handdator

Visa fullständig version : Tvivelaktig ang deffen


Sparrisen
2008-01-15, 11:07
Några här som deffat lyckosamt utan att räkna energimängd i maten?

Är just nu i valet o kvalet om hurruvida jag ska räkna kcal eller inte under min vårdeff. Det vore givetvis skönt att slippa då det medför en hel del krångel eftersom man är hemifrån mycket och på konstiga tider.

Jag hade isf tänkt att väga mig (morgonvikt) regelbundet ca varannan dag för att bekräfta viktnedgång och se till att jag inte rasar i vikt för snabbt. Finns det en större nackdel med att, som det tyvärr kan bli, ligga på ganska olika energiintag olika dagar under deffen? Dvs tex t.o.m råka hamna lite på plus vissa dagar.

Att räkna kcal känns givetvis som den säkraste metoden. Vore skönt att ligga på samma energiintag varje dag och istället acceptera att man rör på sig och motionerar olika mycket olika dagar. Nu har jag inte jätte-mycket muskler att "förlora", men man vill ju ändå inte bli av med det man slitit för i gymmet :) Bild på utgångsläget finns f.ö. i dagsformstråden.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2730051&postcount=2928

Cheers!

Jay-Z
2008-01-15, 11:15
Några här som deffat lyckosamt utan att räkna energimängd i maten?


Ja.

Fast grejen är ju att jag har rätt bra koll så det blir nog en omedveten automagisk "check" ändå.

Fast tidigare deffar har jag varit mer noggrann, men jag upplever att den här deffen är betydligt behagligare och styrkenivåerna är oförändrade, ja tom lagt på lite vikt. Nu har jag iofs tagit det lååångsamt och i platåer.

Rahf
2008-01-15, 11:16
Utan att veta säkert så kan jag nog säga att det finns de som inte räknat och lyckats. Problemet blir nog att man inte har lika bra koll på läget och även måste gå och ha matintaget i bakhuvudet hela dagarna. Det krävs nog en aningen mer måttlighet och disciplin för ditt upplägg.

überstarken
2008-01-15, 11:17
Några här som deffat lyckosamt utan att räkna energimängd i maten?


Jodå, ingen proffsdeffning men jag gick ner ungefär såpass fort i vikt som jag önskade. Jag åt ungefär hälften så mycket som normalt, skippade allt skräp och sprang/promenerade 3-4 gånger i veckan. 1 kg i veckan viktnedgång och bibehållen styrka i det mesta, ökande i några övningar. :)

Sparrisen
2008-01-15, 11:23
ok!

Jag gjorde en liten deff även våren 07 (min första deff). Då räknade jag allt som stoppades i munnen. Tyvärr tappade jag, trots en relativt kontrollerad viktnedgång (gick lite i etapper), väldigt mycket i styrka. Motivationen försvann därför rejält och det kändes verkigen som om något var fel :(

Rahf
2008-01-15, 11:30
Huvudet måste vara inställt på att det inte är några som helst problem. Klart du inte kommer att tappa i styrka om du bara tar det lite lugnt och håller någorlunda koll.

Jay-Z
2008-01-15, 11:36
ok!

Jag gjorde en liten deff även våren 07 (min första deff). Då räknade jag allt som stoppades i munnen. Tyvärr tappade jag, trots en relativt kontrollerad viktnedgång (gick lite i etapper), väldigt mycket i styrka. Motivationen försvann därför rejält och det kändes verkigen som om något var fel :(

Hur var deffen upplagd? Makrofördelning? Re-feed? Träningen upplagd?

Är ju ett rätt intressant och komplext samspel.

tp_88
2008-01-15, 11:37
Min första diet räknade jag inte alls, och hade iprincip 0 koll på vad jag fick i mig. Det gick helt ok, jag blev ganska nöjd, men det kunde gått bättre. Jag tappade också en hel del styrka, vilket kanske delvis kan förklaras med att jag började träna lite mesigare i takt med att energin sjönk.

Nu är jag 2v in i min andra diet, denna gång har jag ett upplägg (kcal och makronutrient-fördelning) som jag försöker hålla mig till. Räknar inte exakt, men gör bra överslag i huvudet och det verkar stämma ganska bra dom gånger jag "kontrollerat" och räknat exakt. Om det blir bättre resultat återstår att se...

Sparrisen
2008-01-15, 11:51
Hur var deffen upplagd? Makrofördelning? Re-feed? Träningen upplagd?

Är ju ett rätt intressant och komplext samspel.

+ Jag är ju inte så jättestor.... så jag höll mig på 2800 kcal om dagen.
+ Körde ingen extra cardio
+ Höll mig till ca 1,5 - 2,0 g protein / kg kroppsvikt
+ Åt bra med nyttigt fett ty åt mycket fisk bla.
+ Åt regelbundet.
+ Drack efterträningsdrink.
+ Tränade styrka enligt ett 4-splitt (mitt gamla vanliga). Nu blir det ett 3-splitt istället.
+ Tappade 0,5 - 1 kg i veckan. Totalt 7 kg.