PDA

View Full Version : Vill äta bättre, help me!

Tomten
09-05-2003, 15:58
Vet inte om jag får i mig nog mkt mat, väger 98 kilo men går varken upp eller ner i vikt, får bara i mig 2300Kcal per dag, ungefär 120 gram protein. Har tränat i ungefär 18 månader, vägde 74 kilo när jag började.

Nu har vikten stått stilla dom senaste tre-fyra månaderna. Tror jag gått upp från ungefär 95 kilo i januari till 98 nu.

Har fixat lite så jag kommer upp i mer protein, men fortfarande lite KCAL totalt.

Tomten
09-05-2003, 15:59
Kommer också ta C-vitamin eller äta frukt så jag inte får i mig för lite C-vitamin. Fibrer vet jag inte om jag behöver bry mig i så mkt, har aldrig haft problem med magen, men vad kan man annars äta om man vill ha mer fibrer i kosten?

King Grub
09-05-2003, 16:00
Och vad är svårigheten? Om du inte får i dig tillräckligt - ät mer. Vad vill du ha hjälp med? Någon att mata dig? :D

King Grub
09-05-2003, 16:01
Originally posted by Tomten
Kommer också ta C-vitamin eller äta frukt så jag inte får i mig för lite C-vitamin. Fibrer vet jag inte om jag behöver bry mig i så mkt, har aldrig haft problem med magen, men vad kan man annars äta om man vill ha mer fibrer i kosten?

All-Bran, flerkornsbröd, frukt och grönsaker, havregryn, bönor, linser, Fibrex.

Patte
09-05-2003, 16:05
Proteinet hade jag ökat på om jag var du! Ligger själv på merän 1.5ggr så mycket protein men med lite mindre kcal :)

Tomten
09-05-2003, 16:11
Nej, funderade mer på upplägget mellan fet, kolhydrater och protein, men det kanske inte har sån stor betydelse?

Tomten
09-05-2003, 16:12
Patte vad äter du då? Kött och proteinpulver enbart? ;)

Patte
09-05-2003, 16:17
Originally posted by Tomten
Patte vad äter du då? Kött och proteinpulver enbart? ;)

Om du plockar bort köttet så är det väl min kost :D Nää då men mycket protenpulver för att jag är så förbannat lat, men annars så är det kyckling, kött, tonfisk, mjölk (inom 3 tim efter träning och på morgon)... Annars All Bran+ för att få upp fiberintaget, och det är det som jag drygar ut proteindrinkarna med för att få i mig lite kolhydrater där oxå :)

Zipitup
10-05-2003, 00:55
Ja du tomten...du har nog hamnat i energibalans....?
2300kcal/dag är ju lite ju....

Prova detta:
Håll igen på (uteslut inte!) fett. (Avocado, nötter, olivolja, feta fiskar).
Ta femtio gram av kolhydratkällan (pasta, havregryn etc) till varje huvudmål. Inte mer
Fyll på med det goda - proteinkällan. Alltså blir det dubbla torskfileér etc.
Stooor sallad till.
Mellamåla med protein. Kokta ägg eller proteindrinkar.
Träna igenom kroppen en gång (inte mer) i veckan.
Kör ett HIIT pass efter varje pass utom benen.
Promenera långt. Varje dag.