handdator

Visa fullständig version : Koka ägg, hur räkna kcal?


oath5
2008-01-13, 18:58
Tänkte koka lite ägg och tänker bara äta äggvitan! Hur ska man räkna för att få ut exakt kcal då? Var inne på slv.se och kikade men matte är inget för mig nu när jag dietar :D Ska man väga ägget innan det kokas eller efter?

Scratch89
2008-01-13, 19:00
Det spelar nog mindre roll. Vattnet försvinner inte ur ägget; proteinet denatureras bara. Väg efteråt, det är betydligt enklare också.

Koloftw
2008-01-13, 19:01
Det väger lika mycket sålänge du inte kokar det rakt i vatten (dvs. kläcker det i vatten).

Sen så står det klart och tydligt näringsvärderna för kokt ägg, äggvita och äggula.

GolDog
2008-01-13, 19:03
Äter du bara äggvitan handlar det ju om så extremt lite kcal så det känns som det kvittar.
Men eftersom det inte står något om "kokt äggvita" får vi anta att äggvitan är rå.
100g äggvita = 46kcal.
Ät o se glad ut!

oath5
2008-01-13, 19:06
Det väger lika mycket sålänge du inte kokar det rakt i vatten (dvs. kläcker det i vatten).

Sen så står det klart och tydligt näringsvärderna för kokt ägg, äggvita och äggula.

Jo näringsvärdena fanns ju svart på vitt, det är jag med på. Men bra, då vet jag att det väger lika mycket innan som efter :thumbup: