handdator

Visa fullständig version : Några frågor


Pet
2008-01-14, 14:00
Hum. Jag sitter i en lite märklig situation, kanske ni kan hjälpa?

A/ Hur blir man kvitt sockerberoende? Svårt sockerberoende. Sådär att utan socker så är man trött och dåsig (tänk halvsovande zombie), grinig till tusen, mår illa, har huvudvärk, ingen matlust och blir deprimerad.

B/ Vi äter i princip bara halvfabrikat. Inga kryddor, inga såser, ingen mixad mat som sallad eller risotto, inga soppor. Väldigt få grönsaker, som alla ska vara råa. Hur lägger man om matvanor vid autismspektrumstörning?

C/ Hur motiverar man någon när man aldrig kan säga "måste", "bör" eller kräva att de ska röra på sig/äta hälsosamt? (Eftersom personen då prompt ska göra tvärtom - även omedvetet)

Scratch89
2008-01-14, 14:10
A) Sluta ät massor av godis, eller vad du nu får i dig socker ifrån. Sockerberoende är vad jag vet ännu inte bevisat. Det är bara dåliga vanor. Se till att äta bra, mättande mat så kommer det lösa sig.

B) Hur många lider av autism? Är det en grupp (t.ex familj), fåtal personer (vän) eller en hel population (t.ex ett behandlingshem)?

C) Du får vänta på en beteendevetares svar.

Pet
2008-01-14, 20:09
A/ Vetenskapligtbevisat eller ej, personen det gäller har lyckats sluta röka genom att slänga paketet, men klarar inte av att sluta äta stora mängder socker - främst genom läsk.

B/ Uh - jag och han. Jag är mycket mer varierande i min kost än han, men för att kunna bo med honom måste jag äta samma mat som han. (Försökt laga varierande kost som inte får lukta, någon gång?)

C/ *väntar tålmodigt*

Ondskapelsen
2008-01-14, 20:24
Denna tråd gör mig ledsen =/.
Men jag var JÄMT sötsugen förut, men det funkade faktist att äta riktigt stora lass mat utspritt på dagen och trycka ett äpple så fort man blev sötsugen.
Iof så fick jag högt kaloriöverskott och gick upp i vikt, men jag förlorade sötsuget och kilona rasar iväg nu :).