handdator

Visa fullständig version : Metallicas "bästa" album


Kebab-Arne
2008-01-15, 16:27
Hejsan svejsan.

Jag tänkte börja lyssna lite mer seriöst på Metallica. Har hittills bara hört vissa låtar och tyckt det varit bra. Men vilket album bör man börja med som ny Metallica lyssnare?

Kaboffastar
2008-01-15, 16:28
garage inc?

cover platta.

znark

King Grub
2008-01-15, 16:31
Master of Puppets är bäst, Ride the Lightning näst bäst. The Black Album är mest lättillgängligt av dom bra albumen.

kharon
2008-01-15, 16:33
Top 3:
master of puppets
ride the lightning
and justice for all

maaherra
2008-01-15, 16:38
Satt just och lirade Master of Puppets på min gura när jag uppdaterade Allmänt Forumet och märkte den här tråden. Ironiskt.

+1 på Grub

tröskel
2008-01-15, 16:40
Lägger min röst på "...And Justice For All" och "Master Of Puppets".

Absinteh
2008-01-15, 16:48
Ingen som gillar St.Anger?

maaherra
2008-01-15, 16:48
Ingen som gillar St.Anger?

Jo då, men inte deras bästa.

ArcTiC
2008-01-15, 16:49
Nej

King Grub
2008-01-15, 16:49
Nej, mest skrammel där. Aggressiviteten känns inte äkta och melodierna saknas.

Dissector
2008-01-15, 16:53
Min top 3:

Ride The Lightning
Master of Puppets
Black album (eller ...And Justice for all)

Alla skivor fram till och med Black Album är väldigt bra. De som kom efter har inte ett enda bra spår enligt mig :/ Skulle vara Fuel isåfall.

Torwald
2008-01-15, 16:55
Jag tycker nog:
Master of puppets
Ride the lightning
...and justice for all
Black album

De två sista byter plats beroende på humör.

jwzrd
2008-01-15, 17:00
Jag tycker nog:
Master of puppets
Ride the lightning
...and justice for all
Black album

De två sista byter plats beroende på humör.

+1

zishen
2008-01-15, 17:13
Master of puppets
Kill 'em all
Ride the lightning
...and justice for all
Black album

Resten kan du skippa.

The_RobRoy
2008-01-15, 17:16
Hallå?!?

S&M!

Kebab-Arne
2008-01-15, 17:25
Får tacka för svaren. Börjar med Master of Puppets sen får jag kika igenom tråden en gång till. :)

Yankeee
2008-01-15, 17:31
Kuggfråga.

RÅTTKÖTT
2008-01-15, 17:33
1.Master of puppets

2.ride the lightning

3.and justice for all...

4.kill em all

finns inga mer metallica album:(

Halldin
2008-01-15, 17:34
Allt innan Kill 'em all.

teehee

RÅTTKÖTT
2008-01-15, 17:36
Allt innan Kill 'em all.

teehee

vad rolig man kan va!

RandomC
2008-01-15, 17:45
Mina personliga favoriter varierar lite efter humör men just nu är det Justice For All som snurrar i skivspelarn. Master of Puppets eller Black Album är väl de album som är lättast att fastna för.

Annars tycker jag många av deras låtar/album är klart underskattade, t.ex. Eye of the Beholder, The God That Failed och även Load skivorna. *cupid*

RÅTTKÖTT
2008-01-15, 17:49
svarta plattan, load/reload och även st anger är bra skivor men de är inte metallica.

RandomC
2008-01-15, 17:56
svarta plattan, load/reload och även st anger är bra skivor men de är inte metallica.

Löjligt. Jag tycker det är bra att dom vågar skapa den musik de själva vill. Ok att man bara tycker om Metallicas tidigare plattor, även om det oftast känns som att man SKA hacka på allt efter Justice for All, men att säga att Metallica slutade vara Metallica därefter är bara korkat.

RÅTTKÖTT
2008-01-15, 18:03
Löjligt. Jag tycker det är bra att dom vågar skapa den musik de själva vill. Ok att man bara tycker om Metallicas tidigare plattor, även om det oftast känns som att man SKA hacka på allt efter Justice for All, men att säga att Metallica slutade vara Metallica därefter är bara korkat.

klart som fan det inte är metallica en låt på load(mama said) är ju för fan country!*grr* och jag skrev att de är bra skivor men vafan komigen de låter inte som riktiga metallica. och jag hoppas som fan att nya plattan är bra men har svårt att tro de*cry*


Metallica = thrash. inte nå jävla country bluesrock*grr*

Hades
2008-01-15, 18:24
Puppets är bäst, RTL näst bäst. Alla skivor har dock sin charm.

Spinkot
2008-01-15, 18:47
Allt innan Kill 'em all.

teehee

Du försökte säkert vara rolig men det finns folk som tycker så. Nu har jag inte orkat lyssna själv iom att jag inte gillar Metallica men en del påstår att demosarna var ruggigt bra

Wilden
2008-01-15, 18:55
Alla de äldre plattorna innan de gick över till att lira på soptunnelock och ha en indianspindel som basist.

Jajje
2008-01-15, 19:36
Tror det är bra att inte göra som jag. Började med load och reload när jag var 6-7 år och sen lyssnade på dem fram tills jag fyllt 10 ungefär. Därefter s&m och fick sedan en smärre chock när jag hörde James röst på Kill'em all. Mitt förslag till "börja lyssna på album" är nog The black album. Personliga favoriter: +1 på Torwalds förslag :).

billmaier
2008-01-15, 19:36
Min lista:

1.Master Of Puppets :hbang:


2.Kill Em All
3....And Justice For All
4.Ride The Lightning
5.Black Album
6.S&M
7.Load
8.Reload
9.Garage Inc
10.St Anger

Satte alla i ordning men gillar bara dom 6 första.

Dumleman
2008-01-15, 19:40
Kill em all. Det är mycket snack om att The Four Horsemen egentligen ska vara Megadeths låt men jag tycker Metallica spelade den bättre. Idag känns Metallica bara patetiskt dåliga live. Seek and Destroy måste ju vara deras bästa låt!

Rex
2008-01-15, 19:40
Får nog ta o säga "Load" - The house Jack built..

Dissector
2008-01-15, 19:43
[...] Seek and Destroy måste ju vara deras bästa låt!

Nope. Creeping Death =)

HenrY
2008-01-15, 19:46
Kill em all. Det är mycket snack om att The Four Horsemen egentligen ska vara Megadeths låt men jag tycker Metallica spelade den bättre. Idag känns Metallica bara patetiskt dåliga live. Seek and Destroy måste ju vara deras bästa låt!

Patetiskt dåliga är väl att ta i, Metallica kommer aldrig bli Dåliga live. Sämre än storhetstiden på 80 - Början på 90 talet är dom definitivt.

Min lista

1) Master of puppets
2) Black Album
3) ...And justice for all
4) Kill/Ride på delad

Men ordningen kastas om beroende på humör!

RandomC
2008-01-15, 20:49
klart som fan det inte är metallica en låt på load(mama said) är ju för fan country!*grr* och jag skrev att de är bra skivor men vafan komigen de låter inte som riktiga metallica. och jag hoppas som fan att nya plattan är bra men har svårt att tro de*cry*

Låter inte som riktiga Metallica? Att det inte är trash håller jag med om, men att det inte skulle vara en "riktigt" Metallica låt är fortfarande korkat. Det har blivit något av en grej att man ska tycka illa om Load/Reload. Har många gånger hört folk klaga på dessa skivor utan att ens ha lyssnat igenom dom.

Metallica = thrash. inte nå jävla country bluesrock*grr*

Då antar jag att varken Fade to Black eller Nothing Else Matters är "riktigt" Metallica heller? Nä du, förstår verkligen inte hur du tänker.

Kwon
2008-01-15, 20:50
Master of Puppets o Ride the Lightning för mig.


http://www.AndersMx.se

Piranha
2008-01-15, 20:52
Plättlätt Master of puppets.

Alexton
2008-01-15, 20:53
Master of puppets och justice for all.

RÅTTKÖTT
2008-01-15, 21:27
Låter inte som riktiga Metallica? Att det inte är trash håller jag med om, men att det inte skulle vara en "riktigt" Metallica låt är fortfarande korkat. Det har blivit något av en grej att man ska tycka illa om Load/Reload. Har många gånger hört folk klaga på dessa skivor utan att ens ha lyssnat igenom dom.



Då antar jag att varken Fade to Black eller Nothing Else Matters är "riktigt" Metallica heller? Nä du, förstår verkligen inte hur du tänker.

jag har lyssnat igenom load reload osv kan nämna flera bra låtar bleeding me, until it sleeps, hero of the day, fuel, memory remains, unforgivenll, fixxxer... men de låtarna skulle lika gärna kunna gjorts av vilket annat mediokert rock band som helst.

för det andra har jag aldrig sagt att jag inte gillar black album load/reload och st anger jag tycker de är bra men de är inte ens i närheten av de fyra första! och fade to black har även thrashigare delar. NEM är inte riktiga metallica enligt mej men denär ju ändå e bra låt.

maaherra
2008-01-15, 21:35
Får tacka för svaren. Börjar med Master of Puppets sen får jag kika igenom tråden en gång till. :)

Master är bäst. Black album är dock nästan lika bra men betydligt lättare att smälta, varför jag tycker du ska börja med den.

Kebab-Arne
2008-01-15, 21:55
Master är bäst. Black album är dock nästan lika bra men betydligt lättare att smälta, varför jag tycker du ska börja med den.

Hmm, jo det kan ju såklart tänkas. Var ju även anledningen till att jag startade den här tråden. Fastnar jag inte för Master så provar jag med Black album.

n1tro
2008-01-15, 22:00
master
ride
justice
kill
s n m
garage

vesterberg
2008-01-15, 22:19
kan inte bestämma mig om Ride the Lightning, Master of Puppets eller ...And Justice for All är bäst, alla är nog lika förjävla bra.
att säga något du bör "börja" med är väl lite fel. lyssna på dom låtar/album du tycker är bra.
jag fastnade för Metallica genom Load och Reload, men ju äldre jag blivit desto mer har jag börjat uppskatta de äldre albumen, nu lyssnar jag knappt på de senaste skivorna.

Tricce
2008-01-15, 22:56
Nope. Creeping Death =)
Klart bästa live låt!


Bästa album.

Kill ém all
And Justice for All
Ride the lightning
Master of puppets


Har en helt annan ordning om det gäller deras live framträdande :)

Ååå and btw allow me to skryta :D

http://iza.campus.luth.se/deceptor/stuff/Min_biljett.jpg

skaparn
2008-01-15, 23:01
Creeping Death EP

Stargazer
2008-01-15, 23:16
Jag tycker att "..and justice for all" har lite för tunn ljudbild och är en smula för överproducerad för att jag ska kunna ta den till mitt hjärta helt och hållet. I övrigt är det en bra platta såklart.

EDIT : hej forumet, förresten :)

bear.flowertwig
2008-01-15, 23:23
...And justice for all - utan tvekan. Bara älskar de sjukt tunga och snabba riffen, alla 42 taktbyten, de dubbla kaggarna, gitarronanerandet.

Sniggel
2008-01-16, 00:08
...And justice for all - utan tvekan. Bara älskar de sjukt tunga och snabba riffen, alla 42 taktbyten, de dubbla kaggarna, gitarronanerandet.

+1

Skönt att se att jag inte var ensam om att gilla den skivan bäst :)

Osten80
2008-01-16, 00:16
Jag gillar fortfarande Kill 'em all väldigt mycket. När jag hörde den för första gången var jag helt tagen.
Jag tillhör den gamla skolan som tycker att allt innan Black Album är det riktiga Metallica. Där hände något tråkigt vilket resulterade i tyvärr riktigt usla skivor.
De var dock fortfarande jävligt bra live när jag såg dem på Roskilde -03.
Riktigt jävla bra.

Krampus
2008-01-16, 00:39
Jag gillar fortfarande Kill 'em all väldigt mycket. När jag hörde den för första gången var jag helt tagen.
Jag tillhör den gamla skolan som tycker att allt innan Black Album är det riktiga Metallica. Där hände något tråkigt vilket resulterade i tyvärr riktigt usla skivor.
De var dock fortfarande jävligt bra live när jag såg dem på Roskilde -03.
Riktigt jävla bra.

Bob Rock vad var som hände.


Jag vägrar rösta. Men jag vill.

Wain
2008-01-16, 07:49
Ride the lightning
Kill 'em all
Master of puppets
S&M
:hbang:

Eddie Vedder
2008-01-16, 08:47
...And justice for all - utan tvekan. Bara älskar de sjukt tunga och snabba riffen, alla 42 taktbyten, de dubbla kaggarna, gitarronanerandet.

+1

Skönt att se att jag inte var ensam om att gilla den skivan bäst :)

Nu är vi tre.:)

ManuelIT
2008-01-16, 09:15
masters of puppets
black album
s&m

st.anger är oxå rätt bra tycker jag

High1ander
2008-01-16, 10:23
1. Metallica
2. Ride the Lightning
3. Master of Puppets

Jag raknar S&M mer som en "collection" an ny platta, eftersom enda "nya" laten ar No Leaf Clover (som ar en favorit). Annars skulle jag nog saga att S&M ar deras basta platta.

Laijza
2008-01-16, 10:33
kill 'em all

ArcTiC
2008-01-16, 10:43
Ride the lightning
Master of puppets
Kill 'em all
Black album
..and justice har för tunn ljudbild som tidigare nämnts

Arf Pingvin
2008-01-16, 15:00
...and justice for all är ett progressivt mästerverk! Det enda som saknas är Cliff. Kommentarer om de andra skivorna överflödiga.

Jaws
2008-01-16, 15:30
Tillåt mig att citera James Hetfield: "There is one Metallica. We have many styles, it's called Metallica."

Därför ren bullshit att påstå att det inte är "riktiga" metallica på albumen efter black album, kul att dom prövar på nya saker tycker jag. Då utvecklas man också som band för fan, fler trixiga idéer till kommande album t.ex. De gamla albumen kommer ju aldrig att försvinna.

Nåväl min lista
1. Black album
2. Master
3. Load
4. Ride
5. Justice
6. Reload, kill, st anger

Tricce
2008-01-16, 15:44
Tillåt mig att citera James Hetfield: "There is one Metallica. We have many styles, it's called Metallica."

Därför ren bullshit att påstå att det inte är "riktiga" metallica på albumen efter black album, kul att dom prövar på nya saker tycker jag. Då utvecklas man också som band för fan, fler trixiga idéer till kommande album t.ex. De gamla albumen kommer ju aldrig att försvinna.

Nåväl min lista
1. Black album
2. Master
3. Load
4. Ride
5. Justice
6. Reload, kill, st anger


Hmm har du hört Kill ém all och isåfall vilken plats kommer den på för dig?

Hades
2008-01-16, 15:49
Hmm har du hört Kill ém all och isåfall vilken plats kommer den på för dig?

Jag slänger iväg en gissning på plats 6. :)

Jaws
2008-01-16, 15:56
Stämmer, varför jag satte kill 'em all på plats 6 är för att jag inte fick in albumet någon annanstans. Föredrar James när han är lite mörkare i tonen.

bear.flowertwig
2008-01-16, 19:31
Bob Rock vad var som hände.

Han skrev inga låtar. Han producerade. För mig hade han mer än gärna fått producera ...And justice for all också. Då hade man kanske kunnat få höra Jasons bas som blev fullständigt bortskruvad och en mer dynamisk ljudbild. Det är det enda jag tycker är trist med ...And justice for all, den låter ibland för "platt".

Runt samma period proddade Bob f.ö. också Mötely Crües - Dr Feelgood. En lysande skiva i sin genre så inget ont om Bob.

Tycker det är lite löjligt att prata om nån form av "äkta" Metallica före Black Album (men jag har ju själv varit ung och tuff och haft samma åsikt). Är väl självklart att ett band utvecklas, hur trist vore det inte annars. AC/DC...

Tricce
2008-01-16, 19:56
Jag slänger iväg en gissning på plats 6. :)

Uj jag missa att det stod "kill" där mellan