handdator

Visa fullständig version : Hålla datorn i trimm?


Body Guard
2008-01-14, 22:44
Tänkte att vi skulle använda denna tråd för att ge varandra tips på hur vi gör för att hålla datorn i trimm. När min börjar bli ganska seg kör jag en diskresning samt använder diskkeeper för att köra defrag.

Hur gör ni, har ni några bra program att rekomendera?

Ordet är fritt.

Scratch89
2008-01-14, 22:52
format c: är det mest beprövade här.

Creole
2008-01-14, 22:54
Min är bärbar så jag brukar ta med den ut på en löparrunda. 3 löparpass i veckan i 2 månader sen är den trimmad och fin.

Men oftast så diskrensar jag eller formaterar om. Ser till att få program som möjligt är i bockade så att dom inte startar upp när datorn startas. Lite smågrejer sådär.

Kabuto
2008-01-14, 22:56
Ha igång den jämt och aldrig formatera om?
Använd skydd så lever den längre, typ för alltid

davvvan
2008-01-14, 23:30
Autostart, försöka gå igenom och ta bort onödiga filer som tar onödigt mycket plats, ta bort onödiga/gamla program som inte används, inte ha för mycket ikoner på skrivbordet (det segar ner), defragmentering osv. Det vanliga.

n1tro
2008-01-14, 23:32
seriöst nu. ska ni konsumera porr, fixa riktiga filmer. inte slösurfa runt på massa sidor med spyware osv. då får ni skylla er själva... och sen fixar ni en bra brandvägg + antivirus. och så har ni ett spyware program som rensar datorn då och då. defragmentera ngn gång i månaden, håll ordning och reda på filer i datorn osv, installera inte onödiga program. om ni gör det, rensa dom helt ur datorn..

Clarkolofsson
2008-01-14, 23:39
Autostart, försöka gå igenom och ta bort onödiga filer som tar onödigt mycket plats, ta bort onödiga/gamla program som inte används, inte ha för mycket ikoner på skrivbordet (det segar ner), defragmentering osv. Det vanliga.

Var sköter man autostarten?? :smash:

davvvan
2008-01-14, 23:40
Var sköter man autostarten?? :smash:

Start - Kör - msconfig

Därefter fliken Autostart, kan man klicka ur de program man inte vill ska starta och vid start av dator. Samt vice versa.

tntballe
2008-01-14, 23:49
Var sköter man autostarten?? :smash:

vill du ha ett smidigt program för autostart så är denna att rekommendera
http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml

Body Guard
2008-01-15, 00:01
seriöst nu. ska ni konsumera porr, fixa riktiga filmer. inte slösurfa runt på massa sidor med spyware osv. då får ni skylla er själva... och sen fixar ni en bra brandvägg + antivirus. och så har ni ett spyware program som rensar datorn då och då. defragmentera ngn gång i månaden, håll ordning och reda på filer i datorn osv, installera inte onödiga program. om ni gör det, rensa dom helt ur datorn..

Något bra spyware program att rekomendera?

Viktor_Balck
2008-01-15, 01:25
Min är bärbar så jag brukar ta med den ut på en löparrunda. 3 löparpass i veckan i 2 månader sen är den trimmad och fin.


haha, så tråkigt så det blir kul

Jarod
2008-01-15, 01:52
Något bra spyware program att rekomendera?

Ta hellre något anti-spyware program. Typ Spybot S&D eller Webroot Spysweeper. :thumbup:

Loke
2008-01-15, 02:08
Får folk fortfarande spyware och dylikt? Vad har ni för system i övrigt?

Jag sitter med en laglig version av windows xp, Firefox och en router. Jag porrsurfar massor och är inne på skumma sajter, men jag får ändå inte spyware.

King Grub
2008-01-15, 05:27
Se till att ha en ren Image som går att återställa om det blir problem. Att formattera om vid större problem är helt onödigt.

DanielF
2008-01-15, 06:19
Det enda jag gör är att se till att datorn har de senaste uppdateringarna från apple, sen sköter den sig själv.

MasterChief
2008-01-15, 12:25
Ashampoo Winoptimizer är ruggigt effektivt för att städa upp och fixa till datorn. Väldigt snyggt och enkelt gränssnitt där man steg för steg går igenom hela datorn. Allt från att rensa registret till att gå igenom alla onödiga funktioner som startas upp automatiskt när datorn sätts på (massor av poänglösa Microsoftprogram).

Finns att ladda ner "full trial" i 30 dagar från Download.com

King Grub
2008-01-15, 12:32
Fast TuneUp Utilites är bättre.

Piranha
2008-01-15, 12:48
En bra defragger.
En spyware remover
En register rensare.

Men som jag ser det, installera inte all gegga du kommer över för att pröva program, det kommer återkommande lämna en massa spår kvar i datorn, antivurus + brandväggsmjukvara drar i sig själva rätt mycket kräm ur en maskin så...

MasterChief
2008-01-15, 16:54
Fast TuneUp Utilites är bättre.

Ska kolla upp. På vilket sätt är det bättre?

Albatross
2008-01-15, 17:31
Jag dammsög den och installerade Ubuntu. Felfritt sen dess.

andeN.
2008-01-15, 17:38
Finns det någon anledning att ladda ner ett diskdefragmenterar program eller är det lika bra att köra med windows egna?

King Grub
2008-01-15, 17:46
Windows defragmenterare är en seg halvmesyr. Dom tre bästa och effektivaste är Diskeeper, PerfectDisk och O&O Defrag. Diskeeper är det enda som kan utöka storleken på MFT och förhindra fragmentering av systemfiler. Även om man inte tänkt köpa det, är det en god idé att ladda ner en trial på Diskeeper Pro Premium och låta det utöka MFT till lämplig storlek.

hahavaffan
2008-01-15, 18:02
Windows defragmenterare är en seg halvmesyr. Dom tre bästa och effektivaste är Diskeeper, PerfectDisk och O&O Defrag. Diskeeper är det enda som kan utöka storleken på MFT och förhindra fragmentering av systemfiler. Även om man inte tänkt köpa det, är det en god idé att ladda ner en trial på Diskeeper Pro Premium och låta det utöka MFT till lämplig storlek.Varför vill man utöka denna?

King Grub
2008-01-15, 18:13
För att förhindra fragmentering av systemfiler, som sagt.

By default NTFS reserves zone, 12.5% of volume size for MFT and does not allow writing there any user's data, which lets MFT to grow. However, when, for example, a lot of files are placed to the drive, MFT can grow beyond the reserved zone and becomes fragmented. Another reason is when you delete file, NTFS does not always use its space in MFT to store new one, it just marks MFT entry as deleted and allocates new entry for the new file. It provides some performance and recovery benefits, however it forces MFT to be fragmented.

The more MFT fragmentation, the more the HDD heads movements to access the data, the less overall performance of file system.

http://www.ntfs.com/ntfs_optimization.htm