.

T.ex. ZEPTO 6625WD C2D 2.4 4GB/32 SSD DVDRW WLAN 15.4

Här: http://www.dustinhome.se/pd_5010116076.aspx

Jag har för mig att Dell också gjort det?

bertbert
2008-01-16, 10:12
En mac som faktiskt ger mig lite habegär. Designen är bra och formatet är kompakt utan att göra skärmen fjolligt liten, det ger bättre ergonomi och plats för vettigare tangentbord än pyttedatorerna med neråt 10-11" tycker jag.

Sen är den snygg som tusan. Hade helt klart övervägt denna om jag hade haft behov av en ultraportabel.

JJ
2008-01-16, 10:14
Hade helt klart övervägt denna om jag hade haft behov av en ultraportabel.

Själv sitter jag och försöker skapa ett behov så att jag kan köpa den:-)

bertbert
2008-01-16, 10:16
Själv sitter jag och försöker skapa ett behov så att jag kan köpa den:-)

Fniss. Sådant är jag för gammal för!

skaparn
2008-01-16, 10:20
Fniss. Sådant är jag för gammal för!

Nu bara köper du, utan att ha ett behov.

jwzrd
2008-01-16, 10:52
Ej användarutbytbart batteri också.
Vad är det med apple och oförmågan att låta användarna byta batterierna själva egentligen?

Vilka andra Mac:ar kan du inte byta batterierna i?

skaparn
2008-01-16, 10:58
Vilka andra Mac:ar kan du inte byta batterierna i?

Den spanska

http://www.mcdonalds.fi/ruokaopas/tuotekuvat/k127_1_elmaco.jpg

jwzrd
2008-01-16, 11:05
Den spanska

http://www.mcdonalds.fi/ruokaopas/tuotekuvat/k127_1_elmaco.jpg

GAgaga! Det roligaste i såna här trådar är, som Ganymedes säger, just de som vill skratta åt alla andra som ser fina grejer de vill ha.


AHhahaha11 jag är inte lika lurad111. Vad vinner jag?

bertbert
2008-01-16, 11:07
Nej, denna maskin torde bli en succé. Jag tror det är helrätt att göra en relativt stor skärm och ett vettigt tangentbord på en ultraportabel, mycket mer användbart (och snyggare) än alla stinkpads, hp, dell mfl med 11" skärm.

Exdiaq
2008-01-16, 13:00
Kollade just på Steve Jobs Keynote där MacBook Air presenterades och måste säga att jag är imponerad av hur pass liten den är. Apple är mästare på att väcka ett ha-begär, även hos mig som har en par månader gammal MacBook. Vill verkligen ha den, samma med Touch, så förbaskat sugen på den.

PowPow
2008-01-16, 14:08
Vilka andra Mac:ar kan du inte byta batterierna i?

Inga vad jag vet. Men apple gör mer än macar :)
Syftade på telefonen och deras mp3-spelare. Där är det väl mer accepterat iofs. Speciellt mp3-spelarna.

Nitrometan
2008-01-17, 09:40
Aha! Nu finns det en firma som gör en liten "datorficka" som ser ut som internpostkuvertet som Steve hade den i vid presentationen. Även känd från reklamfilmen.

http://www.manilamac.com/

zanzi
2008-01-17, 20:42
Det är en dator för resande personer. Brukar de duka upp med skrivare, kamera, extra tangentbord, mus, scanner och extern hårddisk under flygturen/tågresan/whatever? Det är ändamålsenligt och behöver du fler portar behöver du en annan dator. Easy.

När jag är ute och reser är jag i behöv av både kortläsare (kameran) och FireWire för video-bandspelaren (dessa filmer behöver en del uttrymme och då behöver man också en större hårddisk). Jag skulle också ha med mig en mus om det var meningen att jag skulle sitta vid datorn under längre perioder.
Kunde ha tagit upp nått av dessa istället för att nämna S-Videon men faktumet är att jag använder mig mer av den än av dom andra portarna.
Sen kan man väl, som du påpeka, köpa extratillbehör som extern brännare, dvi till video, en rj45 adapter, osv men blir inte konceptet rätt meningslöst då?

Kan tillägga att jag inte är ute efter att leta fel och har inget emot Apple. Jag tror helt enkelt inte på denna produkt . Förtydliga att det är vad jag tror vilket jag också påpeka i första inlägget: "då jag (iaf.) inte ser det praktiska i att offra så mycket av prestandan, endast för att göra datorn tunn".
Inte ett helt genomtänkt inlägg i början men tycker fortfarande att det är ett för högt pris på datorn i jämförelse för vad man får.

Nitrometan
2008-01-17, 20:57
Apple Macbook Air Superdrive

http://a248.e.akamai.net/7/248/2041/1374/store.apple.com/Catalog/US/Images/mb397_125_080115.jpg

Compact and convenient, the MacBook Air SuperDrive connects to your MacBook Air computer with a single USB cable and fits easily into a travel bag. It lets you install software and play and burn both CDs and DVDs, including double-layer DVDs.

skaparn
2008-01-17, 21:28
Apple Macbook Air Superdrive

http://a248.e.akamai.net/7/248/2041/1374/store.apple.com/Catalog/US/Images/mb397_125_080115.jpg

Jag tror Apple delar PR-byrå med några kosttillskottsfabrikörer. Turbo Fule Injection Drive osv.

Jax
2008-01-17, 21:37
Jag tror Apple delar PR-byrå med några kosttillskottsfabrikörer. Turbo Fule Injection Drive osv.
Blir snart stämda av Nike.

Imni
2008-01-17, 21:50
Kommer priset på macbook sjunka nu måntro?

hahavaffan
2008-01-17, 22:36
Det är som att en bonde skulle gå på Ferrari-utställning och sedan såga allt han ser för att de inte orkar dra hans jävla gamla harv på åkern... Hahaha ja herrejävlar vad sant.

KniveN
2008-01-18, 03:37
När jag är ute och reser är jag i behöv av både kortläsare (kameran) och FireWire för video-bandspelaren (dessa filmer behöver en del uttrymme och då behöver man också en större hårddisk). Jag skulle också ha med mig en mus om det var meningen att jag skulle sitta vid datorn under längre perioder.
Kunde ha tagit upp nått av dessa istället för att nämna S-Videon men faktumet är att jag använder mig mer av den än av dom andra portarna.
Sen kan man väl, som du påpeka, köpa extratillbehör som extern brännare, dvi till video, en rj45 adapter, osv men blir inte konceptet rätt meningslöst då?

Kan tillägga att jag inte är ute efter att leta fel och har inget emot Apple. Jag tror helt enkelt inte på denna produkt . Förtydliga att det är vad jag tror vilket jag också påpeka i första inlägget: "då jag (iaf.) inte ser det praktiska i att offra så mycket av prestandan, endast för att göra datorn tunn".
Inte ett helt genomtänkt inlägg i början men tycker fortfarande att det är ett för högt pris på datorn i jämförelse för vad man får.

Tror att han syftade på dom som reser i jobbet. I videon så säger snubben att den stödjer VGA och S-video via DVI porten.

Muskelbyggaren
2008-01-18, 03:51
zanzi, jag ser fortfarande inte tillstymmelsen till poäng i ditt inlägg trots att jag kisar så det värker i ögonen. Klart den inte täcker alla behov, men jag skulle även vilja påstå att dina krav utgör en relativt liten del i användarbasen för bärbara datorer.

Senast jag använde dvdläsaren på min MacBook var när jag installera OSX för några månader sen, extern hårddisk är kopplat till wifiroutern och jag är mycket glad över att istället för att ha 18 dammsamlande uttag på sidan bara behövt köpa en adapter för min bildskärm.

xeym
2008-01-19, 14:30
Måste bara ha den, synd bara att den är lite i dyraste laget.

Exdiaq
2008-01-19, 14:44
zanzi, jag ser fortfarande inte tillstymmelsen till poäng i ditt inlägg trots att jag kisar så det värker i ögonen. Klart den inte täcker alla behov, men jag skulle även vilja påstå att dina krav utgör en relativt liten del i användarbasen för bärbara datorer.

Senast jag använde dvdläsaren på min MacBook var när jag installera OSX för några månader sen, extern hårddisk är kopplat till wifiroutern och jag är mycket glad över att istället för att ha 18 dammsamlande uttag på sidan bara behövt köpa en adapter för min bildskärm.


Han är en Apple-hatare helt enkelt, inte mycket att bry sig om.

skaparn
2008-01-19, 14:49
Är det värt 12 k för Solid State-diskarna? Vad kan jag göra med en Macbook Air med dessa som jag inte kan med standardutfärnadet? Skaka den eftersom det inte är rörliga delar i hårdingen? Är de snabbare? Är jag n00b?

jwzrd
2008-01-19, 14:56
Är det värt 12 k för Solid State-diskarna? Vad kan jag göra med en Macbook Air med dessa som jag inte kan med standardutfärnadet? Skaka den eftersom det inte är rörliga delar i hårdingen? Är de snabbare? Är jag n00b?

Jag fattar inte det heller. Den är för dyr, den är långsammare och har färre möjligheter. Jag ser inte vitsen för någon som använder datorn till annat än surf n powerpoint - aka executive gubs.

Exdiaq
2008-01-19, 15:21
Är det värt 12 k för Solid State-diskarna? Vad kan jag göra med en Macbook Air med dessa som jag inte kan med standardutfärnadet? Skaka den eftersom det inte är rörliga delar i hårdingen? Är de snabbare? Är jag n00b?


Jag hade ju inte lagt så mycket pengar bara för att det är SSD även om de drar mindre ström.

shut teh face
2008-01-19, 15:51
SDD is the new shit. Men jag ser ingen anledning att ha det på en macbook air om man inte bara vill slösa pengar.

xeym
2008-01-19, 16:03
Är det värt 12 k för Solid State-diskarna? Vad kan jag göra med en Macbook Air med dessa som jag inte kan med standardutfärnadet? Skaka den eftersom det inte är rörliga delar i hårdingen? Är de snabbare? Är jag n00b?

Ja man kan skaka den då, andvänds blandannat ssd i militärplan osv för just den anledningen. Den är betydligt snabbare. JA?:p
Men personligen ser jag inte det är värt att lägga till 8900kr för att få Macbook Air med ssd.

Ganymedes
2008-01-19, 19:56
MacBook Air är inte för den som är ute efter speldatorsprestanda ändå. Givetvis har det gjorts (ganska mycket) avkall för att få ner den i den storleken, vilket också har varit avsikten. Ska man ha lite mer tryck så är det en MacBook Pro man ska ha. SSD-diskar är förövrigt rejält mycket snabbare än vanliga hårddiskar.

skaparn
2008-01-20, 04:18
Jag funderar på en med SSD då, eftersom jag vill kunna surfa medan jag joggar, och då skumpar det ibland. Jag är ju även stridpilot och tänkte ha den i planet.

Man ska heller inte underskatta behovet av supersnabba diskar på en dator som inte ska användas till spel eller andra tunga applikationer. Hur fort vill man inte ha upp det där Word-dokumentet på tåget till Hässleholm?

KniveN
2008-01-20, 06:14
Jag funderar på en med SSD då, eftersom jag vill kunna surfa medan jag joggar, och då skumpar det ibland. Jag är ju även stridpilot och tänkte ha den i planet.

Man ska heller inte underskatta behovet av supersnabba diskar på en dator som inte ska användas till spel eller andra tunga applikationer. Hur fort vill man inte ha upp det där Word-dokumentet på tåget till Hässleholm?

Jag tycker att hårddisken är den största flaskhalsen i dagens datorer så det borde bli ett lyft oavsett vad man gör med den.
Sen så drar dom väl mindre ström, inga rörliga delar vilket är mycket bra i en bärbar dator.

bertbert
2008-01-20, 08:41
Jag funderar på en med SSD då, eftersom jag vill kunna surfa medan jag joggar, och då skumpar det ibland. Jag är ju även stridpilot och tänkte ha den i planet.

Man ska heller inte underskatta behovet av supersnabba diskar på en dator som inte ska användas till spel eller andra tunga applikationer. Hur fort vill man inte ha upp det där Word-dokumentet på tåget till Hässleholm?

:laugh: :thumbup:

Muskelbyggaren
2008-01-20, 09:36
Z0ERgZ9dztk

Tomten
2008-01-20, 09:38
Jag funderar på en med SSD då, eftersom jag vill kunna surfa medan jag joggar, och då skumpar det ibland. Jag är ju även stridpilot och tänkte ha den i planet.

Man ska heller inte underskatta behovet av supersnabba diskar på en dator som inte ska användas till spel eller andra tunga applikationer. Hur fort vill man inte ha upp det där Word-dokumentet på tåget till Hässleholm?

:laugh:

Om diskarna är pålitligare så finns det nog en del företag som vill satsa på SSD istället för vanliga hårddiskar. Om en disk går sönder så kan ju data för en rejäl summa pengar fara åt skogen.

Ganymedes
2008-01-20, 11:53
Bäst hade varit kommentarerna om det INTE funnits ssd som tillval - "hur kan de kalla det där en modern dator, som inte ens har ssd?" Hur man än gör så är man offer för den gemensamma gnällkåren. I Apples fall är man även offer för den gemensamma "vi dyrkar allt som bär er logo"-kåren. :/

skaparn
2008-01-20, 12:37
Bäst hade varit kommentarerna om det INTE funnits ssd som tillval - "hur kan de kalla det där en modern dator, som inte ens har ssd?" Hur man än gör så är man offer för den gemensamma gnällkåren. I Apples fall är man även offer för den gemensamma "vi dyrkar allt som bär er logo"-kåren. :/

Vad är det du vill ha sagt? Det finns som tillval, liberalt och bra, inga konstigheter.

Ganymedes
2008-01-20, 13:18
Vad är det du vill ha sagt? Det finns som tillval, liberalt och bra, inga konstigheter.

Precis. Men du verkade ju förlöjliga alternativet till ssd i inlägget jag citerade. Fast du ville väl bara skämta lite (och visst, det var kul). Har läst lite för mycket anti-apple trådar bara. Och minst lika mycket för mycket pro-Apple trådar för den delen. *spy*

skaparn
2008-01-20, 13:21
Precis. Men du verkade ju förlöjliga alternativet till ssd i inlägget jag citerade. Fast du ville väl bara skämta lite (och visst, det var kul). Har läst lite för mycket anti-apple trådar bara. Och minst lika mycket för mycket pro-Apple trådar för den delen. *spy*

Det är viss skillnad på att håna SSD och att håna det faktum att det tillhandahålls som ett alternativ.

Ganymedes
2008-01-20, 13:34
Det är viss skillnad på att håna SSD och att håna det faktum att det tillhandahålls som ett alternativ.

Ja: Har läst lite för mycket anti-apple trådar bara. Och minst lika mycket för mycket pro-Apple trådar för den delen.*spy*

För övrigt tycker jag att det mesta förtjänas att hånas. Eller iaf skämtas om.

Granatgiraffen
2008-01-20, 13:53
Jag orkar inte googla, jag orkar skriva (eh).
Är SSD snabbare på att både skriva och läsa? Jag vet att läsningen går bra mycket snabbare men jag har för mig att jag läste för ett par månader sen att skrivningen var lite problematisk. VA?
Thanks dogs.

appapa
2008-01-20, 19:50
Jag orkar inte googla, jag orkar skriva (eh).
Är SSD snabbare på att både skriva och läsa? Jag vet att läsningen går bra mycket snabbare men jag har för mig att jag läste för ett par månader sen att skrivningen var lite problematisk. VA?
Thanks dogs.

Jag vet inte exakt vad det är för disk som sitter i Mac air men du kan ju kolla på this review http://www.tomshardware.com/2007/08/13/flash_based_hard_drives_cometh/

Den enda vettiga anledningen att punga ut för en SSD i dagsläget är för batteritiden imo.

Pretender
2008-01-20, 19:57
Vacker! Men 4200 rpm hdd (SSD är inte realistiskt till det priset) och 1 USB-port var ju inte så lustigt. Lenovos kommande x300 (http://gizmodo.com/346797/ultralight-lenovo-x300-series-thinkpad-leaked) kan vara ett alternativ, men den lär kosta > 20k.

/P

Ganymedes
2008-01-20, 22:57
Vacker! Men 4200 rpm hdd (SSD är inte realistiskt till det priset) och 1 USB-port var ju inte så lustigt. Lenovos kommande x300 (http://gizmodo.com/346797/ultralight-lenovo-x300-series-thinkpad-leaked) kan vara ett alternativ, men den lär kosta > 20k.

/P

Som vanligt i PC-världen får du bra prylar, bra pris, mycket in- och utgångar och ett tragiskt utseende. Tänk om någon enda pc-leverantör kunde designa en dator på riktigt, inte bara måla den röd och skrika "Ferrari, jag svär brorsan!" åt media. Det håller inte riktigt. Inte för att denna dator var röd då. Den ser dock ut som min Compaq från 1996. :(

Nitrometan
2008-01-21, 10:26
Oooh. En snubbe har fått en MacBook Air och öppnar paketet.

H85WFa7TgMk

bertbert
2008-01-21, 10:28
Som vanligt i PC-världen får du bra prylar, bra pris, mycket in- och utgångar och ett tragiskt utseende. Tänk om någon enda pc-leverantör kunde designa en dator på riktigt, inte bara måla den röd och skrika "Ferrari, jag svär brorsan!" åt media. Det håller inte riktigt. Inte för att denna dator var röd då. Den ser dock ut som min Compaq från 1996. :(

Jag kan heller inte förstå varför stinkpads måste se ut som en korsning mellan en IBM 390 och en Sherman tank. *gah!*

scum
2008-01-22, 00:12
Om man, som jag, tycker att Air är lite för liten och lite för klen, kommer snart en update på Pro-linjen också, sägs det..
http://www.appleinsider.com/articles/08/01/21/next_gen_apple_macbook_pros_to_gain_multi_touch_tr ackpad.html

där den goda nyheten ligger i uppgraderingen av processorn, enligt mig. använder sällan min trackpad.

raZmus
2008-01-22, 00:32
Jag tror jag kommer komplettera min Macbook Pro med en Asus EEE fasktiskt.

Macbook Air får det bli när Macbook Pron ska bytas ut och jag skaffar en stationär arbetsdator.

hahavaffan
2008-01-22, 16:43
Som vanligt i PC-världen får du bra prylar, bra pris, mycket in- och utgångar och ett tragiskt utseende. Tänk om någon enda pc-leverantör kunde designa en dator på riktigt, inte bara måla den röd och skrika "Ferrari, jag svär brorsan!" åt media. Det håller inte riktigt. Inte för att denna dator var röd då. Den ser dock ut som min Compaq från 1996. :(Mm, det är faktiskt sjukt. Dell är väl de som tagit designen längst enligt mig. De har gjort försök genom åren, men tyvärr misslyckats. Varför inte bara tillverka en snygg bärbar PC? Sjukt egentligen, åt 2008.

Ganymedes
2008-01-22, 18:35
Mm, det är faktiskt sjukt. Dell är väl de som tagit designen längst enligt mig. De har gjort försök genom åren, men tyvärr misslyckats. Varför inte bara tillverka en snygg bärbar PC? Sjukt egentligen, åt 2008.

Precis. Och det de inte verkar fatta, är att design inte bara är en "ny cool färg" eller lite vågor eller linjer på locket. Saker som de lätt skulle kunna åtgärda för att ge ett snyggare utseende:

- INGA klistermärken. Ser bara sååå billigt ut.
- Inte en massa ventilationshål överallt
- Inte en massa synliga skruvhål
- Inte en massa blinklampor för ditt och datt
- Inte massa text tryckt på datorn i onödan
- Magnetlock istället för någon kläpp som sticker ut
- Infällda gångjärn
- Raka linjer och plana ytor

Allt det här har Apple tänkt på i sina bärbara. Men det finns inte en enda PC-tillverkare som lyckats med samma konststycke. Vilket är mycket märkligt, för inte faen är det något som bara Apple skulle kunna klara...

skaparn
2008-01-22, 19:21
Som vanligt i PC-världen får du bra prylar, bra pris, mycket in- och utgångar och ett tragiskt utseende. Tänk om någon enda pc-leverantör kunde designa en dator på riktigt, inte bara måla den röd och skrika "Ferrari, jag svär brorsan!" åt media. Det håller inte riktigt. Inte för att denna dator var röd då. Den ser dock ut som min Compaq från 1996. :(

Haha! Wörd. Det är faktiskt ett mysterium. Nästan lika konstigt som att någon faktiskt köpte Ferrarin.

Exdiaq
2008-01-22, 19:24
Haha! Wörd. Det är faktiskt ett mysterium. Nästan lika konstigt som att någon faktiskt köpte Ferrarin.


Jag övervägde faktiskt det innan jag fått upp ögonen för Mac, den har ju rätt hyffsad prestanda.

Duffman
2008-01-23, 01:55
Vad finns det för alternativ till Macbook Air, alltså ultraportabla laptops förutom Asus EEE? Den går väl inte att köpa i sverige än (dessutom går den bort med sin pyttelilla 7-tumsskärm).... drömmen vore en lättviktare med 14tum och lång batteritid men det kanske är en omöjlighet...

Nitrometan
2008-01-29, 12:36
Macbook paper. Ännu mindre.

i6yBo9NPkCQ

Granatgiraffen
2008-01-29, 13:13
Är det sant att den inte har ethernetport? Nice shit i sådana fall.

Nitrometan
2008-01-29, 13:17
Är det sant att den inte har ethernetport?
Ja.

Den är trådlös.

Sen finns det en USB/ethernet-adapter.

Duffman
2008-04-13, 16:28
Sen finns det ju andra mer ekonomiska alternativ också

http://kanonfilm.se/2008/04/13/fuck-macbook-air/

jwzrd
2008-04-13, 16:41
Sen finns det ju andra mer ekonomiska alternativ också

http://kanonfilm.se/2008/04/13/fuck-macbook-air/

Ja,,,, KAE KAE KAE KAE11

skaparn
2008-04-13, 17:34
Ja,,,, KAE KAE KAE KAE11

Passa dig. Duffman nukar dina rellar från sin neonlysnade fulltower med kvadrupla G-Unit-diskar i en 1337-raid.

rememberence
2008-04-13, 17:48
Nu kanske jag är dum i huvudet, men jag har stora problem med Apples design, jag väljer med lätthet att köpa en Thinkpad än att FÅ en Apple!

skaparn
2008-04-13, 17:50
Nu kanske jag är dum i huvudet, men jag har stora problem med Apples design, jag väljer med lätthet att köpa en Thinkpad än att FÅ en Apple!

Jag sitter med en Thinkpad nu och tänker; "vad menar han".

Trance
2008-04-13, 17:52
Nu kanske jag är dum i huvudet, men jag har stora problem med Apples design, jag väljer med lätthet att köpa en Thinkpad än att FÅ en Apple!

Apple gör ju oftast snygga saker. Jag har lite svårt för deras aluminium towers men gillar deras helvita grejer. Men det är ju en smaksak.

rememberence
2008-04-13, 17:52
Jag sitter med en Thinkpad nu och tänker; "vad menar han".

Jag har en fetish för fyrkantiga,svarta och rent tekniskt grymma prylar *drool*

EDIT: när det också gäller datorer får dom gärna vara väldigt små, max 13"

skaparn
2008-04-14, 07:15
Jag funderar på att sälja min iMac nu för jag har viss platsbrist att ha en stationär. Istället sneglar jag lite på de macbooks som finns därute. En Pro lockar svårt, men samtidigt kanske jag ska vara lite snål och köpa en Macbook i svart vilken jag fann väldigt fin när jag smekte dess yta. Air efter att ha summerat dess egenskaper kom jag fram till är ganska lite prestanda för pengarna och även om man får en väldigt smäcker dator för de extra 8 lökarna så är det lite väl mycket för designen när en vanlig Macbook ändå är så snygg

Men ifall jag säljer iMacen är det i alla fall inte för att jag är missnöjd. Bästa stationära there is.

bertbert
2008-04-14, 07:36
Jag funderar på att sälja min iMac nu för jag har viss platsbrist att ha en stationär. Istället sneglar jag lite på de macbooks som finns därute. En Pro lockar svårt, men samtidigt kanske jag ska vara lite snål och köpa en Macbook i svart vilken jag fann väldigt fin när jag smekte dess yta. Air efter att ha summerat dess egenskaper kom jag fram till är ganska lite prestanda för pengarna och även om man får en väldigt smäcker dator för de extra 8 lökarna så är det lite väl mycket för designen när en vanlig Macbook ändå är så snygg

Men ifall jag säljer iMacen är det i alla fall inte för att jag är missnöjd. Bästa stationära there is.

Jag grejar inte stationära alls, särskilt inte nu när bärbara maskiner är så snabba. Man vill ju kunna sitta varsom med maskinen även när man är hemma, eller enkelt kunna ta med skrotet.

MacBook Pro måste vara idealmaskinen om man vill köra äpple, tycker jag .

Trance
2008-04-14, 07:47
Jag grejar inte stationära alls, särskilt inte nu när bärbara maskiner är så snabba. Man vill ju kunna sitta varsom med maskinen även när man är hemma, eller enkelt kunna ta med skrotet.

MacBook Pro måste vara idealmaskinen om man vill köra äpple, tycker jag .

Beror ju lite vad man använder datorn till. De som spelar eller jobbar med tung grafik vill ju gärna ha så mycket prestanda som möjligt för pengarna vilket gör bärbara lite sämre.

Själv har jag både en stationär och en bärbar och använder nästan enbart den stationära. Större skärm, bättre tangentbord, mer diskutrymme och står på en plats där det är bekvämt att sittta. Det går ju att köpa en dockningstation men känns bara onödigt.

Jax
2008-04-14, 08:19
Själv har jag både en stationär och en bärbar och använder nästan enbart den stationära. Större skärm, bättre tangentbord, mer diskutrymme och står på en plats där det är bekvämt att sittta. Det går ju att köpa en dockningstation men känns bara onödigt.
Jag har en stor skärm, tangentbord och mus som jag pluggar in i MacBooken när jag sitter hemma. Väldigt smidigt och då får jag dessutom två skärmar att jobba med. Lika smidigt som en stationär, men trots det lär det nog bli en iMac inom något år när jag känner att jag vill ha lite mer prestanda.

bertbert
2008-04-14, 08:32
Trance, Jax; Men klarar inte MacBook Pro ganska tung grafik bra?

Jax
2008-04-14, 08:41
Trance, Jax; Men klarar inte MacBook Pro ganska tung grafik bra?
Jag är en vekling och köpte inte Pro. Hade jag gjort det så hade jag haft en betydligt dugligare maskin.

Visst klarar Pro tung grafik, men som Trance säger, det kostar ju också. Köper du stationär med samma kraft så blir det betydligt billigare.

Trance
2008-04-14, 08:44
Trance, Jax; Men klarar inte MacBook Pro ganska tung grafik bra?

Det beror självklart vilka krav man har. 4 gig ram som max är lite för lite om man jobbar seriöst med stora tunga grafikapplikationer då jag antar att man vill hellre köra 64bits och en del mer ram. Grafikkorten skall väl vara rätt bra nu men inte bäst och de kostar en hel del.

Om vi tar värstingen från apple.se så ligger den på 21-25k (beroende på skärm). Men då får du bara 2 gig ram så det krävs ju en uppdatering också. Man kan få rätt mycket stationär prestanda för de pengarna.

Känns ju bättre att köpa en bärbar för lättare arbete så slipper det bli så dyrt.

skaparn
2008-04-14, 08:48
Det beror självklart vilka krav man har. 4 gig ram som max är lite för lite om man jobbar seriöst med stora tunga grafikapplikationer då jag antar att man vill hellre köra 64bits och en del mer ram. Grafikkorten skall väl vara rätt bra nu men inte bäst och de kostar en hel del.

Om vi tar värstingen från apple.se så ligger den på 21-25k (beroende på skärm). Men då får du bara 2 gig ram så det krävs ju en uppdatering också. Man kan få rätt mycket stationär prestanda för de pengarna.

Känns ju bättre att köpa en bärbar för lättare arbete så slipper det bli så dyrt.

Mitt beslut kommer efter att jag varit tvungen att bita i det lame-smakande äpplet och inse att jag inte längre behöver så mycket prestanda. Jag redigerar bilder i GIMP eller motsvarande, tittar på dem i Xee/ACDsee eller annat lättdrivet och nöter Officepaket som om det inte fanns något imorgon. För det behöver man inte Nasas samlade datorkraft. MacBook Air skulle således räcka för mig, men den är ju så jefla dyr.

Sen vill jag kunna sitta med datorn i knät. De’ – e nice.

Ignatius72
2008-04-14, 08:55
Sen vill jag kunna sitta med datorn i knät. De’ – e nice.

Med en sådan datamaskin så kommer du att ha en flicka i ena knäet och en fruktansvärt snygg dator i det andra. Det är bara att köpa.
Min fru sa att hon skulle köpa en sån till mig bara jag städade och organiserade skrivbordet-risken är att det blir en jefligt låg timlön.

bertbert
2008-04-14, 08:57
Det beror självklart vilka krav man har. 4 gig ram som max är lite för lite om man jobbar seriöst med stora tunga grafikapplikationer då jag antar att man vill hellre köra 64bits och en del mer ram. Grafikkorten skall väl vara rätt bra nu men inte bäst och de kostar en hel del.

Om vi tar värstingen från apple.se så ligger den på 21-25k (beroende på skärm). Men då får du bara 2 gig ram så det krävs ju en uppdatering också. Man kan få rätt mycket stationär prestanda för de pengarna.

Känns ju bättre att köpa en bärbar för lättare arbete så slipper det bli så dyrt.

Visst, men räcker inte 4G RAM är det ju bara den tyngsta macen av alla kvar. Nåja, jag tycker själv att BookPro är alldeles för dyr, jag behöver inte grafikprestanda alls, vill däremot har hyfsat med CPU och RAM och hög upplösning på skärmen. Det slutade för min del med en HP laptop för halva priset mot jämförbara MacBook Pro.

4G RAM är fortfarande en jekla massa minne, även om Leopard/Vista vill ha en fjärdedel för sig självt...

Trance
2008-04-14, 08:59
Mitt beslut kommer efter att jag varit tvungen att bita i det lame-smakande äpplet och inse att jag inte längre behöver så mycket prestanda. Jag redigerar bilder i GIMP eller motsvarande, tittar på dem i Xee/ACDsee eller annat lättdrivet och nöter Officepaket som om det inte fanns något imorgon. För det behöver man inte Nasas samlade datorkraft. MacBook Air skulle således räcka för mig, men den är ju så jefla dyr.

Sen vill jag kunna sitta med datorn i knät. De’ – e nice.

Visst är det så, få använder ju full prestanda om de inte spelar.

Tänk på att datorn blir varm så det är skönare i teorin än i praktiken att ha den i knät. Enligt mina erfarenheter då.

Slartibartfast
2012-01-23, 08:27
necrobump.

Tjejen funderar hårt på att köpa en Macbook Air, mest för att den är så snygg. Skulle själv vilja ha en. *drool*

Min fråga är mest om ni tycker att den är värd det hutlösa priset? Vad har ni generellt för erfarenheter och tankar kring Air-modellen? Hon ska använda den till vardagssurf och ordbehandling, så nån större kapacitet behövs ju egentligen inte.

Mental
2012-01-23, 08:30
necrobump.

Tjejen funderar hårt på att köpa en Macbook Air, mest för att den är så snygg. Skulle själv vilja ha en. *drool*

Min fråga är mest om ni tycker att den är värd det hutlösa priset? Vad har ni generellt för erfarenheter och tankar kring Air-modellen? Hon ska använda den till vardagssurf och ordbehandling, så nån större kapacitet behövs ju egentligen inte.

Har man pengar över som man gärna bränner så varför inte? Bra penusförlängare! Den är snygg, skaplig i prestanda och en statusmarkör.

Personligen köper jag en PC och lägger mellanskillnaden på fin öl, men det är jag det :D

hahavaffan
2012-01-23, 10:31
necrobump.

Tjejen funderar hårt på att köpa en Macbook Air, mest för att den är så snygg. Skulle själv vilja ha en. *drool*

Min fråga är mest om ni tycker att den är värd det hutlösa priset? Vad har ni generellt för erfarenheter och tankar kring Air-modellen? Hon ska använda den till vardagssurf och ordbehandling, så nån större kapacitet behövs ju egentligen inte.Do it! Jag har inte ångrat mig en sekund sedan jag köpte min i mars förra året. Hade dock velat ha bakgrundsbelyst tangentbord och en bättre processor, men det är ju precis vad den senaste uppdateringen har. Så go for it. Det lär dröja till mars-juni i år innan det kommer en ny.

Prankie
2012-01-23, 10:42
Air är riktig fin att surfa och wordprocessa med, SSD gör också den väldig responsiv. Det jag märker är dock ibland kan den få spel totalt och CPU blir extremt varm utan anledning och fläktarna varva upp.

jokem
2012-01-23, 11:04
Många haters verkar inte inse att om man köper en Windows laptop med liknande spec så får man ändå inte samma sak. Jag säger inte att Mac inte är överpris men helt klart missar många poängen med Mac. Supporten för vissa program t.ex. Logic för musikinspelning, plugins osvosovsv. Knappt några virus finns. Man får aluminiumskal, redigt lång batteritid, bakgrundsupplyst tangentbord, bästa touchpaden som finns, bra skärm, stilren laptop och såklart ett krångligt operativsystem (för den konservative) där man även kan köra windows. Ska man ha en vanlig (trolololol) laptop med samma saker så tror jag inte att Mac är så fasligt dyrt längre som det är när man bara skummar igenom spec och prislistor.

Nu äger jag iofs en Mac själv så jag kommer garanterat att förespråka dessa före Windows laptops. Grejen är att jag köpte en med Windows men tyckte dels att det var onödigt pga att jag redan har en stationär jag kan spela på, men också för att jag spelar in musik och de fungerar. Av egen erfarenhet så går en Acer, Samsung etc. i graven efter 3-4 år, så har det varit med samtliga datorer inom min familj, samt utomstående. Sedan hör man med de som har Mac, de kör fortfarande modeller från 2006-2008 som fungerar utmärkt till bild och musik + surf och sånt. En Samsung eller Acer går knappt att starta efter 4 år.

Kom gärna med motargument, jag känner mig lite väl trångsynt just nu bara för att jag skriver från en as we speak. Finns en hel del nackdelar också men dom vill man helst inte ta upp alls när man förespråkar dem :)

fiskebulle
2012-01-23, 11:53
Slarti, köp en ultrabook. Att köpa en mac är att betala för märket.

Edit: Har man inte vett att ta hand om sin dator så kommer den garanterat gå i graven efter några år oberoende om det är en mac eller PC.

edit: Av någon anledning verkar folk jämföra macs som kostar 15k med pc's för 4k.

jokem
2012-01-23, 12:17
Slarti, köp en ultrabook. Att köpa en mac är att betala för märket.

Edit: Har man inte vett att ta hand om sin dator så kommer den garanterat gå i graven efter några år oberoende om det är en mac eller PC.

edit: Av någon anledning verkar folk jämföra macs som kostar 15k med pc's för 4k.

Nja, inte riktigt. Själv jämförde jag med min för 9k med min gamla windowsburk för 7,8k. You do the math

Xtreme-G
2012-01-23, 12:27
På tal om ultrabooks tror jag det blir riktigt nice när intels nya processorkärna "Ivy Bridge" släpps i vår (april tror jag). Då hoppas jag ultrabooks tar ett steg frammåt och att utbudet ökar. Förhoppningvis är den förbättrade integrerade grafiken i processorn tillräckligt för att man ska ha möjlighet att spela lite också, men nej absolut ingen speldator.

Adama
2012-01-23, 12:41
Känner till förvånansvärt många som är av åsikten att enbart touchpaden räcker för att man inte kan tänka sig något annat. Jag kommer då aldrig nedgradera mig till en sämre, det kommer krävas absolut minimum exakt lika bra om jag ska använda en PC-laptop igen.

fiskebulle
2012-01-23, 12:47
@Xtreme-G - Jag tror nog inte det blir något vidare spelade på den integrerade grafiken, det lär väl funka till gamla spel och OS'et typ - Den stora skillnaden jag hört om är väl snarare strömförbrukningen.

@Adama - Kan du förklara vad folk gillar med mac's touchpad? Personligen (om jag är tvungen att använda touchpad överhuvudtaget) så föredrar jag nog den som finns på Sonys laptops.

pragmatist
2012-01-23, 12:55
Jag har använt både Zenbook och MBA, Zenbooken spelar inte i samma division när det gäller ergonomi, framför allt touchpaden är mycket sämre som någon nämnde. Det fäller enkelt avgörandet för min del. Min MBA är den enda laptop jag ägt där jag faktiskt inte tycker det är något större problem att bara använda touchpad och inte någon mus.

Däremot tycker jag väl allmänt att man bör vänta på Ivy Bridge, det kan ju hända att det kommer en uppgraderad MBA i samma veva.

Mental
2012-01-23, 12:56
Jag fastnar på priset oftast. Om man tar en 13" air och väljer Core I7 processorn så kostar den 15.905kr hos applestore.

Samma spec (processor, ramminnesmängd SSDstorlek aluchassie mm) på PC sidan får man för ca 12.500 hos Inet (http://www.inet.se/produkt/1969437/asus-zenbook-ux31e-i7-256gb-ssd) Eller ca 11.500 hos någon av de tyska kedjorna som säljer till sverige.

Utöver prisskillnaden på 3.5-4.5k så föredrar jag personligen windows 7 över MacOS. Men det är en smaksak, vill man ha apple och tycker det är värt de extra tusenlapparna så kör på bara!

z_bumbi
2012-01-23, 12:59
Kan någon förklara varför man vill ha ett upplyst tangentbord (oberoende av märke)?

Pelle2
2012-01-23, 13:04
Kan någon förklara varför man vill ha ett upplyst tangentbord (oberoende av märke)?

Det lyser upp tangenterna när det är mörkt ;)

Mental
2012-01-23, 13:07
Kan någon förklara varför man vill ha ett upplyst tangentbord (oberoende av märke)?

De som skriver pekfingervals antar jag? Jag har ett tangentbord som lyser till min stationära, och det låter jag vara avslaget för det stör mig.

hahavaffan
2012-01-23, 13:10
Kan någon förklara varför man vill ha ett upplyst tangentbord (oberoende av märke)?Det blir en aning lättare att se tangenternas betydelse när det är mörkt i rummet, no? Det är bara mikeJ som kör ett Das utan tecken, vi andra som inte är lika hårda tittar ner på tangentbordet lite då och då.

Edit: Och Mental.

Mental
2012-01-23, 13:12
Det blir en aning lättare att se tangenternas betydelse när det är mörkt i rummet, no? Det är bara mikeJ som kör ett Das utan tecken, vi andra som inte är lika hårda tittar ner på tangentbordet lite då och då.

Edit: Och Mental.

Åfan, trodde det var undantagen som tittade på tangenterna och inte på skärmen när de skrev? Polldax! :D

hahavaffan
2012-01-23, 13:16
Åfan, trodde det var undantagen som tittade på tangenterna och inte på skärmen när de skrev? Polldax! :DNär man skriver vanligt text, självklart. Men inte helt sällan tvingas man göra specialtecken, hitta extrafunktionernas tangenter eller liknande, och då är det rätt skönt att slippa dra upp skärmens ljusstyrka eller anstränga sig för att se. Ta mitt budgetköp till HTPC:n, ett Ace C7. Det saknar bakgrundsbelysta tangenter, och det driver mig halvt till vansinne ibland när man glor på film och ögonen måste ställa om sig från TVns ljus så att man ser var vissa tangenter sitter. Layouten är ju aldrig riktigt densamma tangentbord emellan.

Mental
2012-01-23, 13:18
När man skriver vanligt text, självklart. Men inte helt sällan tvingas man göra specialtecken, hitta extrafunktionernas tangenter eller liknande, och då är det rätt skönt att slippa dra upp skärmens ljusstyrka eller anstränga sig för att se. Ta mitt budgetköp till HTPC:n, ett Ace C7. Det saknar bakgrundsbelysta tangenter, och det driver mig halvt till vansinne ibland när man glor på film och ögonen måste ställa om sig från TVns ljus så att man ser var vissa tangenter sitter. Layouten är ju aldrig riktigt densamma tangentbord emellan.

Aldrig upplevt det problemet, inte ens när jag programerade och krånglade med specialtecken, går fort att lära sig placeringen.

Men ok, om jag skulle börja använda ett nytt tangentbord i mörker utan att ha kört den någon timme i dagsljus skulle jag få problem. Men det motiverar mig inte att ha ett belyst tangentbord om jag ska vara ärlig.

Menigar
2012-01-23, 13:24
Har länge varit ganska kraftig motståndare till Apple i allmänhet men efter att ha använt en macbook mycket på senare tid så är jag övertygad om att de är värda sitt lite högre pris. Särskilt för den som inte är har något direkt datorintresse utan bara vill ha nåt som funkar till de flesta alldagliga uppgifter. För mig gällde det bara att komma över "amen vafan det är inte exakt som på windows"-tröskeln.
Men om man är osäker tycker jag man ska låna en mac av nån bekant ett tag och se om man gillar det, räcker nog att sitta nån timme och göra alldagliga saker för att förstå poängen.

hahavaffan
2012-01-23, 13:30
Aldrig upplevt det problemet, inte ens när jag programerade och krånglade med specialtecken, går fort att lära sig placeringen.

Men ok, om jag skulle börja använda ett nytt tangentbord i mörker utan att ha kört den någon timme i dagsljus skulle jag få problem. Men det motiverar mig inte att ha ett belyst tangentbord om jag ska vara ärlig.Det är väl iofs inget nytt att folk lär sig olika saker olika lätt, men grattis. Sen håller jag med om att det verkar ganska onödigt att betala en massa extra för ett belyst tangentbord, men det slipper man då det ingår i det HUTLÖSA!111 priset som en MBA idag betingar.

Mental
2012-01-23, 16:25
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/408781_309288255780661_284895551553265_876699_2027 397146_n.jpg

Mac är iof bra om man vill smälta in i miljön, en Acer riskerar att sticka ut... ;)

young_george
2012-01-23, 17:16
Kan någon förklara varför man vill ha ett upplyst tangentbord (oberoende av märke)?

Perceptionen förbättras antagligen i mörkret?

Även om människor inbillar sig att dom skriver helt utan visuell perception av tangentbordet så är säkert inte det fallet. Skulle inte alls förvåna mig misstagen blev fler i rum där den enda visuella informationen kommer från skärmen och tangentbordet inte syns.

pragmatist
2012-01-23, 18:01
Jag fastnar på priset oftast. Om man tar en 13" air och väljer Core I7 processorn så kostar den 15.905kr hos applestore.

Samma spec (processor, ramminnesmängd SSDstorlek aluchassie mm) på PC sidan får man för ca 12.500 hos Inet (http://www.inet.se/produkt/1969437/asus-zenbook-ux31e-i7-256gb-ssd) Eller ca 11.500 hos någon av de tyska kedjorna som säljer till sverige.

Utöver prisskillnaden på 3.5-4.5k så föredrar jag personligen windows 7 över MacOS. Men det är en smaksak, vill man ha apple och tycker det är värt de extra tusenlapparna så kör på bara!

Grundregeln för Mac:ar är att uppgraderingar inte är prisvärda. Extra minne o.s.v. kostar skjortan. Grundversionerna ("inroparna") är dock rimligt prissatta i förhållande till prestanda och bara marginellt dyrare än motsvarande PC.

yooii
2012-01-23, 23:43
Grundregeln för Mac:ar är att uppgraderingar inte är prisvärda. Extra minne o.s.v. kostar skjortan. Grundversionerna ("inroparna") är dock rimligt prissatta i förhållande till prestanda och bara marginellt dyrare än motsvarande PC.
Mitt ram-minne kostade 500 kronor. Förvisso fick jag installera det själv men det tog cirka fem minuter och var..ja..plättlätt.
Så länge man inte har tummen mitt i handen så rekommenderar jag ingen att uppgradera minnen via Apple Store. Det är pengar rätt ner i sjön.

z_bumbi
2012-01-24, 08:39
Intressanta synpunkter på belysningen.

Jag hade inte en tanke på att folk sitter i mörkret framför datorn utan att ha tillräckligt med ljus från skärmen men gör man det så förstår jag att man kanske vill ha belysning. I de situationerna tänder jag å andra sidan bara en lampa ffa för att få ner ljusskillnaden mellan skärm och omgivningen. Jag är dock så gammal att jag fick lära mig skriva maskin i skolan med en skärm framför tangentbordet så jag vet att det går ganska snabbt att lära sig skriva utan att kolla på tangenterna. Sen glömde jag iofs bort det tills jag började programmera då jag helt enkelt bestämde mig för att använda en bra fingersättning igen.

Slartibartfast
2012-02-09, 09:12
Jag har kollat lite recensioner på Samsungs 9-serie, som verkar vara bättre än MBA på alla plan. Åsikter om den?

Ett av dom främsta argumenten som Mac-förespråkare lägger fram, är att om två år funkar Macen lika bra som innan, medan PCn är nersegad med en massa skit. Stämmer detta generellt, och vad kan man göra åt det?

HMB
2012-02-09, 09:23
Jag har kollat lite recensioner på Samsungs 9-serie, som verkar vara bättre än MBA på alla plan. Åsikter om den?

Ett av dom främsta argumenten som Mac-förespråkare lägger fram, är att om två år funkar Macen lika bra som innan, medan PCn är nersegad med en massa skit. Stämmer detta generellt, och vad kan man göra åt det? Jag har kört min stationära med samma windosinstallation sen 2010-07-21, jag har installerat bra massa skit på den (samt avinstallerat det mesta). Då jag har en SSD i den så är den lika rapp idag som första dagen då jag installerade den. Har du en PC med SSD så funkar det kanon, konventionell disk samt massa skitprogram igång i bakgrunden = skräp.

Slartibartfast
2012-02-09, 09:25
Vad är SSD? Ha i åtanke att jag är komplett IT-analfabet.

Mental
2012-02-09, 09:29
Vad är SSD? Ha i åtanke att jag är komplett IT-analfabet.

En sorts hårddisk, som är väldigt snabb vid läsning och skrivning av datan.
Man lagrar sina program och sina filmer/musik mm på den.

Nitrometan
2012-02-09, 10:05
En sorts hårddisk,
En hårddisk utan disk. *gah!*

En spektakulär och galen idé. Helt underbart.

PowPow
2012-02-09, 10:36
Det där med att en mac skulle fungera mycket längre och att en pc skulle sega ihop snabbare har jag aldrig upplevt. Märker ingen skillnad mellan min mac och mina pc:s.

Vill man så kan man sega ner båda två dock :D

Men mellan en samsung och en macbook air så hade jag lätt köpt en air. Måhända att samsungen har bättre spec (den är dyrare i instegsmodellen också väl? kanske missminner mig) men airen har osx. Dessutom får man nog ligga mer med en air.

Specs betyder ju inget egenvärde i min värld.

Mental
2012-02-09, 11:10
En hårddisk utan disk. *gah!*

En spektakulär och galen idé. Helt underbart.

Man talar med bönder på bönders vis ;)

hahavaffan
2012-02-09, 11:47
Det där med att en mac skulle fungera mycket längre och att en pc skulle sega ihop snabbare har jag aldrig upplevt. Märker ingen skillnad mellan min mac och mina pc:s.

Vill man så kan man sega ner båda två dock :D

Men mellan en samsung och en macbook air så hade jag lätt köpt en air. Måhända att samsungen har bättre spec (den är dyrare i instegsmodellen också väl? kanske missminner mig) men airen har osx. Dessutom får man nog ligga mer med en air.

Specs betyder ju inget egenvärde i min värld.Håller med. Så länge man inte är efterbliven och installerar en Toolbar och ett gratisprogram från porrsidorna en gång i veckan, och använder nåt defragmenteringsverktyg lite då och då så klarar sig en Windowsdator lika länge, sett till mjukvaran. Men jag har aldrig varit med om en Windowsbaserad laptop som klarat av att åldras med samma värdighet som min och mina polares Macbooks. Min över fyra år gamla vita lever fortfarande i min sambos ägo, och den har fortfarande bra batteritid och inte en enda sak som gått sönder rent hårdvarumässigt trots dagligt brukande. Så sett till hårdvarans funktion spår jag en längre livstid hos en Mac än en "PC". Men jag saknar såklart någon riktig statistik att luta mig på, annat än egen erfarenhet.

PowPow
2012-02-09, 12:07
Håller med. Så länge man inte är efterbliven och installerar en Toolbar och ett gratisprogram från porrsidorna en gång i veckan, och använder nåt defragmenteringsverktyg lite då och då så klarar sig en Windowsdator lika länge, sett till mjukvaran. Men jag har aldrig varit med om en Windowsbaserad laptop som klarat av att åldras med samma värdighet som min och mina polares Macbooks. Min över fyra år gamla vita lever fortfarande i min sambos ägo, och den har fortfarande bra batteritid och inte en enda sak som gått sönder rent hårdvarumässigt trots dagligt brukande. Så sett till hårdvarans funktion spår jag en längre livstid hos en Mac än en "PC". Men jag saknar såklart någon riktig statistik att luta mig på, annat än egen erfarenhet.

Ja, möjligtvis. Macar håller väl generellt ganska bra hårdvarumässigt av någon anledning. Sen beror det säkert på vilken PC man jämför med. Jag har inte varit med om någon pc-laptop vars batteritid varit bra så länge som på min mbp, men det måste ju finnas pc-tillverkare som hanterar det också tycker man.

chidde
2012-02-09, 12:21
fifan, kul att man har sett lite utveckling sen traden startades
det var ett par st som gnallde om att det inte fanns CD/DVD

sjalv har jag snart anvant min asus netbook i 3 ar och jag saknar inte min optiska enhet alls, har en extern sadan som jag knappt anvander. daremot anvands usbportarna ratt flitigt och i den senaste macbook air finns det ju tva st numera :)

det basta ar formodligen priserna som har gatt ner avsevart!! men om folk nu ar sugna pa att kopa en sa kan jag rekommendera er till att avvakta litegrann om det inte ar absolut akut. det kommer ske en uppdatering inom en snar framtid och det ryktas bl a om hogupplost skarm, ivy bridge, etc... kanske kan hoppas pa usb 3.0 ocksa och lite annat krimskrams?

till Slarti kan jag bara rekommendera dig till att ta en titt pa Acer S3 och Asus Zenbook om du vill ha PC. Samsungs 9-serie kanns aldrad i sammanhanget nu, har personligen hallt i en Asus "irl" (:D) och den ar fan fet alltsa

sok garna pa "Asus zenbook" pa youtube sa hittar du, eftersom det har ar en macbook air-trad sa klistrar jag hellre in en jamforelse mellan MBA, S3 och zenbooken, enjoy!

mJV4j-MCE1k

PowPow
2012-02-09, 12:49
USB 3 i macbook air? :MrT: Inte en chans.

Edit: Eller du menade kanske i ultratunna datorer över lag?

chidde
2012-02-09, 13:14
USB 3 i macbook air? :MrT: Inte en chans.

Edit: Eller du menade kanske i ultratunna datorer över lag?



varfor inte? :)
man kan ju alltid hoppas, zenbooken har ju det redan sa da borde val apple haka pa kan man tycka

Nitrometan
2012-02-09, 13:17
man kan ju alltid hoppas, zenbooken har ju det redan sa da borde val apple haka pa kan man tycka
Nej. Apple har Thunderbolt istället.

hahavaffan
2012-02-09, 13:29
Nej. Apple har Thunderbolt istället.Men som vanligt kan man inte säga något med säkerhet förrän produkten presenteras officiellt. Visserligen har de satsat på Thunderbolt, men det var väl delvis på grund av att Intel inte ville hoppa på tåget som de sket i USB 3.0? Och nu när 3.0 kommer med nyare chipset, så är det ju 100% idiotiskt att inte byta ut nuvarande USB 2.0 mot 3.0. Men så är det ju Apple, och då kan man bara leka gissningsleken tills det finns en färdig produkt.

Nitrometan
2012-02-09, 13:30
Tru story. :thumbup:

HMB
2012-02-09, 13:54
Vad är SSD? Ha i åtanke att jag är komplett IT-analfabet. En SSD (Solid State Drive) är en hårddisk uppbyggd av flashminnen, det finns inga rörliga delar i den. Det medför att det går extremt snabbt att komma åt informationen på SSD:n, en normal åtkomsttid (tiden det tar från det att du vill komma åt informationen tills det att hårddisken börja läsa in informationen) för en konventionell hårddisk ligger på cirka 8-10 millisekunder, för en SSD så pratar vi om några mikrosekunder. Dvs ska man komma åt en enskild fil på HDDn/SSDn så går det ungefär 1000 gånger snabbare på en SSD. Även läs- och skrivhastigheten är (oftast) betydligt högre på en SSD gentemot en HDD, cirka 250-500MB/s mot cirka 60-120MB/s för SSD resp. HDD.

Macbook Air har en SSD i sig, det är därför den upplevs betydligt snabbare än Macbook Pro som har en konvetionell hårddisk i sig.

Edit: Står lite bra om SSDer här: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20120101-samlingstrad-om-ssd/ ifall du vill läsa.

Slartibartfast
2012-02-09, 13:57
Nu har jag läst på lite om SSD osv.

Acer S3 var ett bra tips! Tack för det :thumbup: Ingen SSD i den, men därför betydligt billigare också.

HMB
2012-02-09, 14:10
Nu har jag läst på lite om SSD osv.

Acer S3 var ett bra tips! Tack för det :thumbup: Ingen SSD i den, men därför betydligt billigare också. Det är oftast inga problem att byta ut HDD:n i en laptop mot en SSD. En vettig 60GB:are startar runt 600kr.

chidde
2012-02-09, 17:48
Nej. Apple har Thunderbolt istället.

det var som fan, trodde att thunderbolt bara var till for externa skarmar som ersatt hdmi/vga men nu kollade jag upp det, tydligen funkar det till allt annat ocksa... bra skit, men nu trillar ju slanten ner for Intel har val gatt ut med att de kommer satsa pa Thunderbolt nu nar de lanserar ivy bridge? och da kommer manga PC'n ocksa ha den utgangen senare framat varen/sommaren

Nu har jag läst på lite om SSD osv.

Acer S3 var ett bra tips! Tack för det :thumbup: Ingen SSD i den, men därför betydligt billigare också.

jag har for mig att ssd finns som tillval for Acer S3, men da far man lagga till lite extra deg. finns som tillval for Macbook Pro ocksa om man vill det, men ssd kommer som sagt som standard for Air'en