handdator

Visa fullständig version : Inköp av säng


manko
2008-01-14, 11:13
Jag behöver en ny säng. Det jag är sugen på att köpa är en 160-180cm säng. Men då är frågan. Är det värt att slänga ut massor med pengar för att få en bra säng direkt eller ska man köpa halvdan säng som funkar och sen byter man ut allt eftersom?

Någon bra affär på nätet man kan beställa billigt bra sängar ifrån? (Helst att man kan testa den i Sthlm.)
Vilken typ av säng ska man köpa? (har kollat på continental, vet inte vad det är för något, men den verkade skön)
Inom vilken prisklass ligger Bra, bättre och bäst? (Inom humana priser och inga Sheriff priser)

Har ni annars en bra säng, visa bild på den, ungefärligt pris och var man kan inskaffa. :)

manko
2008-01-14, 11:28
En säng jag hittat som verkar nice som jag ska dra och känna, smeka, leka och sova idag i. Är denna http://www.ana.se/ny_wip/resarsangar/conti_7zon-info.php Vad tror ni om denna?

mela
2008-01-14, 11:31
"Madrassen är indelad i 7st zoner med skulderzon och med extra svankstöd." Funkar det bara om man ligger raklång på rygg? Hur blir det om man ligger i fosterställning osv?

manko
2008-01-14, 11:34
"Madrassen är indelad i 7st zoner med skulderzon och med extra svankstöd." Funkar det bara om man ligger raklång på rygg? Hur blir det om man ligger i fosterställning osv?

Ingen aning faktiskt. Får ta och göra ett test när jag väl är och testar den ikväll. :)

Per B
2008-01-14, 11:35
Hört talas om IKEA? :P De har faktiskt riktigt bra sängar till bra pris. Se också till att du köper en bra bäddmadrass till den.

Men det viktigaste är ju att du provligger den ordentligt... jäkta inte.

Och ja, du ska köpa en bra säng direkt, det är värt det. Hos IKEA har man 3 månaders öppet köp, så om du efter 1 månad känner att sängen är för hård eller mjuk så kan du byta.

manko
2008-01-14, 11:46
Hört talas om IKEA? :P De har faktiskt riktigt bra sängar till bra pris. Se också till att du köper en bra bäddmadrass till den.

Men det viktigaste är ju att du provligger den ordentligt... jäkta inte.

Och ja, du ska köpa en bra säng direkt, det är värt det. Hos IKEA har man 3 månaders öppet köp, så om du efter 1 månad känner att sängen är för hård eller mjuk så kan du byta.

Låter verkligen bra med 3månaders öppet köp. Tog mig en titt på IKEA när jag var där för 2veckor sen. Men tyckte mig inte någon som var superduper skön.

Något förslag på en bra säng därifrån? :)

Rahf
2008-01-14, 11:52
Kolla Mio. Bäddmadrassen är minst lika viktig som sängen.

Muaytudd
2008-01-14, 11:54
Ikea har jättebra sängar.

manko
2008-01-14, 11:55
Kolla Mio. Bäddmadrassen är minst lika viktig som sängen.

Tack, ska kolla in.

Jag har en fråga att tilllägga. Vad bör man kolla efter när man testar alla dessa sängar? För jag är helt novis när det gäller vad som är bra eller anus. :o

Fd_Megatuttarna
2008-01-14, 12:01
Jag har hört gott om sultanmadrasser. Ska vara bra kvalitet till bra pris. Gå och provligg.

mini
2008-01-14, 12:05
Jag har aldrig hört talas om ANA-sängar trots att jag jobbat med möbler. Behöver ju dock inte säga så mycket, men de kallar sig själva ledande sedan 25 år vilket gör det lite konstigt.
Gillar inte riktigt att de inte skriver ut priset på hemsidan. Inte heller står det vad för material de använder i stoppningen.
Det är ofta liten skillnad på sovkomfort mellan enkla resårmadrasser och continentalsängar (=dubbla resårmadrasser). Man påverkar helt enkelt inte undre lagret fjädrar. Bättre att använda de pengarna till att köpa en lite bättre modell istället.

pragmatist
2008-01-14, 12:23
Jag och min tjej är väldigt nöjda med vår Kungsängen. Vi hade en väl tilltagen budget när vi gick och shoppade men fastande ändå för denna förhållandevis billiga modell eftersom vi inte upplevde någon som helst skillnad mellan den och t.ex. Hästens. De använder till och med samma fjädrar.

manko
2008-01-14, 12:29
Jag har aldrig hört talas om ANA-sängar trots att jag jobbat med möbler. Behöver ju dock inte säga så mycket, men de kallar sig själva ledande sedan 25 år vilket gör det lite konstigt.
Gillar inte riktigt att de inte skriver ut priset på hemsidan. Inte heller står det vad för material de använder i stoppningen.
Det är ofta liten skillnad på sovkomfort mellan enkla resårmadrasser och continentalsängar (=dubbla resårmadrasser). Man påverkar helt enkelt inte undre lagret fjädrar. Bättre att använda de pengarna till att köpa en lite bättre modell istället.

Har aldrig heller hört talas om ANA. Men jag googlad efter något om säng så kom dom fram. Kanske skippar dom ändå, känns inte riktigt hundra att köpa igenom dom ändå. Får satsa på IKEA eller liknande.

Vad tror ni om sultan? När jag läste på IKEAs hemsida så verkar den vara "the shit" där iaf.

mela
2008-01-14, 12:31
Jag har en sultan och jag älskar den. Alla som sovit i min sultan älskar den. IT OWNS!

manko
2008-01-14, 12:31
Jag och min tjej är väldigt nöjda med vår Kungsängen. Vi hade en väl tilltagen budget när vi gick och shoppade men fastande ändå för denna förhållandevis billiga modell eftersom vi inte upplevde någon som helst skillnad mellan den och t.ex. Hästens. De använder till och med samma fjädrar.

Vilken modell? Sitter och kollar på den sidan just nu.

bertbert
2008-01-14, 12:32
Nöjd med ikeasängen. Högsta hårdheten är dock på gränsen till för mjuk.

manko
2008-01-14, 12:35
Jag har en sultan och jag älskar den. Alla som sovit i min sultan älskar den. IT OWNS!

Finns väl olika modeller av sultan om jag fattat rätt också? :P

mela
2008-01-14, 12:37
Finns väl olika modeller av sultan om jag fattat rätt också? :P

Hade jag inte varit ca 30mil ifrån sängen så hade jag kunnat kolla påt :Virro
Har en typ ½dm tjock madrass över själva madrassen också.. Finns ju sånna 1cm tjocka, men den på ½dm är lovely!

Ignatius72
2008-01-14, 12:46
Köpte en Hästen för något år sedan. Helt ok, men det finns garanterat sängar som är mer prisvärda.

Kryss
2008-01-14, 14:07
Har en Sultan Saltnes med en bäddmadrass Tuvebo på, sen några månader tillbaks och är riktigt nöjd. Det här med 3månaders öppet köp tittade jag närmare på och det gällde bara de billigare modellerna enligt det finstilta så det är lurigt.

manko
2008-01-14, 19:56
Var och kolla på SOVA idag. Dom hade en riktigt skön säng till salu för 15900kr, var rea nu fram till sista januari. Svane Exelent var det. Någon som har erfarenhet av Svane eller SOVA?

http://www.sova.se/website1/sd_page/41/1/index.php

Dreas
2008-01-14, 20:17
Har Sultan "Himmel" som bäddmadrass tror jag och resten är också sultan. Har medium på min och den är MJUK! Alltså jag vet inte en person som legat i min säng utan att nämna hur mjuk den är ,eller har börjat snacka om vilka ryggproblem jag snart måste få då den är så mjuk. Så mitt tips är att du går och prov ligger sängen du ska köpa för att inte få en för mjuk säng.

Andreas

manko
2008-01-14, 20:22
Har Sultan "Himmel" som bäddmadrass tror jag och resten är också sultan. Har medium på min och den är MJUK! Alltså jag vet inte en person som legat i min säng utan att nämna hur mjuk den är ,eller har börjat snacka om vilka ryggproblem jag snart måste få då den är så mjuk. Så mitt tips är att du går och prov ligger sängen du ska köpa för att inte få en för mjuk säng.

Andreas

Den där Svane Exelent hade dubbel fjädring. Så tyckte man sängen var för hård behövde man bara vända på fjädrarna och tvärtom. Så det var ju ett plus till med den sängen.

manko
2008-01-14, 20:47
http://www.ekornes.se/se/svane/svane_reg_springfjadermadrass/svane_excellent/kontinentalmadrass

pragmatist
2008-01-14, 20:50
Vilken modell? Sitter och kollar på den sidan just nu.

Vi har en Gustaf III kontinentalsäng 180x200. Prisvärd och bra kvalitet.

z_bumbi
2008-01-14, 20:57
http://www.ekornes.se/se/svane/svane_reg_springfjadermadrass/svane_excellent/kontinentalmadrass

Jag har en säng från dem och har så haft i ett antal år, madrassen börjar bli lite trött men då har jag haft den i ca 14 år och väger något mer än genomsnittet.
Justerbara sängar ftw. (numera har vi två stycken).

dice
2008-01-14, 21:11
Jag köpte en ikeasäng i somras och jag tycker den är kass. Efter 4-5 mån blev det en stor grop i mitten och försöker jag lägga mig lite mer på sidan av sängen rullar jag tillbaka, typ.

ante
2008-01-14, 21:57
Jag har en ikea sultan svandal och sultan tuvebo som bäddmadrass. Tycker den är grym, dock lite synd att jag inte köpte en bäddmadrass med tagel i, istället för latex.
Kan tyvärr inte uttala mig om hållbarheten då jag haft den knappt ett år.

TheGodfather
2008-01-14, 22:19
Jag kan verkligen rekomendera Bedcomfort, ett mindre familjeföretag i närheten av Landvetter utanför Göteborg.

Jag köpte två stycken av deras 90cm breda Active Zone sängar med ställbar rygg, otroligt sköna måste jag säga. De gör sängarna på beställning och man får vara med att välja material på både stoppning i madrasser så som färger och kvaliteter på klädseln, men även ett stort antal typer av sängben och gavlar. När jag var där och beställde mina sängar hade de flera hundra olika tyger av alla möjliga färger och strukturer att välja på. De gör även specialdesignade sängar (runda, ovala, soffor etc.) på beställning. Helt klart prisvärda sängar som kan vara värda att kolla in.

>>> Bedcomfort.se (http://www.bedcomfort.se/) <<<


http://www.bedcomfort.se/pics/sleep/sleps4.jpg

manko
2008-01-14, 23:01
Jag kan verkligen rekomendera Bedcomfort, ett mindre familjeföretag i närheten av Landvetter utanför Göteborg.

Jag köpte två stycken av deras 90cm breda Active Zone sängar med ställbar rygg, otroligt sköna måste jag säga. De gör sängarna på beställning och man får vara med att välja material på både stoppning i madrasser så som färger och kvaliteter på klädseln, men även ett stort antal typer av sängben och gavlar. När jag var där och beställde mina sängar hade de flera hundra olika tyger av alla möjliga färger och strukturer att välja på. De gör även specialdesignade sängar (runda, ovala, soffor etc.) på beställning. Helt klart prisvärda sängar som kan vara värda att kolla in.

>>> Bedcomfort.se (http://www.bedcomfort.se/) <<<

http://www.bedcomfort.se/pics/sleep/sleps4.jpg


Verkar riiktigt skön. Synd bara att man inte bor i göteborg och kan åka pilla ihop sin dröm säng. Vad fick du lägga ut för allting?

TheGodfather
2008-01-15, 00:22
Verkar riiktigt skön. Synd bara att man inte bor i göteborg och kan åka pilla ihop sin dröm säng. Vad fick du lägga ut för allting?

Det var en av deras finare sängar som vi köpte och jag gav 33.ooo för två ställbara 90cm. sängar av modellen Active Zone. En modell som har zoner med olika hårda fjädrar i resårmadrassen för att avlasta kroppen på bästa sätt. I priset ingick då 2 bäddmadrasser (5-6cm tjocka), ben och även hemleverans. Bäddmadrassen gjorde de efter önskemål och man kunde få en hel bäddmadrass till sina två 90-sängar, men då jag valde ställbara sängar så fick det bli två separata 90-madrasser. Vi fick visserligen några tusenlappar i rabatt plus fri hemkörning för att tjejens föräldrar hade köpt sina sängar där.

Upplevde det som en jäkligt trevlig grej att vara med från början och välja tyger och stoppningsmaterial i bäddmadrasserna etc. Var det sedan något man inte var nöjd med när man kommer hem (tex. att man köpt en för mjuk/hård säng) så ändrar de och byter ut fjädrar och andra delar utan extra kostnad så att man blir helt nöjd (i alla fall fick vi det erbjudandet), livtidsgaranti ingick med.
De har fabriken i anslutning till visningsrummet/butiken så man får kolla in och se hur det ser ut. Sen är det ett familjeföretag som sagt och de är inga professionella säljare som har provision och bara ska kränga på någon en säng, utan det är de själva som arbetar i fabriken och som kommer ut och tar hand om kunderna. De vet vad de pratar om och berättar utförligt och gärna om hur man tillverkar sängarna och vad som är viktigt att tänka och vilka material de använder och bla.bla.la... Jäkligt trevliga att ha att göra med och verkar måna om att kunden ska bli nöjd. Fick ett bra och positivt intryck genom hela köpet, helt enkelt.

Hade tidigare en av EM-Möblers mellanklass sängar och den kostade väl runt 14-15.ooo när jag köpte den, jämför man dessa så är den från Bedcomfort rena drömmen att sova i. Kollar man på den Hästen säng som kompisen har och som var dubbelt så dyr, då är det här i alla fall mer säng för pengarna, inget snack. Även om jag sov jäkligt bra även i kompisens Hästen, men ~7o.ooo är lite väl mycket för min del.