handdator

Visa fullständig version : AGE och karamellisering av kroppen


Paltkoma
2008-01-14, 20:38
Jag läste för ett tag sedan boken "Lev bättre längre", skriven av gerontologen Andrew Weil. Mycket av det han skrev var vettigt på alla sätt och vis, och han slaktade rätt så många usla teorier om hur man kan stoppa åldrande.

Men mitt i alltihopa så varnade han för att raffinerade kolhydrater kan leda till "karamellisering" av kroppen, vilket inte kändes så bekant. Det han menade med denna term är att kroppen producerarAdvanced glycation endproducts (AGE) (http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_glycation_endproduct) om man moffar snabba kolhydrater. Detta ökar den oxidativa stressen mm, vilket ökar åldrande.

Jag är oförmögen att bedöma om detta stämmer. Weil verkar dock veta vad han pratar om.

Är det verkligen belagt att mycket snabba kolhydrater snabbar på åldrande - dvs även om man inte blir fet eller får diabetes typ 2?

EDIT: Rubriken skulle vara "...av kroppen"

King Grub
2008-01-14, 20:44
Ja, typen av både kolhydrat och fett verkar påverka.

http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/1/22

Men ännu mer relaterat till kaloriintaget.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/5/1247

Paltkoma
2008-01-14, 21:05
Ja, typen av både kolhydrat och fett verkar påverka.

http://www.jacn.org/cgi/content/full/24/1/22

Men ännu mer relaterat till kaloriintaget.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/130/5/1247

Tack! Det var intressant.

Detta tyder ju på att den där självsvältslivsstilen fungerar som livsförlängningstaktik.

Vet du något om Andrew Weil? På baksidan är han på bild och han ser ut som en mysfarbror med jätteskägg.

King Grub
2008-01-14, 21:12
Nej, jag känner inte till honom något speciellt, mer än att jag känner igen namnet.

Och det mesta talar väl för att självsvält fungerar till att förlänga livet, även hos människa. Det är ju dock svårt att utföra några kontrollerade studier där; människan lever för länge och kan inte kontrolleras på samma sätt som en råtta i ett labb. Men tittar man på världens 100-åringar, ser man, att dom flesta är smala, t o m tunna, och har ätit lite kalorier, mycket grönsaker, arbetat mycket fysiskt, men utan överdriven psykisk stress. Inga övergödda soffpotatisar i den åldern.

Sverker
2008-01-15, 07:17
Diabetesskador helt enkelt. Kroppen omsätter hela tiden sitt protein men när skadorna blir större än förmågan till reparation så kommer blindheten och kallbranden smygande:(



Ska jag vara petig så är karamelisering en pollymerisering av enkla kolhydrater.
Glykosilering är en reaktion mellan den reducerande sockerarten ( läs glukos ) och en primär amin ( läs protein ).
I kroppen stannar glykosileringen och går inte vidare till amadoriföreningar och brunfärgningsreaktioner eftersom temperaturen är för låg.

Ganymedes
2008-01-15, 08:17
I kroppen stannar glykosileringen och går inte vidare till amadoriföreningar och brunfärgningsreaktioner eftersom temperaturen är för låg.

:confused:

King Grub
2008-01-15, 08:22
Maillardreaktioner - vad är oklart?

Ganymedes
2008-01-15, 08:35
Maillardreaktioner - vad är oklart?

Äh, jag som inte klarade att googla ordentligt bara. Sorry.

Paltkoma
2008-01-15, 20:12
Ska jag vara petig så är karamelisering ...

He he, Weil försökte nog bara vara pedagogisk och använda en term som vi vanliga dödliga förstår.

Scratch89
2008-01-15, 20:30
Diabetesskador helt enkelt. Kroppen omsätter hela tiden sitt protein men när skadorna blir större än förmågan till reparation så kommer blindheten och kallbranden smygande:(



Ska jag vara petig så är karamelisering en pollymerisering av enkla kolhydrater.
Glykosilering är en reaktion mellan den reducerande sockerarten ( läs glukos ) och en primär amin ( läs protein ).
I kroppen stannar glykosileringen och går inte vidare till amadoriföreningar och brunfärgningsreaktioner eftersom temperaturen är för låg.

Men det borde väl kunna ske med ett överskott av protein/fett också? Om man med glukoneogenes får ut glukos så kommer det drabba en ändå, oavsett om man ligger lågt på sockerintaget?

Sverker
2008-01-15, 21:05
Blodsockret !

Vid normalt blodsocker hos en frisk person så sker bara få reaktioner mellan glukos och olika proteiner i kroppen.
En person med begynnande diabetes typ 2 har hela tiden högre blodsockernivåer och då sker också en ökning av glukosreaktionerna.

Talus
2011-11-23, 17:43
Jag har fått för mig att det finns mycket AGE i proteinpulver (hade något med låg vattenaktivitet att göra), kommer ihåg att jag läste det nånstans för länge sedan. Ligger den någon fakta bakom påståendet?

Springer
2011-11-23, 19:00
Och det mesta talar väl för att självsvält fungerar till att förlänga livet, även hos människa. Det är ju dock svårt att utföra några kontrollerade studier där; människan lever för länge och kan inte kontrolleras på samma sätt som en råtta i ett labb. Men tittar man på världens 100-åringar, ser man, att dom flesta är smala, t o m tunna, och har ätit lite kalorier, mycket grönsaker, arbetat mycket fysiskt, men utan överdriven psykisk stress. Inga övergödda soffpotatisar i den åldern.

Funkar det lika bra att äta lite och motionera lite, som att äta mycket och motionera mycket? Är det med andra ord netto- eller bruttovolymen av kalorier som är avgörande?

Sverker
2011-11-23, 19:35
Jag har fått för mig att det finns mycket AGE i proteinpulver (hade något med låg vattenaktivitet att göra), kommer ihåg att jag läste det nånstans för länge sedan. Ligger den någon fakta bakom påståendet?

Fakta finns. Men det gäller mjölkpulver som innehåller 50 % mer mjölksocker än protein. Brunfärgningsprodukterna bildas dels när mjölkpuvret spraytrokar men även under den långa lagringen på 1 - 2 år. Den låga vattenaktiviteten gynnar bildandet av brunfärgningsprodukter.

Vassleproteinkoncentrat innehåller mycket mindre mjölksocker än mjölkpulvret. Mängderna är ca 10 % av proteininnehållet. Alltså bildas mycket mindre brunfärgningsprodukter under spraytorkningen och lagringen.