handdator

Visa fullständig version : Muskeln en gång i veckan -men spelar det roll hur?


Arnoldski
2008-01-15, 09:58
Tja!

Tidigare körde jag runt hela kroppen på fyra pass i veckan. Dvs varje muskel tränades ordentligt med 3-4 övningar en gång i veckan.

Nu när jag i ett svagt ögonblick bestämt mig för att bli löpare kommer jag inte hinna med fyra styrkepass i veckan utan det kommer oftast bli två istället.

Direkt fick jag då tipset att köra två helkropspass.

Sen började jag fundera.... -Om jag istället kör två halvkroppspass, då har jag ju också kört igenom varje muskel en gång i veckan.

Visst blir det inte fyra övningar per muskel utan kanske 1-2, men borde inte det vara att jämställa med två helkroppspass? Man kör säkert lite mer fokuserat i halvkroppspassen...

Hur står sig ett dylikt upplägg om man jämför med att träna fyra ggr per vecka (fortfarande en muskel en gång i veckan).
-Vad blir skillnaderna liksom, med avseende på uppbyggnad återhämtning etc.

Hoppas på kvalicerade svar/funderingar... *popcorn*

pragmatist
2008-01-15, 14:21
Så varför inte dela upp kroppen på fyra delar, köra två pass i veckan 3-4 övningar, och träna varje muskelgrupp var 14:e dag? Om ditt sätt att tänka vore riktigt så skulle det ju ge samma resultat som att träna två helkroppspass per vecka, totalvolymen blir densamma. ;)

Arnoldski
2008-01-15, 15:02
Så varför inte dela upp kroppen på fyra delar, köra två pass i veckan 3-4 övningar, och träna varje muskelgrupp var 14:e dag? Om ditt sätt att tänka vore riktigt så skulle det ju ge samma resultat som att träna två helkroppspass per vecka, totalvolymen blir densamma. ;)

Nää, då uttryckte jag mig slarvigt.... :)

Resultatet av vad du skriver blir ju att en muskel tränas var 14:e dag i den första delen av påståendet, mot en muskel tränas 2 ggr per vecka i den andra delen av påståendet. -Men jag ser din poäng...

Den jämförelse jag var ute efter var följande:

Fall 1: 4 pass i veckan, efter dessa fyra pass har varje muskel tränats en gång

Fall 2: 2 pass i veckan (halvkroppspass). Efter dessa har varje muskel tränats en gång i veckan.

Hur stor blir skillnaden då mellan

Fall2 (enligt ovan)
och
Fall3: Helkroppspass 2 ggr i veckan (fast hälften så mycket övningar varje gång som i fall 2)


Äh -det blir rörigt hur jag än skriver märker jag.... *gah!*


-Kanske bara lite kommentarer kring 2 halvkroppspass versus 2 helkroppspass i veckan då?

Om man är realist och antar att man pallar att köra mer och hårdare under ett halvkroppspass. Ett rejält pass per muskel och vecka lär väl räcka..?

(försöker desperat lirka mig ur helkroppspass-fällan... :em: )

krellik
2008-01-15, 15:34
På 2 pass i veckan är helkroppspass överlägset... Ska du kombinera gymträning och löpning är det nog bättre att fokusera på styrka än muskler och för att bygga styrka så är det bättre att köra ett fåtal övningar oftare.

pragmatist
2008-01-15, 19:25
Klart det är helt ok att köra halvkropp två pass i veckan, så länge man orkar hålla ångan uppe så är det väl bara marginellt sämre än att köra en vanlig fyrsplit som väldigt många gör, med hyggliga resultat.

Jag tycker helkropp två gånger per vecka har fördelar, men att det skulle vara överlägset har jag väl inga egentliga belägg för. Dessutom är det ju viktigt att du kör enligt ett schema du trivs med, så du förblir motiverad.