handdator

Visa fullständig version : Lider av lordosis - ge lite tips på övningar!


Fisico
2008-01-13, 23:47
Jag är en 19-årig kille som alltid har haft en kraftig svank, men det är först nu jag har börjat tänka på det på allvar. Upptäckte faktiskt på en internetsida att jag lider av lordosis och det känns iaf skönt att ha konstaterat det.

Vet ej hur mycket svank som är normalt, men min bakdels mått framstår nog som av kvinnligt kön och när jag ligger på rygg så kan jag nästan få under hela handen under svanken (med hälarna nära rumpan då alltså). :Virro


Har hittat någon övning här och där som borde kunna hjälpa, men snälla posta så mycket övningar ni bara kan för den sakens skull! Vore guld om någon hittade någon sida med en rad övningar uppspaltade...

Någon som har erfarenhet av detta/kommit ur det? Tacksam för hjälp.*cry*

Endura
2008-01-14, 08:54
Det råd jag fått för att råda bot på min svank är att stretcha höftmuskeln.
Iom att jag också är överrörlig blev jag även rekommenderad att främst kall-stretcha (dvs ej i samband med träning) för att nå djupare, men jag vet inte om just det kan rekommenderas till alla.

Martin brukar vara duktig på såna frågor annars :)

Endura
2008-01-14, 09:00
Hitta den här tråden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74380

Martin Löwgren
2008-01-14, 20:34
Till att börja med finns det ingen diagnis med namnet lordosis. Lordos kallas svanken man har i halsryggen och i ländryggen. Motsvarade kurvor i bröstrygg och korsryggen kallas kyfoser - det är med andra ord bara en anatomisk term för att beskriva ryggradens kurvatur. Kurvaturerna beror på kotornas kilformade form och från början när man födshar man bara en stor kyfos. När barnet sen ställer sig upp och börjar gå utvecklas lumballordosen (svanken) och samtidigt även halslordosen (nack-svanken) p.g.a. att nackmuskulaturen börjar arbeta när barnet rätar upp nacken.

Kurvaturerna finns där för att verka stötdämpande med mera och dess form är svår att påverka. Ett framåttippat bäcken ger t.ex stor svank och ett bakåttippat bäcken ger att bakåttippat bäcken - de normala är att bäckenet befinner sig i normalposition - gör det inte det gäller det för en terapeut att försöka lista ut vad som orsaker felställningen och detta är inget man gör över internet.

Vill du inte uppsöka proffesionell hjälp kan du testa att stretcha följande muskler

- iliopsoas
- tensor fascia lata
- gluteus medius/minumus främmre deler
- rector femoris

samt stärka följande muskulature

- magmuskulaturen
- ryggmuskulaturen

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om just detta men mer än detta tror jag ej behövs för att förstå problematiken?

Mvh Martin "Axon" Löwgren