handdator

Visa fullständig version : Ungefärligt näringsvärde på Lufttorkat Nötkött?


TerrorShark
2008-01-14, 15:20
Har gjort en bra bit lufttorkat nötkött*drool* och undrar om nån vet ungefärligt näringsvärde? Allt jag hittat vid sök är torkat renkött, det kanske är samma?

Skulle bli riktigt lycklig om nån vet, tillsvidare innehåller i och för sig mitt kött inga kalorier men är världens godaste!*popcorn*

TerrorShark
2008-01-14, 19:40
Va? Ingen som någon som helst aning? Hjälp?

Alfred Nobel
2008-01-14, 20:06
Nötkött är från nötkreatur och renkött är viltkött. Rent generellt är nötkött rikt på proteiner samt fett och kolhydratsfattigt. Finner du inga senor, fett delar på köttet är det förmodligen kcalsnålt. Ungefär som rökt skinka skulle jag tippa på.

TerrorShark
2008-01-14, 21:25
Jaa...? Jag vet att nötkött är från nötkreatur och att ren är viltkött, är inte lobotomerad, undrar bara vad det har för ungefärligt näringsvärde.
För övrigt så är det så att fläskfile kommer från gris och kycklingfile från kyckling.

Alfred Nobel
2008-01-14, 21:29
Jaa...? Jag vet att nötkött är från nötkreatur och att ren är viltkött, är inte lobotomerad, undrar bara vad det har för ungefärligt näringsvärde.
För övrigt så är det så att fläskfile kommer från gris och kycklingfile från kyckling.

Proteinrikt, mer kan jag inte säga.

Morty
2008-01-14, 21:49
Har gjort en bra bit lufttorkat nötkött*drool* och undrar om nån vet ungefärligt näringsvärde? Allt jag hittat vid sök är torkat renkött, det kanske är samma?

Skulle bli riktigt lycklig om nån vet, tillsvidare innehåller i och för sig mitt kött inga kalorier men är världens godaste!*popcorn*

40 gram protein per 100 gram, det är det enda jag vet...

z_bumbi
2008-01-14, 22:34
Biff jerky har lite socker men annars är det nog i närheten. Nästa gång så får du hålla koll på vad köttet du torkar väger innan torkningen. :)

formula4shape
2008-01-15, 01:50
Har gjort en bra bit lufttorkat nötkött*drool* och undrar om nån vet ungefärligt näringsvärde? Allt jag hittat vid sök är torkat renkött, det kanske är samma?

Skulle bli riktigt lycklig om nån vet, tillsvidare innehåller i och för sig mitt kött inga kalorier men är världens godaste!*popcorn*

Näringsvärde för lufttorkat nötkött ser ut ungefär så här:

210-220 kcal / 100g
Protein ~40-42 g
Kolhydrater ~1 g
Fett ~5 g
Bör även vara en del salt 3-6%