handdator

Visa fullständig version : Body For Life-träning


Hönke
2008-01-13, 23:43
Har läst Body For Life boken och undrar om någon mer har läst den och vad tycker ni om träningssättet?

För er som inte läst så går de ut på följande:

Man gör sin egna skala på 1-10. Och man ska försöka spräcka 10an hela tiden. Så genom att man pressar sig för o öka sin 10a hela tiden så vänjer sig kroppen inte. För belastningen blir alltid större på musklerna. Man ska även träna utan mat i magen.

Styrketräningen delas in i över och underkropp.
Överkropp: Bröst, rygg, axlar, biceps o triceps.
Underkropp, fram o baksida ben, vader och mage.

Man kör först 12rep(funkar som uppvärmning) sen ökar man vikten och kör 10rep, ökar vikt kör 8, sen 6. Sen sänker man vikten o kör 12rep igen. Sen byter man övning(men kör samma muskelgrupp) o kör 12rep. Man ska även vara klar på 46min.


På konditionen kör man enbart intervall i 20min. På valfritt sätt.
Man börjar på en 5 på sin skala i 2min för uppvärmning. Sen ökar man en nivå på sin skala och kör 1min. Så ökar man 3ggr till. Återgår till sin 5a o börjar om. 4ggr gör man detta. Vid sista intervallen ska man försöka spräcka sin 10a.

Man tränar 6ggr iveckan.

Mån:Överkropp,tis: intervall, ons:underkropp, tors: intervall, fre: överkropp osv. På söndagar vilar man.

Kosten:
Man ska äta små mål ca 2-3timme. En portion av varje energikälla förutom alkohol:D. En portion är lika stor som sin knytnäve. På söndag får man äta vad o hur man vill.

Av detta får man då stora muskler o inget fett på kroppen. På enbart 12v.

Tankar?

C.E.J.
2008-01-14, 01:11
Av detta får man då stora muskler o inget fett på kroppen. På enbart 12v.

Tankar?

Inget fel på träningen alls, mene... Det där sista påståendet är baloney. Och vadå "På enbart 12v"? Ser man ut som Coleman då, eller bara som Arnold? Eller kanske som Schenkenberg, eller "Brad Pitt i Fight Club"? Nog får man muskler på 12 veckor alltid, men inte så fasligt mycket... om man nu inte är nybörjare, som jag gissar att du är.

hgus
2008-01-14, 01:19
Body for life har/hade en tävling där man skulle ta före- och efterbilder. Dessutom skulle man skriva och beskriva hur mycket bättre man mår efteråt osv. Tävlingen var på 12 veckor därav tiden. Ett intressant upplägg men som gjort för fusk i dessa digitalfototider. *rolleyes*

tigerofsweden
2008-01-14, 01:42
Body for life har/hade en tävling där man skulle ta före- och efterbilder. Dessutom skulle man skriva och beskriva hur mycket bättre man mår efteråt osv. Tävlingen var på 12 veckor därav tiden. Ett intressant upplägg men som gjort för fusk i dessa digitalfototider. *rolleyes*

Trodde deras tävling gick ut på att deltagarna var sådana som lyckats genomföra hälsosamma livsstilsförändringar, men istället vinner de som redan tränat ett tag och innan tävling käkat upp sig med hjälp av skräp för att se så jävlig ut som möjligt och sen genomför en 12v deff. Perfekt reklam för Body for lifes produkter är det om inte annat.

Hönke
2008-01-14, 11:16
Inget fel på träningen alls, mene... Det där sista påståendet är baloney. Och vadå "På enbart 12v"? Ser man ut som Coleman då, eller bara som Arnold? Eller kanske som Schenkenberg, eller "Brad Pitt i Fight Club"? Nog får man muskler på 12 veckor alltid, men inte så fasligt mycket... om man nu inte är nybörjare, som jag gissar att du är.

Nä inte Coleman. De beror ju på hur man sett ut innan osv.. Tror inte heller på mirakel efter 12v.

Tänkte mest bara testa ett nytt träningsätt. Har testat det i ca 2v och det funkar väl helt ok. Tycker att jag inte får ut lika mycket i de muskler som jag kör sist. För är så trött då. Är nog bättre o dela in överkropp på 2ggr?

z_bumbi
2008-01-14, 11:24
Själva träningen är inget konstigt, inte det bästa upplägget men inte heller det sämsta.

Matråden är däremot mycket sämre. Anpassa maten efter vad du själv förbrukar och det är eftersom du redan har träningserfarenhet är det nära på omöjligt att öka i muskler samtidigt som du tappar i fett.

euforiah
2008-01-15, 20:47
Har läst Body For Life boken och undrar om någon mer har läst den och vad tycker ni om träningssättet?

För er som inte läst så går de ut på följande:

Man gör sin egna skala på 1-10. Och man ska försöka spräcka 10an hela tiden. Så genom att man pressar sig för o öka sin 10a hela tiden så vänjer sig kroppen inte. För belastningen blir alltid större på musklerna. Man ska även träna utan mat i magen.

Styrketräningen delas in i över och underkropp.
Överkropp: Bröst, rygg, axlar, biceps o triceps.
Underkropp, fram o baksida ben, vader och mage.

Man kör först 12rep(funkar som uppvärmning) sen ökar man vikten och kör 10rep, ökar vikt kör 8, sen 6. Sen sänker man vikten o kör 12rep igen. Sen byter man övning(men kör samma muskelgrupp) o kör 12rep. Man ska även vara klar på 46min.


På konditionen kör man enbart intervall i 20min. På valfritt sätt.
Man börjar på en 5 på sin skala i 2min för uppvärmning. Sen ökar man en nivå på sin skala och kör 1min. Så ökar man 3ggr till. Återgår till sin 5a o börjar om. 4ggr gör man detta. Vid sista intervallen ska man försöka spräcka sin 10a.

Man tränar 6ggr iveckan.

Mån:Överkropp,tis: intervall, ons:underkropp, tors: intervall, fre: överkropp osv. På söndagar vilar man.

Kosten:
Man ska äta små mål ca 2-3timme. En portion av varje energikälla förutom alkohol:D. En portion är lika stor som sin knytnäve. På söndag får man äta vad o hur man vill.

Av detta får man då stora muskler o inget fett på kroppen. På enbart 12v.

Tankar?

Jag kör enligt Body for life.
Tycker mycketmycket bättre om det än om 3x12 konceptet..
Kanske beror på att Body for life var det första program jag följde när jag började mitt hälsosamma liv efter semester -05..
Drog på mig en 20kg på 3år med MYYYYCKET skitmat...extremt stort alkoholintag ons,fre,lör (Partypinglan no1.) ..enda kalorierna jag loosade var på jobbet (kök) och på dansgolvet.
Vet att det är allänt känt att alla otränade o osunda-ätare går ner hur lätt som helst i början.. jag tappa 11kg på inget via viktminsknings-programmet via B.F.L... Stod still där i ett år.. så förra året-rätt så ganska exakt ett år sen- började jag med viktväktarna igen ... och är ytterligare 12kg lättare.
Och fått mkt snyggare kroppsform enligt mig själv och andra!
Bara några fååå kilon kvar så:D

Vad jag försöker få fram är att jag trivs väldigt bra med B.F.L..
Och några veteraner på gymmet har också kört deras koncept och tycker jag ska fortsätta följa den!
Men på den sista 12an då man ska sänka sin vikt,DÄR maxar vi allt vi har!
Man ska inte klara 12an.. man kanske bara orkar 6-9st.. den dagen man klarar att göra 12st på 12an.. då är det dags att höja vikten tills nästa gång!
Klarade äntligen 9kg hantlarna på bicepsen idag sådär halvligg/sittandes på en bänk.. Var bara litelite jobbigt i slutet.. tror jag klarar 20kg:s hantlarna nästa gång.. HAHA=)

euforiah
2008-01-15, 20:49
glömde nämna att jag kör enligt "minska underhudfettet"-programmet nu =)
Inte för att det är nån större skillnad jämfört med viktminskningen(slankare-kropp-grejen).. likadant upplagt fast man ska springa ÄNNU mer om man går efter viktminsningen... jobbigt ;)