handdator

Visa fullständig version : CSN - personligt brev


*Flash*
2008-01-15, 17:54
Som ni kanske förstår så vill csn inte ge mig pengar då jag inte tagit de poängen jag borde.:D

Vilket jag visste, så jag har pratat med min studievägledare om hur jag ska försöka ta igen det jag missat osv och även skaffat fram ett läkarintyg.

I alla fall så ringde jag och pratade med en på csn för att höra om det räckte med att jag skickade in mitt läkarintyg men han sa att jag även borde skriva ett personligt brev såvida inte läkarintyget talade för sig själv.
Läkarintyget är aningens "luddigt", det tar visserligen upp (nästan) allt väsentligt men det känns rätt onödigt att chansa på att dom ska tycka att det räcker.

Well till själva brevskrivandet.
Egentligen vet jag väl ungefär vad jag ska skriva (förklara problemet/en jag haft, hur det påverkade min förmåga att studera, att jag fått medicin som hjälper och hur jag ska försöka klara av att ta igen hela höstterminen:D).

Men det är rätt mycket att ta igen så det är inte troligt att jag kommer klara av att ta allt tills nästa höst och om dom bara går med på att ge mig pengar under vt så lär jag nog få psykiskt svårt att plugga istället..frågan är ju om jag bör skriva det i brevet eller inte?

Sen vet jag inte om jag bör skriva varför jag inte gjorde någon av mina två omtentor nu i januari, det låter kanske inte så trovärdigt att jag (utöver mina andra problem) blödde såpass mycket/kraftigt näsblod som började kvällen innan första tentan och slutade kvällen efter andra.
Nu kanske dom inte sparar personliga brev men det kan ju vara rätt bra att behålla sin eventuella trovärdighet inför framtida problem med csn:MrT:


Ledsen för det överdrivet långa inlägget men jag behövde nog skriva av mig lite.

mrko
2008-01-15, 18:37
Tråkig situation, men bra att det verkar gå åt rätt håll. Misstänker att jag själv kommer sitta och författa ett liknande brev i slutet av sommaren eller framåt hösten, så denna tråd ska sparas.

Vad det gäller brevskrivandet; Jag hade nog nöjt mig med att få studiestöd för VT och om jag inte var ikapp när terminen går mot sitt slut, skrivit ytterligare ett brev där jag påtalar mina fantastiska framsteg och ber om mer pengar :D. Då har man inte fått ett nej angående HT och kan leva lite på hoppet. Inget av dem är väl inte opti för psyket, men hellre ovisshet än ett nej, i alla fall för mig. Eventuellt kan man ju nämna att det kan komma att ta längre tid än en termin att komma ikapp, men inte be om studiestöd. Det ger i mina ögon ett litet plus på "trovärdighets-kontot" och visar att man verkligen vill och försöker.
Fortsatt gällande trovärdigheten då, gällande de två omtentorna så kan man ju om möjligt tillskriva frånvaron här de orsaker som tas upp i läkarintygen, förutsatt att det inte skadar trovärdigheten mer. Annars tycker jag väl inte, iofs utan att veta något om övriga omständigheter, att sanningen var speciellt dålig/icke trovärdig som förklaring.

Långt och svammligt blev det, men om inte annat kanske det kan få fart på tråden, eller användas som "gör-inte-så-här-exempel".

Lycka till!

dice
2008-01-15, 18:41
Skriver du ett personligt brev och får igenom det nollställs du eller vad man ska säga. Du börjar om och klarar du minst 75% av tentorna under terminen får du pengar även nästa, förutsatt att du är registrerad på kurser. Du behöver inte skriva ett personligt brev igen om du klarar 75% nu.

*Flash*
2008-01-15, 18:58
Skriver du ett personligt brev och får igenom det nollställs du eller vad man ska säga. Du börjar om och klarar du minst 75% av tentorna under terminen får du pengar även nästa, förutsatt att du är registrerad på kurser. Du behöver inte skriva ett personligt brev igen om du klarar 75% nu.
Ahh underbart i sådana fall.

mrko: Jag hoppas du slipper skriva ett sådant brev, att det kommer gå bättre för dig än mig.
Och ja sanningen i fallet med omtentorna är nog inte speciellt trovärdig så jag tror jag skippar det helt.

mrko
2008-01-15, 19:19
Ahh underbart i sådana fall.

mrko: Jag hoppas du slipper skriva ett sådant brev, att det kommer gå bättre för dig än mig.
Och ja sanningen i fallet med omtentorna är nog inte speciellt trovärdig så jag tror jag skippar det helt.

Nu vet jag inte hur mycket likheter det finns mellan csn och en förhörsledare, tanken var att besvara frågan om varför du inte dök upp på omtentorna tillräckligt tydligt för att slippa vidare frågor, men tillräckligt luddigt för att inte skada trovärdigheten(tm).

*Flash*
2008-01-15, 19:39
Nu vet jag inte hur mycket likheter det finns mellan csn och en förhörsledare, tanken var att besvara frågan om varför du inte dök upp på omtentorna tillräckligt tydligt för att slippa vidare frågor, men tillräckligt luddigt för att inte skada trovärdigheten(tm).
Min förhoppning är helt enkelt att dom inte bryr sig om att fråga.
Jag har svårt att tro att dom skulle neka pga att jag inte infunnit mig på omtentorna men i värsta fall kanske dom ringer och frågar varför..

Angel
2008-01-15, 21:12
Jag skrev ett brev, gick kanonfint

747
2008-01-15, 21:59
Hur mycket är det man behöver missa för att inte få csn? Om man omtentar och klarar det räknas det som att man har failat då?

ManuelIT
2008-01-16, 03:16
Jag skrev ett sånt brev och det löste sig galant. Behövde inte alls ta igen gamla kurser eller så, utan det blev helt enkelt en omstart :)

*Flash*
2008-01-16, 05:14
747: Som det är nu sedan poängsystemet gjordes om så ska man ta 45 hp per år (förutsatt att man läser heltid).
37,5 hp för dom som inte läst på universitetet tidigare.
Om man omtentar och får godkänt så räknas det såklart som att man har klarat det.
Sen spelar det kanske roll när man klarar det också*screwy*

ManuelIT: Skönt att höra, nu måste jag dock ta alla poäng jag missade i höst förutsatt att jag vill gå klart hela utbildningen.

Angel: :thumbup: