handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott vid konditionssträning?


der_rickard
2008-01-14, 10:32
Efterlyser tips på bra kosttillskott vid konditionsträning!

Skulle något av Rage eller KCG2 fungera bra vid konditionsträning? Vilket skulle funka bäst?

setto
2008-01-14, 13:25
jag har använt kcg och den funkade kanon, orkade mcket mer!

pia
2008-01-15, 08:58
NO-produkter borde funka kanon. Finns ett antal på markanden så det är bara att testa sig fram.

pia
2008-01-15, 09:00
Efterlyser tips på bra kosttillskott vid konditionsträning!

Skulle något av Rage eller KCG2 fungera bra vid konditionsträning? Vilket skulle funka bäst?

Både Rage och KCG2 är produkter som du kan testa annars finns det rena arginin produkter också som borde funka bra och förmodligen är billigare.

King Grub
2008-01-15, 09:10
50 % fruktos, 50 % glukos/maltodextrin i vatten under intensiv och långvarig träning.

bergelin
2008-01-15, 09:15
50 % fruktos, 50 % glukos/maltodextrin i vatten under intensiv och långvarig träning.
Fruktos för att det är en långsammare kolhydrat än glukos och maltodextrin?

King Grub
2008-01-15, 09:17
Nej, därför att den är lika snabb, men med annan transportmekanism, vilket möjliggör mycket högre exogen kolhydratoxidation än vid tillförsel av enbart glukos. Men enbart glukos kan man nå en exogen kolhydratoxidation av runt 1 g per minut, sedan begränsar tarmen och/eller levern, medan man med en 50/50-kombination av fruktos och maltodextrin eller glukos kan nå en exogen kolhydratoxdiation på 1.5-1.8 gram per minut.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15741841?ordinalpos=6&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15354037?ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=881644

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/100/3/807

skaparn
2008-01-15, 17:28
Skulle man inte uppnå en fördelning ganska nära denna med helt vanligt strösocker? Jag ser en väldigt billig optimal sportdryck i horisonten.

regus
2008-01-15, 17:31
Skulle man inte uppnå en fördelning ganska nära denna med helt vanligt strösocker? Jag ser en väldigt billig optimal sportdryck i horisonten.

Så fint att dricka mer/cola/morsans saft på ett träningspass och vara opti.

schabo-labo
2008-01-16, 00:35
Inga NO-produkter. Inte kul att få pump på löp-passet. Helst KCG och extra beta-alanin :)

Eddie Vedder
2008-01-16, 07:21
Så fint att dricka mer/cola/morsans saft på ett träningspass och vara opti.

Just cola är bevisat effektivt, både socker och koffein. Tandröta till följd av cola som återhämtningsdryck efter varje pass är något en seriöst tränande helt enkelt får vara beredd att offra för sina resultats skull.:D

Fairing
2008-01-16, 08:10
50 % fruktos, 50 % glukos/maltodextrin i vatten under intensiv och långvarig träning.

Det börjar likna sloow carbs:D

3.1415926535
2008-01-16, 17:48
Jag har läst i "Allt om Glykemiskt Index" att fruktos har GI 32 och glukos 137, alltså är fruktos mycket långsammare, är det helt fel?

Koloftw
2008-01-16, 18:03
Det stämmer helt korrekt (vet inte om exakta GIt stämmer, men fruktos höjer blodsockret väldigt långsamt och lite, glukos snabbt). Eller fruktos tas nog upp lika snabbt, eftersom den är en monosackarid (enkel sockerart) precis som glukos, men den har som Grub skriver en annan transportväg, och går inte ut i blodet lika snabbt, utan lagras i levern.

Men om du läser post #7 så gäller andra saker vid konditionsträning

Nej, därför att den är lika snabb, men med annan transportmekanism, vilket möjliggör mycket högre exogen kolhydratoxidation än vid tillförsel av enbart glukos. Men enbart glukos kan man nå en exogen kolhydratoxidation av runt 1 g per minut, sedan begränsar tarmen och/eller levern, medan man med en 50/50-kombination av fruktos och maltodextrin eller glukos kan nå en exogen kolhydratoxdiation på 1.5-1.8 gram per minut.

King Grub
2008-01-16, 18:06
Går som sagt inte jämföra intag i vila och exogen oxidation vid intag under ansträngning.

machine gun
2008-01-16, 18:59
Just cola är bevisat effektivt, både socker och koffein. Tandröta till följd av cola som återhämtningsdryck efter varje pass är något en seriöst tränande helt enkelt får vara beredd att offra för sina resultats skull.:D

Cola lär inte ha sämre inverkan på tänderna än vanlig sportdryck.

I Kalmar järnman serveras bl.a. cola vid vätskestationerna, alltså är det opti :D



Fruktos har väl dock kopplats samman med magproblem vid konditionsidrott i större utsträckning än andra kolhydratkällor?

King Grub
2008-01-16, 19:00
Cola lär inte ha sämre inverkan på tänderna än vanlig sportdryck.

Finns det fosforsyra i vanlig sportdryck?

machine gun
2008-01-16, 19:06
Finns det fosforsyra i vanlig sportdryck?

Nej, visserligen inte. Men socker och lågt pH lär väl påverka tänderna negativt oavsett vilket? Det lär ju knappast vara BRA för tänderna att smutta på sportdryck heller.

King Grub
2008-01-16, 20:24
Oh nej, men syrorna i coladrycker gör ju att "Cola lär inte ha sämre inverkan på tänderna än vanlig sportdryck" inte stämmer.

der_rickard
2008-01-16, 22:13
Så en optimal dryck att använda under hårda och/eller långa konditionsträningspass är en blandning mellan fruktos och glukos/maltodextrin? Något speciellt förhållande eller 50-50? Ska man tillsätta nåt protein?

Ironwoman
2008-01-18, 10:24
50 % fruktos, 50 % glukos/maltodextrin i vatten under intensiv och långvarig träning.

Jag har funderat lite på detta. Mitt mål är att prestera bra på långa distanser, främst IM. Till min första körde jag strösocker + lite citron för smaken + lite salt under själva träningen då det var +30 grader och jag skulle ha att göra i närmare 13 timmar. På träning körde jag utan salt. Körde på det för att det var en lättillgänglig, billig sportdryck.

Sedan fick jag ett råd av en elitkille "Om du blandar eget så är maltodextrin definitivt bättre än socker. Sugs upp tusen ggr bättre och skonar tänderna. Smakar dessvärre just ingenting men jag tycker ju inte sockervatten är särskilt gott heller

Så andra gången körde jag på det.

Men jag ska kanske ändra tillbaka?
För tänderna så handlar det om 30-40 pass / år med sportdryck (kör inte med det på pass under 3 timmar).

3.1415926535
2008-01-19, 00:48
Malto skonar väl inte alls tänderna? Vad jag har hört är sackaros det sämsta, men sen druvsocker och malto.

der_rickard
2009-08-16, 09:16
Efterlyser tips på bra kosttillskott vid konditionsträning!

Skulle något av Rage eller KCG2 fungera bra vid konditionsträning? Vilket skulle funka bäst?

Något nytt under kosttillskott-vid-konditionstränings-himlen?

skaparn
2009-08-16, 10:19
Något nytt under kosttillskott-vid-konditionstränings-himlen?

Kanske inget nytt, kanske placebo, kanske att jag har blivit bättre, kanske inte applicerbart på det väldigt breda begreppet konditionsträning och definitivt inget annat än en egen reflektion.

Jag har tagit kreatin (FX, nåt helt vanligt kinakreatin antagligen) några veckor nu och för riktigt korta hårda sprintintervaller på cykeln tycker jag jag har lite mer att ge och kan ge benen en lite hårdare duvning. Dessutom känns nästkommande intervall inte fullt lika jävlig, även känt som återhämtning. Men det kan vara så mycket annat som spelar in också, så jag lägger in en enorm brasklapp här.

Godfella
2009-08-16, 13:07
Något nytt under kosttillskott-vid-konditionstränings-himlen?

HydraPro är inte illa pinkat. Vitargo och EsaPro i samma veva.

Yankeee
2009-08-16, 13:19
EAA och lite koffein. Av den anledningen båda är bra på att ta bort hungerskänslor, man kan alltså träna på tom mage utan störiga hungerskänslor.
Om man ser rent prestationsmässigt har inte jag upptäckt något revolutionerande än.

nunchaku
2009-08-16, 16:40
Malto skonar väl inte alls tänderna? Vad jag har hört är sackaros det sämsta, men sen druvsocker och malto.

Hur står sig vitargo bland dessa?

nunchaku
2009-08-20, 10:01
Hur står sig vitargo bland dessa?

bump...någon som har koll på detta?

Asdf
2009-08-20, 14:15
Vitargo är väl stärkelse av kornmalt och en betydligt snabbare kolhydrat än maltodextrin? Kan tänka mig 50% vitargo och 50% fruktos isåfall

Ni som ofta pratar om tänder, använder ni inte flux varje kväll?

der_rickard
2013-11-27, 10:51
Lyfter min gamla tråd igen...

Finns det några nyheter kring kosttillskott vid uthållighetsträning? Jag ska åka Vasaloppet i vinter och har tänkt göra egen energigel med malto + fruktos + bcaa att äta så ofta som möjligt under loppet. Sen dricker jag energidryck med "bra" koncentration för upptag. Tänkte ta koffeintillskott precis vid starten och efter halva loppet.

Vad finns det utöver detta som kan ge mig lite extra ork/uthållighet? Finns det något nytt kring kreatin vid uthållighetsidrott?