handdator

Visa fullständig version : 3-4 ägg per dag?


Emil_Larsson
2008-01-15, 20:41
Det är så att jag brukar käka ägg här hemma. Blir runt 3-4 st varje dag. Min morsa säger att det är farligt att äta så mycket ägg som jag äter för att det är något som heter kolesterol som kan ge proppar och sånt.

Nu undrar jag, 3 ägg, är det verkligen så mycket. Jag tycker inte det är mycket iaf.

Tack på förhand..

Edit: Sökte på ägg men det nappade inte en enda tråd.

Solve
2008-01-15, 20:51
sen TROR jag att kroppen får svårare att taupp vissa näringsämnen också, läst det men vet ej om de stämmer

jompa
2008-01-15, 20:51
Jag såg en dokumentär för några år sedan om någon gubbe som proppade i sig 20-40ägg om dagen eller något sånt. På honom utförde de läkarundersökningar och de kom fram till att hans kolesterol var helt normalt, om det gäller generellt har jag ingen aning om. Överkonsumption av något är väl inte direkt nyttigt men 3-4 ägg om dagen ska nog inte vara någon fara så länge de är kokta ;) annars kan salmonellan vara framme.

Eddie Vedder
2008-01-15, 20:56
sen TROR jag att kroppen får svårare att taupp vissa näringsämnen också, läst det men vet ej om de stämmer

En lite negativ inverkan på absorbtionen av icke-hemjärn. Inget att oroa sig det minsta för vid en blandkost, tvärtom är ägg helt sjukt näringsrikt.

Angående kolesterolet så är dietärt kolesterol något som tonats ned radikalt som riskfaktor för dåliga kolesterolvärden i blodet. Alltså är det inget tydligt samband med dietärt kolesterol - dåliga kolesterolvärden. Där finns många andra livsstilsfaktorer som påverkar betydligt mer.

Vart sedan gränsen går för vad som kan tänkas vara "för mycket" sett till äggkonsumtion är väldigt spekulativt. Du lär inte dö av 3-4 ägg men att samtidigt påstå att det är 100% ofarligt är inte heller rätt.

Jag äter nog uppemot 12-15 ägg per vecka skulle jag gissa.

King Grub
2008-01-15, 21:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75799&highlight=kylomikronmetabolismen

Emil_Larsson
2008-01-15, 21:11
Hm, okej tack :)

King Grub
2008-01-16, 12:47
Reduction in dietary cholesterol is widely recommended for the prevention of cardiovascular disease. Although eggs are important sources of dietary cholesterol and other nutrients, little is known about the association between egg consumption and heart failure (HF) risk. Methods and Results-In a prospective cohort study of 21 275 participants from the Physicians' Health Study I, we examined the association between egg consumption and the risk of HF. Egg consumption was assessed with the use of a simple abbreviated food questionnaire, and we used Cox regression to estimate relative risks of HF. After an average follow-up of 20.4 years, a total of 1084 new HF cases occurred in this cohort. Although egg consumption up to 6 times per week was not associated with incident HF, egg consumption of >/=7 per week was associated with an increased risk of HF. Compared with subjects who reported egg consumption of <1 per week, hazard ratios (95% confidence intervals) for HF were 1.28 (1.02 to 1.61) and 1.64 (1.08 to 2.49) for egg consumption of 1 per day and >/=2 per day, respectively, after adjustment for age, body mass index, smoking, alcohol consumption, exercise, and history of atrial fibrillation, hypertension, valvular heart disease, and hypercholesterolemia. Similar results were obtained for HF without antecedent myocardial infarction. Conclusions-Our data suggest that infrequent egg consumption is not associated with the risk of HF. However, egg consumption of >/=1 per day is related to an increased risk of HF among US male physicians.

Circulation. 2008 Jan 14. Egg Consumption and Risk of Heart Failure in the Physicians' Health Study.

bollio
2008-01-16, 18:39
Suck. Forskare tycks tro att man kan se ett direkt orsakssamband genom att hitta en korrelation och sen kompensera för några (inte nog många) faktorer, och samtidigt strunta i hur man äter i övrigt.
Ta fram lite data över äggkonsumtion 100 år sen fram till nu och sen kolla om man ser någon korrelation mellan ägg och CVD. Skulle vara intressant.

Kroppsbyggarens bästa vän är ägget. Utmärkta näringsvärden, bästa proteinet. Mättande och gott. Till och med det fasansfulla kolesterolet är av godo:
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2008-01/tau-sc010908.php#

"At the conclusion of the study, the researchers found that there was a significant association of dietary cholesterol and change in strength. In general, those with higher cholesterol intake also had the highest muscle strength gain.

Cholesterol circulating in the blood also appeared to have contributed to greater muscle gain in the participants, Riechman said."

formula4shape
2008-01-16, 18:57
Att slopa gulan och äta bara äggvitan borde vara ett alternativ.

Scratch89
2008-01-16, 18:57
Bara för att man bygger muskler behöver det inte vara bra för kroppen i övrigt.

bollio
2008-01-16, 19:00
Att slopa gulan och äta bara äggvitan borde vara ett alternativ.

Att slopa äggvitan och bara äta gulan är ett mycket bättre. Att äta hela ännu bättre.

bollio
2008-01-16, 19:03
Bara för att man bygger muskler behöver det inte vara bra för kroppen i övrigt.

Klart det är bra i kroppen. Det är ett livsnödvändigt ämne.

Och CVD? Som den här studien visar så spelar det ingen roll om man sänker LDL. http://www.nytimes.com/2008/01/14/business/14cnd-drug.html?_r=4&hp&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin&oref=slogin
vilket man tidigare hade trott.

Enda måtten stackarna har kvar som riskfaktorer är HDL-nivå och LDL-partikelstorlek.

formula4shape
2008-01-16, 19:07
Att slopa äggvitan och bara äta gulan är ett mycket bättre. Att äta hela ännu bättre.

I vilket avseende är det bättre? Jag utgår från studien som Grub nyss postade där:

"egg consumption of >/=1 per day is related to an increased risk of HF among US male physicians. "

Och med tanke på att kolesterolet från ägg troligtvis är största boven så borde en nerskärning av gula göra att man kan fortsätta äta sina 3-4 ägg om dagen utan att öka risken för "heart failure".

Eddie Vedder
2008-01-16, 19:09
I vilket avseende är det bättre?

All näring sitter i gulan, och den är grymt näringsrik. Även mer rik på protein. Studien visar ett samband men kan på intet sätt tas som en hundraprocentig sanning även om försiktighetsprincipen för överkonsumtion aldrig är fel.
Jag är inte det minsta orolig trots min äggkonsumtion.

bollio
2008-01-16, 19:13
Som en tidigare studie visade så tenderar ägg att öka storleken av LDL partiklarna.

Det kan även öka HDL.

Om ni tror på kolesterol-hypotesen så är ägg eran bästa vänn.

Koloftw
2008-01-16, 19:15
Om ni tror på kolesterol-hypotesen så är ägg eran bästa vänn.

Finns ju som sagt studier som pekar på motsatsen ...

formula4shape
2008-01-16, 19:17
All näring sitter i gulan, och den är grymt näringsrik. Även mer rik på protein. Studien visar ett samband men kan på intet sätt tas som en hundraprocentig sanning även om försiktighetsprincipen för överkonsumtion aldrig är fel.
Jag är inte det minsta orolig trots min äggkonsumtion.

Att den är mer näringsrik är ganska irrelevant när man frågar i vilket avseende den är bättre. Att studien inte är hundraprocentig är självklart med tanke på att det finns många faktorer inblandade; är äggkonsumtion en av dom? Ja uppenbarligen.

Eddie Vedder
2008-01-16, 19:19
Att den är mer näringsrik är ganska irrelevant när man frågar i vilket avseende den är bättre.

Va? Om du frågar i vilket avseende den är bättre och den är bättre i det avseendet att den innehåller mer näring kan det väl inte vara irrelevant?:confused:

Du frågade ju vilket avseende och fick ett avseende till svar. Visste inte att dy syftade på något specifikt avseende och att näringstäthet var uteslutet.

formula4shape
2008-01-16, 19:36
Va? Om du frågar i vilket avseende den är bättre och den är bättre i det avseendet att den innehåller mer näring kan det väl inte vara irrelevant?:confused:

Du frågade ju vilket avseende och fick ett avseende till svar. Visste inte att dy syftade på något specifikt avseende och att näringstäthet var uteslutet.

Att den innehåller mer näring är inget avseende? Avseendet är när du vill få i dig mer näringsämnen, då blir gulan ett bättre alternativ än vitan. Vill du få i dig mindre fett blir gulan sämre än vitan. Förstår du min poäng?

Eddie Vedder
2008-01-16, 19:38
Förstår du min poäng?

Jodå jag förstår nu. Och det var så jag tänkte när jag svarade, så som jag såg det nämnde jag just ett avseende av olika.

Men vi förstår varandra bättre nu iaf.;)

fonzie
2008-01-16, 20:34
Jag blir dålig i magen.

Ondskapelsen
2008-01-16, 20:43
Jag äter en äggula om dagen och 5 äggvitor. Kolesterol sitter i gulan vad jag vet. Och de e iof inte mycket =/

KaptenKnäsvag
2008-01-16, 22:33
Jag brukar koka 9 ägg.

Äter 9 vitor och 3 gulor.

Har även hört att +3 gulor om dagen skall ha en minimal inverkan på den generella testosteronnivån i kroppen? Positiv inverkan dvs

Morty
2008-01-16, 22:35
När man klyver ägg går man fasen till överdrift... Enligt mig. Ät bara ägget, det är opti!

Eddie Vedder
2008-01-19, 15:09
Alldeles ny angående ägg och kolesterol.

Visserligen pratar vi om viktnedgång för överviktiga och feta män så självklart är det i sig en viktig faktor (antagligen den viktigaste) men viktnedgången mellan grupperna var i stort sett densamma och resultaten för männen som åt kolhydratrestriktivt och ägg var trots allt bättre än den andra gruppens.

Carbohydrate-restricted diets (CRD) significantly decrease body weight and independently improve plasma triglycerides (TG) and HDL cholesterol (HDL-C). Increasing intake of dietary cholesterol from eggs in the context of a low-fat diet maintains the LDL cholesterol (LDL-C)/HDL-C for both hyper- and hypo-responders to dietary cholesterol. In this study, 28 overweight/obese male subjects (BMI = 25–37 kg/m2) aged 40–70 y were recruited to evaluate the contribution of dietary cholesterol from eggs in a CRD. Subjects were counseled to consume a CRD (10–15% energy from carbohydrate) and they were randomly allocated to the EGG group [intake of 3 eggs per day (640 mg/d additional dietary cholesterol)] or SUB group [equivalent amount of egg substitute (0 dietary cholesterol) per day]. Energy intake decreased in both groups from 10,243 ± 4040 to 7968 ± 2401 kJ (P < 0.05) compared with baseline. All subjects irrespective of their assigned group had reduced body weight and waist circumference (P < 0.0001). Similarly, the plasma TG concentration was reduced from 1.34 ± 0.66 to 0.83 ± 0.30 mmol/L after 12 wk (P < 0.001) in all subjects. The plasma LDL-C concentration, as well as the LDL-C:HDL-C ratio, did not change during the intervention. In contrast, plasma HDL-C concentration increased in the EGG group from 1.23 ± 0.39 to 1.47 ± 0.38 mmol/L (P < 0.01), whereas HDL-C did not change in the SUB group. Plasma glucose concentrations in fasting subjects did not change. Eighteen subjects were classified as having the metabolic syndrome (MetS) at the beginning of the study, whereas 3 subjects had that classification at the end. These results suggest that including eggs in a CRD results in increased HDL-C while decreasing the risk factors associated with MetS.

Dietary Cholesterol from Eggs Increases Plasma HDL Cholesterol in Overweight Men Consuming a Carbohydrate-Restricted Diet. J. Nutr. 138:272-276, February 2008

EDIT: Glömde länken.
http://jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/138/2/272?etoc

Koloftw
2008-01-19, 15:16
Som alltid då, det viktiga är att vara aktiv och hålla koll på vikten/kroppsfettet. *popcorn*

Eddie Vedder
2008-01-19, 15:20
Som alltid då, det viktiga är att vara aktiv och hålla koll på vikten/kroppsfettet. *popcorn*

Ja fast det var ju som sagt en viss skillnad på grupperna ändå.

Ondskapelsen
2008-01-19, 15:29
Alldeles ny angående ägg och kolesterol.

Visserligen pratar vi om viktnedgång för överviktiga och feta män så självklart är det i sig en viktig faktor (antagligen den viktigaste) men viktnedgången mellan grupperna var i stort sett densamma och resultaten för männen som åt kolhydratrestriktivt och ägg var trots allt bättre än den andra gruppens.



Ständigt denna vikt...