handdator

Visa fullständig version : Är det skadligt för mage/tarmsystem at äta mkt?


mowax
2008-01-14, 10:54
För att göra en lång historia kort så har min mage krånglat i ½år nu genom att vara körig och extremt gasig (nu pratar vi extremt).

Jag hade ett snack med min mor om detta (hon är sjuksköterska på magklinik) och en av hennes teser (förutom laktos och alla de vanliga orsakerna) är att jag äter alldeles för mkt och att magen helt enkelt inte klarar av det.
Är det någon här som är insatt/har erfarenheter som har lite synpunkter på detta?

Jag tycker själv inte att jag äter så mycket och hennes och min syn på normalt är som dag och natt.

Såhär kan ett dagsintag se ut:

Morgon:
En tallrik fil 1/3 liter.
2 dl havregryn.
1 skopa slowFX
en skvätt rapsolja

2stora skivor danskt rågbröd med jordnötsmör

lunch:
2dl(okokt) ris med köttfärs (inga bönor)

middag:
2dl(okokt) ris med köttfärs (inga bönor)

mellanmål(brukar varieras men handlar om liknande volym)

En tallrik gröt.
1 dl havregryn.
1 skopa slowFX

1 skiva danskt rågbröd med jordnötsmör.

Efter träning:
En tallrik fil 1/3 liter.
1 dl havregryn.
1 skopa slowFX

1 skiva danskt rågbröd med jordnötsmör.

Kan tillägga att jag är 193cm och väger 98kg och är i helt ok form dvs inte fet.

King Grub
2008-01-14, 11:09
Du äter inte för mycket för en aktiv person av din storlek. Däremot skulle jag kunna tänka mig att du får för mycket fibrer; du väljer (för?) mycket fiberrika fullkornsprodukter.

Anders The Peak
2008-01-14, 11:11
och för det andra äter du för lite fett för att tarmen ska fungera på ett tillfredställande sätt.

Ironwoman
2008-01-14, 11:25
Dessutom ser det inte så varierat ut. Var är grönsakerna?

mowax
2008-01-14, 11:32
Grub: Jag håller med dig. Jag känner att jag äter lagom (jag ökar styrka och jag går upp sakta men säkert).
För mkt fibrer har också slagit mig. Kan detta alltså vara en orsak till gasbildning?

Anders: Det här var intressant. Jag som tyckte jag fick i mig rätt mkt; 2,7% fil, mkt olja i maten, jordnötsmör etc. Vill du utveckla så vore jag tacksam.

För att utveckla min mors resonemang.

Hon anser att jag stressar kroppen och mina organ genom att "tvinga" i mig så mkt mat, samt att jag går emot min biologi (jag är väldigt smal från början). Detta är spekulationer från hennes sida men jag förstår hur hon tänker då resonemanget är logiskt.

Jag tackar förövrigt för alla svar.

mowax
2008-01-14, 11:33
Ironwoman: Grönsaker och frukt äter jag mellan måltiderna. Det blir väl runt 5st per dag.
Upplägget var ett utdrag och kosten varieras. Men visst, självkalrt kunde man variera sig mycket mer.

seggan
2008-01-14, 11:43
IBS/colon irritable?

King Grub
2008-01-14, 11:50
För mkt fibrer har också slagit mig. Kan detta alltså vara en orsak till gasbildning?

Oj ja, absolut. Det är inte en skadlig effekt, men väl irriterande och t o m plågsam.

Tolkia
2008-01-14, 11:57
Jag skulle testa att dra ner på havregrynen; se Grubs inlägg om fibrer. Särskilt råa havregryn kan ge gaser, och 4 dl per dag får nog ses som ganska mycket.

En annan fråga (nu kommer min käpphäst galopperande) är om du äter väldigt fort? Har man problem med körig mage är det schysst mot den att finfördela maten ordentligt med tänderna, så att magen slipper göra det. Ät lite långsammare och tugga ordentligt.

mowax
2008-01-14, 12:40
Då får jag helt enkelt testa att dra ner rejält på fibrerna och se vad som händer. Plågsamt är bara förnamnet; jag sitter på jobbet och känner mig som grubs avatar.

Cerberus
2008-01-15, 11:29
förklarar varför jag luktar soptipp jämt, får försöka minska fiberintaget...va ska man äta egentligen

CoolHandLuke
2008-01-15, 13:47
Jag klarar max 1 dl råa gryn per dygn över det blir det metangasverk. Tror inte det är fiberinnehållet som är problemet. Snarare grynen i sig. Det funkar mycket bättre när det är tillagat i form av gröt, kokade gryn, bröd, etc.

Annars äter du ganska mycket proteinpulver också. Tror det var någon här som hade problem med det.

...va ska man äta egentligen
:) Det går inte att vara lat och äta för mycket av en sak i alla fall. Variation är iofs intressant men ack så jobbigt ibland.

bollio
2008-01-15, 19:36
Hade problem med magen själv ca 1/3 av mitt liv. Drog ned på processad mat, fibrer, samt ökade fettintaget - voila.

Min egen erfarenhet är att man måste experimentera. Det finns nog ingen generell lösning helller, utan det varierar från fall till fall.

machine gun
2008-01-15, 23:36
Ett högt proteinintag kan orsaka gasbildning hos många.

mowax
2008-01-16, 11:18
Jag har testat att ditcha pulvret utan resultat. Jag har nu skurit ner på fibrer rejält samt uteslutit havregrynen helt. Jag antar att det tar ett tag innan några resultat visar sig?

Just in case så var jag och träffade en mkt ambitiös läkare idag som skickade mig för att ta prover på precis allt. Vi får se vad som händer.

Sleigh
2008-02-01, 14:29
Jag har hört (men hittar ingen källa på det) att mycket fibrer med lite vätska
i kroppen kan ge mycket gasbildning. Testa annars att dricka proviva som
minskar på gaser i tarmkanalen.