handdator

Visa fullständig version : Från 96 till 89kg på 3 månader?


tsp
2008-01-13, 23:56
Tjena! Tänkte ta och gå ner en del i vikt så här i hyffsat god tid innan sommaren.

Väger nu in på 96kg fördelat på 194cm. Tänkte gå ner till under 90kg och därför sätter jag upp 89kg som mål!

Det handlar alltså "bara" om 7kg vilket jag väl borde klara av hyffsat enkelt fram till början av Juni? Helst skulle jag vilja nå vikten tidigare än så, för att jag ska kunna se förändring och på så vis öka motivationen, men absolut senast i början av Juni vill jag ha nått 89kg!

Hur ska jag äta/träna för att nå detta? Jag har ganska dålig ämnesomsättning för övrigt, om jag inte tränar och äter hyffsat onyttigt går jag upp busenkelt! Värt att nämna är kanske att jag är 17år gammal (18 i februari).

Tror ni att det räcker för mig att cykla/jogga och därefter gymma hyffsat lätt 2-3 gånger i veckan samt _försöka_ (notera försöka, en del undantag lär det bli om jag känner mig själv rätt) låta bli godis, glass och öl som jag lätt dricker för mycket av? Eller behöver jag ändra mina kostvanor på allvar också?

thexbishop
2008-01-14, 00:09
Tjena! Tänkte ta och gå ner en del i vikt så här i hyffsat god tid innan sommaren.

Väger nu in på 96kg fördelat på 194cm. Tänkte gå ner till under 90kg och därför sätter jag upp 89kg som mål!

Det handlar alltså "bara" om 7kg vilket jag väl borde klara av hyffsat enkelt fram till början av Juni? Helst skulle jag vilja nå vikten tidigare än så, för att jag ska kunna se förändring och på så vis öka motivationen, men absolut senast i början av Juni vill jag ha nått 89kg!

Hur ska jag äta/träna för att nå detta? Jag har ganska dålig ämnesomsättning för övrigt, om jag inte tränar och äter hyffsat onyttigt går jag upp busenkelt! Värt att nämna är kanske att jag är 17år gammal (18 i februari).

Tror ni att det räcker för mig att cykla/jogga och därefter gymma hyffsat lätt 2-3 gånger i veckan samt _försöka_ (notera försöka, en del undantag lär det bli om jag känner mig själv rätt) låta bli godis, glass och öl som jag lätt dricker för mycket av? Eller behöver jag ändra mina kostvanor på allvar också?

Det beror helt på hur mycket du stoppar i dig.

Eftersom du är ute i god tid kan du gott testa att skippa godis och andra onyttigheter samt träna som du skrev i ett några veckor, ser du resultat är det bara att fortsätta. Händer det inget beror det helt enkelt på att du stoppar i dig mer än vad du gör av med, då får du antinger göra dig av med mer eller stoppa i dig mindre eller kombinera dessa två vilket är att rekomendera!

Rahf
2008-01-14, 00:21
Tjena! Tänkte ta och gå ner en del i vikt så här i hyffsat god tid innan sommaren.

Väger nu in på 96kg fördelat på 194cm. Tänkte gå ner till under 90kg och därför sätter jag upp 89kg som mål!

Det handlar alltså "bara" om 7kg vilket jag väl borde klara av hyffsat enkelt fram till början av Juni? Helst skulle jag vilja nå vikten tidigare än så, för att jag ska kunna se förändring och på så vis öka motivationen, men absolut senast i början av Juni vill jag ha nått 89kg!

Hur ska jag äta/träna för att nå detta? Jag har ganska dålig ämnesomsättning för övrigt, om jag inte tränar och äter hyffsat onyttigt går jag upp busenkelt! Värt att nämna är kanske att jag är 17år gammal (18 i februari).

Tror ni att det räcker för mig att cykla/jogga och därefter gymma hyffsat lätt 2-3 gånger i veckan samt _försöka_ (notera försöka, en del undantag lär det bli om jag känner mig själv rätt) låta bli godis, glass och öl som jag lätt dricker för mycket av? Eller behöver jag ändra mina kostvanor på allvar också?

Vill du uppnå och behålla en lägre vikt så får du ta och skärpa till kosten. Sök på "deff" och märk "search thread titles" i sökfunktionen så kommer du att hitta en förjäkla massa trådar.

Med den inställningen du har nu så kommer du att misslyckas. Antingen går du in med en motivation som är så hög att den snuddar norrskenet, eller så går du in halvhafsigt och avbryter allting efter halva tiden. Allt eller inget, ditt val. Godis, glass och alkohol kommer med stor sannolikhet att säkerställa en misslyckad deff.

Det är den bittra sanningen.

Lycka till!

tsp
2008-01-15, 22:37
Vill du uppnå och behålla en lägre vikt så får du ta och skärpa till kosten. Sök på "deff" och märk "search thread titles" i sökfunktionen så kommer du att hitta en förjäkla massa trådar.

Med den inställningen du har nu så kommer du att misslyckas. Antingen går du in med en motivation som är så hög att den snuddar norrskenet, eller så går du in halvhafsigt och avbryter allting efter halva tiden. Allt eller inget, ditt val. Godis, glass och alkohol kommer med stor sannolikhet att säkerställa en misslyckad deff.

Det är den bittra sanningen.

Lycka till!

Även om det kanske inte framgick så har jag faktiskt en tanke bakom mitt upplägg! ;)

Jag tänker som så att om jag ska käka strikt och undvika allt vad onyttigheter heter så kommer jag hålla ut i max typ 2 veckor, sedan tjockar jag till mig en kväll och då känns de 2 veckorna helt förgäves eftersom jag tjockat till mig en gång vilket är en stor nedgång rent psykiskt, även om det inte gör någon större skillnad fysiskt med 1 tillfälles frossning!

Därför tänkte jag välja den goda mellanvägen, jag avstår från onyttigheter _inom rimliga gränser_. Jag tillåter mig själv att äta några godisbitar då och då, jag tillåter mig själv att ta några öl med polarna nån gång osv. På så sätt tror jag att jag kommer lyckas hålla "dieten" väldigt länge, kanske för alltid.

Självklart får jag ju, precis som thexbishop säger, se efter om några veckor ifall det har innebärt förändring för mitt midjemått! Har det inte det får jag skärpa till mig ytterliggare.

Låter det okej?

Solve
2008-01-15, 22:41
läs min journal har gjort liknande nedgång 17kg på ca 2-3månader, ångrar mej att de gick så fort

Rahf
2008-01-16, 00:50
läs min journal har gjort liknande nedgång 17kg på ca 2-3månader, ångrar mej att de gick så fort

Han ska ju bara ner 7kg.

tsp
2008-01-16, 23:23
läs min journal har gjort liknande nedgång 17kg på ca 2-3månader, ångrar mej att de gick så fort

Som sagt så ska jag endast ner 7kg, och detta på MINST 3 månader, men antagligen uppemot 5-6. :)

Backman
2008-01-16, 23:32
Efter som det ändå rör sig om lång tid och ganska få kilo, så kör på en stabil deff.

Ligg på -0,5kilo/vecka. Då kommer du kunna hålla vikten sen.
Iofs gött för din motivation om du kör 1kilo/vecka första tiden.

Eddie Vedder
2008-01-17, 06:50
Därför tänkte jag välja den goda mellanvägen, jag avstår från onyttigheter _inom rimliga gränser_. Jag tillåter mig själv att äta några godisbitar då och då, jag tillåter mig själv att ta några öl med polarna nån gång osv. På så sätt tror jag att jag kommer lyckas hålla "dieten" väldigt länge, kanske för alltid.

Låter det okej?

Det låter mer än okej, alldeles ypperligt skulle jag säga.:thumbup:

Jag får intrycket av att du känner dig själv väl och har bra insikt i hur du fungerar. Vet du med dig att din deff kommer bli bättre när den tillåts innehålla "livets goda" och du samtidigt vet med dig att totalt uteslutande av detta kan resultera i grisdagar så är ju ditt val hur klokt som helst.:)

Om du idag äter en kost som innehåller mycket sådan utfyllnadsenergi ("tomma kcal") så kommer nog en sänkning av dom produkterna, lite mer fysisk aktivitet och kanske lite mindre mat att räcka gott för att tappa 7kg till sommarn. Det tror jag definitivt. Lycka till!:thumbup:

tsp
2008-04-03, 14:38
Det låter mer än okej, alldeles ypperligt skulle jag säga.:thumbup:

Jag får intrycket av att du känner dig själv väl och har bra insikt i hur du fungerar. Vet du med dig att din deff kommer bli bättre när den tillåts innehålla "livets goda" och du samtidigt vet med dig att totalt uteslutande av detta kan resultera i grisdagar så är ju ditt val hur klokt som helst.:)

Om du idag äter en kost som innehåller mycket sådan utfyllnadsenergi ("tomma kcal") så kommer nog en sänkning av dom produkterna, lite mer fysisk aktivitet och kanske lite mindre mat att räcka gott för att tappa 7kg till sommarn. Det tror jag definitivt. Lycka till!:thumbup:

Tänkte att jag skulle uppdatera med hur det har gått! Väger i nuläget in på 86kg, den vikten har jag stått på i över en månad, deffen gick nämligen väldigt raskt, mycket raskare än vad trodde. :P Inledde här om dagen en till deff för att gå ner till 79kg då jag märker att 89kg absolut inte var nog och inte heller 86kg räcker. Önska mig lycka till. :)

Robban
2008-04-03, 14:43
Jag tänkte gå ner ca 20kg på tre månader. Vad är problemet? :cool: :D

Rahf
2008-04-03, 14:50
Tänkte att jag skulle uppdatera med hur det har gått! Väger i nuläget in på 86kg, den vikten har jag stått på i över en månad, deffen gick nämligen väldigt raskt, mycket raskare än vad trodde. :P Inledde här om dagen en till deff för att gå ner till 79kg då jag märker att 89kg absolut inte var nog och inte heller 86kg räcker. Önska mig lycka till. :)

79kg Fördelat på 194cm, låter rätt schmalt no?

tsp
2008-04-03, 14:54
79kg Fördelat på 194cm, låter rätt schmalt no?

Har rätt hyffsat mycket fett kvar på kroppen faktiskt, cirka 16-18% fett så där på rak arm. Vill bli av med absolut så mycket som möjligt av olika skäl som jag itne tänker gå in på djupare, men jag har flera mycket bra skäl, tro mig. Dock tänker jag inte stanna på 79kg för alltid. Efter deffen blir det ju att bygga muskelmassa, så då räknar jag med att gå upp till kanske 85kg igen.

Danneeh
2008-04-04, 12:09
Ungefär samma här, startade på 100 kg (103 morgon, 16 år gammal) och ligger just nu på 94 morgon och 96 på dagen, kört i ungefär en månad, så bara o börja hörru! :thumbup: Lycka till!

EDIT: Just det, vad jag ungefärligt gör varje vecka:

* 1 dags intervall 20 minuter (2 min gå 2 min springa)
* 4 Dagar springande på rullband i 20 minuter i relativt intensiv takt.
* 60 Situps varje dag
* Hantlar 10 kg 3x30 varannan dag, är rätt så svag i armarna tyvärr, bara 16 år gammal.

Fungerar bra för mig, går ner ständigt och märker skillnad i spegeln också, två månader kvar på mig att tappa på, ska nå ungefärligt 87 kg sen börja njuta av livet och gymma. :)

tsp
2008-04-04, 18:08
Ungefär samma här, startade på 100 kg (103 morgon, 16 år gammal) och ligger just nu på 94 morgon och 96 på dagen, kört i ungefär en månad, så bara o börja hörru! :thumbup: Lycka till!

EDIT: Just det, vad jag ungefärligt gör varje vecka:

* 1 dags intervall 20 minuter (2 min gå 2 min springa)
* 4 Dagar springande på rullband i 20 minuter i relativt intensiv takt.
* 60 Situps varje dag
* Hantlar 10 kg 3x30 varannan dag, är rätt så svag i armarna tyvärr, bara 16 år gammal.

Fungerar bra för mig, går ner ständigt och märker skillnad i spegeln också, två månader kvar på mig att tappa på, ska nå ungefärligt 87 kg sen börja njuta av livet och gymma. :)

Om du var rätt fet när du började så ska du passa dig för att gå ner så fort, kan resultera i mycket överflödig hud vilket du INTE vill leva med hela livet..

Danneeh
2008-04-04, 18:15
Om du var rätt fet när du började så ska du passa dig för att gå ner så fort, kan resultera i mycket överflödig hud vilket du INTE vill leva med hela livet..

Var inte riktigt så fet faktiskt, var mer lite extra på magen som skulle bort, att jag sedan också är väldigt lång bidrog till att det inte såg ut som lika mycket som det var antar jag, men jag tycker att ajg håller en relativt normal takt, eller?

J-Bq
2008-04-04, 18:20
Har du före och efter bilder?

tsp
2008-04-05, 01:20
Har du före och efter bilder?

Jag eller Danneeh?

J-Bq
2008-04-05, 16:57
Jag eller Danneeh?

Du. Vi ligger på samma längd, jag är något tyngre än din startvikt. Jag har precis kört igång en deff, så lite bilder på nån i samma storlek vore finemang..nåt att jämföra med helt enkelt ;)

tsp
2008-04-05, 22:39
Du. Vi ligger på samma längd, jag är något tyngre än din startvikt. Jag har precis kört igång en deff, så lite bilder på nån i samma storlek vore finemang..nåt att jämföra med helt enkelt ;)

Ska bli!

Före. 97-99kg.
http://img86.imageshack.us/img86/9448/schtek004th4.jpg


Efter. 87kg.
http://img227.imageshack.us/img227/2060/mars08130cs7.jpg


Måste bara uppmana dig att hålla ut och kämpa på! Det kommer kännas så sjukt jävla gött när du tittar dig i spegeln och fettvalkarna är som spårlöst försvunna!

J-Bq
2008-04-05, 22:45
http://img93.imageshack.us/img93/7742/137dblbicrygg9yp.th.jpg (http://img93.imageshack.us/my.php?image=137dblbicrygg9yp.jpg)

Där är jag på ca 95 kg sommaren 06.

Siktar på nånstans runt 90 kg nu innan Juni.

Rastafari
2008-04-06, 18:53
Det hade varit trevligt med lite rutor till sommarn, så började "deffa" för två veckor sen.

På två veckor har jag minskat två kilo i fett och rutorna börjar verkligen synas tydligare. 193 cm lång, från 90 kg pissad morgonvikt till 88 kg.

Hårdbantning med en uppsjö konstiga pulver, hurtigt skuttande i tighta rosa brallor på överskattade sportlifepass 5 dagar i veckan och HIT fjollerier upp över öronen? Nope.

Det enda jag gjort är att skära ner lite på portionerna jag äter (lagt på lite mer grönsaker och totalt sett ätit mindre) och har skurit ner på lördagsgodiset. Läsk har jag aldrig direkt gillat. Smärtsamt? Nja. Äter mig inte totalt knökmätt längre, utan blir bara mätt, men jag kan klara mig utan det. Jag undviker alltid hissar (tar jobbarkompisarna hissen på fabriken springer jag alltid bredvid i trappan *flex* ) och cyklar nästan alltid när jag ska någonstans.

Och några veckor till på samma spår så kommer kaggen vara som kuperad bergsteräng*drool*

Svårare än så var det iallafall inte för mig. Man kan ju börja så som jag gjort och sedan gå på mer "hårda" metoder om det inte ger resultat.

ChrisDEFC
2008-04-06, 23:26
Här gick det undan, stark jobbat, ska du hålla dig smal hela sommaren innan du börjar bygga upp dig eller hur har du tänkt? vi har ungefär samma vikt nu jag ligger själv på 88 i morgonvikt men är några cm längre, dock har jag bulkat mig upp till den vikten så jag var riktigt smal innan, men men alla sätt är bra utom dom dåliga...

Rastafari
2008-04-07, 07:59
Här gick det undan, stark jobbat, ska du hålla dig smal hela sommaren innan du börjar bygga upp dig eller hur har du tänkt? vi har ungefär samma vikt nu jag ligger själv på 88 i morgonvikt men är några cm längre, dock har jag bulkat mig upp till den vikten så jag var riktigt smal innan, men men alla sätt är bra utom dom dåliga...

Ja, jag har problem med armbågarna nu så jag kan varken lyfta eller pressa som jag vill. *cry* Därför blir det bålstyrka, benträning och lite deff istället (typisk tjejträning :Virro ).

Apelsinjuice är väldigt energirikt har jag nu läst mig fram till. Jag sätter i mig 5-8 dl sånt till maten 5 dagar i veckan och överväger faktiskt att offra det ett tag för att se om det gör stor skillnad. Vi får se.