handdator

Visa fullständig version : Ett halvår på gymmet + schemakommentarer, tack


KidZap
2008-01-14, 02:18
Hej!

Har nu tränat ett halvår och tänkte kolla vad ni gillar mitt egenkomponerade schema som jag tränar efter nu. Har jag glömt något? Kör jag några övningar i onödan?

Har alltid varit (för) smal men har satsat rejält nu med träning, mat, Kolozzeum och sömn :)
Har ökat 5kg i kroppsvikt och siktar på 5kg till innan sommaren. Målet är att få en vältränad och fin kropp.

Nuvarande mått: 186 cm, 78kg.

Jag har delat upp mitt tränande i en 3-split där mark, bänk och böj är grundövning i varsitt pass och sen kompletterat med andra övningar. Tanken är att de flesta muskelgrupper ska få röra på sig två ggr i veckan. En gång primärt och en gång sekundärt eller vad man ska säga.
Biceps har t.ex. egna övningar en dag men tränas ju även under ryggpasset.

Jag tränar varannan dag.

Pass 1, ben/sida mage:
Knäböj, benpress, raka marklyft och benspark. Sidebends.

Pass 2, bröst/biceps/underarmar/vader:
Bänkpress (lutande varannat pass), hantelpress (lutande varannat pass), flyes och dips. Hammercurls, bicepscurls och underarmscurl. Stående vadpress.

Pass 3, rygg/axlar/triceps:
Marklyft, T-bar-rodd, goodmornings och latsdrag (senare chins när jag blivit lite starkare). Drag till hakan och framåtlutande hantellyft. Liggande tricepsextensions och smalbänk.

Mage kör jag vartannat pass. Hur gillar ni schemat?

Det enda jag har att anmärka på just nu förutom att jag är för smal och svag överlag, är väl att min vänstra vad släpar. Vad kan man göra åt det?


Tack för ett fantastiskt bra forum, jag har lärt mig massor här! :)

_Darkstar_
2008-01-14, 09:06
"Biceps har t.ex. egna övningar en dag men tränas ju även under ryggpasset."

Om jag fattat det rätt så menar du: Du tränar samma muskelgrupp 2 ggr i veckan. Biceps får sina 2 pass dels av sina "egna övningar" och även från rygg passet?

Är styrketräning den enda typ av träning du håller på med?
Isåfall skulle jag vilja lägga upp en vecka för dig på följande sätt:

Måndag
Biceps/Rygg/Underarmar

Tisdag
Ben/Mage

Onsdag
Bröst/Triceps/Axlar

Torsdag
Vila

Fredag
Biceps/Rygg/Underarmar

Lördag
Ben/Mage

Söndag
Bröst/Triceps/Axlar

Detta schema gör att du får träna alla muskelgrupper 2 ggr.
När du säger att dina biceps får träna 2 ggr tack vare ryggpasset så stämmer det till viss del. Men du kommer inte kunna utföra ditt Rygg pass lika bra eftersom du då är "trött" i biceps från biceps passet. Samma sak om du kör bröst en dag och axlar, triceps dagen därpå. Du kommer inte klara att utveckla lika mycket kraft för att bröst, som i många rörelser/ösningar sammarbetar med triceps och axlar, är "trött" från passet dagen innan.
Är du med?
Det är bättre att träna muskelgrupper som jobbar ihop istället. Då får du även ett bättre sammarbete mellan dom. Så... som du ser på veckoträningen jag angivit ovan så är passen uppdelade i muskler som jobbar tillsammans: Biceps/Rygg, Ben/Mage, Bröst/Triceps/Axlar.

Kämpa på Hulken!:thumbup:

KidZap
2008-01-14, 12:34
Tack Darkstar, japp jag är med på vad du menar. Jag tränade såsom du beskriver i höstas men kände att med mina typ 3 dagar i veckan så tog det en hel vecka mellan gångerna man tränade en muskelgrupp. Nu känns det som att jag får med musklerna två ggr per vecka trots att jag fortfarande bara tränar tre ggr/vecka!

Har precis börjat med det här schemat så jag provar väl ett tag, men känner jag för att "steppa upp" lite så provar jag gärna ditt förslag! Men då blir det dubbelt så många dagar i veckan också :)

Jo numera är styrketräning min enda träning. Tidigare har jag spelat mycket innebandy. Möjligtvis borde jag ha något konditionspass med i veckoschemat?

Tack igen!

Allan
2008-01-14, 19:12
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37200

kaysim
2008-01-14, 19:40
"Biceps har t.ex. egna övningar en dag men tränas ju även under ryggpasset."

Om jag fattat det rätt så menar du: Du tränar samma muskelgrupp 2 ggr i veckan. Biceps får sina 2 pass dels av sina "egna övningar" och även från rygg passet?

Är styrketräning den enda typ av träning du håller på med?
Isåfall skulle jag vilja lägga upp en vecka för dig på följande sätt:

Måndag
Biceps/Rygg/Underarmar

Tisdag
Ben/Mage

Onsdag
Bröst/Triceps/Axlar

Torsdag
Vila

Fredag
Biceps/Rygg/Underarmar

Lördag
Ben/Mage

Söndag
Bröst/Triceps/Axlar

Detta schema gör att du får träna alla muskelgrupper 2 ggr.
När du säger att dina biceps får träna 2 ggr tack vare ryggpasset så stämmer det till viss del. Men du kommer inte kunna utföra ditt Rygg pass lika bra eftersom du då är "trött" i biceps från biceps passet. Samma sak om du kör bröst en dag och axlar, triceps dagen därpå. Du kommer inte klara att utveckla lika mycket kraft för att bröst, som i många rörelser/ösningar sammarbetar med triceps och axlar, är "trött" från passet dagen innan.
Är du med?
Det är bättre att träna muskelgrupper som jobbar ihop istället. Då får du även ett bättre sammarbete mellan dom. Så... som du ser på veckoträningen jag angivit ovan så är passen uppdelade i muskler som jobbar tillsammans: Biceps/Rygg, Ben/Mage, Bröst/Triceps/Axlar.

Kämpa på Hulken!:thumbup:

Killen har tränat i ett halvår, enligt mig låter det där sjukt mycket. I alla fall om han ska pressa på varje träningspass. 6 månader är inte jättelänge.

Allan
2008-01-14, 20:15
Ligger mycket bra förslag här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

Och du uppfinner hjulet igen. Läs nu lugnt och stilla mina länkar i den här tråden, och sen går du hem och gör rätt. Istället för att tappa bort en massa tid i utvecklingen

mini
2008-01-14, 20:23
Jag gillar KidZaps egna förslag betydligt bättre än det _Darkstar_ skrev. Dels för att det blir alldeles för mycket träning med sex dagar i veckan, dels för att man inte alls behöver köra samverkande muskelgrupper ihop. Jag la gärna mitt bicepspass ihop med bröst då jag splittade så. Egentligen behöver man inte tänka så mycket i muskelgrupper alls. Fortsätt du att träna som du gör nu, men känn efter lite så du inte blir för sliten. Du kan ju hoppa över dina sekundära övningar ibland för att tillåta lite mer återhämtning.

_Darkstar_
2008-01-14, 23:19
Jag gillar KidZaps egna förslag betydligt bättre än det _Darkstar_ skrev. Dels för att det blir alldeles för mycket träning med sex dagar i veckan, dels för att man inte alls behöver köra samverkande muskelgrupper ihop. Jag la gärna mitt bicepspass ihop med bröst då jag splittade så. Egentligen behöver man inte tänka så mycket i muskelgrupper alls. Fortsätt du att träna som du gör nu, men känn efter lite så du inte blir för sliten. Du kan ju hoppa över dina sekundära övningar ibland för att tillåta lite mer återhämtning.

6ggr/vecka för mycket? Kanske... men där har Kidzap sina 2 pass/muskelgrupp i veckan. Samtidigt som Kidzap hinner vila upp sig mellan de olika passen.