handdator

Visa fullständig version : hur ska jag göra triceps-extensions?


kaysim
2008-01-14, 15:40
Alltså, det här är ett stort problem för mig. Jag brukar ofta träna själv på gymmet. Dom dagar jag kör bröst/triceps gillar jag att köra liggande triceps-extensions. Men hur f*n ska jag få upp EZ-stången när jag är ensam och inte har någon som kan lyfta den till mig? Kan ju fråga någon annan på gymmet men det känns dumt i längden att gå o fråga folk man knappt känner om dom kan stå och räcka mig samt ta emot ez stången under flera set. Har ni några bra tips? Övningen är alltså liggande triceps extension med ezstång på plan bänk! Hur gör ni?

willis
2008-01-14, 15:46
Lyft upp stången till bröstet som när du ska göra plana hantelpressar

Mapa
2008-01-14, 15:48
eller kör med hantlar!

tp_88
2008-01-14, 15:55
Jag har aldrig i hela mitt liv fått hjälp med stången i läge vid tric. ext, varför skulle man behöva det?

Frivänd upp skiten, sätt dig ner, lägg dig ner, smalbänka upp den till startposition och börja köra.

davvvan
2008-01-14, 15:57
Eller så låter du stången ligga på bänken, sätter dig ner på bänken och lyfter upp stången, låter den ligga på magen och därefter fattar du tag i den och trycker den uppåt i startläge - sen bara köra :thumbup:

kaysim
2008-01-14, 15:58
grejen är, att om jag tar den från ställningen (som vid bänkpress) så ligger jag så pass nära ställningen så att jag tar i ställningen när jag ska släppa ner stången i extension. jag brukar gå rätt djupt bakåt, jag brukar alltså ligga nästan utanför bänken med huvudet. (typ som killen på animationen som finns i övningsbanken). jag får testa lite och se hur det går:) har testat ligga på rygg med stången på magen o sen trycka upp. men det blir sjukt svårt med mycket vikt på stången.

tp_88
2008-01-14, 15:59
grejen är, att om jag tar den från ställningen (som vid bänkpress) så ligger jag så pass nära ställningen så att jag tar i ställningen när jag ska släppa ner stången i extension. jag brukar gå rätt djupt bakåt, jag brukar alltså ligga nästan utanför bänken med huvudet.
Kör den på en "lös" bänk då, alltså utan ställning bakom.

kaysim
2008-01-14, 16:02
sen när jag är klar med mina reps, ska jag bara släppa ner stånen i marken då eller? det e ju sjukt jobbigt att sätta sig upp med x kilon på stången efter att man reppat 8 ggr och redan är mör i kroppen.

Turbonisse
2008-01-14, 16:02
Jag kör alltid på "lös bänk"(utan ställning) Tar stången i knät och frivänder den upp på bröstet och i samma veva lägger jag mig ned. När jag är färdig så reser Du dig bara upp med stången i knät.

kaysim
2008-01-14, 16:03
Kör den på en "lös" bänk då, alltså utan ställning bakom.

det är ju det jag gör. men då får jag sjukt svårt att få upp stången. när den väl ligger där e d inga problem att köra 8 reps. så jag kör inte alltför tungt. och sedan när jag reppat klart, hur ska jag då göra? släppa ner skiten i marken bara? eller försöka pressa mig uppåt med stångjäklen och typ snubbla framåt över bänken?

kaysim
2008-01-14, 16:04
Jag kör alltid på "lös bänk"(utan ställning) Tar stången i knät och frivänder den upp på bröstet och i samma veva lägger jag mig ned. När jag är färdig så reser Du dig bara upp med stången i knät.

jag kan inte frivända=/ har aldrig gjort det, får lära mig kanske!

Turbonisse
2008-01-14, 16:06
När du är klar, tar du stången och lyfter upp den med bredfattning och hukar dig upp igen.
Det går vällan och släppa ned den på golvet osså(bakom huvudet)

rolf
2008-01-14, 16:31
Gör som jag och använd bänkpressen fel väg. Sitt och ta ner stången från hållarna så du håller i den som vid en frontböj, luta dig bakåt och kör. Sätt dig upp med vikten och lägg tillbaks den när du är klar. Sjukt smidigt.

tp_88
2008-01-14, 16:32
det är ju det jag gör. men då får jag sjukt svårt att få upp stången. när den väl ligger där e d inga problem att köra 8 reps. så jag kör inte alltför tungt. och sedan när jag reppat klart, hur ska jag då göra? släppa ner skiten i marken bara? eller försöka pressa mig uppåt med stångjäklen och typ snubbla framåt över bänken?
Hur tungt kör du? Att inte kunna frivända den vikten man kan göra 8reps på i liggande triceps extensions låter... otroligt.

Om du failar släpper du den bakåt, eller påbörjar ett rep och gör en pullover-liknande rörelse (vet inte riktigt hur jag ska förklara det) och "drar" stången över huvet tillbaks till bröstet, sen bara reser du dig och lägger ner stången på golvet. Om du stannar innan fail är det bara lägga den på magen, resa sig och lägga ner stången på golvet.

bertbert
2008-01-14, 17:05
Jag brukar vända en bänk bak och fram i en bänkpresställning (lös sådan alltså). Jag lägger mig under stången så att jag är i läge att smalbänka, med huvudet utanför kanten på bänken, så att jag kan köra runt huvudet.

Skulle man bomma släpper man bara stången så klart. I alla normala fall lägger man tillbaka den i ställningen. Nemas problemas.

Använder alltid rak stång, armbågarna hålls in bättre då, plus att en eleikostång har bättre lager än de flesta ez-stänger.

Rahf
2008-01-14, 17:20
Det är normalt sett inte svårt att sätta sig upp efter ett set tricepsextensions. Lägger man stången nere vid bäckenet så har man i princip ingen tyngd alls att lyfta när man sätter sig upp. Vikterna brukar inte vara alltför stora heller så det är nog viljan det sitter i.

bertbert
2008-01-14, 17:40
Det är normalt sett inte svårt att sätta sig upp efter ett set tricepsextensions. Lägger man stången nere vid bäckenet så har man i princip ingen tyngd alls att lyfta när man sätter sig upp. Vikterna brukar inte vara alltför stora heller så det är nog viljan det sitter i.

Ja, fast det är oändligt mycket bekvämare att racka stången än att lägga 60 kg på plutmagen :D

Rahf
2008-01-14, 17:42
Ja, fast det är oändligt mycket bekvämare att racka stången än att lägga 60 kg på plutmagen :D

Nu tänkte jag då om man inte har tillgång till rack.

bertbert
2008-01-14, 17:44
Nu tänkte jag då om man inte har tillgång till rack.

Ja det såklart. Men ett gym med skivstänger men inga rack ter sig en smula absurt i min värld. :)

obesogen
2008-01-14, 17:52
Ja det såklart. Men ett gym med skivstänger men inga rack ter sig en smula absurt i min värld. :)

Det finns, tro mig. :(

Arne Persson
2008-01-14, 17:56
Så här gör i alla fall jag..... http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

bertbert
2008-01-14, 17:58
Arnes länk illustreras uppställningen av bänk/rack!

Och ett gym med skivstänger som inte har rack kan väl knappt kallas gym?

kaysim
2008-01-14, 18:00
Hur tungt kör du? Att inte kunna frivända den vikten man kan göra 8reps på i liggande triceps extensions låter... otroligt.

Om du failar släpper du den bakåt, eller påbörjar ett rep och gör en pullover-liknande rörelse (vet inte riktigt hur jag ska förklara det) och "drar" stången över huvet tillbaks till bröstet, sen bara reser du dig och lägger ner stången på golvet. Om du stannar innan fail är det bara lägga den på magen, resa sig och lägga ner stången på golvet.


alltså, jag har gymmat ett år, har inte lärt mig frivända. handlar inte om att det är för tungt för att frivända.

kaysim
2008-01-14, 18:02
Så här gör i alla fall jag..... http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

stort tack arne!! så ska jag göra nästa gång!=) har precis kommit från ett bröst/triceps pass. jag vinglade upp stången varje nytt set, det funkade, men var mycket jobbigare än om nån räcker den till mig:) ska göra på arnes vis nästa gång! sjukt smidigt, att jag inte tänkte på det.

Nimille
2008-01-14, 18:02
Så här gör i alla fall jag..... http://forum.body.se/showthread.php?t=5146
Lite offtopic men sjukt viktigt ändå, hur fan kan killen på bilden köra extentions på 90kg?

kaysim
2008-01-14, 18:05
Lite offtopic men sjukt viktigt ändå, hur fan kan killen på bilden köra extentions på 90kg?

jag körde på 30 idag *cry* har dock bara tränat ett år, så jag var glad ändå=) är liten och klen.

Arne Persson
2008-01-14, 18:16
Lite offtopic men sjukt viktigt ändå, hur fan kan killen på bilden köra extentions på 90kg?

Inga problem.... Det är ju vardagsvikter....;)

Nimille
2008-01-14, 18:22
Inga problem.... Det är ju vardagsvikter....;)
Nåja :thumbup: Kul att de inte var en tom stång som de kördes med för en gångs skull.

Arne Persson
2008-01-14, 18:33
Nåja :thumbup: Kul att de inte var en tom stång som de kördes med för en gångs skull.

Ha ha! Samt lite påsprajad svett med vattenflaska mm.....

tp_88
2008-01-14, 19:32
alltså, jag har gymmat ett år, har inte lärt mig frivända. handlar inte om att det är för tungt för att frivända.
Du behöver inte göra någon perfekt utförd frivändning, du behöver bara slita upp skiten till att du står med stången i toppläget.

kaysim
2008-01-14, 19:37
Du behöver inte göra någon perfekt utförd frivändning, du behöver bara slita upp skiten till att du står med stången i toppläget.

ok tack! men jag kör nog på arnes sätt istället!

Rahf
2008-01-14, 20:25
Arnes länk illustreras uppställningen av bänk/rack!

Och ett gym med skivstänger som inte har rack kan väl knappt kallas gym?

Racken kan vara upptagna, som ofta är fallet på mitt gym.

bertbert
2008-01-14, 22:38
Racken kan vara upptagna, som ofta är fallet på mitt gym.

Det kan ju förstås hända. Tydligen tog vikterna slut i förra veckan på min klubb när ett gäng styrkelyftare satte igång... :D

Ondskapelsen
2008-01-14, 22:51
Lägg stången på bänken framför dig, lyft upp den i knät på dig själv, luta dig bakåt, pressa upp. Voila.

Jag är sjukt imponerad om du kan frenchpressa en vikt du inte kan smalbänka för övrigt.

Men kör du rakstång så kan du ju felvända ett bänkrack som någon/några redan sagt. Men jag måste påpeka att detta var ett ytterst skumt problem för någon som tränat i ett år :P. Borde väl ha hittat lösningar :P.
Eller så ja...kör med hantlar, det gör jag. (nog för att jag är liten och klen men det ska nog gå för sig ändå)

Sheogorath
2008-01-14, 23:19
grejen är, att om jag tar den från ställningen (som vid bänkpress) så ligger jag så pass nära ställningen så att jag tar i ställningen när jag ska släppa ner stången i extension. jag brukar gå rätt djupt bakåt, jag brukar alltså ligga nästan utanför bänken med huvudet. (typ som killen på animationen som finns i övningsbanken). jag får testa lite och se hur det går:) har testat ligga på rygg med stången på magen o sen trycka upp. men det blir sjukt svårt med mycket vikt på stången.

Men ffs. Flytta bänken längre bort från ställningen då? Sätt bänken i ett läge där stången inte kommer gå i ställning, när du ligger med huvudet utanför. Om du inte får tag i stången när du ligger ner så res dig lite och ta tag i den. Utan att flytta ben och röv så att du hamnar fel när du sen lägger dig tillbaka med stången. Du behöver inte ens lägga den på bröstet utan kan ju lägga dig bak igen med stången på raka armar. No probs.

kaysim
2008-01-15, 00:52
Lägg stången på bänken framför dig, lyft upp den i knät på dig själv, luta dig bakåt, pressa upp. Voila.

Jag är sjukt imponerad om du kan frenchpressa en vikt du inte kan smalbänka för övrigt.

Men kör du rakstång så kan du ju felvända ett bänkrack som någon/några redan sagt. Men jag måste påpeka att detta var ett ytterst skumt problem för någon som tränat i ett år :P. Borde väl ha hittat lösningar :P.
Eller så ja...kör med hantlar, det gör jag. (nog för att jag är liten och klen men det ska nog gå för sig ändå)

jag har tränat ett år, har dock inte sagt att jag har tränat triceps extension i ett år:) började med det för 3 månader sen kanske. jag kan smalbänka mer än vad jag kan french pressa.

kaysim
2008-01-15, 00:54
Men ffs. Flytta bänken längre bort från ställningen då? Sätt bänken i ett läge där stången inte kommer gå i ställning, när du ligger med huvudet utanför. Om du inte får tag i stången när du ligger ner så res dig lite och ta tag i den. Utan att flytta ben och röv så att du hamnar fel när du sen lägger dig tillbaka med stången. Du behöver inte ens lägga den på bröstet utan kan ju lägga dig bak igen med stången på raka armar. No probs.

tack:), dock var det ett par timmar sen jag fick bra råd av arne och mitt problem löste sig, men tack ändå:)