handdator

Visa fullständig version : min flickvän vill börja gymma


Mr A
2008-01-14, 18:56
Hej! Min flickvän har bestämt sig för att hon vill börja träna på gym och detta två gånger i veckan, alltså inte för att bli muskulös utan för att slimma kroppen lite. Hur ska man då lägga upp träningen om hon ska träna 2 ggr i veckan? överkropp ett pass och underkropp det andra passet? eller hela kroppen båda passen? tacksam för förslag, tips och gärna tips på program. Tack på förhand!

Allan
2008-01-14, 19:12
Finns förslag som sticky

Jorgen
2008-01-14, 20:06
Finns förslag som sticky

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555 alltså

Mr A
2008-01-21, 19:20
en liten fråga: Om man kör två helkroppspass i veckan, är det då lagom att köra en övning per muskelgrupp? och kanske två övningar per muskelgrupp om man delar upp kroppen på två dagar..deta om man är helt nybörjare.

Jorgen
2008-01-21, 19:32
en liten fråga: Om man kör två helkroppspass i veckan, är det då lagom att köra en övning per muskelgrupp? och kanske två övningar per muskelgrupp om man delar upp kroppen på två dagar..deta om man är helt nybörjare.

Det programmet som jag länkade till i posten ovanför din är alldeles utmärkt för en nybörjare.

L-Sami
2008-01-21, 19:34
en liten fråga: Om man kör två helkroppspass i veckan, är det då lagom att köra en övning per muskelgrupp? och kanske två övningar per muskelgrupp om man delar upp kroppen på två dagar..deta om man är helt nybörjare.

Kanske bättre att lära sig en övning till varje muskelgrupp ordentligt först, sen när man behärskar övningarna så kan det vara lämpligt att tillsätta fler övningar.

Handcuff
2008-01-21, 19:35
Om hon vill bli slimmad och bara ska köra 2 pass/ vecka så skicka ut henne i löpspåret.

tobbo
2008-01-21, 19:39
För att bli slimmad så behöver man muskler. Så det är vanlig styrketräning som behövs, inte 30 reps med 2 kgs hantel.

Handcuff
2008-01-21, 19:43
alltså inte för att bli muskulös utan för att slimma kroppen lite. Hur ska man då lägga upp träningen om hon ska träna 2 ggr i veckan?

Det tolkar jag som att hon tycker att hon har blivit lite för "mjuk" här å där :D Bränna lite fläsk är receptet. Vill hon bygga muskler så är receptet styrketräning. Bränna fläsk + bygga muskler = går ej. Så hon får helt enkelt välja vad hon vill göra.

tobbo
2008-01-21, 19:43
Det tolkar jag som att hon tycker att hon har blivit lite för "mjuk" här å där :D Bränna lite fläsk är receptet. Vill hon bygga muskler så är receptet styrketräning. Bränna fläsk + bygga muskler = går ej. Så hon får helt enkelt välja vad hon vill göra.

Är hon helt ny inom träning så går det. Visst?

pragmatist
2008-01-21, 20:21
Antalet bra skäl till att en nybörjare skulle dela upp kroppen på två delar och träna igenom hela kroppen en gång per vecka, snarare än köra två helkroppspass: 0

Sannolikheten att två helkroppspass per vecka ger bättre resultat än två halvkroppspass, för en nybörjare: 100%

LadyInsane
2008-01-21, 20:32
Jag är brud och började själv med två helkroppspass i veckan. Vill hon ha muskler, eller vill hon bli smalare?

Är det, det senare, är det cardio som gäller ist.

Mr A
2008-01-21, 21:45
Jag är brud och började själv med två helkroppspass i veckan. Vill hon ha muskler, eller vill hon bli smalare?

Är det, det senare, är det cardio som gäller ist.

japp hon ska köra en del cardio med..hon vill gå ner några kilo..jag tycker dock inte det behövs..hon väger 62 kg och vill gå ner till ca 58-57..hon är smal men vill bli fastare kring magen, låren o rumpan

Slartibartfast
2008-01-21, 21:48
Antalet bra skäl till att en nybörjare skulle dela upp kroppen på två delar och träna igenom hela kroppen en gång per vecka, snarare än köra två helkroppspass: 0

Sannolikheten att två helkroppspass per vecka ger bättre resultat än två halvkroppspass, för en nybörjare: 100%

Här är ett skäl: Det är vansinning mycket tyngre att köra helkropp än en tvåsplit, så risken finns att man ger upp träningen för att det är för tungt och suger. Dessutom tror jag tvåsplit två gånger i veckan funkar bättre för många.

Liten Men Fet
2008-01-21, 21:50
Det är aldrig fel att styrketräna, även om satsar på att gå ner i vikt så är styrketräningen bra för att behålla dom musklerna man har plus att det kommer förebygga axel och ryggproblem bland annat.

Mr A
2008-01-21, 22:01
tack för alla bra tips och funderingar! jag gör så här att jag lägger upp ett pass till henne där hon får köra en övning per muskelgrupp med 3 set, ca 12-15 reps och får sedan köra detta passet 2 ggr i veckan..så får hon se vad hon tycker om det annars är det ju bara att lägga om passet och dela upp muskelgrupper..är förresten 12-15 reps ett lagom antal att ligga på för en nybörjare?

Liten Men Fet
2008-01-21, 22:29
tack för alla bra tips och funderingar! jag gör så här att jag lägger upp ett pass till henne där hon får köra en övning per muskelgrupp med 3 set, ca 12-15 reps och får sedan köra detta passet 2 ggr i veckan..så får hon se vad hon tycker om det annars är det ju bara att lägga om passet och dela upp muskelgrupper..är förresten 12-15 reps ett lagom antal att ligga på för en nybörjare?

12-15 reps kan man möjligtvis ligga på precis i början men det är alldeles för lätt för att man ska bygga några muskler. I det närmaste rehabiliteringträning.
8 reps är bättre för muskelbyggnadssyfte, alltså för att få några som helst resultat.
Men det är klart att man ska börja lite försiktigt med tekniken i focus.

Angående passet du ska lägga upp så tycker jag du ska ta det som det är länkat till på första sidan, det ligger en hel del tanke bakom dom programmen.

Spene
2008-01-21, 22:41
Mer muskler innebär i de flesta fall fastare kropp ifall man är nybörjare och inte föräter sig. Helkroppspass och ligg ungefär still i vikt över en period och ha kul är mitt tips. Göm vågarna i hennes närhet eller förbjud henne att väga sig, även om hon går upp i vikt kan hon nå dit hon strävar. Att gå ner i vikt tycker jag är onödigt, speciellt när man är ny i gamet. Synliga resultat och styrkeökningar är bra mycket roligare när man är ny.

pragmatist
2008-01-21, 22:47
Här är ett skäl: Det är vansinning mycket tyngre att köra helkropp än en tvåsplit, så risken finns att man ger upp träningen för att det är för tungt och suger. Dessutom tror jag tvåsplit två gånger i veckan funkar bättre för många.

Hur kan i stort sett samma mängd fysiskt arbete vara "vansinnigt mycket tyngre"?

12-15 reps kan man möjligtvis ligga på precis i början men det är alldeles för lätt för att man ska bygga några muskler. I det närmaste rehabiliteringträning.
8 reps är bättre för muskelbyggnadssyfte, alltså för att få några som helst resultat.

Så alla de där proffsbyggarna som tränat med 10+ repetitioner i stort sett hela sina karriärer, de skulle vara ännu större om de höll sig till 8 menar du? ;)

Liten Men Fet
2008-01-21, 23:07
Hur kan i stort sett samma mängd fysiskt arbete vara "vansinnigt mycket tyngre"?



Så alla de där proffsbyggarna som tränat med 10+ repetitioner i stort sett hela sina karriärer, de skulle vara ännu större om de höll sig till 8 menar du? ;)

Håller du inte med om att 8 reps bygger mer styrka och muskelmassa än 12-15 reps?

bertbert
2008-01-21, 23:14
Jag läste först "min flickvän vill rymma" sen tittade jag lite mer noga :D

Jag rekommenderar definitivt helkroppspass. Det blir inte för tungt, speciellt inte i början då hon vare sig kan eller ska träna med den intensitet som en mer erfaren tränande kan göra.

Programmen som det har länkats till är utmärkta startpunkter.

major Pectoralis
2008-01-21, 23:17
12-15repetitioner x 3 set och 2 helkroppspass i veckan är helt perfekt.
Satsa inledningsvis på stora grundrörelser och övningar som hon trivs med. Specifika övningar för armar, trapz och annat lull-lull kan vänta tills den dagen hon tänker satsa på byggning. Speciellt fokus på kroppens cetrum (mage, rygg) inledningsvis betalar sig även i längden; dessutom brukar damerna gilla att träna dessa regioner av någon anledning.

bertbert
2008-01-21, 23:29
Speciellt fokus på kroppens cetrum (mage, rygg) inledningsvis betalar sig även i längden; dessutom brukar damerna gilla att träna dessa regioner av någon anledning.

De är kloka, damerna. Männen inser efter ett tag nödvändigheten av en stark buk och prioriterar därefter ner armträningen till fömån för viktigare aktiviteter :D

pragmatist
2008-01-21, 23:30
Håller du inte med om att 8 reps bygger mer styrka och muskelmassa än 12-15 reps?

Inte kategoriskt. 8 reps är med största sannolikhet bättre för maxstyrka för en erfaren individ men att det finns några egentliga belägg för att det bygger massa bättre än 12-15 ställer jag mig skeptisk till. Det kan mycket väl vara tvärtom, så vitt jag kan bedöma, eftersom 12-15 reps per set innebär väsentligt mycket mer fysiskt arbete med en tillräckligt tung vikt för att stimulera hypertrofi. Observera att jag säger "kan" eftersom jag inte känner till några egentliga belägg för att det skulle vara på det ena eller det andra sättet, annat än träningsanekdoter.

Däremot vet jag med säkerhet att om man tränar tills man orkar göra 15 reps med 150 kilo i knäböj så kommer man ha ben som trädstammar. Garanterat. ;)

Liten Men Fet
2008-01-21, 23:45
Inte kategoriskt. 8 reps är med största sannolikhet bättre för maxstyrka för en erfaren individ men att det finns några egentliga belägg för att det bygger massa bättre än 12-15 ställer jag mig skeptisk till. Det kan mycket väl vara tvärtom, så vitt jag kan bedöma, eftersom 12-15 reps per set innebär väsentligt mycket mer fysiskt arbete med en tillräckligt tung vikt för att stimulera hypertrofi. Observera att jag säger "kan" eftersom jag inte känner till några egentliga belägg för att det skulle vara på det ena eller det andra sättet, annat än träningsanekdoter.

Däremot vet jag med säkerhet att om man tränar tills man orkar göra 15 reps med 150 kilo i knäböj så kommer man ha ben som trädstammar. Garanterat. ;)

Vi bör inte ta den här diskutionen i den här tråden men för att träna mot maxstyrka så ligger repsintervallet snarare på 1-4 reps och inte 8.
Jag är lite förvånad över att 12-15 repetitioner rekommenderas annat än precis i början, tror inte råden skulle blivit densamma om det vore en pojke som skulle tränat. Kan vara så att jag är lite indoktrinerad av Arne P sen hans seminarie där 15 reps används för skaderehabilitering och liknande.

Du vet inte med säkerhet att personen skulle haft mindre eller större ben om han/hon hade kört 8 reps med en betydligt tyngre vikt.

En annan aspekt som jag observerat är att en del kvinnliga gymbesökare behöver sporras lite extra för att ta i och att då ge dom som mål att kunna göra 15 reps TROR jag riskerar att göra så dom väljer en vikt där dom kan göra 20+ reps och då är vi nästan inne på bodypump.

Jag håller fast vid min ståndpunkt att 12-15 reps kan användas initialt men att fortsätta med dom höga repstalen gör att man ser en sämre styrkeutveckling vilket gör att individen inte ser resultat lika snabbt (styrkan kommer trots allt snabbare än dom synbara förändringarna i spegeln) vilket kan leda till en motivationsbrist.

pragmatist
2008-01-22, 00:09
Som sagt, fel tråd för denna diskussion egentligen. Det är möjligt att 12-15 reps räknas som rehab om man använder Arne Persson-metoden, men man kan bevisligen bli stor och stark utan att följa just den metoden (inget ont om den, den funkar säkert bra den också, inte minst för Arne själv).

Det är sant att jag inte vet om 15 reps i knäböj med 150 kilo bygger bättre än 8 reps med, säg, 200. Däremot vet jag att det bygger rejält och inte är någon sorts konditionsträning. 3 reps med 275 lär bygga ganska bra det också, för övrigt.