handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag träna för att få en nice beach-kropp till sommaren?


tsp
2008-01-13, 20:56
Tjena! Har tränat nu sedan slutet på november. Har då cyklat på motionscykeln cirka 15-45min och sedan kört några basövningar som en polare tipsat om. Militärpress, bänkpress, marklyft, bicepscurl och en övning där jag ligger på golvet med en skivstång och tränar triceps.

Mitt mål är ganska simpelt egentligen, jag vill komma i form eftersom jag i hela mitt 18 åriga liv alltid haft lite väl mycket fett på kroppen i mitt tycke. Inte alls så att folk tycker att jag är tjock på något vis, men min kropp är inte precis något att skryta med på stranden. Det vill jag ändra! Jag är 194cm lång och 95kg tung. Har naturligt bra gener, är bredaxlad och "stabilt" byggd.

Tror ni att jag kan hinna komma i form till sommaren? Alltså jobba bort magfettet och sätta dit lite rutor samt jobba fram biceps osv.

Hur ska jag gå till väga för att uppnå min "beach-kropp" som jag tror ni kallar det här på kolozzeum?

MVH

Ugh
2008-01-13, 21:03
Efter som du inte har tränat så länge bör du träna hela korppen och inte fokusera på enbart biceps och magrutor.

För att sedan få en "beachkropp" är det enda du behöver göra att sänka din kroppsfetprocent till sommaren.

För att få reda på träningsscheman du kan använda och hur du ska gå tillväga för att "deffa" är det bara att söka här på forumet.

Glöm inte bort att läsa Best Of (http://kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19)-delen heller.

Exdiaq
2008-01-13, 21:10
Tjena! Har tränat nu sedan slutet på november. Har då cyklat på motionscykeln cirka 15-45min och sedan kört några basövningar som en polare tipsat om. Militärpress, bänkpress, marklyft, bicepscurl och en övning där jag ligger på golvet med en skivstång och tränar triceps.

Mitt mål är ganska simpelt egentligen, jag vill komma i form eftersom jag i hela mitt 18 åriga liv alltid haft lite väl mycket fett på kroppen i mitt tycke. Inte alls så att folk tycker att jag är tjock på något vis, men min kropp är inte precis något att skryta med på stranden. Det vill jag ändra! Jag är 194cm lång och 95kg tung. Har naturligt bra gener, är bredaxlad och "stabilt" byggd.

Tror ni att jag kan hinna komma i form till sommaren? Alltså jobba bort magfettet och sätta dit lite rutor samt jobba fram biceps osv.

Hur ska jag gå till väga för att uppnå min "beach-kropp" som jag tror ni kallar det här på kolozzeum?

MVH


Betydligt viktigare är väl vad du tror, om du kan klara det och sedan sikta på det.

Kör motionscykel i bara 5min och sen styrkeövningar, lägg sen in mer cardio efter om du vill.

Ta och läs till dig i trådarna, böcker osv om hur du ska göra om du inte redan vet det, så de flesta nybörjare fick göra, inklusive mig.

Exdiaq
2008-01-13, 21:12
För att sedan få en "beachkropp" är det enda du behöver göra att sänka din kroppsfetprocent till sommaren.



Njaa, det kallas tandpetar-kropp om man bara siktar på att få ner fettprocenten. Har man en "beach-kropp" så har man muskler med och inte enbart låg fettprocent.

Raggis
2008-01-13, 21:20
Njaa, det kallas tandpetar-kropp om man bara siktar på att få ner fettprocenten. Har man en "beach-kropp" så har man muskler med och inte enbart låg fettprocent.


Efter som du inte har tränat så länge bör du träna hela korppen och inte fokusera på enbart biceps och magrutor.

För att sedan få en "beachkropp" är det enda du behöver göra att sänka din kroppsfetprocent till sommaren.


Sen är ordet "beachkropp" ett luddigt begrepp, vars innebörd är olika från person till person.

Ugh
2008-01-13, 21:21
Njaa, det kallas tandpetar-kropp om man bara siktar på att få ner fettprocenten. Har man en "beach-kropp" så har man muskler med och inte enbart låg fettprocent.

Jo då. Självklart är det förutsatt att han har en någorlunda bra grund.

tsp
2008-01-13, 21:21
Tack för era svar!

Jag har fått höra av en annan kille jag rådfrågar en del (vet inte vad han nickar här på forumet) att jag ska cykla mycket kortare tid. Men det tänker jag faktiskt inte göra! Cyklingen behåller jag men byter ut den mot jogging när vädret blir lite angenämare. Skälet till detta är att jag även vill få en hyffsad kondition vilket jag glömde nämna i första inlägget!

Ska ta och kika lite på hur folk deffar och träningscheman och så!

Jag vill gå ner i fettmassa och upp i muskelmassa, men vad jag har förstått är detta i princip omöjligt att göra samtidigt, eftersom man måste ha ett kaloriöverskott för att kroppen ska prioritera anabolism?

Chrillee
2008-01-13, 21:26
Tror mig har läst att i början är det möjligt att gå ner i vikt (fett) men ändå plocka på sig lite muskelmassa.

Tror dock att du är lite sent ute för beachen 2008? Vet iofs inte hur du ser ut just nu, men en beachkropp är i mitt tycke nåt i stil med Slartibartiharti lr vad han heter. ;):P

jakkan
2008-01-13, 21:31
Lägg dig på ett kcalunderskott och börja löpa, då minskar du i fett. Borde så du får din "beachkropp" till sommaren

tsp
2008-01-13, 21:37
Lägg dig på ett kcalunderskott och börja löpa, då minskar du i fett. Borde så du får din "beachkropp" till sommaren

Det låter hyffsat vettigt! :;) Dock vill jag ju gärna gå upp lite i muskelmassa också..

jompa
2008-01-13, 21:57
Bygga muskler => gå upp i vikt

Svårt att tappa vikt och bygga samtidigt. Satsa på det ena eller det andra.

Lagårn
2008-01-13, 22:09
Skulle börja med att prioritera styrketräning.. satsa lite extra på axlar eftersom välutvecklade axlar får din midja att se smalare ut och där med mer vältränad. Ökad muskelmassa ökar din ämnesomsättning vilket gör att du kan få ett större underskott sedan när du deffar. (sära på konditions och styrketräning)*flex*

Chrillee
2008-01-13, 22:25
För många är en s.k beachkropp en kropp med lågt bf% helt enkelt, då har många kids i 14-15 års åldern en beachkropp mao.

Och att separera konditions och styrketräning helt och hållet känns ju lite onödigt, hjärtat behöver ju också bra träning.

Caboose
2008-01-13, 22:31
Beachkropp är Biceps, Mage bröstBeachkropp är Biceps, Mage bröst :Virro

jakkan
2008-01-13, 22:40
Det låter hyffsat vettigt! :;) Dock vill jag ju gärna gå upp lite i muskelmassa också..

Jo jag förstår det, men det går inte att kombinera, du har för lite tid på dig att bulka sen deffa, så jag föreslår att du bara går ner i vikt till sommaren och tar tag i byggningen från och med augusti/september.

tsp
2008-01-13, 22:56
Jo jag förstår det, men det går inte att kombinera, du har för lite tid på dig att bulka sen deffa, så jag föreslår att du bara går ner i vikt till sommaren och tar tag i byggningen från och med augusti/september.

Får nog bli så! Men det skadar väl inte om jag styrketränar och joggar/cyklar samtidigt som jag går ner i vikt?

Scratch89
2008-01-13, 23:02
Det är bara positivt att styrketräna samtidigt som du går ner i vikt. Du kan inte förvänta dig några spektakulära ökningar samtidigt, men det är alltid en energiförbrukare extra, samt att du efter sommaren har lärt dig att utföra övningen ordentligt, och på så sätt kan du kruta på extra när det är dags för din uppbyggnadsperiod!

Sniggel
2008-01-13, 23:09
Det är bara positivt att styrketräna samtidigt som du går ner i vikt. Du kan inte förvänta dig några spektakulära ökningar samtidigt, men det är alltid en energiförbrukare extra, samt att du efter sommaren har lärt dig att utföra övningen ordentligt, och på så sätt kan du kruta på extra när det är dags för din uppbyggnadsperiod!

Vill lägga till att styrketräning kommer att göra att du behåller din muskelmassa lättare, vilket innebär att du kommer se bättre ut när du är "klar" och att det dessutom kommer ta en kortare tid att nå dit eftersom du nite behöver tappa lika många kilon.

tsp
2008-01-13, 23:28
Tack! Nu har jag bilden hyffsat klar för mig vad jag behöver göra! Ska börja kika på bra mat att äta och så!

jakkan
2008-01-14, 05:27
Lycka till ! :)

wo0b9n
2008-01-14, 17:14
Latissimus Dorsi ska vara hyffsat välutväcklad också tycker jag endå. Skippa discoträningen och börja istället ifrån grunden med ett av nybörjarprogrammen du kan hitta här inne.

Ganymedes
2008-01-14, 17:18
Du skulle börjat lyfta tungt för tre år sedan. :) Snabbt är inte något som rimmar med muskeluppbyggnad direkt.

leetajz
2008-01-15, 08:56
"Disco-gymmare" är väl ett annat ord? Vilket jag tycker är löjligt, människor har olika mål med sin träning, vissa kanske vill bli starkare medans vissa kanske vill få större muskler och snyggare kropp.

tsp
2008-01-15, 22:27
"Disco-gymmare" är väl ett annat ord? Vilket jag tycker är löjligt, människor har olika mål med sin träning, vissa kanske vill bli starkare medans vissa kanske vill få större muskler och snyggare kropp.

Precis!

Mitt mål med min träning är inte att bli "grov" (stel och totalt orörlig i övrigt) som många här däremot verkar vilja. Jag vill må bra och se bra ut helt enkelt, that's it! Ska jag få höra spydigheter av folk som har ett annorlunda mål med sin träning bara för det? Väx upp!

Caboose
2008-01-15, 22:52
En vältränad kropp är stark. Svält dig själv och träna biceps mage bröst.

Johan_P
2008-01-15, 22:52
Precis!

Mitt mål med min träning är inte att bli "grov" (stel och totalt orörlig i övrigt) som många här däremot verkar vilja. Jag vill må bra och se bra ut helt enkelt, that's it! Ska jag få höra spydigheter av folk som har ett annorlunda mål med sin träning bara för det? Väx upp!

Stelhet och total orörlighet har inte visat sig ha något sammanhang med styrketräning, i varje fall om man inte gör det på rätt sätt. Ronnie Coleman kan ju gå ner i spagat, det har jag som exempel för de som tror att man blir "stel" av styrketräning :)

tsp
2008-01-16, 23:22
Stelhet och total orörlighet har inte visat sig ha något sammanhang med styrketräning, i varje fall om man inte gör det på rätt sätt. Ronnie Coleman kan ju gå ner i spagat, det har jag som exempel för de som tror att man blir "stel" av styrketräning :)

Sant. Dock blir ju de flesta som gymmar stela vilket i så fall tyder på att majoriteten tränar fel.. Det kan man ju debattera om, men en sak som är säker är att gymmare i allmänhet ÄR stela.

Chrillee
2008-01-17, 00:07
Varför blir folk stela som gymmar då? Brist på stretchning? Har en vän till mig som inte är biff, vanligt byggd men gymmar, han kan inte nå sina axlar med handen för han är så stel.

What's up with that? Vore ju trist om man har probs med att komma in å ur bilen sen ;)

alindvall
2008-01-17, 00:15
Folk blir nog stela på gym för att de inte stretchar eller är där så länge och stretchar en snabbis i slutet av passet istället för lite emellan när man är klar med en muskelgrupp.

I somras skippade jag en hel del stretchning och blev stelare, stor skillnad nu när jag prioterar stretchningen nästan lika högt som styrketräningen.

Timme
2008-01-17, 12:15
Precis!

Mitt mål med min träning är inte att bli "grov" (stel och totalt orörlig i övrigt) som många här däremot verkar vilja. Jag vill må bra och se bra ut helt enkelt, that's it! Ska jag få höra spydigheter av folk som har ett annorlunda mål med sin träning bara för det? Väx upp!

Jag är 167cm kort och jag vägde ca 58kg (och var väl 160cm kort) när jag började träna. Nu väger jag 81kg och är lika vig fortfarande. Jag kan gå ned i spagat, jag kan gå ned i brygga och jag vinner i stort sett alla limbotävlingar. Jag är helt enkelt lika vig nu som då trots att jag blvit mycket större och tjockare.

Timme
2008-01-17, 12:16
Folk blir nog stela på gym för att de inte stretchar eller är där så länge och stretchar en snabbis i slutet av passet istället för lite emellan när man är klar med en muskelgrupp.

I somras skippade jag en hel del stretchning och blev stelare, stor skillnad nu när jag prioterar stretchningen nästan lika högt som styrketräningen.

Jag stretchar aldrig och är minst lika vig -om inte vigare- än vad jag var när jag var yngre........


Dumma träningsmyter gillar jag inte.

Nej, man blir inte mer stel av styrketräning.

Chrillee
2008-01-17, 14:04
Skönt då slipper man stretcha då, tar ju bara en massa onödig tid. :Virro

Har aldrig gjort det heller, men mest pga lathet och okunskap.

ChrisDEFC
2008-01-17, 14:32
Skönt då slipper man stretcha då, tar ju bara en massa onödig tid. :Virro

Har aldrig gjort det heller, men mest pga lathet och okunskap.

har åxå i princip helt slutat strecha, dock gör jag det när jag känner det i kroppen att jag vill, tex efter ett rejält bröstpass kan man få känslan av att man är pumpad och lite stel samt framåtrotation på axlarna, då brukar jag strecha ordentligt för det känns som det behöves men annars så skippas jag det helt och har inte blivit ett dugg stelare, snarare känns det bättre i musklerna nu än det gjort på länge likaså med vigheten, känns inte som den påverkats nämnvärt.

alindvall
2008-01-17, 16:02
Känns inte som om 5 minuter efter ett träningspass är så mycket tid om man slipper stor del av träningsverken dagen efter och en hel del stelhet som byggs upp efter en tid.

När du tränar drar du ihop musklerna, så varför inte dra ut dom efteråt?

Ganymedes
2008-01-17, 16:03
Fast det är bara bs att streching motverkar träningsvärk, alindvall.

Raggis
2008-01-17, 16:05
Fast det är bara bs att streching motverkar träningsvärk, alindvall.

Äggsäcktltöh.

Timme
2008-01-17, 16:05
har åxå i princip helt slutat strecha, dock gör jag det när jag känner det i kroppen att jag vill, tex efter ett rejält bröstpass kan man få känslan av att man är pumpad och lite stel samt framåtrotation på axlarna, då brukar jag strecha ordentligt för det känns som det behöves men annars så skippas jag det helt och har inte blivit ett dugg stelare, snarare känns det bättre i musklerna nu än det gjort på länge likaså med vigheten, känns inte som den påverkats nämnvärt.

Skönt då slipper man stretcha då, tar ju bara en massa onödig tid. :Virro

Har aldrig gjort det heller, men mest pga lathet och okunskap.

Helt rätt. Stretching är onödigt om man inte är väldigt ovig och stel.

Timme
2008-01-17, 16:09
Känns inte som om 5 minuter efter ett träningspass är så mycket tid om man slipper stor del av träningsverken dagen efter och en hel del stelhet som byggs upp efter en tid.

När du tränar drar du ihop musklerna, så varför inte dra ut dom efteråt?

Du tror fortfarande på myterna ser jag :) och nej, musklerna är inte ihopdragna efter ett träningspass.

Det finns många studier som har bevisat att stretching inte förhindrar träningsvärk över huvud taget. Man kan till och med stretcha så att man får träningsvärk och det vet jag för att jag har gjort det.

Chrillee
2008-01-17, 17:42
Vet ni vad en vän till mig påstår...att om man stretchar efter ett styrkepass växer inte musklerna lika bra som om man struntar i det.

Blev först skraj, sen använde hjärnan och insåg att han måste yra. *bs*

Marcüs
2008-01-17, 19:14
men dom kanske blir mer uppsvällda och mindre utdragna om man skiter i stretchingen?

Koloftw
2008-01-17, 19:19
Nej ... stretching formar inte musklerna.

alindvall
2008-01-18, 00:01
Känns ändå som om man kan göra det, om alla profesionella idrottare gör det så kan det inte vara dåligt.

på planschen vid stretchningen på gymmet står det något om att syre eller blodstillförseln gynnas vid stretchning eller något liknande. ska kika nästa gång.

alindvall
2008-01-18, 00:05
Hittade lite fakta om varför man ska stretcha:
Stretching gör att du bibehåller eller uppnår normal rörlighet.
En uttöjd, stretchad muskel innebär ökad prestationsförmåga eftersom muskeln kan arbeta i hela sin rörelsebana när du tränar.
Stretching kan ge dig bättre hållning
Stretching hjälper till att förebygga skador och kan minska risken för sträckningar och muskelbristningar
Stretching tar till viss mån bort stelhet och spänningar, syre och näring kan tillföras muskeln så att den håller sig mer vital och stark.

Låter förnuftigt iallafall!

Sheogorath
2008-01-18, 01:19
Hittade lite fakta om varför man ska stretcha:
1. Stretching gör att du bibehåller eller uppnår normal rörlighet.
2. En uttöjd, stretchad muskel innebär ökad prestationsförmåga eftersom muskeln kan arbeta i hela sin rörelsebana när du tränar.
3. Stretching kan ge dig bättre hållning
4. Stretching hjälper till att förebygga skador och kan minska risken för sträckningar och muskelbristningar
5. Stretching tar till viss mån bort stelhet och spänningar, syre och näring kan tillföras muskeln så att den håller sig mer vital och stark.

Låter förnuftigt iallafall!

1. Ja, och man kan stretcha sig till bättre rörlighet om man behöver det.
2. Helt fel. Träning i hela rörelsebanan ökar rörligheten däremot. Men rörlighetsträning direkt före träning minskar muskelstyrkan drastiskt, däremot. Detta kallas för "the stretch effect".
3. Ja, om man vet vad man ska stretcha. Annars kan det lika gärna ge sämre hållning.
4. Fel. Stram muskulatur skyddar kroppen så att våld inte når in till ben, senor och ligament, där skadorna blir mycket allvarliga. Rörliga muskler släpper igenom mer våld och gör att våldet når dessa strukturer lättare.
5. Mycket möjligt. Har inte läst något om det.

Men det var en faslig massa BS på din plansch, sammanfattningsvis.

Honken
2008-01-18, 05:13
Hela postern var uppbyggd på ordet "kan".

Jacksatan
2008-01-18, 06:26
Hela postern var uppbyggd på ordet "kan".

Alltså i de flesta av de är fallen så fungerar ju styrketräning på samma sätt. Kör man fulla rörelsebanor i styrketräningen och verkligen försöker gå ner djupt i t ex benböj så känns det som en fullgod stretching.

Honken
2008-01-18, 07:35
Ja? Har jag vill inte sagt något om? Bara menade att postern var inte självsäker haha.

Sheogorath
2008-01-18, 13:32
Ja? Har jag vill inte sagt något om? Bara menade att postern var inte självsäker haha.

Då undrar man varför den ens finns där. För att genomföra effektiv stretching för specifika ändamål; Ökad rörlighet för knäböj, bättre hållning eller vad som, så krävs det ganska bra kunskap i anatomi. Att ställa sig i position och töja lite för "att det är bra att strecha" kan lika gärna leda till sämre muskelstyrka, försämrad hållning eller helt enkelt bara uteblivna resultat.

Därför ska en sådan poster inte ens finnas om den är skriven på ett sådant luddigt vis, eftersom det, oavsett om ordet "kan" finns eller inte, inspirerar till "allmän stretching".

Chrillee
2008-01-18, 14:44
Hur kan man få uteblivna resultat pga stretchning? Man har ju likförbannat tränat muskeln hårt innan. Borde ju växa i vilket fall som helst?

Några länkar till lite facts om det vore skoj.

Bara för man drar ut den efteråt så vill den inte växa. :P

Sheogorath
2008-01-18, 14:50
Hur kan man få uteblivna resultat pga stretchning? Man har ju likförbannat tränat muskeln hårt innan. Borde ju växa i vilket fall som helst?

Några länkar till lite facts om det vore skoj.

Bara för man drar ut den efteråt så vill den inte växa. :P

Det handlar inte om det. Säg att du vill bli stark i bänkpress. Då ska du definitvt ha tajta bröstmuskler eftersom du i bottenläget, på grund av den spänning som byggt upps upp, flexar tillbaka mycket mer kraftfull. Med en rörlig bröstmuskel blir spänningen mindre i bottenläget, och de kan inte flexa tillbaka med samma kraft. Det är precis samma princip som med en bänkpresströja. Den är i ett mycket kraftigt material, och vissa är så styva att man inte KAN komma ner i bottenläget utan rejält med vikt på stången. Och på grund av styvheten i tröjan flexar den tillbaka kraftfullt från bottenläget. Exakt samma princip.

KaptenKnäsvag
2008-01-18, 15:09
Hur ska jag göra för att få en sjysst skogshuggar-kropp till skogen08 ?

Chrillee
2008-01-18, 17:14
Bra...då kan jag dra och simma och sträcka ut mina muskler utan att oroa mig över att missta byggnaden då...

Jag vill inte bara kunna bli grym i bänk, muskelmassa är ju prio ett. ;P

Sheogorath
2008-01-18, 17:15
Bra...då kan jag dra och simma och sträcka ut mina muskler utan att oroa mig över att missta byggnaden då...

Jag vill inte bara kunna bli grym i bänk, muskelmassa är ju prio ett. ;P

Ja det är bara att simma så ser du snart ut som Frank McGrath.

Chrillee
2008-01-18, 18:18
Bara? ;)

Läser ni böcker om anatomi och grejer? Eller sitter och läser på nätet, nån bra bok att rekommendera så man får lite mer insikt i hur muskler fungerar?

Danny Devito
2008-01-19, 10:32
Det handlar inte om det. Säg att du vill bli stark i bänkpress. Då ska du definitvt ha tajta bröstmuskler eftersom du i bottenläget, på grund av den spänning som byggt upps upp, flexar tillbaka mycket mer kraftfull. Med en rörlig bröstmuskel blir spänningen mindre i bottenläget, och de kan inte flexa tillbaka med samma kraft. Det är precis samma princip som med en bänkpresströja. Den är i ett mycket kraftigt material, och vissa är så styva att man inte KAN komma ner i bottenläget utan rejält med vikt på stången. Och på grund av styvheten i tröjan flexar den tillbaka kraftfullt från bottenläget. Exakt samma princip.

Är det där nåt som skulle kunna ge en effekt i praktiken? Säg att jag skulle sluta stretcha bröst, skulle jag öka i bänk då?

Jax
2008-01-19, 10:57
Hur ska jag göra för att få en sjysst skogshuggar-kropp till skogen08 ?
Enkelt, du behöver bara köpa nya kläder.
http://www.idefixteko.se/upload/505-04.jpg

ChrisDEFC
2008-01-20, 13:27
Hur ska jag göra för att få en sjysst skogshuggar-kropp till skogen08 ?

fan detta årets skönast inlägg alla kategorier so far! :thumbup:

Sheogorath
2008-01-20, 14:32
Är det där nåt som skulle kunna ge en effekt i praktiken? Säg att jag skulle sluta stretcha bröst, skulle jag öka i bänk då?

Jag vet faktiskt inte. I teorin verkar det minst sagt oundvikligt. Hör på SL-forumet hur det ligger till med saken, kanske?

Danny Devito
2008-01-20, 14:34
Jag vet faktiskt inte. I teorin verkar det minst sagt oundvikligt. Hör på SL-forumet hur det ligger till med saken, kanske?

Mm, men för mig låter det osannolikt att jag skulle kunna bli så stel att det fakiskt skulle ge en prestationsökande effekt. :)

tsp
2008-01-21, 06:44
Hur ska jag göra för att få en sjysst skogshuggar-kropp till skogen08 ?

Ut och hugg ved med dig!