handdator

Visa fullständig version : Öl under deff


Daijmen
2008-01-13, 22:20
Hur många kcal innehåller en stor stark? Finns det nåt negativt med en, två öl ibland trots att man är under deff sålänge man inte dricker mer?

tobbo
2008-01-13, 22:21
Det är lika negativt som om du inte skulle deffa. Hur mycket kcal en stor stark innehåller har jag tyvärr ingen aning om men ett googleklick så finner du nog svaret.

Raggis
2008-01-13, 22:23
Det är lika negativt som om du inte skulle deffa. Hur mycket kcal en stor stark innehåller har jag tyvärr ingen aning om men ett googleklick så finner du nog svaret.

Eller, så söker du här på kolo. Finns minst 30 trådar ang. alkohol.

Fjällbrynt
2008-01-13, 22:24
Starköl innehåller typ 50 kcal per dl, så de blir en del, plus att alkoholen gör att fettförbränningen avstannar under den tiden kroppen tar på sig att förbränna alkoholen... Men kör du en lång deff så går de knappt att vara utan va;)

mela
2008-01-13, 22:29
1-2 starköl nån gång emellanåt gör ingen större skada. Har för mig att små mängder alkohol tom öker testonivåerna innan det slår över och sänker dem. Någon får gärna bekräfta om detta är sant eller inte.

Daijmen
2008-01-13, 22:33
tack för svaren, vet att det finns många trådar om alkohol o träning men de flesta jag läst handlar mer om det är värt att träna när man druckit dan innan etc etc.

ja det är svårt att hålla sig undan ölen för man deffar, skräpmat o sånt är lätt, men ölen - det är det svåra *whistle*

Eddie Vedder
2008-01-13, 22:34
plus att alkoholen gör att fettförbränningen avstannar under den tiden kroppen tar på sig att förbränna alkoholen

Den undertrycks och får låg prioritet under tiden som levern främst måste oxidera etanolen, men avstannar aldrig. Avstannar gör fettförbränningen när man dör, det är enda gången.

Både glukoneogenes och leverns fettförbränning hämmas rejält, därför kan man drabbas av hypoglykemi om man super sig kanon utan att ha ätit ordentligt.:(

Daijmen
2008-01-14, 02:01
tog några bärs och lite vin nyss, får hoppas att vin är bättre om man nu ska ta till sig alkohol överhuvudtaget :P hursomhelst blir det ett pass imorrn med lite cario och styrketräning!

Danny Devito
2008-01-14, 07:55
1 starköl innehåller runt 220-250 kcal (50 cl).

Jag dricker ibland även då jag deffar.

Här är en annan tråd om ett liknande ämne:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98375&highlight=Lyle

b3nkpr3zz3n^
2008-01-14, 18:29
50kcal / deciliter

regus
2008-01-14, 18:33
2000kcal... Tur att jag dansar :D

Fjällbrynt
2008-01-14, 19:20
Den undertrycks och får låg prioritet under tiden som levern främst måste oxidera etanolen, men avstannar aldrig. Avstannar gör fettförbränningen när man dör, det är enda gången.

Både glukoneogenes och leverns fettförbränning hämmas rejält, därför kan man drabbas av hypoglykemi om man super sig kanon utan att ha ätit ordentligt.:(


jag menade inte att förbränningen upphör, bara att den, som du uttrycker de, "får låg prioritet"...

grimfish
2008-01-14, 20:22
Det är, såvitt jag vet, oklart om man går upp i vikt över huvud taget av alkohol. Olika studier ger väldigt olika resultat. Alkohol höjer energiförbränningen i kroppen genom ökad basalmetabolism och termogenes.

Eddie Vedder
2008-01-14, 20:33
Det är, såvitt jag vet, oklart om man går upp i vikt över huvud taget av alkohol. Olika studier ger väldigt olika resultat. Alkohol höjer energiförbränningen i kroppen genom ökad basalmetabolism och termogenes.

Att det bidrar med mer energi står utom tvivel, det finns alltså inget som säger att alkohol innebär negativa kalorier.

Men däremot stämmer det att studier har visat på en högre TEF från alkoholkalorier än från "vanliga" kalorier.
Alltså att person A som får i sig x antal kcal från sprit kanske i slutändan metaboliserar aningen mindre kcal än person B som käkar lika mycket kcal från rödspätta med potatismos.

Men att intag av alkohol innebär mer energi än om man skulle skippa det finns inga tvivel om.

Daijmen
2008-01-14, 20:37
Ok då är det alltså inga problem om man tar några bärs på deffen så länge man drar ner på nåt annat under dagen så man fortf ligger på kaloriminus :)

grimfish
2008-01-14, 21:10
Att det bidrar med mer energi står utom tvivel, det finns alltså inget som säger att alkohol innebär negativa kalorier.

Men däremot stämmer det att studier har visat på en högre TEF från alkoholkalorier än från "vanliga" kalorier.
Alltså att person A som får i sig x antal kcal från sprit kanske i slutändan metaboliserar aningen mindre kcal än person B som käkar lika mycket kcal från rödspätta med potatismos.

Men att intag av alkohol innebär mer energi än om man skulle skippa det finns inga tvivel om.

Hur förklarar du dessa studier då?

The effect of ethanol on fat storage in healthy subjects. N Engl J Med. 1992 Apr 9;326(15):983-7.

Alcohol intake in relation to diet and obesity in women and men. Am J Clin Nutr. 1991;54:49-55.

Prospective study of the association of changes in dietary intake, physical activity, alcohol consumption, and smoking with 9 year gain in waist circumference among 16 587 US men. Am J Clin Nutr. 2003;78:719-27.

Eddie Vedder
2008-01-14, 21:22
Hur förklarar du dessa studier då?

Vad finns där att förklara? Alla bevisar ju bara att jag har rätt.

The effect of ethanol on fat storage in healthy subjects. N Engl J Med. 1992 Apr 9;326(15):983-7.

Har du ens läst den där själv?

Habitual consumption of ethanol in excess of energy needs probably favors lipid storage and weight gain.

Alcohol intake in relation to diet and obesity in women and men. Am J Clin Nutr. 1991;54:49-55.

Ja den visade att alkoholintaget inte innebar viktökning per automatik, antagligen beroende p åatt männen åt mindre söta produkter. det står ju t.o.m.

Prospective study of the association of changes in dietary intake, physical activity, alcohol consumption, and smoking with 9 year gain in waist circumference among 16 587 US men. Am J Clin Nutr. 2003;78:719-27.

Du tycker att den här slutsatsen stärker din tes om att alkoholenergi utöver en kost som innebär energibalans inte innebär viktökning?

Conclusions: Waist gain may be modulated by changes in trans fat and fiber consumption, smoking cessation, and physical activity.

Jag kan faktiskt inte ens se ordet alkohol där, kan du?

grimfish
2008-01-14, 21:25
Läs hela studierna istället för abstracten.

Scratch89
2008-01-14, 21:26
Står det att midjemåttet kan öka av rökning, eller förstår jag bara inte vissa ord?

Eddie Vedder
2008-01-14, 21:29
Läs hela studierna istället för abstracten.

Jag tycker du kan visa mig var i dina källor du hittar bevisen istället, det är ju du som påstår att dom här studierna bevisar vad du säger. Först anger du bara referenserna, så då tar jag mig tid att läsa abstracten och bilda mig en uppfattning.

Det minsta du kan göra är ju att svara på frågorna jag ställer istället för att bara smita undan med att säga "läs hela studeirna istället".

Eddie Vedder
2008-01-14, 21:54
Det här är dessutom något att ta i beaktning när det gäller studier där alkoholkonsumtion efterfrågas:

However, the accuracy of self-reported data on alcohol
consumption is subject to debate. Assuming under-reporting
of alcohol consumption by study respondents, it is
likely that our study results are biased downwards. Measurement
of alcohol use also has not been consistent in
epidemiological studies.

/Från:
Patterns of alcohol drinking and its association with obesity: data from the third national health and nutrition examination survey, 1988–1994. BMC Public Health. 2005; 5: 126.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?tool=pmcentrez&artid=1318457&blobtype=pdf

Ännu en studie av många där man ser positiva resultat på BMI hos personer med moderat alkoholintag, men din tes om att energin UTÖVER KOSTEN skulle bli negativ om kosten redan fyllt energibehovet kvarstår obevisad.
Studien visade dessutom att dom positiva resultaten gällde personer som drack lite men oftare, tvärtom för de som söp till ordentligt men mer sällan. Där var övervikt och alkoholkonsumtion snarare sammankopplat.

grimfish
2008-01-14, 22:04
Observera att jag inte påstår att det förhåller sig på det ena eller det andra sättet, jag hävdar bara att det inte råder totalt konsensus inom forskningen.

I många studier kommer man, som du kanske känner till, fram till fler saker än det som står i abstracten. Det är en viss skillnad att bara läsa dem och på att läsa hela studierna. Tyvärr har jag inte tillgång till hela just, men om jag har tid ska jag skriva ut dem från jobbet imorgon.

Eddie Vedder
2008-01-14, 22:13
I många studier kommer man, som du kanske känner till, fram till fler saker än det som står i abstracten. Det är en viss skillnad att bara läsa dem och på att läsa hela studierna. Tyvärr har jag inte tillgång till hela just, men om jag har tid ska jag skriva ut dem från jobbet imorgon.

Jag läste hela den studien jag själv postade samt även den sista av dom du skrev upp utan att ens länka till, troligtvis i förhoppning om att jag inte skulle kolla upp dom.*whistle*

Och den sa inte mer då, bara att alkohol var en av faktorerna man undersökte för att se eventuella faktorer på ohälsosamt midjeomfång. Och i slutsatsen anseågs det inte vara en påverkande faktor eftersom andra saker, främst transfett, diskuteras.
Den stora osäkerheten kring sambandet övervikt-alkohol är varför något så energirikt ändå inte verkar innebära större risk för dålig viktbalans. Och som sagt observeras olika resultat vid olika typer av konsumtion, personer som håller ett moderat alkoholintag är troligtvis människor som har en mer sund livsstil rent allmänt och motionerar säkert mer och äter bättre t.ex. Då kan ju inte alkoholen som sådan, utan hela livsstilen, ses som anledningen till viktbalansen. Och vice versa med en livsstil som innebär mer "dyngfylla", säkert mindre hälsosam livsstil (som gynnar övervikt på fler sätt än via extra intag av alkoholkalorier) även i nyktert tillstånd om man ser på saken på på befolkningsnivå. Tror jag.

grimfish
2008-01-16, 23:35
Jag lyckades i alla fall få tag på två av studierna från jobbet igår. Jag ska erkänna att jag har övertolkat studierna en aning när jag har läst igenom dem tidigare. Ber om ursäkt för om jag också har uttryckt mig oklart tidigare i tråden.

I den första studien jag nämnde (The effect of ethanol on fat storage in healthy subjects. N Engl J Med. 1992 Apr 9;326(15):983-7.) står det bland annat att man kunde hitta ett tydligt omvänt samband mellan alkoholkonsumtion och BMI bland kvinnor, att det totala energiintaget ökade bland folk som drack alkohol och en graf visar att folk som drack alkohol åt i snitt ungefär 500 kJ mindre mat per dag. Det man minskade mest på var kolhydraterna: kvinnor som drack alkohol gick ner från cirka 150 g/dag till 130 g/dag och män minskade också kolhydratintaget med cirka 20 gram.

I den sistnämnda studien (Prospective study of the association of changes in dietary intake, physical activity, alcohol consumption, and smoking with 9 year gain in waist circumference among 16 587 US men. Am J Clin Nutr. 2003;78:719-27.) kunde man inte finna några samband mellan om man drack mycket eller lite alkohol och midjemåttets förändring.

Jag skrev i mitt första inlägg att jag inte kände till att det skulle vara fastställt att man går upp i vikt av alkohol. Och det är ju klart att man går upp i vikt av alkohol eftersom det innehåller energi, men man kan väl säga att dessa studier (som använder negativ bevisföring) hävdar att personer som dricker alkohol inte går upp mer i vikt än andra personer. Om man ser till helheten så bidrar alkoholen säkert till viktuppgång men detta kompenseras genom andra faktorer, t.ex. minskat kolhydratintag och resultatet blir likadant som utan alkohol.

Eddie Vedder
2008-01-17, 06:57
Jag skrev i mitt första inlägg att jag inte kände till att det skulle vara fastställt att man går upp i vikt av alkohol. Och det är ju klart att man går upp i vikt av alkohol eftersom det innehåller energi, men man kan väl säga att dessa studier (som använder negativ bevisföring) hävdar att personer som dricker alkohol inte går upp mer i vikt än andra personer. Om man ser till helheten så bidrar alkoholen säkert till viktuppgång men detta kompenseras genom andra faktorer, t.ex. minskat kolhydratintag och resultatet blir likadant som utan alkohol.

Nu är vi helt överens.:thumbup:

För sambandet mellan moderat drickande och viktbalans verkar tydligt i studie efter studie (men inte p.g.a. av att "ett tillskott" av alkoholkalorier utesluter positiv energibalans som sagt), men min teori är att en person som klarar att hålla sin drickande på en måttlig nivå är samma person som generellt sett håller sitt matintag, sin fysiska aktivitet etc. på en måttlig och hälsosam nivå även det.

För "binge drinkers" ses ju t.ex. motsatt samband på BMI, då kanske man kan generealisera och säga att på en befolkningsnivå är personer som tenderar att dricka på tok för mycket även vara samma typ av person som tenderar överäta.:)

b3nkpr3zz3n^
2008-01-17, 12:21
Klart du kan unna dig öl, det ökar ämnesomsättningen också om jag inte har helt fel för mig*screwy*

Daijmen
2008-01-17, 12:22
men 5 liter på en kväll är väl att ta i antar jag *whistle*

Eddie Vedder
2008-01-17, 12:31
Klart du kan unna dig öl, det ökar ämnesomsättningen också om jag inte har helt fel för mig*screwy*

Att alkoholenergi verkar innebära en något högre TEF innebär ju inte direkt att den överstiger energin man får i sig från ölen om man säger så.;)

Men att Daijmen ska unna sig att dricka öl trots deff håller jag absolut med dig om, en självklarhet att man tar sig en öl om man vill det.:thumbup:

Daijmen
2008-01-17, 12:31
ok tack för svaren! det motiverar ;)

Haeffner
2008-03-08, 11:18
Kapar tråden lite istället för att göra ännu en alkoholtråd ;)

Vad skulle ni föredra av dessa två alternativ inför en kväll med en del alkohol.
1. Ha ett lågt energiintag under dagens början för att fortfarande hamna kcal- underdagsavslutet eller åtminstonde +/-0.
2. Äta som en vanlig diet dag och lägga på alkohol kalorierna vilket antagligen skulle innebära ett kcal+ den dagen.

Jag tänker i banor om bla. muskelnedbrytningen blir mycket större med alt.1
och att jag kanske inte får i mig alla vitaminer och mineraler.

Vad skulle ni valt vid en sådan engångsföreteelse?

King Grub
2008-03-08, 11:20
engångsföreteelse

Inte grubbla över struntsaker utan göra som man vill.

maaherra
2008-03-08, 11:48
Inte grubbla över struntsaker utan göra som man vill.

Om vi nu ponerar att man dricker varje helg och är på diet?

fonzie
2008-03-08, 11:54
Vad är det som är så kul med att dricka alkohol?

:confused:

King Grub
2008-03-08, 11:55
Om vi nu ponerar att man dricker varje helg och är på diet?

Då rekommenderar jag att man förbereder sig på att deffen går åt helvete.

Durre
2008-03-08, 12:06
Bara ut på dansgolvet mer så är det +/-

GurraGo
2008-03-08, 12:06
Vad är det som är så kul med att dricka alkohol?

:confused:

Kul och kul, det har ju flera trevliga effekter. Personligen gillar jag smaken av öl, vin m.m. Alltså dricker jag dessa drycker delvis pga att de smakar gott. Några öl/glas vin har även en trevlig avslappnande effekt och om jag inte dricker dessa när jag känner mig deppig känner jag mig gladare och blir mer social av dem. Sprit ger jag mindre och mindre för nuförtiden då jag upplever "randomfaktorn" som högre vid intag av sprit än av öl/vin, och då det inte är lika gott samt att jag gillar att ha något i handen när jag är ute. Öl/vin kan man dricka mer av utan att bli full. Drinkar, eller än värre shottar, försvinner ur glaset snabbt som attan och så är man tankad direkt.

Sedan tycker jag det är kul att vara ute och träffa folk, t.ex. på för/fester, middagar, sittningar. Eftersom det lätt blir ganska tråkigt att vara spik nykter när andra tar sig ett glas eller två dricker jag även av det skälet.

Tja, det var väl vad jag kunde komma på.

JFO
2008-03-08, 12:10
Hur många kcal innehåller en stor stark? Finns det nåt negativt med en, två öl ibland trots att man är under deff sålänge man inte dricker mer?

Skulle snarare säga att det är bra, och då menar jag inte kroppsligt. För mer kcal är inte bättre och alkohol är inte bra. Men för motivationen under en diet kan det vara bra att ta något onyttigt en gång eller så. Naturligtvis får man jobba där efter sedan. Men det brukar komma per automatik när man slarvat för man vill ju inte misslyckas med sin diet om man nu väl gett sig in i den.

L-Sami
2008-03-08, 12:24
Vad skulle ni valt vid en sådan engångsföreteelse?

Vid engångföreteelse skulle jag välja alt.2

L-Sami
2008-03-08, 12:38
Vad är det som är så kul med att dricka alkohol?

:confused:

Fördelar
1. Kan vara gott.
2. Ger en avslappnad känsla, man blir "mellow".
3. Släpper hämmingar och man oroar sig inte för struntsaker.
4. Tråkigt att vara med folk som dricker om man inte dricker själv.
5. Sociala kontakter knyts lättare
6. Man får extrema lyckokänslor och man blir glad.

Nackdelar
1. Inte bra för kroppen helt enkelt.

Haeffner
2008-03-08, 12:41
Vid engångföreteelse skulle jag välja alt.2

Av anledning till att det just är en engångsföreteelse eller något som är fysiologiskt försvarbart?

Mushan
2008-03-08, 12:41
Vad är det som är så kul med att dricka alkohol?

:confused:

Har du testat?

L-Sami
2008-03-08, 12:48
Av anledning till att det just är en engångsföreteelse eller något som är fysiologiskt försvarbart?

Om du hamnar på kcal+ en dag hämmar den viktnedgången något. Därför kan det inte vara så smart att göra så varje helg.

Haeffner
2008-03-08, 14:15
Om du hamnar på kcal+ en dag hämmar den viktnedgången något. Därför kan det inte vara så smart att göra så varje helg.

Hehe så sant som det är sagt

Turbonisse
2008-03-08, 14:37
Av anledning till att det just är en engångsföreteelse eller något som är fysiologiskt försvarbart?

Om jag skulle dricka en träningsdag äter jag precis som vanligt och lägger de kalorier som alkoholen ger under "övrigt". Att svälta sig/undvika att äta för att "ha råd med alkoholkalorier" tror jag är mer negativt för kroppen kontra ett överskott.

Rahf
2008-03-08, 18:45
Av anledning till att det just är en engångsföreteelse eller något som är fysiologiskt försvarbart?

Det är en engångsföreteelse, större mängder alkohol är tammefan inte fysiologiskt försvarbart. Psykologiskt försvarbart kan det säkert vara men då har man fler problem än sabbad deff att oroa sig över :D.

shut teh face
2008-03-08, 19:10
Jag är av den åsikten att om man lär sig ha kul, vara social, knyta nya kontakter lätt, dansa etc - utan alkohol, så har man fått en personlig utveckling som är mycket bra.

Eddie Vedder
2008-03-08, 19:12
Jag är av den åsikten att om man lär sig ha kul, vara social, knyta nya kontakter lätt, dansa etc - utan alkohol, så har man fått en personlig utveckling som är mycket bra.

+1:thumbup: Klart man ska dra ut och ha kul, om kul innefattar alkohol för en person så är det förstås en självklarhet att man unnar sig det utan dåligt samvete.
Sedan att det alltid är fråga om rimliga mängder och att men beter sig som folk är ju en självklarhet.

Att man känner sig tvungen att fråga på internet om vilka sätt att festa som minst dåligt i träningssyfte är inte lite sorgligt.:(

shut teh face
2008-03-08, 19:16
Att man känner sig tvungen att fråga på internet om vilka sätt att festa som minst dåligt i träningssyfte är inte lite sorgligt.:(
Yes, jag drar paralleller till ett försvarsbeteende helt klart. Folk försöker rättigfärdiga något som de egentligen inte behöver..

Ta alkohol förfasen om ni vill det, inget mer med det. Men förstå konsekvenserna. :)